Tour 2025: Vijf verrassende inzichten na een sensationele openingsweek
De eerste week van de Tour de France 2025 zit erop. Daarin gebeurde er van alles, maar vooral de beklijvende duels tussen wereldkampioen en titelverdediger Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard én Mathieu van der Poel vielen op. Maar er was nog zo veel meer. WielerFlits zet de belangrijkste conclusies van de eerste week van deze Ronde van Frankrijk op een rij.
Deze eerste Tourweek is dé oplossing voor ronderenners én klassiekerspecialisten
Wie je er ook over hoort of spreekt, diehard wielerfans en de iets minder fanatieke Tour-volgers zijn het erover eens: deze eerste week van de Ronde van Frankrijk 2025 is er eentje om duimen en vingers bij af te likken. Vrijwel de gehele wereldtop – op Mads Pedersen en Tom Pidcock na – was deze week in Frankrijk en nam het op heuvelachtig terrein tegen elkaar op. Parcoursbouwer Thierry Gouvenou verdient een pluim voor de prachtige strijd die we gezien hebben. Maar ook de Giro d’Italia en Vuelta a España kunnen hier hun lessen uit trekken: organiseer zo’n eerste week en de kans is groot dat types als Mathieu van der Poel afreizen.
De prijs voor de vroege vlucht is te laag
Net als vorig jaar, zoals quasi heel de eerste week het geval was, zagen we nu ook weer in twee ritten terug: vrijwel niemand wil meer in de aanval om de eerste koersuren te kleuren. In de derde etappe naar Duinkerke maakte de Tour-organisatie een statement door geen meest strijdlustige renner van de dag aan te wijzen. Er had namelijk niemand aangevallen. In de achtste rit naar Laval was het eerst ook van dat, maar besloten Mathieu Burgaudeau en Mattéo Vercher laat in de etappe toch het publiek maar te animeren. Opvallend: beide renners werden uitgeroepen tot meest strijdlustige van de dag.
Toch baart deze ontwikkeling wel zorgen. De vroege publiciteitsvlucht bestaat niet meer in de Tour. Het gaat zelfs zo ver dat Wout van Aert voor de achtste rit al voorspelde dat er geen vlucht zou vertrekken. TotalEnergies probeerde het al een paar keer en daar zit hem net de crux: voorheen waren er veel meer Franse ProTeams om de boel aan de gang te krijgen. Wat dat betreft neemt de Tour beter het voorbeeld van de Giro aan. Daar zijn allerlei klassementen waar vluchters graag voor strijden (tussensprints, meeste kilometers in de aanval, Red Bull-kilometer, etc.). De Tour mag aanvallers ook meer belonen.
Topteams verlammen concullega’s
De Tour de France is hét hoogtepunt van het jaar voor wielerteams. We moeten alleen vaststellen dat de vier topploegen uit het voorjaar (UAE Emirates XRG, Visma | Lease a Bike, Alpecin-Deceuninck, Lidl-Trek en vooruit, voor het gemak ook Soudal-Quick-Step) in de Tour eveneens domineren. Behoudens de sterke solo van Ben Healy (EF Education-EasyPost) werden alle etappes gewonnen door een van die vijf teams. Ze strijden namelijk voor iedere centimeter, elke seconde winst of ieder punt extra. Zelfs een bolletjestrui doen de toppers niet zo maar cadeau.
Je zou bijna vergeten dat teams als Bahrain Victorious, Intermarché-Wanty, INEOS Grenadiers, Groupama-FDJ, Jayco AlUla, Movistar, Decathlon AG2R La Mondiale, Cofidis en XDS Astana meedoen. Van die ploegen hebben we nog amper iets van gezien. En ook de extra wildcard heeft nog niets opgeleverd. Frappant, want het was immers bittere noodzaak dat grote rondes die dit jaar konden uitdelen. De ASO zal teleurgesteld zijn. Behoudens aanvallen van TotalEnergies hebben we Israel-Premier Tech, Lotto, Tudor Pro Cycling en Uno-X Mobility ook pas nauwelijks opgemerkt.
Etappes Tour de France
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand | Winnaar |
---|---|---|---|---|---|
05.07 | 1 |
Lille
|
Lille
|
Jasper Philipsen
|
|
06.07 | 2 |
Lauwin-Planque
|
Boulogne-sur-Mer
|
Mathieu van der Poel
|
|
07.07 | 3 |
Valenciennes
|
Dunkerque
|
Tim Merlier
|
|
08.07 | 4 |
Amiens
|
Rouen
|
Tadej Pogačar
|
|
09.07 | 5 |
Caen
|
Caen
|
Remco Evenepoel
|
|
10.07 | 6 |
Bayeux
|
Vire-Normandie
|
Ben Healy
|
|
11.07 | 7 |
Saint-Malo
|
Mûr-de-Bretagne
|
Tadej Pogačar
|
|
12.07 | 8 |
Saint-Méen-le-Grand
|
Laval
|
Jonathan Milan
|
|
13.07 | 9 |
Chinon
|
Châteauroux
|
Tim Merlier
|
|
14.07 | 10 |
Ennezat
|
Le Mont-Dore Puy de Sancy
|
Simon Yates
|
|
16.07 | 11 |
Toulouse
|
Toulouse
|
Jonas Abrahamsen
|
|
17.07 | 12 |
Auch
|
Hautacam
|
Tadej Pogačar
|
|
18.07 | 13 |
Loudenvielle-Le Louron
|
Peyragudes
|
Tadej Pogačar
|
|
19.07 | 14 |
Pau
|
Luchon-Superbagnères
|
Thymen Arensman
|
|
20.07 | 15 |
Muret
|
Carcassonne
|
Tim Wellens
|
|
22.07 | 16 |
Montpellier
|
Mont Ventoux
|
Valentin Paret-Peintre
|
|
23.07 | 17 |
Bollène
|
Valence
|
Jonathan Milan
|
|
24.07 | 18 |
Vif
|
Courchevel Col de la Loze
|
Ben O'Connor
|
|
25.07 | 19 |
Albertville
|
La Plagne
|
Thymen Arensman
|
|
26.07 | 20 |
Nantua
|
Pontarlier
|
Kaden Groves
|
|
27.07 | 21 |
Mantes-la-Ville
|
Paris
|
Wout van Aert
|
Ook buiten de koers vreet de Tour energie
Wielrennen leek de voorbije week welhaast op voetbal. Er was bijna net zoveel aandacht voor wat er náást de Tour gebeurde als wat er op de fiets plaatsvond. De hardnekkige geruchten dat Remco Evenepoel – die zich genoodzaakt voelde om te reageren op een social postje waarin hij een kind weigerde een handtekening te geven – eind dit jaar zijn contract verbreekt om bij Red Bull-BORA-hansgrohe aan de slag te gaan, klinken steeds luider. Er was het opmerkelijke interview van Trine Hansen, de vrouw van Jonas Vingegaard – het deed veel stof opwaaien.
En dan waren er nog de uitspraken en handelingen van Tadej Pogačar. Eerst uitte hij kritiek op de tactiek van Visma | Lease a Bike, waarna beide partijen over elkaar heen vielen op dat te bestrijden. Vrijdag gaf hij dan ook nog eens een duwtje aan Matteo Jorgenson in de feedzone. De Amerikaan van Visma | Lease a Bike miste daardoor een bidon en dat werd op social media enorm aangedikt. In die polemiek ging ook Kévin Vauquelin mee, die Evenepoel ervan betichtte bang te zijn. Hoge bomen vangen veel wind, zullen we maar zeggen. Allemaal nutteloos verspilde energie.
Usual suspects maken plaats voor nieuwe namen
Voor de doorgewinterde wielervolgers zal het geen verrassing zijn, maar voor Mevrouw Van Zetten uit Tiel – om met de woorden van Mart Smeets te praten – misschien wel. Hoewel de bergen uiteraard nog voor ons liggen, zien we wel dat de 30+ers (en ook Ben O’Connor) als Primož Roglič, Enric Mas, Guillaume Martin en Emanuel Buchmman naar de achtergrond verdwijnen in het klassement. Zij maken plaats voor een nieuwe garde met toptalenten van 25 jaar of jonger. We denken in de eerste plaats aan Vauquelin, maar ook Oscar Onley, Florian Lipowitz, Matthias Skjelmose, Ben Healy en Tobias Halland Johannessen maken een sterke indruk. Een wisseling van de wacht?

https://wielerrevue.nl/artikel/72597/alaphilippe-en-martin-worden-beloond-strijdlust
en daarin ook: “Eerder gebeurde dat in 2011, toen Johnny Hoogerland en Juan Antonio Flecha…”
Er mag toch gewoon gezegd worden dat een artikel niet goed is.
Het lijkt mij juist fijn dat er kritisch naar artikelen wordt gekeken.
Een goede journalist zou daar mee aan de gang gaan en iets mee doen.
Het weghalen is gewoon censuur en dat is heel kwalijk.
We hadden nota bene een rit waarin voor het eerst deze eeuw de prijs van de strijdlust niet eens werd uitgereikt omdat het zo saai was.
Paar leuke finales, maar niet overdrijven. Alsof we de afgelopen jaren telkens een hele week alleen maar massasprints hebben gekregen…
Ook het stuk over de usual suspects volg ik niet helemaal. Elk jaar zijn er oudere renners die minder worden en groeien er jongere renners door. Alle ritten werden net gewonnen door gevestigde (en verwachte) namen. Dat er dan met ‘grote namen’ als Buchmann en Martin wordt geschermd, helpt ook niet echt. Eigenlijk is het enkel Roglic die voorlopig niet echt thuis geeft, al staat hij gewoon nog in de top-10.
Bovendien hebben we nog geen berg gezien, dus het is niet onlogisch dat er wat meer explosieve punchers te vinden zijn bovenaan het klassement.
Vorig jaar de opening in Italië, het jaar ervoor in het Baskenland en enkele bergritten, in ‘22 Calais/kasseirit, in ‘21 de punchritten met winnaars Alaphilippe en MvdP (op Mur de Bretagne), enz. De laatste proloog was bijvoorbeeld in 2012, al was er wel de wat langere tijdrit in ‘22 die Lampaert won.
Jij spreekt van een verder verleden.
In de Giro zie je vaak dat ze een lastig klimmetje in de finale stoppen om een strijd te krijgen welke sprinters daar overheen komen en of de gelosten nog terug kunnen komen. Zoiets mis ik in de Tour.
Etappe 11 is zo'n mogelijkheid. In de Giro of Vuelta zou dat alle kanten op kunnen gaan, maar de Tour is anders en daar wordt zo hard gereden dat alle sprinters er af liggen, of men anticipeert en gaat voor de vlucht. Het niveau in de Tour is gewoon te hoog voor de aanwezige sprinters.
Tsja, en daar gaat het al jaren grandioos mis. De bergtrui is allang geen trui voor de aanvallers meer, maar een trui voor de grote slokops. Met de nieuwe puntentelling voor de puntentrui hebben we nu drie truien voor de klassementsrenners.
Waarom? Heeft een klassementsrenner niet al genoeg aan de gele trui en het klassement? Is dit om de kleine plasser van de mediaverantwoordelijke te bevredigen? Verkoopt dat beter?
Verder 5 open deuren danwel flutstellingen.
Wacht toch nog maar even tot de echte bergen voor je zo'n uitspraken gaat doen. Veel van die namen zouden wel eens puncheurs kunnen blijken die nog (wat) wegzakken in het klassement.
Als je Bahrein/Ineos/Astana of wie dan ook bent is het toch vrij duidelijk dat je beste kans op een goed resultaat in etappe 3/8 een vlucht met een groep van 5 rouleurs is. Dan heb je 1/5 winstkans wat echt een stuk hoger is dan welke kans je ook had vanuit het peleton en het lukt Lidl-Trek echt niet om de hele Tour elke vlucht in hun eentje te controleren, op een gegeven moment haalt eentje het. Maar nee we gaan allemaal op dezelfde 3 vluchtersetappes mikken met 18 teams en dan klagen dat Pogacar/Vingegaard je in de bergetappes niet laten winnen.
Kortom de vlucht is niet dood, ook al is een tussensprint klassement ofzo niet ongewenst, maar de teams zijn gewoon bizar slecht in rationeel prioriteiten leggen
Hoe jammer ook er is geen enkele renner die individueel het niveau van pogi kan benaderen.
Hoewel ik weinig heb gezien deze week is het wel spectaculair. Hopelijk kan vislab nog wat in de bergen. Helemaal nu UAE geen 2de troef heeft in het spel.
Wat me al jaren verbaasd is dat er in de finale niets meer gebeurd behalve massaal treintje rijden (sprinters en klassement). Rijdt eens weg met een groepje in de laatste 30 km, of doe een Nijdammetje. Doe in ieder geval iets zodat de treintjes ontregeld worden.
Vrij onmogelijk om harder dan hard te rijden.
Als er geen mogelijkheden zijn om het verschil te maken dan is het ook zinloos om het te proberen.
Sowieso nu er zo weinig kansen voor sprinters zijn, wordt er gewoon gecontroleerd gereden.
Bijna elke topsprinter heeft gewoon een hele ploeg in dienst om op kop te rijden en dat heeft maar een doel, zorgen dat die sprint er komt.