Tour 2025: Visma | Lease a Bike onthult selectie rond Vingegaard en Van Aert
Visma | Lease a Bike is klaar voor de komende Tour de France (5-27 juli). De Nederlandse formatie heeft, elf dagen voor de start van de ronde, zijn definitieve Tourkern bekendgemaakt. In de selectie zitten alle verwachte namen: Edoardo Affini mag zich – zoals u eerder al kon lezen op deze site – opmaken voor zijn allereerste Tour de France.
De uitgesproken kopman van Visma | Lease a Bike is – uiteraard – Jonas Vingegaard. De Deen, die in 2022 en 2023 al de sterkste was in de Ronde van Frankrijk, gaat komende maand op jacht naar zijn derde Tourzege. De Deen krijgt het gezelschap van Wout van Aert, Matteo Jorgenson, Simon Yates, Sepp Kuss, Tiesj Benoot, Victor Campenaerts en Edoardo Affini.
“Met deze acht hele sterke renners geloven we in het plan dat we hebben gemaakt voor de Tour de France”, blikt Grischa Niermann, Head of Racing, vooruit op de 112e editie van de Tour. “Vanaf dag één zullen we er als team moeten staan om Jonas optimaal bij te staan in het klassement.”

Voor Wout van Aert wacht een dubbelrol – foto: Cor Vos
“Daarnaast zullen er voor verschillende renners kansen zijn om voor ritzeges te gaan. We kijken heel bewust naar onszelf en naar ons eigen plan. We hebben een optimale voorbereiding achter de rug en denken daarmee het best mogelijke resultaat te kunnen behalen”, is Niermann vol vertrouwen.
Affini als vervanger van Laporte
Affini was aanvankelijk niet voorzien voor de Ronde van Frankrijk, maar door de langdurige afwezigheid van Christophe Laporte moest de ploegleiding wel op zoek naar een geschikte vervanger voor de Fransman. Dat Visma | Lease a Bike bij de Italiaan is uitgekomen, is an sich niet opvallend.
De 29-jarige Affini lijkt namelijk geknipt voor de rol van positioner (bijstaan van de kopman in met name de vlakke en heuveletappes), die Laporte ook had gekregen. Bovendien maakte de hardrijder nog indruk in de voorbije Giro d’Italia. Andere namen voor deze positie binnen de ploeg waren Dylan van Baarle, Per Strand Hagenes, Dan McLay, Tosh Van der Sande en Axel Zingle.
Een opvallende statistiek voor Visma | Lease a Bike: in de huidige selectie voor de Tour de France zit geen enkele renner uit eigen land. De laatste jaren waren er al steeds minder Nederlanders te vinden in de Tourselecties van de geelzwarten, maar dit jaar is het voor het eerst in de geschiedenis dat er zelfs geen enkele Nederlander voorzien is.
Selectie Team Visma | Lease a Bike in Tour de France 2025
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
De eerste daarvan is Van der Poel. Maar die past natuurlijk compleet niet bij Visma als persoon en en zal nooit voor Visma rijden. De tweede is Daan Hoole die waarschijnlijk op hetzelfde niveau de rollen van Affini en Campenaerts zou kunnen doen. Daar blijft het echter bij qua Nederlanders. Dat Visma geen Nederlanders in de Tourploeg heeft is puur en alleen een weerspiegeling van het huidige Nederlandse wielerennen, waarin Nederlandse renners van het niveau Benoot, Campenaerts of Affini (of eigenlijk ook van Kuss het afgelopen 1,5 jaar) nauwelijks bestaan.
Soms is de realiteit gewoon een harde en als Visma als een topploeg wilt blijven functioneren, hebben ze op het moment niet de luxe om hun ploeg te verslechteren door maar Nederlanders te gaan selecteren. En uiteindelijk kan Visma meer betekenen voor het Nederlandse wielrennen als een van de beste ploegen ter wereld dan als ze een ploeg in de marge waren geweest.
En dat is ook om reden 2 dat de Nederlandse klimmers ook niet meer zijn wat ze ooit waren. Kelderman en Kruijswijk hoorden in de Giro niet eens tot de beste 10/15 klimmers. Bij Kruijswijk is dat ondertussen wel zoals verwacht, maar ook Kelderman die in de Tour 2023 nog een keer iedereen eraf reed behalve Hindley, Pogacar, Kuss en Vingegaard en ook vorig jaar nog sterk was leek wel echt minder. Arensman komt dan denk ik nog het meest in de buurt van Kuss, maar ook hij ging er op de paar beklimmingen voor zijn val er eigenlijk nog eerder af dan de meeste andere klassementmannen (ondanks dat hij wel heel aanvallend reed). Daarnaast gebruikt Visma Kuss nog wel eens om echt hoog tempo op te leggen voor een aanval omdat Kuss nog redelijk explosief is en dat heeft Arensman natuurlijk helemaal niet, waardoor hij ook minder geschikt is voor zijn rol.
Kortom, ik ben het er mee eens dat Kuss niet meer is wat hij is geweest, maar nog steeds zou er geen Nederlander zijn die ik over hem zou nemen.
Is Van Aert expliciet kopman voor de ploeg? Gaan ze voor ritwinsten/groen met Van Aert?
Of mag hij gewoon hier en daar eens zijn kans gaan?
Hoe is het parcour opgebouwd is die beter geschikt voor Vingegaard of Pogacar? In moet daar nog naar kijken.
Ook benieuwd naar Van Aerts vorm. Is hij nog fris na de klassiekers én de Giro? Zijn laatste ritzege in de Tour dateert toch al van drie jaar terug. En is er plaats voor groene ambities, in de wetenschap dat Vingegaard in de Dauphiné een maatje te klein was voor Pogi?
Dit team wordt in ieder geval weer een van de grote smaakmakers. Maar of ze UAE echt kunnen kraken?
bijstaan in de vlakke en heuveletappe's, kan Van Aert met zijn klimniveau
van weleer, op de Ventoux.....alsook recent op de Finestre, een grote
meerwaarde voor Vingegaard betekenen in de bergetappe's.
Van Aert is Nederlandser dan vd Poel. Maar als je puur naar het vlaggetje die bij hun namen staat kijkt, dan heb je gelijk.
Deze Dauphine in de tijdrit zelfs nog. Pogacar verliest daar 20 seconden op Vingegaard in een redelijk vlakke tijdrit, maar wint een minuut twee dagen later op een middellange beklimming. Dit terwijl Pogacar juist grotere absolute vermogens rijdt dan Vingegaard die er juist op het vlakke beter uit zouden moeten komen dan Vingegaard, die lichter is op de beklimmingen. Ja UAE's tijdritfiets etc zullen daar iets te maken mee hebben, maar dat is niet groot genoeg om de verschillen op de tijdrit in het voordeel van Vingegaard tegenover de beklimming in het voordeel van Pogacar uit te leggen. Pogacars niveau was gewoon een stuk lager in de tijdrit dan op Combloux.
Correctie; Pogacar is niet meer de renner van 2022 en 23. Die heeft nog een paar stappen extra gezet en steekt er nu nog verder bovenuit. Kijk naar Vinegaard ten opzichte van de rest van het peloton en je ziet dat Vinegaard de rest er nog steeds afrijdt.
In 2022 en 2023 moesten Vinegaard en Visma al alles uit de kast halen om Pogacar op de knieën te krijgen.
Toen liep UAE op een aantal vlakken nog achter op Visma. Inmiddels heeft UAE een deel van die achterstand ingehaald en hebben ze het steeds beter voor elkaar. Pogacar is beter getraind en beter voorbereid en is lijkt bijna niet meer te kloppen.
Al heeft dat er misschien ook wel mee te maken dat er sowieso een massa Belgen aan de start verschijnen, ook als SQS er geen zou meenemen. Denk dat minstens de helft van de ploegen 1 of meer Belgen aan de start brengt, dus wij zien SQS niet echt als 'nationaal team'.
Het zal trouwens misschien niet 100% kloppen, maar ik heb eigenlijk enigszins het gevoel dat hoe meer verschillende nationaliteiten er in een ploeg zitten, hoe sterker die ploeg ook is. UAE, RedBull, Visma, Trek, INEOS, EF, Bahrain,... zijn eigenlijk allemaal vreemdelingenlegioenen, maar het zijn net daardoor ook internationale topploegen.
Denk dat België zelfs 1 van de enige landen is die een Tourploeg op de been zou kunnen brengen die in elke etappe mee zou doen voor het podium (Philipsen, Merlier, Van Aert, Evenepoel,...). Denemarken zou nog aardig in de buurt kunnen gekomen hebben met Vingegaard, Pedersen, Cort, Skjelmose, Andresen,... en de Britten ook wel aardig met Yates, Yates, Tarling, Brennan, Onley, Poole,... en binnen enkele jaren de Fransen misschien ook terug met Seixas, Grégoire, Magnier, Martinez,...
Zou dan effe denken:
Belgie:
Evenepoel (AK-kopman), Van wilder, De plus en Van Gils (klimknechten), Benoot en Wellens (all-rounders) en Stuyven, Van Aert en Merlier (of Philipsen) voor sprinttrein.
Denemarken:
Vingegaard, Skjelmose, Kron (klimmend), Cort Nielsen, Asgreen, Bjerg, Casper Pedersen en Mads pedersen.
Nederland:
Arensman, Kelderman, Poels, Lemmen, Hoole, Van der Poel, Van Poppel en Kooij.
Frankrijk:
Martin, Martinez, Gregoire, Sivakov, Alaphilippe, vauquelin, Hofstetter en Magnier.
UK:
S.Yates, A.Yates, Poole, Onley, Pidcock, Tarling, Stewart, Brennan
Spanje:
Mas, Landa, Bilbao, Soler, Cristian Rodriguez, Aranburu, Garcia cortina, Barrenetxea
Italie:
Tiberi, Pellizzari, Caruso, Fortunato, Ganna, Affini, Consonni, Milan.
USA:
Jorgenson, Kuss, Powless, Mcnulty, Q.Simmons, Lamperti, Sheffield, Vermaerke
Slovenie:
Pogacar, Roglic, Mohoric, Tratnik, Novak, Mezgec, Govekar, Glivar
Colombia: Bernal, Buitrago, DF Martinez, Rubio, Quintana, Higuita, Gaviria, Molano
Australië: O'Connor, Storer, Hindley, Vine, Plapp, Matthews, Groves, Welsford
Zwitserland: Christen, Christen, Hirschi, Küng, Bissegger, Schmid, Dillier, Voisard
Noorwegen: T.Halland Johannessen, Leknessund, Foss, Kulset, Hagenes, Abrahamsen, Waerenskjold, Tiller