Youri IJnsen
maandag 14 juli 2025 om 10:00

Tour 2025: Vijf verrassende inzichten na een sensationele openingsweek

De eerste week van de Tour de France 2025 zit erop. Daarin gebeurde er van alles, maar vooral de beklijvende duels tussen wereldkampioen en titelverdediger Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard én Mathieu van der Poel vielen op. Maar er was nog zo veel meer. WielerFlits zet de belangrijkste conclusies van de eerste week van deze Ronde van Frankrijk op een rij.

Deze eerste Tourweek is dé oplossing voor ronderenners én klassiekerspecialisten

Wie je er ook over hoort of spreekt, diehard wielerfans en de iets minder fanatieke Tour-volgers zijn het erover eens: deze eerste week van de Ronde van Frankrijk 2025 is er eentje om duimen en vingers bij af te likken. Vrijwel de gehele wereldtop – op Mads Pedersen en Tom Pidcock na – was deze week in Frankrijk en nam het op heuvelachtig terrein tegen elkaar op. Parcoursbouwer Thierry Gouvenou verdient een pluim voor de prachtige strijd die we gezien hebben. Maar ook de Giro d’Italia en Vuelta a España kunnen hier hun lessen uit trekken: organiseer zo’n eerste week en de kans is groot dat types als Mathieu van der Poel afreizen.

De prijs voor de vroege vlucht is te laag

Net als vorig jaar, zoals quasi heel de eerste week het geval was, zagen we nu ook weer in twee ritten terug: vrijwel niemand wil meer in de aanval om de eerste koersuren te kleuren. In de derde etappe naar Duinkerke maakte de Tour-organisatie een statement door geen meest strijdlustige renner van de dag aan te wijzen. Er had namelijk niemand aangevallen. In de achtste rit naar Laval was het eerst ook van dat, maar besloten Mathieu Burgaudeau en Mattéo Vercher laat in de etappe toch het publiek maar te animeren. Opvallend: beide renners werden uitgeroepen tot meest strijdlustige van de dag.

Toch baart deze ontwikkeling wel zorgen. De vroege publiciteitsvlucht bestaat niet meer in de Tour. Het gaat zelfs zo ver dat Wout van Aert voor de achtste rit al voorspelde dat er geen vlucht zou vertrekken. TotalEnergies probeerde het al een paar keer en daar zit hem net de crux: voorheen waren er veel meer Franse ProTeams om de boel aan de gang te krijgen. Wat dat betreft neemt de Tour beter het voorbeeld van de Giro aan. Daar zijn allerlei klassementen waar vluchters graag voor strijden (tussensprints, meeste kilometers in de aanval, Red Bull-kilometer, etc.). De Tour mag aanvallers ook meer belonen.

Topteams verlammen concullega’s

De Tour de France is hét hoogtepunt van het jaar voor wielerteams. We moeten alleen vaststellen dat de vier topploegen uit het voorjaar (UAE Emirates XRG, Visma | Lease a Bike, Alpecin-Deceuninck, Lidl-Trek en vooruit, voor het gemak ook Soudal-Quick-Step) in de Tour eveneens domineren. Behoudens de sterke solo van Ben Healy (EF Education-EasyPost) werden alle etappes gewonnen door een van die vijf teams. Ze strijden namelijk voor iedere centimeter, elke seconde winst of ieder punt extra. Zelfs een bolletjestrui doen de toppers niet zo maar cadeau.

Je zou bijna vergeten dat teams als Bahrain Victorious, Intermarché-Wanty, INEOS Grenadiers, Groupama-FDJ, Jayco AlUla, Movistar, Decathlon AG2R La Mondiale, Cofidis en XDS Astana meedoen. Van die ploegen hebben we nog amper iets van gezien. En ook de extra wildcard heeft nog niets opgeleverd. Frappant, want het was immers bittere noodzaak dat grote rondes die dit jaar konden uitdelen. De ASO zal teleurgesteld zijn. Behoudens aanvallen van TotalEnergies hebben we Israel-Premier Tech, Lotto, Tudor Pro Cycling en Uno-X Mobility ook pas nauwelijks opgemerkt.

Ook buiten de koers vreet de Tour energie

Wielrennen leek de voorbije week welhaast op voetbal. Er was bijna net zoveel aandacht voor wat er náást de Tour gebeurde als wat er op de fiets plaatsvond. De hardnekkige geruchten dat Remco Evenepoel – die zich genoodzaakt voelde om te reageren op een social postje waarin hij een kind weigerde een handtekening te geven – eind dit jaar zijn contract verbreekt om bij Red Bull-BORA-hansgrohe aan de slag te gaan, klinken steeds luider. Er was het opmerkelijke interview van Trine Hansen, de vrouw van Jonas Vingegaard – het deed veel stof opwaaien.

En dan waren er nog de uitspraken en handelingen van Tadej Pogačar. Eerst uitte hij kritiek op de tactiek van Visma | Lease a Bike, waarna beide partijen over elkaar heen vielen op dat te bestrijden. Vrijdag gaf hij dan ook nog eens een duwtje aan Matteo Jorgenson in de feedzone. De Amerikaan van Visma | Lease a Bike miste daardoor een bidon en dat werd op social media enorm aangedikt. In die polemiek ging ook Kévin Vauquelin mee, die Evenepoel ervan betichtte bang te zijn. Hoge bomen vangen veel wind, zullen we maar zeggen. Allemaal nutteloos verspilde energie.

Usual suspects maken plaats voor nieuwe namen

Voor de doorgewinterde wielervolgers zal het geen verrassing zijn, maar voor Mevrouw Van Zetten uit Tiel – om met de woorden van Mart Smeets te praten – misschien wel. Hoewel de bergen uiteraard nog voor ons liggen, zien we wel dat de 30+ers (en ook Ben O’Connor) als Primož Roglič, Enric Mas, Guillaume Martin en Emanuel Buchmman naar de achtergrond verdwijnen in het klassement. Zij maken plaats voor een nieuwe garde met toptalenten van 25 jaar of jonger. We denken in de eerste plaats aan Vauquelin, maar ook Oscar Onley, Florian Lipowitz, Matthias Skjelmose, Ben Healy en Tobias Halland Johannessen maken een sterke indruk. Een wisseling van de wacht?

Shirt for OYRC JONGEREN

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
20 Reacties
13-07-2025 08:06
“’Een nieuw unicum: voor het eerst werden twee renners uitgeroepen tot meest strijdlustige van de dag.”

https://wielerrevue.nl/artikel/72597/alaphilippe-en-martin-worden-beloond-strijdlust

en daarin ook: “Eerder gebeurde dat in 2011, toen Johnny Hoogerland en Juan Antonio Flecha…”
13-07-2025 11:19
Waarom worden kritische comments elke keer verwijderd?

Er mag toch gewoon gezegd worden dat een artikel niet goed is.
Het lijkt mij juist fijn dat er kritisch naar artikelen wordt gekeken.
Een goede journalist zou daar mee aan de gang gaan en iets mee doen.

Het weghalen is gewoon censuur en dat is heel kwalijk.
    14-07-2025 10:44
    Ik ben even niet mee. Wat is er verwijderd?
    14-07-2025 13:22
    Je bent eigenaar van een site maar kan niet zien wat er verwijderd is? Bijzonder.
13-07-2025 08:56
‘Sensationele openingsweek om duimen en vingers bij af te likken’, was het zo veel beter dan andere jaren?

We hadden nota bene een rit waarin voor het eerst deze eeuw de prijs van de strijdlust niet eens werd uitgereikt omdat het zo saai was.

Paar leuke finales, maar niet overdrijven. Alsof we de afgelopen jaren telkens een hele week alleen maar massasprints hebben gekregen…

Ook het stuk over de usual suspects volg ik niet helemaal. Elk jaar zijn er oudere renners die minder worden en groeien er jongere renners door. Alle ritten werden net gewonnen door gevestigde (en verwachte) namen. Dat er dan met ‘grote namen’ als Buchmann en Martin wordt geschermd, helpt ook niet echt. Eigenlijk is het enkel Roglic die voorlopig niet echt thuis geeft, al staat hij gewoon nog in de top-10.

