Tourbaas over kritiek op Montmartre-rit: “Men was aanvankelijk ook niet blij met de Tourmalet”
Remco Evenepoel, Jonas Vingegaard, Wout van Aert… Niet iedereen is even blij met de toevoeging van de kasseihelling naar Montmartre in de slotetappe van de komende Tour de France. De grote baas van de Ronde van Frankrijk, Christian Prudhomme, is echter niet onder de indruk van de kritiek.
De slotetappe van de komende Tour de France finisht traditiegetrouw op de Champs-Élysées in Parijs, maar de aanloop ziet er dit jaar wel helemaal anders uit. De renners zullen in de finale liefst drie keer de kasseihelling naar Montmartre (1,1 km à 5,9%) beklimmen. Na de laatste keer Butte Montmartre is het nog maar zes kilometer naar de finish, wat ongetwijfeld voor spektakel zal zorgen op de allerlaatste dag van de Tour.
Enkele toppers lieten zich al kritisch uit over de parcourswijziging, maar Prudhomme is hier niet gevoelig voor. “Dit zal het aanzien van de Tour over de hele wereld nog vergroten”, geeft hij aan bij Sporza. “Het stelt de wielersport in staat om zijn legende nog verder uit te bouwen. Het was voor ons vanzelfsprekend dat we iets groots wilden doen voor de vijftigste verjaardag van de eerste aankomst op de Champs-Elysées.”
In de voetsporen van Bernard Hinault?
“Het zal ervoor zorgen dat de glorieuze onzekerheid van de sport zal terugkeren”, verwacht Prudhomme. “Zo heb ik een waanzinnige droom. De enige renner die ooit in het geel heeft kunnen winnen, is Bernard Hinault, in 1979 en 1982. Dit parcours zet de deur hier opnieuw voor open.”
Prudhomme reageert vervolgens ook nog op de kritiek van Evenepoel, Vingegaard en Van Aert. “Wat goed is voor de Tour, is ook goed voor de kampioenen van de Tour”, klinkt het. “Toen we vorig jaar de graveletappe opnamen in het Tourparcours hebben we ook geen indruk gemaakt bij de renners. Hetzelfde verhaal toen we de kasseien weer populair maakten.”
“Toen Henri Desgrange (de geestelijk vader van de Ronde van Frankrijk, red.) in 1910 de Tourmalet en de Pyreneeën voor het eerst in het parcours opnam, was ook niet iedereen daar dolblij mee. Nu behoren ze tot de legende van de Tour. Aan die legende moeten we blijven bouwen.”
door wat peper bij het zout toe te voegen in deze afsluiter.
En voor hoevelen van de afbrekers van deze etappe, is 'veiligheid' niet een reden
om achter te verschuilen.....om de werkelijke reden te verhullen, dat hun idool
hier de daver voor op zijn lijf heeft.....het lef, grinta en stuurvaardigheid hiervoor
niet bezit en nét daardoor in de problemen zou komen ?
Wat mij eerder tegenstaat is dat dit in de lijn van de 'bekrompen' gedachte ligt om alles maar anti sprint te willen maken. Laat die jongens ook lekker hun parcoursen hebben, we weten al hoe 'oersaai' het is als we iedere keer dezelfde winnaar zien. Ook weten we dondersgoed wat er gebeurt als het parcours in een grote ronde te zwaar is: dan neutraliseert het peloton zichzelf wel voor een aantal etappes. Weg 'peper en zout'.
worden gelukkig niet bediend door de Tour-organisatie. En ik snap het ook nog hè, dat preken voor eigen parochie maar schreeuw dan ook moord en brand als jouw favoriet/ploeg wint op een “onveilig” parcours.
Zo heb ik nog nooit iemand gehoord over veiligheid wanneer er 250 man met 70 per uur richting Cipressa en Poggio dendert. Ook heel smal. Of richting een kasseistrook in Vlaanderen en Roubaix. Ook smalletjes allemaal. Nu moet er een favoriete klassementsrenner worden bijgestaan (denkt men) en is een smalle straat in Parijs opeens een probleem.