Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam
foto: Cor Vos
donderdag 17 juli 2025 om 17:46

Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam

De eerste grote bergrit van de Tour de France 2025 is gewonnen door Tadej Pogacar. Op de slotklim naar Hautacam viel de Sloveen al vroeg aan en loste hij direct zijn grote concurrent Jonas Vingegaard, die meer dan twee minuten zou verliezen. Pogacar nam ook het geel over van Ben Healy.

De eerste Pyreneeënrit van deze Tour begon nog vrij makkelijk, zonder een gecategoriseerde klim in de eerste 90 kilometer. Vervolgens wachtte een colletje van de vierde categorie, maar het serieuze klimwerk begon op 46 kilometer van de finish. Dan bereikten de renners namelijk de Col du Soulor, een beklimming van bijna 12 kilometer aan 7,6%. Met de Col des Bordères (3,3 kilometer aan 8,1%) stond daarna nog een tussendoortje op het menu richting de slotklim: Hautacam, goed voor 13,5 kilometer klimmen aan 7,9%.

Donderdag 17 juli 2025, Tour de France: Etappe 12 (180.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 12
Start:
13:10 ( Auch)
Finish:
17:32 ( Hautacam)

Gigantische kopgroep
Vanuit het vertrek waren meteen veel aanvalspogingen. Onder meer sprinters Biniam Girmay en Jonathan Milan roerden zich, evenals Victor Campenaerts. Geen van hen zat echter bij de uiteindelijke kopgroep, die bestond uit maar liefst vijftig (!) renners. In dit halve peloton, dat wegreed na zo’n vijftien van de in totaal 180 kilometer, zaten van elk van de grote klassementsploegen één renner. Visma | Lease a Bike had Tiesj Benoot mee, UAE Emirates XRG was vertegenwoordigd door Tim Wellens en Soudal Quick-Step kon rekenen op Maximilian Schachmann.

Van der Poel in de kopgroep – foto: Cor Vos

Wat de Nederlanders en Belgen betrof, zagen we ook Mathieu van der Poel, Thibau Nys, Dylan Teuns, Steff Cras en Thymen Arensman van voren. Laatstgenoemde was een van de maar liefst vijf renners van INEOS Grenadiers die meezat. Daarbij ook Carlos Rodríguez, de bestgeklasseerde in de kopgroep. De Spanjaard stond voor de start van de etappe twaalfde, op een kleine zes minuten van geletruidrager Ben Healy. Andere mannen die weer terug in het klassement konden komen, waren Ben O’Connor, Guillaume Martin, Emanuel Buchmann en Mattias Skjelmose.

Op naar de Soulor!
Al snel hadden de aanvallers twee minuten op het peloton, waar Uno-X Mobility dan begon te rijden voor het klassement van Tobias Halland Johannessen. Ook UAE Emirates XRG en EF Education-EasyPost hielpen de boel te controleren. Zo ging het richting de Côte de Labatmale, waar Fred Wright het enige punt pakte, en de tussensprint in Bénéjacq. Van der Poel ging hier voor de volle buit, maar moest Girmays ploeggenoot Laurenz Rex voor zich dulden. De Nederlander werd wel tweede en pakte zo zeventien punten in het puntenklassement.

Niet lang daarna doemde de Soulor op. In de lastige aanloop naar die klim lieten meerdere renners al lopen, onder wie Nys en Van der Poel. Eenmaal op de eerste echte stroken van de col, gingen onder meer Benoot en Schachmann overboord. Ondertussen leidde Julian Alaphilippe de dans in dienst van Michael Storer. Dat duurde niet lang, want al snel nam Axel Laurance de kop. De Fransman van INEOS Grenadiers legde de pees er stevig op. Onder meer klimmers als Cras, Martin en bergtruidrager Lenny Martinez moesten al passen.

Ter illustratie – foto: Cor Vos

Evenepoel lost …
In het peloton, dat een dikke twee minuten later aan de klim begon, nam Visma | Lease a Bike het initiatief. Victor Campenaerts leidde het treintje van de Nederlandse ploeg. En ook hier vielen slachtoffers. Wat heet, na vier kilometer klimmen ging niemand minder dan Remco Evenepoel eraf. De kopman van Soudal Quick-Step had een minder moment, maar zou de schade op de Soulor nog wel kunnen beperken. Met helper Ilan Van Wilder aan zijn zijde kwam hij op minder dan een minuut van de favorietengroep boven.

In die groep nam Benoot, die gewacht had vanuit de kopgroep, kort na het lossen van Evenepoel over van Campenaerts. De volgende in de rij was Sepp Kuss. De Amerikaan legde het tempo nog wat hoger, waardoor het nu ook te hard ging voor geletruidrager Healy. De volgende grote naam die het moeilijk kreeg, was Matteo Jorgenson. Dit was natuurlijk niet de bedoeling van Visma | Lease a Bike en dus besloot Kuss weer in te houden. Jorgenson kon daarop zijn karretje weer aanhaken bij het groepje van zo’n vijftien renners.

… maar komt terug
Vooraan had Arensman ondertussen de kopgroep verder uitgedund. Dit duurde tot vijf kilometer onder de top, toen Skjelmose doortrok. Niet alleen Arensman zelf, maar ook zijn kopman Rodríguez moesten daarop passen. Voor Michael Woods ging het echter nog niet snel genoeg. De Canadees demarreerde tot twee keer toe en kwam als eerste boven. In de afdaling werd hij echter weer bijgehaald door Skjelmose en Bruno Armirail. Laatstgenoemde sloeg daarop een gaatje en begon zo als eerste aan de Col des Bordères.

Visma | Lease a Bike trok door op de Soulor – foto: Cor Vos

De Fransman kwam ook als eerste boven. Hij breidde zijn voorsprong op de eerste achtervolgers zelfs uit tot een minuut. In de groep der favorieten zagen we Jorgenson opnieuw in de problemen, maar loste niet definitief. Simon Yates leek wel voorgoed te passen, maar in de afdaling kwam hij toch weer terug. Dat deed hij samen met… Evenepoel. De Belg begon na een lange achtervolging toch gewoon met de favorietengroep – waar UAE inmiddels over had genomen van Visma – aan Hautacam.

Pogacar veruit de sterkste
Armirail, de enige overgebleven vluchter, had aan de voet van diezelfde Hautacam een kleine twee minuten voorsprong op de klassementsrenners. Bij die klassementsrenners nam Tim Wellens de eerste stroken van de klim voor zijn rekening. Het ging op dit moment al te hard voor Remco Evenepoel. Maar ook veel andere renners gingen eraf. Toen Jhonatan Narvaez overnam, zaten zelfs alleen Pogacar en Vingegaard nog in het wiel. Het was duidelijk dat UAE een aanval van Pogacar voorbereidde.

Bruno Armirail – foto: Cor Vos

Die kwam er al snel, met nog bijna twaalf kilometer te gaan. Pogacar sloeg meteen een gat met Vingegaard, die echter niet brak. De Deen bleef de Sloveen in het zicht houden. Beiden vlamden op elf kilometer van de streep al voorbij Armirail, dus de twee tenoren streden niet alleen om tijdwinst, maar ook om de dagzege. Tenminste, zo zag het er even naar uit. Al gauw werd echter duidelijk dat Vingegaard vandaag geen partij was voor Pogacar. De kopman van UAE Emirates reed verder en verder weg en zou uiteindelijk met een gigantisch verschil de etappe winnen.

Wie wordt best of the rest?
Achter Pogacar en Vingegaard vormde zich in eerste instantie een groepje met Roglic, Lipowitz, Onley en Johannessen. Op vijf kilometer van de streep versnelde Lipowitz in dit groepje. Aanvankelijk kon Onley nog volgen, maar even later moest ook de Brit passen. Niet verwonderlijk, want Lipowitz had vleugels. De Duitser kwam zelfs steeds dichter bij Vingegaard, die uiteindelijk echter wel nog beslag zou leggen op de tweede plaats. Dat was wel op meer dan twee minuten van Pogacar. Lipowitz volgde dertien seconden na Vingegaard als nummer drie.

Achter Johannessen (vierde) en Onley (vijfde) kwamen Vauquelin en Evenepoel als nummers zes en zeven op de streep. Roglic zakte er in de laatste kilometers doorheen. Hij moest Felix Gall ook nog voor zich dulden en werd pas negende.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
153 Reacties
18-07-2025 00:35
Verbaasd mij dat niemand het over de teleurstellende presaties van Mas heeft.Die ging voor top 5 of podium toch? En is vandaag echt naar huis gereden. Kijk dat een Pogacar en Vingegaard bv beter zijn, dat wisten we allemaal. Echter kwam Mas niet eens in de buurt van andere top 10 renners. Hoe kan hij zo goed zijn in de Vuelta en bijna altijd zo strugglen in de tour? (Met nadruk op bijna, weet dat die 2x top 10 heeft gereden in de tour)
17-07-2025 19:24
Vermoeidheid stapelen.
17-07-2025 20:10
Oplawaai is het nieuwe Mokerslag
18-07-2025 09:06
Ik ben niet perse pro poog of anti visma. Alleen dat mensen vragen of Pogi misschien even wat zou willen inhouden om anderen een kans te gunnen en geven gaat wat mij betreft nergens over. Ik kan genieten van de dominantie van UAE van het altijd willen aanvallen van Pogi of het nou een voorjaarsklassieker of een grote ronde is. Zouden we tegen Valentino Rossi, M Jordan, Lionel Messi, Max Verstappen, Roger Federer hebben gezegd weet je zou je even wat minder je best kunnen doen dan hebben andere spelers en teams ook een kans. Of het spannend is daar gaat het mij niet om. Het is altijd nog beter dan de sky trein waar we jaren naar keken. En zolang doping niet is bewezen geniet ik van de renner pogacar wie hij is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine