Tour 2025: Verontwaardiging om ‘gevaarlijke’ laatste kilometer in Duinkerke
Jonathan Milan kan zich opmaken voor een verraderlijke finale - foto: Cor Vos
maandag 7 juli 2025 om 16:25

Tour 2025: Verontwaardiging om ‘gevaarlijke’ laatste kilometer in Duinkerke

De rappe mannen mogen zich vandaag opmaken voor een nieuwe sprintclash, maar het is voor de sprintersteams wel zaak om bij de les te blijven in de finale. De laatste kilometers in Duinkerke – en dan vooral de slotkilometer – zijn zeer verraderlijk.

Op social media is er nogal wat te doen over de laatste kilometer van de derde etappe. Een video van wielerjournalist Thijs Zonneveld leert ons dat de slotkilometer bijzonder technisch is, die volgens de oud-renner ‘levensgevaarlijk’ is. Zo is het uitkijken voor de hekken, maar op goed 400 meter van de finish volgt er ook nog een bocht naar rechts.

Als de renners deze bocht uitkomen en je wil als sprinter de snelste lijn behouden, zul je moeten oversteken van de rechter- naar linkerzijde van de weg. De bocht loopt zo ver door, dat je de finish pas in extremis ziet, op slechts 100 meter van de finish. Bovendien loopt de bocht ook nog flauw door tot op de streep.

Visma | Lease a Bike-renner Tosh Van der Sande – niet aanwezig in de Tour de France – is duidelijk geen voorstander van de uitgetekende laatste kilometer. “Wat? Hoe? Waarom”, reageert hij op X.

Maandag 7 juli 2025, Tour de France: Etappe 3 (178.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 3
Routekaart voor Etappe 3
Start:
13:10 ( Valenciennes)
Finish:
17:18 ( Dunkerque)
RIDE Magazine
8 Reacties
07-07-2025 17:50
Misschien dat alle betweters en moraalridders als Zonneveld eens ruim VOOR de start van de Tour gaan zeuren ipv zodra de renners al vertrokken zijn. Dan kan er nog iets aangepast worden, dat kan nu sowieso niet meer.
    07-07-2025 19:09
    Onzin, als er een bus klem zit op de streep of als er een aardverschuiving plaatsvindt kan de finish ook verplaatst worden. En een maand voor de tijd aankaarten heeft geen zin want dan interesseert het niemand.
    Dit is het goede moment om aan te kaarten want dan heb je de meeste kans om hier in de toekomst wat aan te veranderen.
07-07-2025 18:07
Wat zeggen de UCI regulations ook al weer over hoe lang de laatste rechte lijn moet zijn?
07-07-2025 16:31
Tja, en dan zie je ze sprinten op een rechte weg en weer brokken maken. En nu weer uren lang rustig aan fietsen om met alle adrenaline weer met een veel te grote groep gaan sprinten.
    07-07-2025 19:16
    Wat sprinters doen moeten ze zelf weten. Dat staat hier los van. Een parcoursbouwer moet ook in de gaten hebben dat dit niet kan.
07-07-2025 17:40
Er wordt in dit artikel niet gemeld hoe de laatste kilometers voor de laatste kilometer zijn, behalve dan dat die zeer verraderlijk zijn.

Maar, daar wil je toch juist bochten hebben, zodat alles op een lint wordt getrokken? Volgensmij is dat geen geheim meer.

Even streetview bekeken: ik denk dat het straatmeubilair het grootste probleem is. De bochten die er wel zijn, zijn erg flauw. Dat is juist veilig.

Edit: later pas door dat er een filmpje bij stond. Wegmeubilair is daar niet meer aanwezig.
07-07-2025 18:20
Waarom staat gevaarlijk tussen aanhalingstekens? Gaan jullie definiëren wat gevaarlijk is?
    07-07-2025 20:04
    Nee, dat gaat WF niet zelf definiëren en dat is exact de reden dat de term tussen aanhalingstekens staat. Zonder aanhalingstekens zou gevaarlijk immers als vaststaand feit zijn gebracht. Nu geeft WF netjes aan welke termen er worden gehanteerd en laat het verder aan de lezer om een oordeel te vormen.

    Geregeld vraag je je af of er niet een klein testje aan internettoegang verbonden zou moeten zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine