Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 5 tijdrit in Caen – Eerste D-Day voor klassement
Vanaf woensdag begint de klok te tellen in de Tour de France 2025. Met een lange individuele tijdrit van en naar Caen, zijn dit 33 enorm belangrijke kilometers in de strijd om de gele trui. Het is zo’n dag waarop je de Tour niet kunt winnen, maar hem wel degelijk kan verliezen. Een tijdrit liegt immers nooit. WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
Op de vijfde dag in de Tour de France staat er een individuele tijdrit op het programma in en rond Caen. De tijdrit is met een lengte van 33 kilometer behoorlijk lang, maar telt nauwelijks hoogtemeters. De echte powerhouses zijn hier dus in het voordeel, maar het is vooral de vraag of wereldkampioen Remco Evenepoel hier in het voordeel is ten opzichte van Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard, die vorig jaar alle drie het eindpodium bezetten.
Die strijd om de dagzege en het klassement zijn nu de twee voornaamste gevechten, maar dat was in Caen ruim tachtig jaar geleden wel anders. Op luttele afstand van de Normandische Parelmoerkust vond toen Operatie Overlord plaats, dat begon met het veel bekendere D-Day. Ofwel: het offensief van de geallieerde krachten om Nazi-Duitsland aan te vallen. De duizenden levens die de geallieerden in de buurt van Caen geofferd hebben, hebben ervoor gezorgd dat we in Nederland, België en de rest van Europa in vrijheid leven – ondanks alle dreigingen die er de laatste jaren plaatsvinden. Opdat we het niet vergeten!
Overigens was Caen toen niet voor het eerst een belangrijk strijdveld. In de geschiedenis was de stad meerdere malen het decor van veldslagen en belegeringen. Misschien is het daarom net ook wel zo typisch dat toen de stad werd gesticht door de Galliërs zij de naam Catumagos gaven aan wat nu Caen is. Dat bestaat uit de woorden catu – wat strijd betekent – en magos, wat dan weer veld is. Daarnaast ligt Willem de Veroveraar begraven in de Abbaye aux Hommes in Caen. Hij was de eerste Normandische Koning van Engeland, nadat hij de Slag om Hastings won in 1066.
Fast forward naar het heden. Opvallend is dat de tijdrit in Caen tijdens deze vijfde etappe in het teken staat van de duizendste verjaardag van de stad en dat Caen bekendstaat als ‘stad met de honderd klokken’, vanwege de vele kerken en torens met klokken die boven de stad uittorenen. Dat er deze woensdag een tijdrit in Caen plaatsvindt, is dan ook geen toeval.
De 33 kilometer lange tijdrit speelt zich af in noordwestelijke richting van Caen richting de gemeente Basly en gaat voornamelijk over brede, rechte wegen. De tijdrit telt slechts 200 hoogtemeters. Buiten de stad en het centrum zijn het vooral lange, rechte wegen die het verdict moeten brengen. De wind kan daarin een helse tegenstander zijn, maar de krachtpatsers zullen verkneukeld in het rondeboek kijken bij deze individuele tijdrit.

Óscar Freire won negentien jaar geleden een Tourrit in Caen – foto: Cor Vos
Caen is overigens al vaak gaststad geweest van de Tour, vooral in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Dit millennium is het echter stiller rond Caen in juli: de laatste keer dat de Tour Caen aandeed, was in 2006, toen Óscar Freire de jonge Tom Boonen vloerde in een sprint.
Klassementen
Favorieten
Klassementsrenners, opgelet! In de eerste verraderlijke etappes door het noorden van Frankrijk zijn we al iets wijzer geworden, maar de strijd om de eindzege moet eigenlijk nog losbarsten. In de openingsrit naar Lille verloren enkele klassementsrenners al wat tijd, nadat ze zich lieten vangen in het sper der waaiers, maar de verschillen zullen – zo verwachten we toch – nog hoger oplopen in de eerste individuele race tegen de klok van deze Tour de France 2025.
Waar de organisatie de laatste jaren vaak kiest voor tijdritten over geaccidenteerde wegen, heeft ASO nu een zo goed als biljartvlak parcours uitgetekend in en rond Caen. Goed nieuws voor de tijdritspecialisten, minder nieuws voor de klimmers die het tijdrijden niet met paplepel hebben meegekregen. Voor deze coureurs is het devies simpel, maar o zo moeilijk: de schade beperken ten opzichte van de hardrijders.
Dit is zeker niet de boodschap voor Remco Evenepoel. Integendeel, de Belg moet in deze chrono juist zo veel mogelijk tijd zien te winnen op grote concurrenten Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard. Of eerder: tijd terugwinnen. De kopman van Soudal Quick-Step liep in de openingsrit namelijk al tegen duur tijdverlies op, nadat hij zich liet verrassen in het waaiergeweld. Evenepoel kende met andere woorden een valse start en zal – eergierig als hij is – uit zijn op sportieve revanche. Gezien zijn fenomenale tijdritcapaciteiten, verwachten we eerlijk gezegd ook een overtuigende zege.

Topfavoriet Remco Evenepoel is een met zijn tijdritfiets – foto: Cor Vos
We hebben het hier immers wel over de regerend wereld- en olympisch kampioen tegen de klok. Als we kijken naar zijn recente tijdrituitslagen (prologen uitgezonderd, dat is toch andere koek), dan zien we dat De Aerokogel van Schepdaal zijn laatste vijf tijdritten winnend wist af te sluiten. Het zal Evenepoel sterken in zijn overtuiging dat hij ook in Caen kan zegevieren, zeker nu zijn op papier grootste concurrent – tweevoudig wereldkampioen Filippo Ganna – al naar huis is na een valpartij in de hectische openingsrit naar Lille.
Dat Evenepoel de torenhoge favoriet is voor de dagzege, daar is vrijwel iedereen het over eens, maar we zijn vooral benieuwd naar de onderlinge verschillen met Pogacar en Vingegaard. Als we kijken naar de laatste tijdritconfrontatie tussen de ‘Grote Drie’ – die in het Critérium du Dauphiné – dan zien we dat Evenepoel over een afstand van ruim 17 kilometer twintig seconden sneller was dan Vingegaard, terwijl Pogacar bijna vijftig tellen moest toegeven. Natuurlijk, dit wil nog niet meteen alles zeggen voor de tijdrit van woensdag, maar het is toch een indicatie van de waardeverhoudingen tegen de klok.

Onderschat de tijdritcapaciteiten van Jonas Vingegaard niet – foto: Cor Vos
Evenepoel kan met een sterke tijdrit eventueel ook de gele trui overnemen, of ligt Jonas Vingegaard in pole position om het kleinood te veroveren? De Deen maakt voorlopig een bijzonder scherpe en sterke indruk en heeft zich door de jaren heen ook al bewezen als een uitmuntend tijdrijder. We denken dan spontaan terug aan zijn indrukwekkende prestatie in de Tour van 2023, op weg naar Combloux, toen hij zijn grote concurrent Pogacar en overige rivalen op een hoop wist te rijden. Tom Dumoulin omschreef het als ‘misschien wel de beste tijdrit die ooit in het wielrennen is gereden’.
We verwachten nu niet meteen eenzelfde masterclass van de kopman van Visma | Lease a Bike, ook omdat het parcours in Caen veel minder hoogtemeters telt, wat toch in het nadeel is van Vingegaard. Toch zien we de tweevoudig Tourwinnaar wel degelijk meedoen om de sportieve knikkers, want Vingegaard lijkt met enorm veel zelfvertrouwen rond te fietsen. Hij ziet ongetwijfeld een kans om zijn grote concurrent voor de Tourzege, Pogacar, op achterstand te fietsen. Bij de laatste tijdritconfrontatie tussen de twee in de Dauphiné kwam Vingegaard immers als winnaar uit de strijd.

Komt Tadej Pogacar beter voor de dag tegen de klok? – foto: Cor Vos
Het was toch even slikken voor Tadej Pogacar na de individuele tijdrit van het Critérium du Dauphiné. De Sloveen verloor over een afstand van iets meer dan zeventien kilometer opvallend veel tijd op rivalen Vingegaard en met name Evenepoel. De leider van UAE Emirates XRG zag na zijn ietwat tegenvallende prestatie tegen de klok echter wel ruimte voor verbetering. “Ik heb wel tijd doorgebracht op de tijdritfiets, maar niet met echt zware inspanningen. Dat kunnen we na de Dauphiné alsnog doen. Ik denk dat we daar nog stappen kunnen maken richting de Tour.”
In de weken tussen de Dauphiné en de Ronde van Frankrijk besloot de regerend Tourwinnaar nog meer aandacht te besteden aan zijn tijdrit en dus verwachten we dat hij woensdag beter voor de dag zal komen. Maar is het ook genoeg om Vingegaard en met name Evenepoel écht het vuur aan de schenen te leggen? Of houdt Pogacar voor de start al rekening met tijdverlies? Dit hoeft nog niet meteen dramatische gevolgen te hebben voor de ritwinnaar in Rouen, in de wetenschap dat Evenepoel al wat verder staat in het klassement en de bergritten nog moeten komen.

Brengt Kévin Vauquelin de Franse wielerfans in extase? – foto: Cor Vos
De meeste ogen zijn gericht op Evenepoel, Vingegaard en Pogacar, maar er staan nog wel meer erkende hardrijders aan het vertrek in Caen, die op een goede dag misschien kunnen verrassen. Dan denken we aan de tweede klassementskopman van Visma | Lease a Bike, Matteo Jorgenson. De Amerikaan komt voorlopig zeer goed voor de dag, staat er nog uitstekend voor in het klassement en heeft een sterke tijdrit in de benen. Zo werd hij derde in de tijdrit in de Dauphiné, achter Evenepoel en ploeggenoot Vingegaard, maar voor Pogacar.
De Fransen hebben dan weer hun hoop gevestigd op Kévin Vauquelin. De alleskunner van Arkéa-B&B Hotels is misschien wel bezig aan het beste seizoen uit zijn carrière en stak in de openingsritten al meerdere keren zijn neus aan het venster. Dat belooft voor de komende weken, maar ook zeker voor de tijdrit van woensdag. Kijk alleen al naar zijn tijdrituitslagen in 2025: eerste, tiende, vierde en tweede. Straf!

Wat mogen we nog verwachten van Primoz Roglic? – foto: Cor Vos
Als we nog even blijven bij de strijd tussen de klassementsrenners, dan moeten we ook zeker rekening houden met een uitschieter van João Almeida (UAE Emirates XRG), Primož Roglič en zijn Duitse ploeggenoot Florian Lipowitz namens Red Bull-BORA-hansgrohe. Almeida is de regelmaat zelve op tijdritgebied. De Portugees viel dit seizoen in zijn vijf betwiste tijdritten niet buiten de top-6.
Lipowitz reed dit seizoen twee individuele tijdritten en eindigde keurig als derde en vijfde. Roglič eindigde dan weer als tweede in de eerste tijdrit van de voorbije Giro d’Italia en behoeft als voormalig olympisch kampioen tegen de klok geen verdere introductie. We zijn vooral benieuwd of de Sloveen nog over het vormpeil beschikt om Evenepoel, Vingegaard en Pogacar uit te dagen. Wat hij tot nu toe laat zien, is nog niet echt bemoedigend.
Wie eventueel ook goede zaken kan doen is Mattias Skjelmose, de kopman van Lidl-Trek. Voor de overige klassementsrenners – denk aan Enric Mas, Felix Gall, Santiago Buitrago en Carlos Rodríguez – is het zaak om het verschil binnen de perken te houden. Gezien het vlakke parcours, staan deze klimmers toch wel voor een helse onderneming.

Mathieu van der Poel wist vier jaar geleden de gele trui te behouden in de tijdrit – foto: Cor Vos
Wie ook voor een uitdaging staat, is Mathieu van der Poel. Het is een vraag die op eenieders lippen zal branden: kan de Nederlander de gele trui behouden? De renner van Alpecin-Deceuninck staat misschien niet te boek als een echte tijdritspecialist, maar leverde in het verleden al goede prestaties af tegen de klok en zal erop gebrand zijn om Le Maillot Jaune te verdedigen. En als Van der Poel zich iets in zijn hoofd haalt…
De klassiekerspecialist zal ongetwijfeld hoop putten uit de Tour de France van 2021. Ook toen begon hij als leider aan de eerste individuele tijdrit en slaagde hij erin om de gele trui te behouden. Het laat zien dat niets onmogelijk is als je Mathieu van der Poel bent. Zeker niet als je ook daadwerkelijk werk maakt van het tijdrijden, wat hij de afgelopen maanden heeft gedaan. In de Dauphiné resulteerde dit meteen in een toptienklassering: zesde.
Toch maakt de man in de gele trui zich niet al te veel illusies. “Of ik het geel na de tijdrit nog heb? Nee”, zei hij na de vierde etappe lachend maar resoluut. “Die kans is enorm klein. Uiteraard ga ik zo hard mogelijk proberen te rijden, maar realistisch gezien ben ik de trui morgen wel kwijt. Na de Dauphiné heb ik nog één keer op de de tijdritfiets gezeten. Ik ga mijn best doen, maar er zijn gewoon een stuk betere tijdrijders. Te beginnen met Tadej, die gewoon in dezelfde tijd staat. Ik ga er gewoon van proberen te genieten.”

Mag voormalig Belgisch tijdritkampioen Tim Wellens zich uitleven? – foto: Cor Vos
Tot slot, willen we in de strijd om de ritzege ook de namen van oud-wereldkampioen Tobias Foss (INEOS Grenadiers), Ilan Van Wilder (Soudal Quick-Step), Edoardo Affini (Visma | Lease a Bike), Tim Wellens (UAE Emirates XRG), Kasper Asgreen, Neilson Powless (EF Education-EasyPost), Thymen Arensman (INEOS Grenadiers), Luke Plapp, Mauro Schmid (Jayco AlUla), regerend U23-wereldkampioen Iván Romeo (Movistar), Frans kampioen Bruno Armirail (Decathlon AG2R La Mondiale) en de onvoorspelbare Magnus Cort (Uno-X Mobility) noemen.
Normaal schuiven we renners als Affini, Wellens en Cattaneo altijd naar voren als kandidaat-ritwinnaars, of toch zeker voor een goede klassering, maar de vraag is of ze zich woensdag wel volledig mogen smijten. Of krijgen deze hardrijders maar ook helpers de opdracht om de benen te sparen met het oog op wat komt? Donderdag volgt er een zeer pittige heuvelrit – noem het een mini-Luik-Bastenaken-Luik – richting Vire Normandie. Het is ook een van de redenen om Wout van Aert niet mee te nemen in onze sterrenverdeling.
Deelnemerslijst (Cyclingflash.com)
Website organisatie
Weer en tv
In een tijdrit kunnen de weergoden wel eens roet in het eten gooien, maar daar is woensdag gelukkig geen sprake van. Het blijft namelijk de hele dag droog en met een gemiddelde van 22 graden is het ook zeker niet te warm. Er waait een zwakke wind uit het oosten. Kortom: ideale omstandigheden om een tijdrit af te werken!
De vijfde etappe is van start tot finish live te zien op Eurosport 1 en via HBO Max. Ook de NOS en Sporza beschikken over de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en zijn er dus live bij. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Waar is WVA? Deze zou toch minstens 1 ster moeten krijgen
De tijdritten die hij rijdt zijn over het algemeen echt meer dan prima( als het ergens over gaat) https://www.procyclingstats.com/rider/mathieu-van-der-poel/results/career-points-time-trial
Er zijn veel betere tijdrijders dan MVDP in de TdF
Als hij top 10 gaat eindigt , dan is dit een uitzonderlijke prestatie.