Tourdirectrice verdedigt aanzienlijk lager prijzengeld Tour Femmes ten opzichte van mannen-Tour
Foto: Cor Vos
maandag 4 augustus 2025 om 12:58

Tourdirectrice verdedigt aanzienlijk lager prijzengeld Tour Femmes ten opzichte van mannen-Tour

Dankzij haar eindzege in de Tour de France Femmes mocht Pauline Ferrand-Prévot met 50.000 euro naar huis. Dat is echter aanzienlijk minder dan de 500.000 euro die Tourwinnaar Tadej Pogacar bij de mannen kreeg. Geen probleem, volgens Tourdirectrice Marion Rousse.

Als we de totale prijzenpot erbij halen, klokt de vrouwen-Tour af op 264.520 euro, tegenover 2,3 miljoen euro bij de mannen. “We vergelijken de Tour de France voor mannen, die drie weken duurt, met de Tour de France Femmes, die negen dagen telt. Uiteraard moet je vergelijken wat vergelijkbaar is. Als je de prijzenpotten vergelijkt, dan is die van de Tour de France Femmes zelfs groter dan die van het Critérium du Dauphiné — voor eenzelfde aantal koersdagen”, citeert Het Nieuwsblad Rousse.

“We moeten niet te snel willen groeien. Eerst en vooral moeten we de wedstrijd consolideren, want als de Tour volgend jaar stopt, zou dat een ramp zijn voor het vrouwenwielrennen, dat zich jaar na jaar sterk ontwikkelt.”

Rousse bekijkt dan ook het bredere plaatje van de vrouwen-Tour. “We moeten ons goed realiseren dat het vrouwenwielrennen vier jaar geleden nog vrijwel onbestaand was”, aldus de Française.

Op teamniveau deed Visma | Lease a Bike de beste zaak. Naast het geld voor de eindzege van Ferrand-Prévot, pikte het nog om en bij de 26.000 euro mee, terwijl FDJ-SUEZ het met bijna 54.000 moest doen. Winspace Orange Seal deed de slechtste zaak met amper 290 euro.

RIDE Magazine
18 Reacties
04-08-2025 13:57
Normale verhoudingen. In tegenstelling tot vrouwenvoetbal, is vrouwenwielrennen best aan te gluren, als wedstrijd.
04-08-2025 15:47
Alleen al het feit dat Rousse dit verschil moet uitleggen is al absurd...
04-08-2025 14:47
Verstandige vrouw. Niet alles meteen willen maar geleidelijk opbouwen.
    04-08-2025 18:57
    Sneue is alleen dat het in de jaren tachtig al elk jaar lukte een tour en het veel armere Italië al jaren een langere giro heeft dan deze tour de france. Dus langzaam opbouwen is echt onzin. De stap naar 15 dagen twee weken met 1 rustdag is helemaal niet groot voor peloton.
    04-08-2025 18:59
    De stap naar 15 is juist geleidelijk opbouwen, roepen dat het niet te snel moet gebeurd puur door degene die stilstand beleid voeren. Andere duursport als marathon kunnen vrouwen ook zelfde afstand aan, fysiek aan lengte wennen is peloton echt in enkele jaren wel aangepast
04-08-2025 15:29
Misschien kan de ASO tevens uitleggen waarom het prijzengeld bij de mannen al circa 20 jaar hetzelfde is. Ik gok dat hun eigen winst niet gelijk is gebleven ;). Zowel bij de mannen als vrouwen ruimte genoeg voor een aanzienlijke verhoging.
    04-08-2025 19:01
    Omdat ze 200 failliete kleine coup de france mannen koersen financieel overeind houden maar te seksistisch zijn om dat bij een tour de france femmes te doen. Terwijl daar veel meer commercieel potentieel is, nu al meer aandacht dan elke andere Franse mannen koers
    04-08-2025 23:10
    @mwielerfan

    Dus de tour femmes is beter bekeken dan Parijs Roubaix, Parijs Nice en de Dauphine?
04-08-2025 17:56
De commercie betaalt en vrouwenwielrennen is commercieel gezien nu eenmaal minder aantrekkelijk. Is geen waardeoordeel maar feit
05-08-2025 18:10
“We moeten ons goed realiseren dat het vrouwenwielrennen vier jaar geleden nog vrijwel onbestaand was”

Bah bah wat denigrerend. Kan het zeker niet hebben dat ze zelf nooit om de prijzen heeft meegereden. Dat onbestaande vrouwenwielrennen van 10 jaar geleden was blijkbaar toch te hoog gegrepen voor mevrouw.
04-08-2025 14:23
De Tour voor vrouwen is grof gezegd de helft korter. Prijzengeld de helft van de mannentour. Denk dat het goed komt de komende jaren.
    04-08-2025 14:55
    Nou, als je het grofweg wilt benoemen, dan is het bijna 4x zo kort. De mannen fietsen 3.470 km en de vrouwen "maar" 960 km.

    Daarnaast rijden de mannen niet alleen sneller, maar hebben ze ook zwaardere etappes. Ook moet het prijzengeld over meer teams/deelnemers verdeeld worden en zullen ze hogere kosten maken.

    Belangrijkste reden om het te rechtvaardigen is simpelweg dat de amusementswaarde vele malen hoger is voor de meeste fans. Voor de meeste normale beroepen zou het salaris gelijk moeten zijn. In geval van sport bepaald het aantal fans/toeschouwers/tv kijkers wat een sporter (m/v) verdient.
    04-08-2025 19:04
    Ze stellen zelf het parcours vast voor de tour de france femmes, dus als ze gelijke afstand belangrijk vinden kunnen ze dat gewoon doen. Ze hebben jaren gezegd dat het zelfs niet kon een vrouwen tour, dit terwijl het in de jaren tachtig gewoon lukte elk jaar. Kilo's boter op het
    04-08-2025 19:05
    @robkuh uiteindelijk wordt de commerciële waarde betaald via aandacht en sponsors. Maar dat zegt niet dat prijzengeld daaraan gelinkt is. Sterker nog de commerciële waarde van mannen tour is extreem toegenomen maar prijzengeld zelfs geen inflatie. Dus de link die je legt is er ni
    05-08-2025 08:08
    @Mwielerfan, ik zeg toch niet dat het prijzengeld gelijk moet stijgen met de commerciële waarde. Ik zeg dat de commerciële waarde het prijzengeld bepaald. Hoge commerciële waarde zorgt voor hogere inkomsten en dus de mogelijkheid om hogere prijzengeld uit te delen.
04-08-2025 15:14
Alsof ze een lager prijzengeld zouden moeten verdedigen.... Als je het vergelijkt met de heren dan is het prijzengeld voor de dames nog heel netjes. Alleen als je vergelijking met andere sporten maakt is het prijzengeld heel laag, bij zowel dames als heren.
06-08-2025 08:50
Dom om je in dit soort discussies te laten vangen…

Het prijzengeld in het wielrennen stelt geen zak voor en is grotendeels betekenisloos geworden als bron van inkomsten voor wielrenners. Dit in tegenstelling tot veertig à vijftig jaar geleden, toen prijzengeld een veel groter bestanddeel van de inkomsten van renners waren en de mindere goden leefden van het prijzengeld dat hun kopman verdeelde.

Pogacar zal geen trap harder fietsen vanwege die vijf ton. Heeft totaal geen impact op een ploeg als UAE, waar ook de knechten fors betaald worden.

Geef de winnaar van de mannen- en vrouwenversie allebei een ton. Mooi hoog ogend bedrag, lekker progressief qua uitstraling en puntje bij paaltje bespaar je 350.000 Euro. Tel uit je winst!
04-08-2025 13:44
ASO vind het maar lastig om al die ontwikkelingen bij te benen. Ze lopen met hun vele geld dan ook nooit voorop, ze schrijven de inkomsten liever bij de eigen bankrekening. Prijzenpot 10% van die van de heren, belachelijk natuurlijk.

Reacties zijn gesloten.