Tour 2025: Tadej Pogacar treedt na tijdrit in voetsporen Merckx, Virenque én Gilbert
foto: Cor Vos
woensdag 9 juli 2025 om 20:17

Tour 2025: Tadej Pogacar treedt na tijdrit in voetsporen Merckx, Virenque én Gilbert

Tadej Pogacar won woensdag misschien niet de etappe in de Tour de France, maar gaat wel de geschiedenisboeken in. De Sloveen is na de chrono in Caen namelijk de leider in het bergklassement, algemeen klassement en puntenklassement. Pas vijf renners in de geschiedenis gingen hem voor.

Eddy Merckx was in 1969 de eerste die het presteerde om leider te zijn in de drie klassementen. Een jaar later deed de Belg het nog eens. Na Merckx kwam Bernhard Hinault in 1979 en 195, waarna Acacio da Silva (1989), Richard Virenque (1992) en Philippe Gilbert (2011) nog volgden.  Gilbert deed het in 2011 op de Mont des Alouettes, waar op de top ook het eerste bergpunt van de Tour de France te verdienen was.

Pogacar was voor aanvang van de rit alleen nog de leider in het bergklassement. Omdat hij tweede werd in de rit, pakte hij zeventien punten voor het puntenklassement waardoor hij Jonathan Milan passeerde. Mathieu van der Poel ging hij – zoals inmiddels bekend – op tijd voorbij.

RIDE Magazine
3 Reacties
09-07-2025 21:18
Is tegenwoordig een veel grotere prestatie (zeker in rit 5) met de huidige puntentelling
09-07-2025 20:55
@redactie: jullie hebben het 2e jaar van Hinault verkeerd overgetikt.....
10-07-2025 13:45
Fraai.
Aanvulling. Merckx WON in die Tour van '69 ook eind-, punten, bergklassement. Aan het einde van de Tour bedoel ik.

Pogacar dit jaar ook?

Overigens was er in 1969 wel een bergklassement, maar nog geen aparte trui voor de leider daarvan.

Had men in elk geval nooit dat idiote gelazer met die bollentrui vandaag, waar NB de Visma-ploeg ASO moest wijzen op een overtreding. Had men met toestemming van ASO met die sponsor gereden, dan hadden ze aan het einde van de dag door ASO (of UCI) beboet kunnen worden.
Vreemd.
Soms kennen atleten of ploegen de reglementen beter dan de organisatie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine