Tour de Tietema: “Bij ons is het verhaal gelijkwaardig aan de sportieve prestaties”
Interview De mannen van Tour de Tietema willen de wielerwereld verder op hun kop zetten met een eigen wielerploeg. Vanaf 1 januari zijn zij het gezicht van TDT-Unibet. Een nieuwe Nederlandse continentale ploeg.
De kijker hoeft niets te missen. Van de oprichting tot straks wellicht de eerste overwinning. Alles wordt gefilmd voor hun YouTube-series. Een interview met Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel over hun nieuwe avontuur.Jullie motto is: de wielerwereld op zijn kop zetten. Maar hoe gaan jullie dat doen met een wielerploeg?
Bas: De eerste keer dat een eigen team ter sprake kwam, was toen we voor het eerst met z’n drieën ging fietsen. Ik geloof dat we iets nieuws kunnen neerzetten als we het echt laten voortvloeien uit videocontent en de fanbase. Een wielerploeg is natuurlijk perfect vanuit een media-oogpunt. Je kunt verhalen vertellen, en ik denk ook dat wij vanuit binnenuit dingen anders kunnen gaan doen.
In de beginfase stuitte dit plan op heel veel weerstand bij Josse en Devin, maar de laatste maanden – en eigenlijk het laatste jaar in het algemeen – is dat beeld gekanteld.
We komen niet vanuit het niets. Er is al een grote fanbase met mensen die het verhaal volgen en voor ons is een eigen ploeg eigenlijk een volgende stap in wat wij gaan doen. Met de mensen die aan boord zijn, zowel op creatief als op sportief gebied, denk ik dat wij dat zeker kunnen.
Waar gaan we het grote verschil zien tussen traditionele ploegen en TDT-Unibet?
Devin: Het grootste verschil is dat bij profploegen alles draait om winnen en niet perse om de aanloop en het verhaal achter die prestatie. Bij ons is het verhaal gelijkwaardig aan de sportieve prestaties. Zo kunnen we mensen meenemen in de aanloop naar de prestatie.
De sportdocumentaires schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Wat daarin eigenlijk gebeurt, is: je wordt bijvoorbeeld opgepikt aan het begin van de Tour de France en je wordt helemaal meegenomen in een soort van achter de schermen. Dan is de Tour de France afgelopen en dan rolt de aftiteling in beeld.
Waar wij denk ik het verschil in kunnen maken, is dat wij alles vanuit ons perspectief kunnen vertellen. Dus Bas vanuit het perspectief van de wielrenner, en Josse en ik meer vanaf de zijlijn en als maker. Eigenlijk zoals we het eerder hebben gedaan. Het is gewoon een ontdekkingsreis door het wielrennen. Eerst door het amateurwielrennen, straks door het profwielrennen.
Bas: Wij doen ook een best wel grote investering in de omkadering van de ploeg. “Er komt best wat kijken bij een continentale ploeg, alleen wij willen meer doen dan het geven van een fiets, shirt en wedstrijdprogramma.” Je geeft renners een fiets, een shirt en een goed koersprogramma en that’s it. Wij zijn bezig met een professionele omkadering. Er komen allerlei mensen fulltime in dienst en zij moeten er prima van kunnen leven. Voor de renners moet er geen constante, extreme druk opzitten. Wij willen het veel meer als een hechte groep neerzetten. We willen iemand bij de hand nemen als het even wat minder gaat, in plaats van dat we zeggen: ‘Jij rijdt slecht, dus ga eerst maar even zelf uitzoeken waar dat door komt’.
Gaat het een soort moderne realifeshow worden, waarbij jullie en de profwielrenners achter de schermen gevolgd worden?
Devin: Zo zou je het ongeveer kunnen zeggen. Daarin is de reis naar een hoogtepunt misschien nog wel belangrijker dan de bestemming, de koers zelf. In onze serie Josse gaat voor Goud ging Josse toewerken naar het amateurcriterium de Ronde van Hank. Voor die serie was het niveau van de wedstrijd en ook de uitslag niet het allerbelangrijkst. Het verhaal was vet en iedereen leefde mee.
Voor de nieuwe ploeg is het sportieve natuurlijk niet geheel onbelangrijk. Daarom hebben we ook Hugo Haak aangenomen om de hele sportieve tak te leiden en dan zo hoog mogelijke ogen te gooien. Maar dat is voor het verhaal niet per se noodzakelijk.
Jij wordt de kopman, Bas?
Bas: (lacht) Ik word geen kopman. Ik zal zeker een belangrijk onderdeel van de ploeg worden, maar niet de kopman. Van januari tot oktober vol kunnen koersen, gaat gewoon heel lastig zijn. Dat is gezien de rol die ik heb aangenomen niet realistisch. Nu de ploeg vorm begint te krijgen, heb ik weer meer tijd om te trainen. Afgelopen week heb ik ook weer zestien uur op de fiets gezeten, dat was alweer een tijdje geleden. Het fietsen vind ik nog altijd supermooi en ik denk dat ik daar een goed niveau in kan halen, maar we starten niet een ploeg omdat ik wedstrijden wil rijden. Ik ga er fysiek alles aan doen om voor mij het hoogst haalbare te presteren en ik wil vooral ook zorgen dat de rest van de selectie zich volledig kan focussen op het sportieve.
Wat wordt jouw rol in het team, Devin?
Devin: Ik word kopman! (lacht) We gaan het verhaal vanuit ons perspectief vertellen. Hoe wij dit avontuur beleven. Vergelijkbaar met hoe we dat eerder hebben gedaan. Ik zal negen van de tien keer de camera vasthouden en domme vragen stellen aan iedereen, vragen wat er gebeurt. Bas is zelf één van de hoofdrolspeler in het verhaal.
Josse: Ik ga me organisatorisch en sportief inhoudelijk niet met de ploeg bemoeien. Dat is een heel bewuste keuze. De prestaties van het team zijn niet geheel onbelangrijk. Als we het sportief ook goed doen, vergroot dat de kans van slagen van dit project. Als wij ons daar in een belangrijke rol mee gaan bemoeien, haalt dat het concept, wat gewoon hartstikke serieus is, weer onderuit.
Wie gaat dan wel de ploeg leiden?
Bas: Dat gaat gedaan worden door experts, waaronder Hugo Haak. Onze focus ligt bij de mediakant, maar we zorgen er wel voor dat alles professioneel is geregeld. Dat is iets wat we altijd al doen. Aan de voorkant maken we YouTube-video´s, maar aan de achterkant moet het wel heel goed geregeld zijn. Alles moet strak in elkaar zitten, dat is ook de ambitie met deze ploeg. Wellicht als we wel met ze drieën zouden leiden, was het misschien voor de video wel heel grappig geweest. Josse achter het stuur van de ploegleiderswagen… maar dat is niet wat we ambiëren neer te zetten.
Wat zijn de sportieve ambities?
Bas: Uiteindelijk winnen, maar er is niemand die tegen ons zegt: je moet zoveel UCI-punten pakken. Er is ook niemand die zegt hoeveel overwinningen we moeten behalen.. Het is onze ambitie om verder te komen op die wielerladder. We zijn ooit begonnen in de sportklasse bij de Ronde van Hank en gaan nu kijken hoever we die raket de lucht in kunnen schieten.
Hebben jullie al wedstrijden waar jullie definitief gaan starten?
Bas: Ik denk dat we echt een mooi verhaal hebben om bij wedstrijden binnen te komen. Ik denk dat dat heel erg vet gaat zijn, maar aan welke koersen we gaan deelnemen, is nog niet bekend. Dat loopt via meerdere partijen. Daar zijn we nu mee bezig.
Ik denk dat we best wel een gevarieerd programma gaan rijden met ook relatief hoog aangeschreven wedstrijden. Eigenlijk een beetje de grote koersen – waar we niet gelijk meedoen om de winst, maar wat wel hele deftige koersen zijn – tot en met wedstrijden waar we gaan rijden voor de overwinning. Maar heel veel kan ik er nog niet over zeggen, dat is nog allemaal in aanvraag.
Op social media en in de reacties bij ons op de website heerst ook wat scepsis over jullie grootse plannen? Begrijpen jullie die weerstand?
Josse: Als het eerste idee geen weerstand zou oproepen bij mensen, was ons plan waarschijnlijk niet goed genoeg. Natuurlijk zijn er mensen die denken: het lukt niet, het kan niet. Als je je daardoor laat leiden, kan je tegenwoordig niet veel dingen meer doen.
Bas: Ik denk dat dat sceptische een beetje in het wielrennen zit. Want zijn wij een continentaal wielerteam dat goed genoeg is om een stap omhoog te zetten, dan houd je dat sceptische ook. Je merkt dat in alle lagen van het wielrennen. Als je een nieuwe ploeg begint, proef je ook dat sentiment bij renners, omdat het al zo vaak is misgaan met nieuwe teams in het wielrennen. Je hebt nu ook dat er in Frankrijk wat speelt. Er zijn zoveel ploegen die omvallen omdat de geldschieter vertrekt. Het vertrouwen is wat dat betreft extreem laag.
Hoe hebben jullie de renners overtuigd om mee te gaan in dit avontuur?
Josse: Dat is deels de verdienste van Bas en deels ook van Hugo Haak. En eigenlijk iedereen die zich erbij aan heeft gesloten op het sportieve vlak, of zich erbij aan gaat sluiten. Het is niet een grap dat we een ploeg starten, want dat is ook wel vanaf het begin ons doel geweest: we gaan het alleen doen als we ook daadwerkelijk denken dat we hier iets kunnen bewerkstelligen, anders heeft het geen zin. Dat hebben we in de sportklasse al meegemaakt. Wie ons kent, weet dat we een ploeg willen neerzetten met daadwerkelijk een goede omkadering.
Was het lastig, Bas?
Bas: Nee, niet heel lastig. Het moeilijkste was iemand vinden die ons idee ook kan gaan uitvoeren, iemand die ook dezelfde visie met ons deelt. De makkelijkste weg is een traditionele naam uit het wielrennen te kiezen. Dat hebben we bewust niet gedaan. Hier zie je dat we, zoals we dat vaker doen, bewust hebben gekozen voor een andere weg. Met Hugo hebben we iemand met de juiste skill set om een nieuwe ploeg vorm te geven. Dat heeft hij ook in het baanwielrennen bewezen. Wanneer het straks goed met ons gaat, zal iedereen dat beamen. Gaat het slecht, dan zal het verhaal zijn dat hij geen verstand heeft van wegwielrennen. Maar ik heb er het volste geloof in, dat hij voor ons de juiste man is.
Josse: Uiteindelijk is het voor ons ook gewoon een jongensboek. Ik herinner me dag dat het allemaal redelijk concreet leek te worden nog goed. We liepen we terug naar kantoor en Devin zei: ‘WTF, we hebben straks gewoon echt een profploeg’. Dit is wel echt een jongensdroom, net als eigenlijk de afgelopen jaren. Ik hoop dat we onszelf nog een beetje kunnen verbazen de komende jaren.
In de WielerFlits Podcast bespreken we het ‘mysterie’ rond de oprichting van de ploeg en de gevoeligheden rond hun nieuwe hoofdsponsor.

Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
Er zijn sowieso 2 problemen met dit verhaal:
1. Het verdienmodel in de koers is niet goed, afhankelijk zijn van iemand die geld wil steken in de sport is niet gezond.
2. Waarom begin je over UAE? Terwijl Astana, Bahrain en vroeger Gazprom ook door overheidsinstanties gesponsorde ploegen waren.
En Wheely heeft ook een punt dat als je echt loos gaat je geen enkele sponsor meer kan overhouden.
Maar het is echt overal aanwezig, waarom zo hard bashen op de ploeg van Tietema...
Nationale loterij sponsort al jaar en dag teams (lotto, FDJ zelfs lotto-jumbo eventjes).
Quickstep heeft Napoleon games als partner, Intermarché heeft Circus.
En je hebt de gehele Bingoal-Sauzen Pauwels structuur (3 mannenteams)
Daarnaast is het voetbal in belgie en nederland doorweekt met goksponsoring
Nogmaals, niet dat ik achter gokreclame sta, maar om hier Tietema op af te schieten is gewoon wat hypocriet. Ofwel 'ban' je dan alles die hierdoor gesponsord is ( niet eenvoudig), ofwel proberen we idd gezamelijk af te bouwen
Eigenlijk heeft Bingoal de opstart van TDT-Unibet gefinacierd.
Mooi dat er een nieuw team komt, maar ze moeten het ook gaan waarmaken om de beleving levend te houden. Laatste video over plan Bas is een half jaar geleden. Je volgers willen er kort op zitten. Het verhaal achter een wedstrijd kan niet pas 3maanden later volgen.
Ik gun hem het beste, maar ze zijn wel erg van het uitbuiten als het goed gaat (Ik word prof! Ik mag PR rijden!). Blijkbaar was het afgelopen half jaar ruk (?) en daarvoor al die DNFs, maar daar is amper content over gemaakt. Hoort dat dan niet bij het verhalen vertellen?
Ik was dit interview altijd begonnen met de vraag wat er het afgelopen half jaar is gebeurd.
Het 'kritisch' kijken zoals de meeste dat hier noemen naar co sponsers is natuurlijk grote bullshit. Kijk naar de sponsers van de andere teams waar die vandaan komen en ze invloed hebben op het milieu of andere belangrijke zaken. Steek vooral uw kop niet in het zand.
Verder prachtig dat ze renners als, de Vries, Budding en Tanfield aan zich hebben kunnen binden. Prima renners continentaal om in de picture te rijden.
Omkadering zoals ze zelf hier aangeven omtrent het professionele stuk wordt deels door de jongens zelf gedaan(youtube,slim). Hopelijk prikkelt het ook de jeugd, want dat doen ze op youtube iig wel.
Wielrennen is niet een sport die veel jonge mensen kijken in Nederland, hopelijk kunnen de jongens dat veranderen/inspireren.
Ik zou zeggen: Zet hem op!
In het vervolg zie ik graag ook meer content over de andere Nederlandse continentale teams. Deze teams steken veel tijd en moeite om het Nederlandse wielrennen naar een hoger niveau te tillen. Dat doen deze teams o.a. door jonge talentvolle renners een kans te geven om zich te ontwikkelen.
Met extra media aandacht is het voor deze teams een stuk aantrekkelijker om zichzelf te promoten en mogelijk nieuwe sponsoren aan te trekken voor een betere ontwikkeling van de wielersport.
In het vervolg zie ik dan ook graag dat de redactie van Wielerflits hier meer in duikt. In dit geval van TDT-Unibet doet de redactie in mijn ogen al een goede gooi in de juiste richting.
Wellicht een idee om als Wielerflits zijnde ook aan te kloppen bij ieder CT team van NL voor een interview met de ploegleiding en de andere staf. Op die manier een inkijkje geven in de kleinere ploegen van Nederland geeft misschien de kans op instroom van nieuwe staf leden. Hier is naar mijn weten veel vraag naar bij deze ploegen.
Ik hoop dat we van de zelfde mening zijn dat dit inderdaad nog naar een hoger niveau getild kan worden.
Ik zie graag een reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Technische Directeur
Dank voor jullie pleidooi. Gelukkig doen we dat reeds al een heel aantal jaren. Al deze berichten vind je hier terug: https://www.wielerflits.nl/nieuws/category/continental/
Verder klinkt dit vooral als een PR-praatje van kijk eens wat voor leuke vriendenploeg we gaan neerzetten en we doen het net even iets anders maar toch ook weer niet want winnen telt stiekem toch wel blablabla. Soort EF-copycat dit.
Meer OT klinkt het hele verhaal me nogal algemeen in de oren: scheidt Hugo Haak een soort geurtje uit dat er zo direct hijgend 10 topwielrenners aan komen draven? Is dit gezelschap op tijd met hun wielerliverealtimesoap project tov een toch wel stevige concurrentie op dat vlak? Boeit het een groot genoeg publiek écht wel hoe zo'n onderneming steentje voor steentje gelegd wordt? Verwordt met een constant camerabesef en een enorme focus daarop het hele project niet tot iets wannabe-BNnerigs met van die constant olijke, frisse en sympathieke allemanspraat?
Als al die losse initiatieven inclusief verantwoord producerende materiaallui eens in één grote blob opgezogen worden, dan zie ik er wel ergens heil in. Ware het niet dat EF er al is.
Trouewens: De Backstage Passes destijds van Greenedge, die zaten wel redelijk goed in elkaar. Maar daarvoor heb je toch echt renners in de spits van de koers nodig.
"scheidt Hugo Haak een soort geurtje uit dat er zo direct hijgend 10 topwielrenners aan komen draven?"
Misschien Hugo Haak niet maar de rest van de begeleiding wel.
Tegen elke conservatieve boomer zou ik willen zeggen, probeer te genieten van het inkijkje in de wielerwereld. Het is toch mooi om een vlieg op de muur te mogen zijn bij dit proces.
Mocht je het niks vinden kijk/ lees dan vooral niet. Maar om nu al te beginnen met anti supporten terwijl er nog geen meter gereden is…
@ lo squalo omdat een paar mensen hier iets vinden moet WF dit direct in een interview aan tdt vragen.
@rv opdringen opdringen wat mij betreft meer een suggestie om het is te proberen
Wat betreft je laatste opmerking, daar kan ik het dan weer wel mee eens zijn. Het is niet terecht om iedereen die hier niets mee heeft over één kam te scheren. Maar dan zou ik je het advies willen geven, schenk er geen aandacht aan. Alles wat aandacht krijgt groeit.
Ot: waar ik van schrok in het interview: een week van 16 uur draaien en dan zeggen "dat kwam er de afgelopen tijd niet van" ... welke zichzelf respecterende prof fietst er zo weinig uur? Daar komt dan toch niks van terecht? Ik weet niet wat de vuistregel is, maar een uur of 25 in de week lijkt mij geen uitzondering?
Iets van geen prestaties, nul verhaal. Dan maken we er maar een verhaal omheen van? Maak daar dan ook maar een verhaal van. Aandacht en reclame genereren voor de sponsors en hun doelgroep. Klinkt mss negatief maar daar komt het wel feitelijk op neer bij gebrek aan echte toprenners die topprestaties kunnen leveren.
Zou me niks verbazen als halverwege het seizoen de fietsen worden verkocht of iets van die strekking zodat er geld is voor een ludieke actie.
Dat wordt dus met een betonschaar en breekijzer in de ploegleiderswagen Paris Roubaix afwerken om in de schemering nog de baan op te komen.