Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 14 naar Luchon-Superbagnères – Gunt Pogacar vluchters een kans?
Tour de France 2025 maken we ons op voor de zwaarste Pyreneeënrit van deze editie. Beklimmingen van de Tourmalet, Aspin en de Peyresourde klinken liefhebbers als muziek in de oren. Superbagnères zal alleen bij de oudere volgers een belletje doen rinkelen. We verwachten na twee dagen De Grote Pogačar-show nu toch andere renners aan het front. WielerFlits blikt vooruit!
Op de derde zaterdag van de
Parcours
Het derde koersweekend in de Tour de France opent met vuurwerk, als er bijna 5000 hoogtemeters gemaakt worden in de de Pyreneeën met aankomst in het skigebied Superbagnères. Daarmee gaan we ver terug in de geschiedenis, want die klim zat er bijna veertig jaar geleden voor het laatst in. Sindsdien lieten parcoursbouwers de klim links liggen. Toch wonnen hier louter grote namen: Robert Millar was de laatste in 1989, voorafgegaan door onder meer Greg Lemond (1986), Bernard Hinault (1979) en de Spaanse rasklimmer Federico Bahamontes (1962). Dit is de zevende keer dat het Tourpeloton er omhoog gaat rijden.
Pau is de vertrouwde startplaats voor deze Pyreneeën-etappe van 183 kilometer. De Franse stad was dat al 66 keer eerder en dat heeft een reden. Pau is dé poort naar de Pyreneeën en heeft goede, logistieke faciliteiten. Die functie als poort naar de Pyreneeën heeft Pau overigens al eeuwen – als het niet millennia is. Liefhebbers weten na al die jaren: zodra Pau in het routeboek staat als startplaats, is het klimmen geblazen.


- Start:
- 12:00 ( Pau)
- Finish:
- 17:07 ( Luchon-Superbagnères)
Maar goed, terug naar de etappe van deze editie. De eerste 70 kilometer zijn relatief rustig, met een vlakke aanloop naar Luz-Saint-Sauveur, aan de voet van de legendarische Col du Tourmalet, die vervolgens ook moet worden bedwongen – voor de 89ste keer in de geschiedenis van de Tour de France alweer. De Pyreneeën-reus van 19 kilometer aan 7,4% brengt de renners naar een hoogte van 2115 meter.
Bovenop de top ligt de Souvenir Jacques Goddet, als eerbetoon aan de tweede koersdirecteur van de Tour. Deze ligt altijd op de Tourmalet, mits deze in het parcours zit. De eerste renner die de top passeert krijgt 5.000 euro.
Na de afdaling richting Sainte-Marie-de-Campin, wordt het tijd om de Col d’Aspin te bedwingen. Hoewel deze klim korter is dan de Tourmalet, met 5 kilometer aan 7,6%, is hij zeker niet minder beroemd dan zijn grotere broer. Liefst 71 keer – waarvan de eerste keer al in 1910 – zat hij al in de 111 voorgaande edities. Dat komt omdat de Aspin de Tourmalet en de Col de Peyresourde verbindt, een drieluik die de Tour graag opneemt. Dat is ook nu het geval, want na een afdaling naar Arreau beginnen ze aan de Peyresourde. Deze 7,1 kilometer lange klim heeft een gemiddelde stijging van 7,8% en is de voorlaatste klim van de dag.
De laatste uitdaging van deze rit is namelijk de klim naar Superbagnères, een skigebied dat dus voor het laatst in 1989 in de Tour werd aangedaan. Waarom er zo lang gewacht werd op een volgende keer, is niet helemaal duidelijk. Wel heeft Superbagnères een Tour-record in handen. In 1971 werd er vanuit Bagnères-de-Luchon gefinisht voor de kortste rit in lijn ooit: 19,6 kilometer. De klim kenmerkt zichzelf door een onregelmatig karakter met een heel steil einde.
Klassementen
Favorieten
Tadej Pogačar en co hebben hun spotlight de afgelopen dagen wel gehad, met de spectaculaire bergrit naar Hautacam en de klimtijdrit naar Peyragudes. Ja, de wereldkampioen is met voorsprong de beste klimmer in deze Tour de France. Hij heeft zijn beoogde revanche voor de Tour van 2022 op Hautacam beet, al vier (!) ritzeges vast en staat met mijlen voorsprong in het algemeen klassement.

Doet Team-Pogačar het een beetje rustiger aan? – foto: Cor Vos
Zouden de UAE Emirates XRG-renners in deze bergrit de teugels dan eens durven vieren en een vluchtersgroepje de ruimte geven? Het is ten slotte opportuun om niet alleen Pogačar zelf een beetje in consolidatiemodus te laten gaan met het oog op de superzware slotweek, maar ook om zijn ploeggenoten hetzelfde te laten doen. Tim Wellens, Jhonatan Narvaez en Nils Politt waren dik in orde, maar Adam Yates kwam richting Hautacam zelfs niet op kop: de Brit moest gewoon passen. Rust zou best welkom zijn voor dat soort renners, lijkt ons. Bovendien kan het Pogačar alleen maar populairder maken in het peloton als hij de rest ook eens iets gunt.
Het is alleen de vraag of Visma | Lease a Bike dat aan de UAE-renners zal gunnen. Op weg naar Hautacam waren ook zij het die de touwtjes in handen namen, in eerste instantie om de ploegmakkers van Pogačar af te matten en wie weet de Sloveen te isoleren. Alleen pakte het voor de Yellow Bees juist omgekeerd uit: Girowinnaar Simon Yates moest zonder al te veel werkte hebben gedaan, passen. En ook Matteo Jorgenson en kopman Jonas Vingegaard kenden niet hun beste dag. Het lijkt ons sterk dat Visma ditmaal eenzelfde plan zal willen hanteren.
Na de tijdrit is het daarom wellicht tijd om het over een andere boeg te gooien. Uiteraard worden de klassementsplannen met Vingegaard niet opgegeven, maar met Pogačar naar de slotklim rijden is zelfmoord. Dus moeten ze het doen zoals in de rit naar Le Mont-Dore Puy de Sancy. Simon Yates won daar, hij zou opnieuw in de aanval kunnen gaan en strijden voor ritwinst. Van Sepp Kuss, die de laatste ritten beter voor de dag komt, en zelfs Matteo Jorgenson kunnen we wellicht hetzelfde verwachten.

Yates klopte zijn medevluchters in de 10e etappe – foto: Cor Vos
De verwachting is niet meteen dat UAE Emirates XRG in dat scenario mee zal gaan, omdat Pogačar naar verluidt liefst zo veel mogelijk pionnen dicht rondom zich heeft. Maar misschien zit er voor Soudal Quick-Step wel een mooi verhaal voor de ritzege in. Ilan Van Wilder lijkt namelijk in bloedvorm en presteert als enige klimknecht voor Remco Evenepoel op niveau. Ofwel kan hij Evenepoel helpen bij het behoud van een podiumplaats, maar ook de Vlaams-Brabander in de aanval sturen is geen gek idee gezien de mindere vormcurve van de kopman.
Mocht een vluchtersgroep een vrijgeleide krijgen van Pogačar en co, dan kijken we in de eerste plaats uit naar een aantal namen die we in deze Tour al wel in beeld hebben gezien, maar die het terrein nog niet op hun maat zagen. Voor het eerst deze Tour krijgen we op weg naar Luchon-Superbagnères immers vier zware beklimmingen op rij, waardoor de klimmerstypes hun volledig kunnen uitleven.
Dan denken we misschien wel aan Thymen Arensman, die er in die bewuste etappe met Yates alvast bijzonder dichtbij was. Arensman toonde zich ook op weg naar Hautacam en lijkt bij gebrek aan klassementsambities heel vrij te kunnen koersen in deze Tour de France. De Nederlander wordt tijdens een grote ronde ook alleen maar beter. Ook zijn nog sterkere Spaanse ploeggenoot Carlos Rodriguez, die in het verleden de wereldtop al dichter benaderde, maar in een vlucht zeker zijn ding moet kunnen doen. In het klassement kijkt hij aan tegen 20 minuten achterstand: voldoende om ruimte te krijgen.

Arensman rijdt bevrijd rond in deze Tour – foto: Cor Vos
Verder kunnen we ook niet rond Bruno Armirail heen. De Fransman van Decathlon AG2R is misschien al 31, maar het niveau dat hij haalt is misschien het hoogste uit heel zijn carrière. Zonder het berenwerk van Visma | Lease a Bike zat er ook op Hautacam al iets moois in. Volgend jaar zal hij voor de gele brigade rijden, dus is het nu misschien zijn laatste kans. Zijn landgenoten Guillaume Martin (Groupama-FDJ) en bergtruidrager Lenny Martinez (Bahrain Victorious) kunnen met een vroege vlucht ook heel ver komen.
Ook vanuit Australische hoek verwachten we heel wat vluchtersgeweld. De Tudor-klimmer Michael Storer kan op bepaalde momenten – denk maar aan de Tour of the Alps – een meesterlijke dag hebben waarop hij iedereen overstijgt. Gezien de aanvalslust waarmee hij in Frankrijk rondrijdt, kan die dag er zomaar aankomen. En nu Ben O’Connor (Jayco AlUla) zijn ambities voor een goed algemeen klassement overboord heeft gegooid, kan er van zijn kant mogelijks ook gevaar komen.
Maar omdat we nog niet zo veel vluchterskansen hebben gehad, kunnen we eigenlijk héél veel namen noemen. We denken ook aan Santiago Buitrago (Bahrain Victorious), Mattias Skjelmose (Lidl-Trek), Enric Mas en Pablo Castrillo (Movistar), Emanuel Buchmann (Cofidis), Clement Champoussin en Sergio Higuita (XDS Astana), Steff Cras (TotalEnergies), Warren Barguil (Picnic PostNL) en Andreas Leknessund (Uno-X Mobility).

Michael Storer kan boven zichzelf uitstijgen – foto: Cor Vos
Mannen als Oscar Onley (Picnic PostNL), het Red Bull BORA hansgrohe-duo Primoz Roglic-Florian Lipowitz, Kevin Vauquelin (Arkéa-B&B Hotels), Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility) en Felix Gall (Decathlon AG2R) rijden een uitstekende Tour, maar ze staan nog wat te dicht in het klassement om voor de ritzege te mogen gaan.
Weer en TV
Na dagen vol hitte, koelt het in de nacht naar deze etappe grondig af in Pau. Enkele regen- en onweersbuien zitten daar voor iets tussen. Doorheen de dag klaart het echter weer op en mogen de renners temperaturen tot 25 graden Celsius verwachten. De wind blaast aan 3 Beaufort vanuit het noordwesten.
De veertiende etappe is van start tot finish live te zien op Eurosport 1 en via HBO Max. Ook de NOS en Sporza beschikken over de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en zijn er dus live bij. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Waar zijn Skjelmose, Woods en Storer? Martin zal ook wel kort eindigen zonder te winnen.
Morgen is kans om Evenepoel te slopen. Zet je ploeg op kop in de eerste 70 km en Tourmalet en als vlucht dan binnen handbereik is neemt Visma of UAE wel over
Dit is de verkeerde vraag. Als de kopgroep aan het begin geen grote voorsprong op kan bouwen omdat het zo lang duurt tot ie geformeerd is, en op de vele bergkilometers Pogi sowieso sneller omhoog gaat dan de vluchters, ook als ie niet zijn best doet de vlucht terug te pakken, en andere klassementsrenners elkaar misschien ook nog aanvallen in het groepje Pogi, dan wordt het gewoon heel moeilijk voor de vlucht om het te halen.
Deze zin was blijkbaar al opgeschreven vóór de achtste plek van Yates vandaag bekend was, blijkbaar viel het hartstikke mee.
Vertrekt de vlucht niet voor de Tourmalet dan is het voor de favorieten
Als een vlucht het red wint Madouas
Als hij de Tour al uitrijdt zal het niet meer om het podium zijn.