Tourbaas over kritiek op Montmartre-rit: “Men was aanvankelijk ook niet blij met de Tourmalet”
Christian Prudhomme op archiefbeeld - foto: Cor Vos
donderdag 22 mei 2025 om 08:33

Tourbaas over kritiek op Montmartre-rit: “Men was aanvankelijk ook niet blij met de Tourmalet”

Remco Evenepoel, Jonas Vingegaard, Wout van Aert… Niet iedereen is even blij met de toevoeging van de kasseihelling naar Montmartre in de slotetappe van de komende Tour de France. De grote baas van de Ronde van Frankrijk, Christian Prudhomme, is echter niet onder de indruk van de kritiek.

De slotetappe van de komende Tour de France finisht traditiegetrouw op de Champs-Élysées in Parijs, maar de aanloop ziet er dit jaar wel helemaal anders uit. De renners zullen in de finale liefst drie keer de kasseihelling naar Montmartre (1,1 km à 5,9%) beklimmen. Na de laatste keer Butte Montmartre is het nog maar zes kilometer naar de finish, wat ongetwijfeld voor spektakel zal zorgen op de allerlaatste dag van de Tour.

Enkele toppers lieten zich al kritisch uit over de parcourswijziging, maar Prudhomme is hier niet gevoelig voor. “Dit zal het aanzien van de Tour over de hele wereld nog vergroten”, geeft hij aan bij Sporza. “Het stelt de wielersport in staat om zijn legende nog verder uit te bouwen. Het was voor ons vanzelfsprekend dat we iets groots wilden doen voor de vijftigste verjaardag van de eerste aankomst op de Champs-Elysées.”

In de voetsporen van Bernard Hinault?
“Het zal ervoor zorgen dat de glorieuze onzekerheid van de sport zal terugkeren”, verwacht Prudhomme. “Zo heb ik een waanzinnige droom. De enige renner die ooit in het geel heeft kunnen winnen, is Bernard Hinault, in 1979 en 1982. Dit parcours zet de deur hier opnieuw voor open.”

Prudhomme reageert vervolgens ook nog op de kritiek van Evenepoel, Vingegaard en Van Aert. “Wat goed is voor de Tour, is ook goed voor de kampioenen van de Tour”, klinkt het. “Toen we vorig jaar de graveletappe opnamen in het Tourparcours hebben we ook geen indruk gemaakt bij de renners. Hetzelfde verhaal toen we de kasseien weer populair maakten.”

“Toen Henri Desgrange (de geestelijk vader van de Ronde van Frankrijk, red.) in 1910 de Tourmalet en de Pyreneeën voor het eerst in het parcours opnam, was ook niet iedereen daar dolblij mee. Nu behoren ze tot de legende van de Tour. Aan die legende moeten we blijven bouwen.”

RIDE Magazine
15 Reacties
22-05-2025 10:33
Heerlijk dat men eens afwijkt van het oersaaie, bekrompen en vastgeroeste recept,
door wat peper bij het zout toe te voegen in deze afsluiter.

En voor hoevelen van de afbrekers van deze etappe, is 'veiligheid' niet een reden
om achter te verschuilen.....om de werkelijke reden te verhullen, dat hun idool
hier de daver voor op zijn lijf heeft.....het lef, grinta en stuurvaardigheid hiervoor
niet bezit en nét daardoor in de problemen zou komen ?
    22-05-2025 12:32
    Een stratenparcours kan gewoon chaotisch worden met een heel peloton, dus wat mij betreft vrij logisch dat de discussie geopend wordt. Ken overigens het parcours niet heel goed, heb er verder wel vertrouwen in dat het goed komt.

    Wat mij eerder tegenstaat is dat dit in de lijn van de 'bekrompen' gedachte ligt om alles maar anti sprint te willen maken. Laat die jongens ook lekker hun parcoursen hebben, we weten al hoe 'oersaai' het is als we iedere keer dezelfde winnaar zien. Ook weten we dondersgoed wat er gebeurt als het parcours in een grote ronde te zwaar is: dan neutraliseert het peloton zichzelf wel voor een aantal etappes. Weg 'peper en zout'.
    22-05-2025 14:48
    Soms moet je dingen laten zoals het hoort. Of switch jij ook af en toe af van je man/vrouw als het ''oude'' recept niet meer lekker is?
22-05-2025 09:55
Alle fans die onder het mom van veiligheid hun eigen favoriet/ploeg willen “helpen”
worden gelukkig niet bediend door de Tour-organisatie. En ik snap het ook nog hè, dat preken voor eigen parochie maar schreeuw dan ook moord en brand als jouw favoriet/ploeg wint op een “onveilig” parcours.
Zo heb ik nog nooit iemand gehoord over veiligheid wanneer er 250 man met 70 per uur richting Cipressa en Poggio dendert. Ook heel smal. Of richting een kasseistrook in Vlaanderen en Roubaix. Ook smalletjes allemaal. Nu moet er een favoriete klassementsrenner worden bijgestaan (denkt men) en is een smalle straat in Parijs opeens een probleem.
    22-05-2025 13:20
    Wat probeer je nou te zeggen?
    22-05-2025 13:28
    Heb je het lezen overgeslagen?
    22-05-2025 14:11
    Er staan louter leesbare woorden, maar wat je ermee wil vertellen is me volstrekt onduidelijk. Probeer het nog eens?
    22-05-2025 14:46
    Ook een kunst een hele lap tekst en dan werkelijk niets zeggen
    22-05-2025 16:13
    Is de Wout-politie (u weet wel. Die zonder tegenargumenten) weer op patrouille?
    22-05-2025 23:16
    Wat wil je eigenlijk zeggen?
22-05-2025 10:45
Een mooie verandering. De laatste etappe keek ik al vele jaren niet meer (afgezien van soms de laatste 5 min) en nu zal dat veranderen. Geen idee wie op zo'n saaie laatste etappe zit te wachten.
22-05-2025 09:43
Nogal vreemd argument iets van appels en peren.. Ik begrijp het wel tijdens de OS was het maar 50 man die erdoor moest en dat bleek al lastig. een heel peloton? Alles voor de sensatie blijkbaar.
22-05-2025 10:18
Laten we het met enthousiasme proberen, en dan na afloop eerlijk evalueren. Wie daar tegen is heeft een vastgeroeste geest.
22-05-2025 13:02
Ik vrees als fan niet zozeer om de valpartijen en de stress, er wordt al de hele tour gevochten om posities en de eerste week is hierin nog gevaarlijker als iedereen belangen heeft en er nog geen hiërarchie is. Wel ben ik bang voor veel lekke banden. Op de Champs Elysees wordt normaal al veel lek gereden, maar valt achter de auto nog wel terug te komen. Op dit parcours lijkt dat een stuk lastiger en reken maar dat er veel glas en andere zooi op de weg ligt op een plek waar normaal terrassen zijn.
22-05-2025 14:58
Renners uit protest zelf de koers neutraliseren tot na de laatste doorkomst op Montmartre. Saai wellicht maar dan is het wel traditioneel tenminste

Reacties zijn gesloten.