Tour de France verbreekt dubieus verplaatsingsrecord in 2025: “De renners zullen gek worden”
foto: Cor Vos
vrijdag 1 november 2024 om 11:15

Tour de France verbreekt dubieus verplaatsingsrecord in 2025: “De renners zullen gek worden”

Lance Armstrong heeft iets opgemerkt aan het parcours van de Tour de France. De gevallen wielerheld vindt dat de verplaatsingen tussen de etappes wel heel groot zijn. “Hier zullen de renners en het personeel helemaal gek van worden”, vertelt hij op zijn Instagram.

De verplaatsingen tussen de etappes vallen niet meteen op als je naar de routekaart van de Tour de France kijkt. Als je wat langer de tijd neemt om er naar te kijken, zul je het zien. Meer dan eens is de reistijd tussen de finish van een etappe en de start van de volgende rit twee uur of langer. Zo is de verplaatsing van rit twee naar rit drie al twee uur, terwijl de etappes in dezelfde regio’s plaatsvinden. Omdat rit twee eindigt in Boulogne-sur-Mer en de dag later begint in Valenciennes, moet er toch nog flink wat afgereisd worden.

Later in de Tour wordt de reistijd alleen maar meer. Zo valt de reistijd tussen de achtste en negende etappe op (ook twee uur zonder file, rond de drie uur met) en de verplaatsing van de negende naar de tiende etappe. De laatste twee etappes van de Tour is de reistijd zelfs 2,5 uur en 5,5 uur.

Verplaatsingsrecord
Velowire berekende dat de de ASO in 2025 een verplaatsingsrecord verbreekt. In totaal moet er meer dan 3000 kilometer tussen de etappes worden gereisd door de teams. Dat is bijna een hele Tour de France. Slechts twee etappes bevinden zich binnen de vijftig kilometer van de elkaar.

De Tour de France doet dit jaar bijna alle windhoeken van Frankrijk aan. De afgelopen jaren vond de Tour de France meer geclusterd in bepaalde delen van Frankrijk plaats. Daarom waren de reistijden in die edities een stuk lager dan in 2025.


In de WielerFlits Podcast ging het donderdag ook al over de lange verplaatsingen in de Tour de France van 2025:

RIDE Magazine
12 Reacties
01-11-2024 13:49
Het milieu aspect in de sport zou zeker veel meer aandacht kunnen krijgen. (Eén blik op Spanje, het menselijke leed daar en de gigantische hoeveelheid geld die herstel gaat kosten, zou genoeg moeten zijn). De verplaatsingen, de milieudruk van ingezette vervoermiddelen zou zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Elk onderdeel zou daar kritisch op bekeken moeten worden. Een route uittekenen die zo min mogelijk verplaatsingen kent is daar een goed onderdeel van. En dan profiteren de renners er ook van als mooie bijkomstigheid.
    01-11-2024 14:21
    Klopt natuurlijk helemaal, alleen is er 1 groot probleem. Organisaties zijn volledig afhankelijk van geïnteresseerde start- of aankomstplaatsen. Het is natuurlijk niet de Tour zelf die beslist waar ze langskomen, en zelfs niet wanneer ze er tijdens die 3 weken langskomen. Bovendien, hoe groter het land, hoe moeilijker de puzzle te leggen valt. Pakweg 40j geleden was bij manier van spreken iedere stad en ieder doro nog vragende partij om de Tour te ontvangen, tegenwoordig is dat zo duur geworden dat er nog maar weinig steden (laat staan dorpen) zijn die de bedragen kunnen ophoesten....Het ganse zakenmodel ivm het organiseren van wielrennen zou misschien dringend herbekeken moeten worden, maar ja...wie gaat daar het voortouw in nemen ??? Maar dat er toch ooit es iets gaat moeten gebeuren, dat is zonneklaar
    01-11-2024 15:03
    Uiteraard spelen daar geldelijke belangen, maar als er misschien wat minder hoge bedragen worden gevraagd zijn misschien ook meer steden geïnteresseerd. Het besef dat als iedereen als een getrainde struisvogel het hoofd in het zand blijft steken er een moment komt dat het gedaan is met grote wielerrondes vanwege extreme weersomstandigheden zou voldoende motivatie moeten zijn. Helaas zijn er heel veel struisvogels, die alleen denken aan rijk worden; na hen komt dan de zondvloed.
01-11-2024 11:58
Die Lance.. altijd zo begaan met andere renners..
    01-11-2024 12:13
    Hier heeft hij natuurlijk wel gelijk, die verplaatsingen zijn voor de renners nog het minst voelbaar maar idd ploegpersoneel, pers, organisatie, etc moeten die afstanden ook allemaal behappen… Dit fenomeen is er in de GT’s ingeslopen en gaat pas eindigen als er eens iemand half verdoofd de snelweg afsukkelt…om het ecologisch aspect nog daar te laten waar het als groene sport veel meer aandacht zou moeten krijgen…
    01-11-2024 13:33
    @Polleke. Mja groene sport...Het fietsen op zich natuurlijk wel. Maar 18 zware bussen die samen dus ruim 54.000km gaan afleggen, plus nog minstens 2 vrachtwagens per ploeg, een stoet vipbusjes die iedere ploeg bij heeft, minstens 2 ploegauto's per ploeg, alles samen ruim 100 wagens voor de organisatie, op zijn minst 100 moto's voor jury, pers, en tv, plus een publiciteitskaravaan van ruw geschat 200 busjes, vrachtwagens en auto's. En dan hebben we het nog niet gehad over de tientallen vrachtwagens die alle materiaal van de aankomstzones en vipruimtes van hot naar her sleuren. Pas op, mij maakt het niet uit, ik blijf wielrennen de fijnste sport ter wereld vinden, en vind mezelf niet echt een groene jongen ofzo. Maar wielrennen een 'groene sport" heten...nou ja :-)
    01-11-2024 18:57
    @Velosol… dat is juist het probleem, als aankomstplekken een dag later ook startplekken mogen zijn beperk je in ieder geval al die afstanden. Het is een keuze die de sport op termijn zal moeten maken. Gegarandeert dat de eerste GT voor dat concept kiest op een gigantisch bijval kan rekenen.
    Je komt zo misschien niet elk jaar in elke prvincie van elk land maar kies regios uit die je elke 3,4 jaar weer opnieuw kan aandoen. Starten in het buitenland zo en zo al beperken, dat zijn de grootste aanslagen op het imago…
01-11-2024 13:26
Graag terug naar 1903. Stad naar stad. Tussen de etappes 2 of 3 rustdagen. Etappes van over de 400. En toch de hexagone
01-11-2024 13:29
Nog een geluk dat de hotels van de renners allemaal dicht bij de startplaats van de volgende etappe liggen.
Anders moeten ze voor de etappe 2 uur naar de start rijden en na de rit nog 2 uur ba het hotel
    01-11-2024 18:16
    Dat dacht je maar. Verplaatsingen vanaf hotel naar startplaats van 1u tot 2u zijn eerder regel dan uitzondering. Dat is zo in veel rondes omdat niet iedere regio over voldoende kwalitatieve hotels beschikt.
01-11-2024 21:35
Het is niet te zeggen hoeveel daadwerkelijk wordt gereden als je niet weet in welk hotel de renners slapen.
    02-11-2024 05:54
    Maw.. het kan nog veel meer zijn, nooit minder…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine