Tour Femmes 2025: Dubbelslag voor Kim Le Court na enerverend slot, Demi Vollering tankt vertrouwen
Foto: Cor Vos
woensdag 30 juli 2025 om 17:31

Tour Femmes 2025: Dubbelslag voor Kim Le Court na enerverend slot, Demi Vollering tankt vertrouwen

Een spannend en attractief slot heeft de eerste grotere verschillen in de Tour de France Femmes opgeleverd: de Mauritiaanse Kim Le Court won de sprint van een favorietengroep van zeven renners, waarbij ook Demi Vollering, Anna van der Breggen en Pauliena Rooijakkers een goede indruk maakten.

Een typische overgangsetappe, zo werd de vijfde etappe in de Tour de France Femmes door quasi alle ploegen op voorhand geklasseerd. Na twee overwinningen op rij, was het voor SD Worx-Protime niet echt opportuun om de controle in handen te nemen. Volgens de Nederlandse equipe was het aan de andere ploegen om het initiatief te nemen.

Bijltjesdag in de openingsfase
Maar voor het zo ver kwam, werd de beginfase van de etappe over 165 kilometer tussen Futuroscope en Guéret ontsierd door een tal van valpartijen. Ook groene trui Lorena Wiebes was bij een van die crashes betrokken, maar de sprintster van SD Worx-Protime kon haar weg gewoon voortzetten. Door haar ploeggenoten werd ze netjes terug naar de groep gebracht.

Dan had ex-wereldkampioene Elisa Balsamo (Lidl-Trek) minder geluk. Zij moest net zoals vijf anderen de koers verlaten. Iets later in de etappe kwam daar de olympische kampioene Kristen Faulkner (EF Education-Oatly) bij. De Amerikaanse was de vorige dagen betrokken bij valpartijen en ging in de neutralisatie zelf nog eens tegen de grond.

Het leiderskwartet met Alison Jackson – foto: Cor Vos

Het eerste wedstrijduur verliep intussen razendsnel, met een gemiddelde van bijna 45 kilometer per uur. Visma | Lease a Bike nam de controle geregeld op zich. Uiteindelijk zou het bijna 60 kilometer duren voor ze een groepje ruimte zouden geven. Die ontstond in verschillende fases: de Italiaanse Francesca Barale (Picnic PostNL) stak het vuur aan de lont, en kreeg snel navolging van Anneke Dijkstra (VolkerWessels). Ook Alison Jackson (ED Education-Oatly) en Catalina Soto (Laboral Kutxa-Euskadi) hadden interesse in een aanval.

Lossen Wiebes werkt als rode lap op stier
Ten slotte kwam daar ook nog de Australische Brodie Chapman (UAE Team ADQ) bij. Allemaal vormden ze verre van een bedreiging in het klassement, waardoor de voorsprong van de leiders al snel vier en een halve minuut voorop mochten rijden. Daarachter namen de troepen van Movistar de controle op zich, maar zonder veel van de voorsprong af te doen. In de helft van de etappe kon Wiebes rustig extra punten voor de groene trui pakken voor de neus van Marianne Vos. Veel energie kostte haar dat niet.

Richting de openers van de finale, met de Côte de Chabannes en Côte du Peyroux, liep de kloof met de vluchters grondig terug. Het peloton hield zich op die eerste beklimming nog gedeisd, maar onder impuls van Fenix-Deceuninck werd de grote groep op de tweede klim grondig uitgedund. Ook Lorena Wiebes moest eraan geloven. In eerste instantie probeerde haar ploeggenote Lotte Kopecky nog knap de schade voor de groene trui te beperken, maar richting de top liep de kloof toch nog richting de minuut. Einde verhaal dus!

Het lossen van Wiebes werkte dan ook als een rode lap op een stier voor de andere ploegen, en dus schakelden ook AG Insurance Soudal een tandje bij. Het peloton werd zo uitgedund tot amper een dertigtal renners. Voorin had Chapman intussen het hazenpad gekozen, maar door het hoge tempo in het peloton zou ook haar poging geen lang leven beschoren zijn. Met een twintigtal kilometer te gaan zat ook haar poging erop.

Het tempo lag hoog in de finale – foto: Cor Vos

Richting de lastige slotklim naar Le Maupay zat het spel op de wagen. Onder andere Shirin van Anrooij (Lidl-Trek) en Silke Smulders (Liv Jayco AlUla) waagden een uitval, maar Canyon//SRAM zette alles op kopvrouw Kasia Niewiadoma.

Pittige slotklim
Op de slotklim was Pauline Ferrand-Prévot (Visma | Lease a Bike) de eerste die het tempo écht optrok, maar richting de top werd ze voorbijgesneld door Kim Le Court (AG Insurance Soudal), die de bonificatieseconden én de gele trui had geroken.

Ze zette richting top ploeggenote Sarah Gigante op kop, en zij dunde de groep uit tot een zevental. Naast Le Court en Ferrand-Prévot, haakten enkel Demi Vollering (FDJ-SUEZ), Pauliena Rooijakkers (Fenix-Deceuninck) en Anna van der Breggen (SD Worx-Protime) hun wagon aan. Opvallend genoeg geen Puck Pieterse.

Richting de top snelde Vollering nog even naar de leiding, later deed Van der Breggen hetzelfde, maar snel werd duidelijk dat de zeven voor de ritzege zouden gaan strijden. Een achtervolgend groepje met gele trui Marianne Vos zat immers op een halve minuut. Gigante hield het tempo hoog voor Le Court en smoorde een nieuwe aanval van Van der Breggen in de kiem, waardoor we zouden gaan sprinten.

Daarin timede Le Court haar inspanning perfect. De renster uit Mauritius haar inspanning – net als in Luik-Bastenaken-Luik perfect. Het leverde haar niet alleen de etappezege, maar ook een nieuwe gele trui op. Vollering kwam nog héél dichtbij, maar Le Court hield voldoende over.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
16 Reacties
30-07-2025 17:37
Le Court absoluut de sterkste vandaag. Eerst het geel zeker stellen bij een boni-sprint, daarna nog even de ritzege pakken. Vollering is gewoon goed in orde voor de rest van de week.
30-07-2025 18:29
FDJ viel toch ook wat tegen. 1 van die 3 topknechten in groep 2 zou eigenlijk toch in groep 1 moeten zitten. Dit is een serieus sterke ploeg, waarvan je mag verwachten dat er een 2e dame bij de beste 7 is.
30-07-2025 18:42
Proper van AG. Staat me wel aan hoe deze ploeg gegroeid is. Als Gigante klimt zoals in de Giro gaan ze nog vette kluif hebben aan dit duo
30-07-2025 17:38
Dat Sporza-duo staat qua kwaliteit toch haaks op het niveau bij de mannen. Leuke mensen & persoonlijkheden allebei, maar taktisch … Als Le Court op 2km vd meet omkijkt, was dat niet naar Vos (“ze moet nu vol voor geel” terwijl het verschil al 30sec was).
    30-07-2025 17:39
    Inderdaad, ze vonden dat ze de ritzege maar moest opofferen voor het geel, terwijl ze gewoon op gigante kon rekenen en het verschil duidelijk al ruim genoeg was. Ik ergerde me er ook aan.
    30-07-2025 17:39
    En als ze dan praat in’t oortje & teken doet om door te rijden, was dat allemaal naar ploeggenote Gigante die kwam aansluiten & niet naar de rest (“ze maant iedereen aan om mee te rijden”)
30-07-2025 18:17
Laten we er bij stil staan dat Pauliena Rooijakkers in de voorste groep zat en dat Pauliena Rooijkakkers een ontiegelijk mooie vrouw is en dus in de voorste groep zat. Dat is wat er toe doet in het damespeloton.
    30-07-2025 19:27
    dat ze in de voorste groep zat, is een feit. de rest.... is subjectief, en niet bovenmatig relevant. Pauliena is geen Puck en fietst jou wsl nog uit het wiel als ze zonder vernsellingen naar de AH gaat terwijl jij je zondagochtend rondje maakt.
    30-07-2025 22:51
    mk84 ❤️ Pauliena, hihi
30-07-2025 17:39
Mooie finale met een topwinnares. Vollering dus prima in orde, PFP hopelijk ook.
Pieterse valt wat tegen. Last van de val?
    30-07-2025 17:41
    Ja ik had Pieterse wel in de voorste groep verwacht.
30-07-2025 17:36
Joske van Emden, kom d’r maar in…… vertel…
    30-07-2025 17:39
    Staat hier toch volledig los van.
30-07-2025 18:03
En toch blijf ik de koers op Sporza kijken
30-07-2025 18:47
Gigante is nog niet genoeg tijd aangesmeerd. Staat maar 35sec achter PFP, Niewiadoma, Vollering & co
    30-07-2025 23:51
    Nu 2 aankomsten bergaf, daar gaat ze wel veel tijd verliezen jammer genoeg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine