Tour 2025: Waarom ASO in het weekend kiest voor twee sprintetappes
Het is toch opvallend: in het weekend zijn de meeste mensen vrij, maar toch kiest Tourorganisator net nu voor twee opeenvolgende vlakke sprintetappes. Wat is de achterliggende gedachte? “Dat zijn nu eenmaal de grillen van de Franse topografie”, legt Thierry Gouvenou, die verantwoordelijk is voor het parcours, uit in gesprek met RMC.
Gouvenou ziet ook wel dat het niet ideaal is om net in het weekend twee (op papier) niet al te enerverende ritten uit te tekenen. “Maar we willen met het peloton naar het Centraal Massief en tussen de Bretagne en het Centraal Massief zijn er geen hellingen”, klinkt het. “En een korte vliegreis om deze regio’s te vermijden, zien we ook niet zitten.”
De Fransman kaart nog iets anders aan: de vermoeidheid in het peloton na een lastige eerste week. “Het is niet de bedoeling om de renners 21 superzware ritten voor te schotelen. Je moet nu eenmaal momenten inbouwen waarop je de druk kunt verminderen, zodat de renners wat gas kunnen terugnemen. Deze twee etappes zijn zeer welkom, de vermoeidheid is nu toch wel aanwezig in het peloton.”
Maandag wel een loodzware rit
Normaal volgt er op de tweede maandag altijd een rustdag, maar dat is dit jaar niet het geval. Dat heeft alles te maken met 14 juli: dit is de Franse nationale feestdag en dus ‘moet’ er gekoerst worden.
Organisator ASO heeft maandag een fraai en bovenal loodzwaar parcours in de Auvergne uitgetekend. De tiende rit telt 163 kilometer en meer dan 4.300 hoogtemeters met zeven pittige klimmetjes. In de finale volgt er met de Col de la Croix Saint Robert (5,1 kilometer à 6,3%), en de slotklim naar de top van de lastige Puy de Sancy (3,3 kilometer à 8%) een pittige tweetrapsraket.
Etappes Tour de France
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand | Winnaar |
---|---|---|---|---|---|
05.07 | 1 |
Lille
|
Lille
|
Jasper Philipsen
|
|
06.07 | 2 |
Lauwin-Planque
|
Boulogne-sur-Mer
|
Mathieu van der Poel
|
|
07.07 | 3 |
Valenciennes
|
Dunkerque
|
Tim Merlier
|
|
08.07 | 4 |
Amiens
|
Rouen
|
Tadej Pogačar
|
|
09.07 | 5 |
Caen
|
Caen
|
Remco Evenepoel
|
|
10.07 | 6 |
Bayeux
|
Vire-Normandie
|
Ben Healy
|
|
11.07 | 7 |
Saint-Malo
|
Mûr-de-Bretagne
|
Tadej Pogačar
|
|
12.07 | 8 |
Saint-Méen-le-Grand
|
Laval
|
Jonathan Milan
|
|
13.07 | 9 |
Chinon
|
Châteauroux
|
Tim Merlier
|
|
14.07 | 10 |
Ennezat
|
Le Mont-Dore Puy de Sancy
|
Simon Yates
|
|
16.07 | 11 |
Toulouse
|
Toulouse
|
Jonas Abrahamsen
|
|
17.07 | 12 |
Auch
|
Hautacam
|
Tadej Pogačar
|
|
18.07 | 13 |
Loudenvielle-Le Louron
|
Peyragudes
|
Tadej Pogačar
|
|
19.07 | 14 |
Pau
|
Luchon-Superbagnères
|
Thymen Arensman
|
|
20.07 | 15 |
Muret
|
Carcassonne
|
Tim Wellens
|
|
22.07 | 16 |
Montpellier
|
Mont Ventoux
|
Valentin Paret-Peintre
|
|
23.07 | 17 |
Bollène
|
Valence
|
Jonathan Milan
|
|
24.07 | 18 |
Vif
|
Courchevel Col de la Loze
|
Ben O'Connor
|
|
25.07 | 19 |
Albertville
|
La Plagne
|
Thymen Arensman
|
|
26.07 | 20 |
Nantua
|
Pontarlier
|
Kaden Groves
|
|
27.07 | 21 |
Mantes-la-Ville
|
Paris
|
Wout van Aert
|
1. Als ze geen 2 sprintritten in het weekend wilden, waren er echt wel mogelijkheden geweest. Om maar wat opties te noemen:
a. Een individuele tijdrit op dag 8 of 9 ipv dag 5.
b. Vandaag een vlakke rit van slechts 100km
c. 1 rit minder in Noord-Frankrijk, waardoor je de rit in het Centraal Massief al op zondag hebt.
d. Het Centraal Massief overslaan en direct doorsteken richting Bordeux. Nu maken ze een omweg met 3 dagen op rij een behoorlijke verplaatsing t.b.v. slechts 1 rit in het Centraal Massief.
2. Hij geeft aan dat er vlakke ritten moeten zijn omdat het anders voor de renners te zwaar wordt. Op dezelfde dag zegt hij echter in een ander interview dat er in de toekomst minder sprintritten zullen zijn als er in vlakke ritten geen kopgroep ontstaat. Hoe meer zware ritten er zijn, des te saaier worden de vlakke ritten.
Leuk al die schitterende ritten door de week, maar mensen met een baan zien dan hoogstens de laatste 10km en de samenvatting. Kennelijk maakt dat de tv rechtenhouders niet uit en kijken er genoeg mensen zonder baan.
De Puy de Sancy is 1885m hoog, daar rijden ze dus niet naartoe. Waar ze wél naartoe rijden is het skistationnetje van Le Mont-Dore, aan het einde van de vallei. Met de MTB kan je van daaruit via de Col de la Cabanne in principe helemaal tot aan de (trapjes net onder de) top rijden over ruwe gravelwegen. Dat zou een epische slotklim opleveren, maar is sowieso niet toegestaan omdat het hogerop beschermd natuurgebied is.