Bovendien hebben we nog geen berg gezien, dus het is niet onlogisch dat er wat meer explosieve punchers te vinden zijn bovenaan het klassement.
    13-07-2025 11:01
    Natuurlijk was dit zoveel beter dan andere jaren. Hoe vaak hebben we niet Tours gehad met 1 proloog en dan 8-9 vlakke ritten op rij die quasi telkens bestonden uit kansloze vlucht gevolgd door een massasprint ? Met de punchersritten die we kregen was er veel meer te zien dan gewoonlijk in de eerste Tourweek. Sensationeel zou ik het ook niet noemen, maar van de laatste 25 jaar is dit de Tour waarvan de eerste week qua parcours toch meest kon bekoren.
    13-07-2025 11:11
    ‘1 proloog en 8-9 vlakke ritten’ hebben we de laatste jaren toch niet vaak meer gehad hoor. De Kittel/Cav-jaren liggen wel al even achter ons.

    Vorig jaar de opening in Italië, het jaar ervoor in het Baskenland en enkele bergritten, in ‘22 Calais/kasseirit, in ‘21 de punchritten met winnaars Alaphilippe en MvdP (op Mur de Bretagne), enz. De laatste proloog was bijvoorbeeld in 2012, al was er wel de wat langere tijdrit in ‘22 die Lampaert won.

    Jij spreekt van een verder verleden.
13-07-2025 11:21
Het is vooral een parcours op maat voor Pogacar. Je zag dat etappe 4 (Rouen) al iets te zwaar was voor vdPoel maar die kan zich door een goede vorm er door heen trekken om mee te sprinten voor de winst. Etappe 7 was met de tweede keer Mur de Bretagne al veel te zwaar en dan krijg je alleen maar de klassementsrenners voorin. Of dat nu de bedoeling was ...
In de Giro zie je vaak dat ze een lastig klimmetje in de finale stoppen om een strijd te krijgen welke sprinters daar overheen komen en of de gelosten nog terug kunnen komen. Zoiets mis ik in de Tour.
    13-07-2025 11:56
    "In de Giro zie je vaak dat ze een lastig klimmetje in de finale stoppen om een strijd te krijgen welke sprinters daar overheen komen en of de gelosten nog terug kunnen komen. Zoiets mis ik in de Tour."

    Etappe 11 is zo'n mogelijkheid. In de Giro of Vuelta zou dat alle kanten op kunnen gaan, maar de Tour is anders en daar wordt zo hard gereden dat alle sprinters er af liggen, of men anticipeert en gaat voor de vlucht. Het niveau in de Tour is gewoon te hoog voor de aanwezige sprinters.
    14-07-2025 10:55
    Ik begreep dat ze elke beklimming waar Pogacar een moment van zwakte had de afgelopen jaren in deze Tour gestopt. Dus tja, wat is er niet voor Pogacar? Maar nee, in principe heeft de organisatie juist een poging tot spanning er in houden gedaan.
13-07-2025 09:51
"De Tour mag aanvallers ook meer belonen."

Tsja, en daar gaat het al jaren grandioos mis. De bergtrui is allang geen trui voor de aanvallers meer, maar een trui voor de grote slokops. Met de nieuwe puntentelling voor de puntentrui hebben we nu drie truien voor de klassementsrenners.

Waarom? Heeft een klassementsrenner niet al genoeg aan de gele trui en het klassement? Is dit om de kleine plasser van de mediaverantwoordelijke te bevredigen? Verkoopt dat beter?
13-07-2025 10:41
Ik vond het geen eerste Tourweek voor klassiekerspecialisten, daarvoor is waren de beklimmingen veel te steil. Mads Pedersen was er in etappe 2 en 4 wel afgereden denk ik. Als je klassiekerspecialisten wil dan moet je er wat minder steile (kassei)beklimmingen in leggen. Dan bied je aanvallers ten minste ook kansen.
14-07-2025 12:15
Ik vind het vooral opvallend hoe gestresst Pogacar is. Laat zich door de tactiek van Visma uit de tent lokken, ergert zich aan Jorgenson. Zijn we totaal niet gewend van hem. Juist altijd enorm ontspannen. Geeft vorig jaar een roze trui aan een vluchter in de Giro etc. Er lijkt toch spanning en wellicht wat onzekerheid bij hem te zitten over hoe de Tour gaat verlopen verderop. Als je concurrent in je koppie gaat zitten.
13-07-2025 10:06
Ik zou zeggen onderhoudend of vermakelijk ipv sensationeel.
Verder 5 open deuren danwel flutstellingen.
13-07-2025 09:57
'Usual suspects maken plaats voor nieuwe namen'

Wacht toch nog maar even tot de echte bergen voor je zo'n uitspraken gaat doen. Veel van die namen zouden wel eens puncheurs kunnen blijken die nog (wat) wegzakken in het klassement.
14-07-2025 10:17
Ik vind de conclusie dat de topteams niks overlaten aan kleine ploegen direct na de conclusie dat er te weinig is voor vluchters wel heel ironisch. De vlucht wordt vanzelf weer wat waard als de niet topteams gewoon rationeel gaan nadenken en beseffen dat vanuit het peleton ze 0 kans hebben op een resultaat. Van der Poel laat zien dat je met twee man een sprint al bijna kan voorkomen deze Tour omdat praktisch alleen Lidl-Trek ervoor rijdt (soms ook Intermarche maar die hebben vlm ook wel ingezien dat dat kansloos is en Soudal heeft ook Remco waar ze voor werken dus kunnen maar beperkt helpen).

Als je Bahrein/Ineos/Astana of wie dan ook bent is het toch vrij duidelijk dat je beste kans op een goed resultaat in etappe 3/8 een vlucht met een groep van 5 rouleurs is. Dan heb je 1/5 winstkans wat echt een stuk hoger is dan welke kans je ook had vanuit het peleton en het lukt Lidl-Trek echt niet om de hele Tour elke vlucht in hun eentje te controleren, op een gegeven moment haalt eentje het. Maar nee we gaan allemaal op dezelfde 3 vluchtersetappes mikken met 18 teams en dan klagen dat Pogacar/Vingegaard je in de bergetappes niet laten winnen.

Kortom de vlucht is niet dood, ook al is een tussensprint klassement ofzo niet ongewenst, maar de teams zijn gewoon bizar slecht in rationeel prioriteiten leggen
14-07-2025 12:13
Met 5 ben ik het niet eens. Martin reed vaak mede door aanvallen de top 10 in. Die heeft nooit bekend gestaan als pure ak man, Mas doet het nog steeds netjes en gaat uiteindelijk wel top 10 en mss top 5 halen? Roglic staat ook nog steeds top 10 en zijn terrein moet nog komen. Daarbuiten lijkt het hem vrij weinig te boeien en wil hij gwn parijs halen. Dan rijdt hij nu slim rond. Geen risico's nemen en dan in de bergen pakt hij toch nog wel wat mensen die voor hem staan. Omtrent Buchmann, die heeft 1x top 5 gereden in de tour, maar heeft verder maar een keer top 10 gereden in een gt. Dus die is nooit een grote ak man geweest, had gwn 2 goede seizoenen ofzo. En Healy gaat in het hooggebergte wel wegvallen.
13-07-2025 13:01
Ik benieuwd hoelang het duurt voordat pogi wordt beschuldigt van doping gebruik. Het hele voorjaar al goed. Nu weer in de tour. De vuelta gaat hij nog rijden en dan heb je nog het najaar.
Hoe jammer ook er is geen enkele renner die individueel het niveau van pogi kan benaderen.
Hoewel ik weinig heb gezien deze week is het wel spectaculair. Hopelijk kan vislab nog wat in de bergen. Helemaal nu UAE geen 2de troef heeft in het spel.
13-07-2025 13:06
De (kansloze) vroege vlucht zal ik echt niet missen.
Wat me al jaren verbaasd is dat er in de finale niets meer gebeurd behalve massaal treintje rijden (sprinters en klassement). Rijdt eens weg met een groepje in de laatste 30 km, of doe een Nijdammetje. Doe in ieder geval iets zodat de treintjes ontregeld worden.
    13-07-2025 13:31
    De snelheid ligt in de finale zo hoog dat dat geen doen is.
    Vrij onmogelijk om harder dan hard te rijden.

    Als er geen mogelijkheden zijn om het verschil te maken dan is het ook zinloos om het te proberen.

    Sowieso nu er zo weinig kansen voor sprinters zijn, wordt er gewoon gecontroleerd gereden.
    Bijna elke topsprinter heeft gewoon een hele ploeg in dienst om op kop te rijden en dat heeft maar een doel, zorgen dat die sprint er komt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine