Tourbaas Christian Prudhomme pleit na vele valpartijen voor gele en rode kaarten
zondag 7 april 2024 om 12:07

Tourbaas Christian Prudhomme pleit na vele valpartijen voor gele en rode kaarten

Veiligheid in de wielersport is al langere tijd een heet hangijzer, maar na de vele valpartijen van de voorbije weken staat het nog nadrukkelijker op de agenda. Maar wat is nu de oplossing? Tourbaas Christian Prudhomme is een voorstander van een systeem met gele en rode kaarten.

Prudhomme is zeker niet de eerste die oppert voor een kaartensysteem in het wielrennen, maar volgens de Fransman is het nu tijd om het ook daadwerkelijk te implementeren. “Het systeem met gele en rode kaarten is er en de wielerwereld is er gewoon klaar voor. Voor mij is het duidelijk dat die zware val (in Baskenland, red.) de invoering alleen maar versneld heeft”, citeert Het Nieuwsblad.

“We hebben er al heel goed bij nagedacht en je moet blijven nadenken over hoe je de renners beter kan beschermen”, vervolgt Prudhomme. “In het algemeen ligt de snelheid van de renners veel te hoog. Nieuwe talenten, die pas in het wielrennen komen, worden almaar jonger en jonger, maar zij missen de jaren ervaring in het peloton en de gewoonte om de regels te respecteren.”

Kledij
Volgens Prudhomme ligt het ook aan de kledij. “Als je kijkt naar de valpartijen van Wout van Aert, Jonas Vingegaard en Steff Cras, dan zie je een volledig ontblote rug bij die renners. Het shirt is gewoon niet in staat om het lichaam van een renner te beschermen. Vele dingen in de wielersport zijn al op een positieve manier geëvolueerd, maar dit kan duidelijk nog beter. Het enige positieve wat uit de zware val in de Ronde van het Baskenland kwam, is het uitspreken van de echte oorzaken.”

RIDE Magazine
21 Reacties
07-04-2024 12:47
Wat een achterlijk plan weer! Wie moet er dan gaan bepalen wie er een gele of een rode kaart krijgt? Die incompetente juryleden die de ene sprinter om niets deklasseren maar een ander voor hetzelfde of een zwaarder vergrijp niet? En de oorzaak van een valpartij bepalen is nog even een paar graden lastiger dan het bepalen of een renner in een rechte lijn heeft gesprint of niet.
Bovendien gaat er natuurlijk in zo'n systeem klassejustitie optreden: Christophe Noppe geven ze makkelijk een tweede gele kaart waardoor hij zijn favoriete koers gaat missen, maar ze gaan Wout van Aert echt geen kaart geven waardoor hij de RVV zou moeten missen.

En hoe zit het met de organisaties? Verkeerde dranghekken? Gele kaart! Auto op het parcours? Rode kaart! En ook hier weer: de Ronde van Bovenkarspel krijgt gerust een schorsing, Vlaanderen, Roubaix en de Tour zeker niet. Krijgen koersen waar ze waardeloze parcoursen presenteren ook kaarten? En dan de UCI leden die dat soort parcoursen goedkeuren? Krijgen die ook kaarten?

Kortom: allemaal gewauwel om populair te doen in de veiligheidsdiscussie zonder dat er over nagedacht is of het haalbaar of zelfs maar uitvoerbaar is.
    07-04-2024 13:29
    Zo te lezen heb je er goed over nagedacht. Wat zijn jouw ideeën om het veiliger te maken?
    07-04-2024 14:11
    En wat stel jij voor dan ?
07-04-2024 12:19
Prima hoor, maar beseft hij dat als we dat consequent toepassen we na een paar koersen geen één renner meer over hebben?
    07-04-2024 12:37
    Je mist het eigenlijke doel van zo'n systeem: naast gevaarlijk gedrag bestraffen ook meer voorkomen. Nu worden renners soms (te weinig) teruggezet in de uitslag of gediskwalificeerd, maar met gele kaarten kan je ook kleinere overtredingen "boeken". En een renner die zo'n gele kaart heeft staan zal hopelijk nadien twee keer nadenken over acties-op-het-randje omdat er anders een rode kaart volgt, met bijhorende sancties.

    Te veel van je lijn afwijken in de sprint zonder een concurrent in de dranghekken te rijden, of een lead-out die zich gevaarlijk doorheen het peloton laat zakken zijn goede voorbeelden van wat met gele kaarten bestraft zou kunnen worden.
07-04-2024 14:05
En wanneer dan bij nat wegdek/ oneffenheid in de weg/ takjes of grind/ flinke windvlaag/ publiek wat te dichtbij de route staat?

Als er dan een valpartij ontstaat, wie krijgt dan een kaart? Een renner die er totaal niets aan kon doen?
07-04-2024 12:10
En war houdt dan systeem dan in?
    07-04-2024 12:11
    *En wat houdt dat systeem dan in?
07-04-2024 12:31
Ga je dan kaarten geven aan renners of aan koersen/organisatie? En op basis waarvan? En wat zijn de gevolgen van de kaarten? Bij renners kan dat simpel een schorsing zijn voor een bepaalde tijd maar hoe doe je dat met koersen/organisaties?

Als je het betrekt tot de twee recente valpartijen met de meeste/bekendste slachtoffers; de valpartijen in DDV en Baskenland, wie krijgen er kaarten?
07-04-2024 12:36
En wie had er in Baskenland dan precies een gele of rode kaart gekregen?
    07-04-2024 12:41
    Volgens Preudhomme zal dat Landa zijn, te snel gereden in een afdaling…
    07-04-2024 12:56
    Dit was ook precies wat ik mij afvroeg.

    Bij een kwak in een sprint is het wel duidelijk vaak wie het doet, dan heb je ook beelden van alle kanten.
    Maar zo'n valpartij als in het Baskenland, ik heb geen idee wie of wat de hoofdschuldige is.
07-04-2024 12:56
Nu wis er een renner die roept dat het de renners zijn die het gevaar veroorzaken waar het lang ook een organisator verweten werd. Uiteindelijk zal er van beide kanten aan een oplossing gewerkt moeten worden om veiligheid te verbeteren. Een kaartensysteem werkt alleen naar de renners toe maar als er een gevaarlijk obstakel in het parcours zit heeft het geen zin een organisatie een kaart te geven. Het leed is al geschied en dit stuk parcours komt veelal niet meer terug.
07-04-2024 14:22
Grotendeels onuitvoerbaar idee. Met name in het geval van kettingreacties: ga maar eens uitvinden waar wat begon.
07-04-2024 12:35
Een motorpak op de fiets, kunnen ook nog es veel meer sponsornamen op :)
07-04-2024 12:51
Flitspalen in de afdaling!
07-04-2024 12:55
Wat zijn Regels.Wie straf je. Vroeger in mij tijd niet zulke valpartijen. Nu vaker. Materiaal lichter. Vooral de remschijf ligt het probleem. Die gelijk blokkeren met zulke vaart snelheid . Op eens hard in knijpt pats over de kop. Met de blokjes meer veiligheid dan die kut Remschijven. Iemand kan het velen niet.En zoek het bij de gekken die denken hard te kunnen dalen. Ze zijn het zelf schuld allemaal. Kan je niet dalen tussen de Wielen. Rij achteraan los van de groep. En zoek de veiligheid zelf op waar je rijdt. Zo de groep door de bocht zag gaan. Gaat het zo fout in did snelheid. Sturen te mekaar of wiel raakt achterwiel. Dus leren sturen en Remmen.
    07-04-2024 22:16
    Lekker leesbaar stukkie, maat! Niet erg genoeg voor een gele kaart, maar niet best dit.
07-04-2024 13:07
Wat moet je hier nou mee joh. Spuit onze.
07-04-2024 13:24
Geweldig...!! Het is nu nog enkel wachten op de VAR die de wedstrijden zomaar een paar keer voor enkele minuten laat stilleggen om de juiste beslissingen te nemen. Zucht....Het is nochtans allemaal niet zo moeilijk lijkt mij. Iedereen die ooit nog gereden heeft op een koets fiets van 20j geleden én op een koets fiets anno 2024 zal het je kunnen vertellen. Die dingen nu bollen fantastisch, en je kan er waanzinnige snelheden mee halen, maar....hey wacht es even ...juist ja ..
    07-04-2024 13:25
    KoeRsfiets...mottige voorspelfunctie:-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine