Tour 2025: Visma | Lease a Bike wil tweede renner hoog in algemeen klassement houden
Foto: Cor Vos
dinsdag 1 juli 2025 om 09:47

Tour 2025: Visma | Lease a Bike wil tweede renner hoog in algemeen klassement houden

Visma | Lease a Bike zal in de Ronde van Frankrijk – uiteraard – alles op kopman Jonas Vingegaard zetten, maar ook voor de Amerikaan Matteo Jorgenson is een speciale rol weggelegd. Dat vertelt Head of Performance Mathieu Heijboer aan Domestique.

“Hij zal niet de eerste zijn die voor Jonas gaat werken. We willen hem in het algemeen klassement houden. Hij is daar erg gevaarlijk”, vindt de Nederlander. Het is een tactiek die de ploeg ook vorig jaar probeerde: Jorgenson werd toen achtste in de eindklassering.

Verder verwacht Heijboer dat Sepp Kuss, vorig jaar nog afwezig, en drie pionnen die al de Giro d’Italia in de benen hebben een grote rol spelen. “Wout en Simon wisten van tevoren dat ze beide grote rondes zouden rijden, dus daar hebben we rekening mee gehouden”, zegt Heijboer. “Voor Affini en Wout is dat geen probleem. Simon was vermoeider, dus hij had meer tijd nodig, maar hij is hersteld en voelt zich klaar.”

Daarmee hanteert de ploeg een andere aanpak van de concurrentie bij UAE Emirates XRG, waar Adam Yates als enige dubbelt. “We hebben veel vertrouwen in de beslissing, maar we zullen het pas in Parijs weten. Maar zoals elk jaar zien we wielrennen als een teamsport en proberen we Pogačar en de andere tegenstanders te verslaan met Visma | Lease a Bike en Jonas.”

RIDE Magazine
8 Reacties
01-07-2025 10:38
Na afgelopen Belgisch kampioenschap en de Ronde van Zwitserland heb ik het idee dat UAE met een sterker blok dan Visma aan de start komt. Een ploeg die heel goed dingen recht kan zetten in de koers voordat Pogacar dat hoeft te doen. Een Giro scenario zie ik dan ook zeker niet nog een keer gebeuren.
    01-07-2025 10:48
    Achteraf weten we wie op het juiste moment gepiekt heeft. Nu is alles kijken in de kont van een koe
    01-07-2025 10:56
    Als UAE dit niveau t/m Parijs kan blijven volhouden dan is hun food-app beter geworden dan die van Visma-lab.
01-07-2025 11:37
Het zou me niet verbazen dat Simon Yates zich in de eerste week niets aantrekt van het zenuwachtig gedoe en na 10 dagen op een half uur staat, zich rustig infietst om dan hopelijk in de tweede helft op zijn best te zijn.
01-07-2025 11:25
Ik denk niet dat Jorgenson gevaarlijker is voor het klassement dan Almeida, dus geloof eerlijk gezegd niet in zijn tactische toegevoegde waarde wat dat betreft.

Pogacar zat in de Dauphine dan wel geïsoleerd in die zware bergrit, maar daar ontbraken dan ook zijn twee klimknechten. Ik zie Visma zo'n situatie niet zo snel voor elkaar krijgen met Almeida en Yates erbij. Daarnaast ga ik er vanuit dat de rest in de Tour de France beter voor de dag gaat komen, dan in de Dauphine.

Alsnog zou ik hem achter de hand proberen te houden. Yates en Kuss inzetten als belangrijkste knechten voor de bergen die verder rustig tijd kunnen pakken. Je weet tenslotte nooit of de situatie zich alsnog voor gaat doen dat je met Jorgenson vooruit druk kunt zetten. Moeten ze dat overigens wel daadwerkelijk doen, in die rit in de Dauphine lieten ze die kans namelijk liggen.
    01-07-2025 11:32
    Ik neem aan dat het is om iemand achter de hand te hebben mocht Vingegaard uitvallen, dat ze toch nog kunnen meestrijden voor top-5. Kan me niet voorstellen dat ze denken/hopen dat Pogacar wakker ligt van Jorgenson... Met Roglic konden ze vroeger om beurten demarreren om Pogacar af te matten, maar Jorgenson mag volgens mij zo 5-10 minuten wegrijden zonder dat Pogi ook maar iets van ongerustheid voelt, en waarschijnlijk zelfs nog een stuk verder als hij tegen de cruciale etappes al op een kwartier of meer staat, wat eigenlijk wel te verwachten valt...
    01-07-2025 11:38
    Pogacar zat na die rit in de Dauphine al te piepen. Ik had het nog wel willen zien of hij rustig was gebleven wanneer Jorgenson daar had aangevallen in de vallei. Dat iets in theorie geen reële bedreiging is, wil nog niet zeggen dat Pogacar en UAE dat er niet van kunnen maken door er verkeerd op te reageren.

    De waarde van een top vijf van Jorgenson is te klein om het daar voor te doen. Wanneer ze geen kans meer hebben op eindwinst, dan zal de focus met hem lijkt mij net als vorig jaar naar ritwinst verschuiven.
    01-07-2025 13:00
    De overmacht van Pogacar is volgens mij zo groot, dat hij zelfs amper wakker ligt van mannen als Evenepoel en Roglic. Die mogen ook enkele minuten wegrijden, omdat hij weet dat hij ze in elke bergrit met minuten om de oren kan slaan.

    Jorgenson mag mij trouwens verrassen, maar het zou mij ten zeerste verbazen dat hij er nog aanhangt op een moment dat Pogacar al alleen zou zitten, laat staan dat hij op die moment nog de benen zou hebben om te demarreren. Sowieso is Pogacar niet echt het afwachtende type, van zodra hij voelt dat hij maar 1 of 2 mannetjes meer in steun heeft vertrekt hij vaak gewoon zelf al...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine