Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam
foto: Cor Vos
donderdag 17 juli 2025 om 17:46

Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam

De eerste grote bergrit van de Tour de France 2025 is gewonnen door Tadej Pogacar. Op de slotklim naar Hautacam viel de Sloveen al vroeg aan en loste hij direct zijn grote concurrent Jonas Vingegaard, die meer dan twee minuten zou verliezen. Pogacar nam ook het geel over van Ben Healy.

De eerste Pyreneeënrit van deze Tour begon nog vrij makkelijk, zonder een gecategoriseerde klim in de eerste 90 kilometer. Vervolgens wachtte een colletje van de vierde categorie, maar het serieuze klimwerk begon op 46 kilometer van de finish. Dan bereikten de renners namelijk de Col du Soulor, een beklimming van bijna 12 kilometer aan 7,6%. Met de Col des Bordères (3,3 kilometer aan 8,1%) stond daarna nog een tussendoortje op het menu richting de slotklim: Hautacam, goed voor 13,5 kilometer klimmen aan 7,9%.

Donderdag 17 juli 2025, Tour de France: Etappe 12 (180.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 12
Start:
13:10 ( Auch)
Finish:
17:32 ( Hautacam)

Gigantische kopgroep
Vanuit het vertrek waren meteen veel aanvalspogingen. Onder meer sprinters Biniam Girmay en Jonathan Milan roerden zich, evenals Victor Campenaerts. Geen van hen zat echter bij de uiteindelijke kopgroep, die bestond uit maar liefst vijftig (!) renners. In dit halve peloton, dat wegreed na zo’n vijftien van de in totaal 180 kilometer, zaten van elk van de grote klassementsploegen één renner. Visma | Lease a Bike had Tiesj Benoot mee, UAE Emirates XRG was vertegenwoordigd door Tim Wellens en Soudal Quick-Step kon rekenen op Maximilian Schachmann.

Van der Poel in de kopgroep – foto: Cor Vos

Wat de Nederlanders en Belgen betrof, zagen we ook Mathieu van der Poel, Thibau Nys, Dylan Teuns, Steff Cras en Thymen Arensman van voren. Laatstgenoemde was een van de maar liefst vijf renners van INEOS Grenadiers die meezat. Daarbij ook Carlos Rodríguez, de bestgeklasseerde in de kopgroep. De Spanjaard stond voor de start van de etappe twaalfde, op een kleine zes minuten van geletruidrager Ben Healy. Andere mannen die weer terug in het klassement konden komen, waren Ben O’Connor, Guillaume Martin, Emanuel Buchmann en Mattias Skjelmose.

Op naar de Soulor!
Al snel hadden de aanvallers twee minuten op het peloton, waar Uno-X Mobility dan begon te rijden voor het klassement van Tobias Halland Johannessen. Ook UAE Emirates XRG en EF Education-EasyPost hielpen de boel te controleren. Zo ging het richting de Côte de Labatmale, waar Fred Wright het enige punt pakte, en de tussensprint in Bénéjacq. Van der Poel ging hier voor de volle buit, maar moest Girmays ploeggenoot Laurenz Rex voor zich dulden. De Nederlander werd wel tweede en pakte zo zeventien punten in het puntenklassement.

Niet lang daarna doemde de Soulor op. In de lastige aanloop naar die klim lieten meerdere renners al lopen, onder wie Nys en Van der Poel. Eenmaal op de eerste echte stroken van de col, gingen onder meer Benoot en Schachmann overboord. Ondertussen leidde Julian Alaphilippe de dans in dienst van Michael Storer. Dat duurde niet lang, want al snel nam Axel Laurance de kop. De Fransman van INEOS Grenadiers legde de pees er stevig op. Onder meer klimmers als Cras, Martin en bergtruidrager Lenny Martinez moesten al passen.

Ter illustratie – foto: Cor Vos

Evenepoel lost …
In het peloton, dat een dikke twee minuten later aan de klim begon, nam Visma | Lease a Bike het initiatief. Victor Campenaerts leidde het treintje van de Nederlandse ploeg. En ook hier vielen slachtoffers. Wat heet, na vier kilometer klimmen ging niemand minder dan Remco Evenepoel eraf. De kopman van Soudal Quick-Step had een minder moment, maar zou de schade op de Soulor nog wel kunnen beperken. Met helper Ilan Van Wilder aan zijn zijde kwam hij op minder dan een minuut van de favorietengroep boven.

In die groep nam Benoot, die gewacht had vanuit de kopgroep, kort na het lossen van Evenepoel over van Campenaerts. De volgende in de rij was Sepp Kuss. De Amerikaan legde het tempo nog wat hoger, waardoor het nu ook te hard ging voor geletruidrager Healy. De volgende grote naam die het moeilijk kreeg, was Matteo Jorgenson. Dit was natuurlijk niet de bedoeling van Visma | Lease a Bike en dus besloot Kuss weer in te houden. Jorgenson kon daarop zijn karretje weer aanhaken bij het groepje van zo’n vijftien renners.

… maar komt terug
Vooraan had Arensman ondertussen de kopgroep verder uitgedund. Dit duurde tot vijf kilometer onder de top, toen Skjelmose doortrok. Niet alleen Arensman zelf, maar ook zijn kopman Rodríguez moesten daarop passen. Voor Michael Woods ging het echter nog niet snel genoeg. De Canadees demarreerde tot twee keer toe en kwam als eerste boven. In de afdaling werd hij echter weer bijgehaald door Skjelmose en Bruno Armirail. Laatstgenoemde sloeg daarop een gaatje en begon zo als eerste aan de Col des Bordères.

Visma | Lease a Bike trok door op de Soulor – foto: Cor Vos

De Fransman kwam ook als eerste boven. Hij breidde zijn voorsprong op de eerste achtervolgers zelfs uit tot een minuut. In de groep der favorieten zagen we Jorgenson opnieuw in de problemen, maar loste niet definitief. Simon Yates leek wel voorgoed te passen, maar in de afdaling kwam hij toch weer terug. Dat deed hij samen met… Evenepoel. De Belg begon na een lange achtervolging toch gewoon met de favorietengroep – waar UAE inmiddels over had genomen van Visma – aan Hautacam.

Pogacar veruit de sterkste
Armirail, de enige overgebleven vluchter, had aan de voet van diezelfde Hautacam een kleine twee minuten voorsprong op de klassementsrenners. Bij die klassementsrenners nam Tim Wellens de eerste stroken van de klim voor zijn rekening. Het ging op dit moment al te hard voor Remco Evenepoel. Maar ook veel andere renners gingen eraf. Toen Jhonatan Narvaez overnam, zaten zelfs alleen Pogacar en Vingegaard nog in het wiel. Het was duidelijk dat UAE een aanval van Pogacar voorbereidde.

Bruno Armirail – foto: Cor Vos

Die kwam er al snel, met nog bijna twaalf kilometer te gaan. Pogacar sloeg meteen een gat met Vingegaard, die echter niet brak. De Deen bleef de Sloveen in het zicht houden. Beiden vlamden op elf kilometer van de streep al voorbij Armirail, dus de twee tenoren streden niet alleen om tijdwinst, maar ook om de dagzege. Tenminste, zo zag het er even naar uit. Al gauw werd echter duidelijk dat Vingegaard vandaag geen partij was voor Pogacar. De kopman van UAE Emirates reed verder en verder weg en zou uiteindelijk met een gigantisch verschil de etappe winnen.

Wie wordt best of the rest?
Achter Pogacar en Vingegaard vormde zich in eerste instantie een groepje met Roglic, Lipowitz, Onley en Johannessen. Op vijf kilometer van de streep versnelde Lipowitz in dit groepje. Aanvankelijk kon Onley nog volgen, maar even later moest ook de Brit passen. Niet verwonderlijk, want Lipowitz had vleugels. De Duitser kwam zelfs steeds dichter bij Vingegaard, die uiteindelijk echter wel nog beslag zou leggen op de tweede plaats. Dat was wel op meer dan twee minuten van Pogacar. Lipowitz volgde dertien seconden na Vingegaard als nummer drie.

Achter Johannessen (vierde) en Onley (vijfde) kwamen Vauquelin en Evenepoel als nummers zes en zeven op de streep. Roglic zakte er in de laatste kilometers doorheen. Hij moest Felix Gall ook nog voor zich dulden en werd pas negende.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
153 Reacties
17-07-2025 17:53
Wat een verschil zeg, hoopte op een spannende dag, maarja, deze jongen is gewoon zo veel beter. Wat moet je als Visma nu nog doen, wat dat betreft is de tour wel klaar nu.

Vingegaard valt ook wel weer wat tegen, maar 10 seconden op Lipowitz is niet al te veel.

Johannesen en Onley ook heel sterk
17-07-2025 17:58
Nieuwe aflevering “ i’m gone, i’m dead” vandaag op de Hautacam. Alleen zijn de hoofdrollen omgedraaid.
17-07-2025 18:00
Onze Jonas kan beter zijn programma om die van Tadej plannen, kan hij ook nog heel wat winnen
17-07-2025 18:01
Het leek een paar dagen alsof Visma een royal flush in handen had, maar het bleek een mager koppel zeventjes.
    17-07-2025 18:22
    Eerder vuile was in handen
17-07-2025 18:03
TdF2025 in de plooi en dat blijft zo.
Jammer voor de wedstrijd die geen wedstrijd meer is.
17-07-2025 18:11
Bizar dat die stuiterbal meteen weer omhoog vliegt. Indrukwekkend.
Blijkbaar kan zijn lichaam tegen zo veel meer dan zelfs de andere sportgoden, zagen we ook al in Strade.

Misschien dat de medische wetenschap hier nog veel van kan leren, als ze zijn bloed en dna bestuderen
    17-07-2025 18:13
    Komen ze vast een of ander vaag goedje tegen
    17-07-2025 18:23
    @Xtacy net als bij Jonas, Remko en Florian.
17-07-2025 18:36
Voortaan is er geen enkele ploeg voor klassement nodig maar gewoon lekker voor etappewinsten fietsen. Of ... voor de 2e plek. Over een jaar of wat blijkt dat ineens de 1e plekte worden.
17-07-2025 19:17
Zet mijn vraagtekens. Waarom: vele renners van UAE stijgen dit jaar boven zichzelf uit. Pogi, wellens, polit almeida, del toro, enz. Hoe dit kan, ik weet het niet. Lijkt erop dat er qua voeding bij UAE iets gevonden is waardoor er beter gepresteerd wordt. Panoramix weet dat.
    17-07-2025 19:33
    De vriendin van Pogacar ook
    17-07-2025 19:53
    Had je deze reactie ook toen enkele jaren geleden iedereen bij Visma boven zichzelf uit steeg?

    Dat Pogacar vandaag wint ongeloofwaardig vinden maar als van Aert die nog veel zwaarder is, bergritten wint dan staan ze op de banken.
    17-07-2025 19:54
    "Voeding"
    17-07-2025 20:00
    @Handige harry
    Je vergelijkt appels met peren. Visma had een heel team nodig om pogi te slopen. Die concentreren zich op 1 wedstrijd per jaar om daar te pieken.
    Pogi is al heel het jaar aan het pieken en rijd eigenhandig een heel prof Peloton op minuten. Logisch dat daar heel wat vraagtekens onstaan.
17-07-2025 17:51
Vlab heeft vooral zichzelf gesloopt.
    17-07-2025 17:55
    Ik denk dat het niet uitmaakt hoe ze hadden gereden er staat geen maat op Pogacar.
    17-07-2025 17:56
    Hoe zou jij het aanpakken?
    17-07-2025 18:17
    Wat moet je dan doen? De etappe achterstevoren rijden?
    17-07-2025 18:31
    Als ze met z'n achten aan de laatste klim begonnen met Poga denk je dat de uitslag dan heel anders was geweest?
    17-07-2025 18:31
    @oscarito1908,
    Dat was inderdaad het plan. Iedereen slopen inclusief hunzelf. En dan hopen dat het verval bij Pogacar eerder toeslaat dan bij Vinnegaard.

    Visma is zich er van bewust dat het risico van deze tactiek is dat Vinnegaard als eerste kraakt. In hun optiek geeft deze tactiek echter de grootste kans op succes. Ze zijn namelijk van mening dat als ze koers niet hard maken Pogacar te explosief is en te veel overschot heeft ten opzichte van Vinnegaard.
17-07-2025 17:51
Gelukkig geen last van zijn val zo te zien..Voor de spanning voor de tour is het wel jammer er staat geen maat op Pogacar dat is duidelijk had gehoopt op kleinere verschillen.
17-07-2025 17:55
Lenny zal zich wel beklagen dat hij dat ene puntje niet nam .. had hem een extra podiumceremonie opgeleverd.
17-07-2025 17:57
Het is gewoonweg jammer. TDF in etappe 11 beslist is gewoon veel te vroeg. De etappes zijn echt geweldig maar ik kijk vanaf etappe 1 niet meer naar het algemeen klassement. Gisteren had ik nog een klein beetje hoop dat t nog spannend kon worden. Helaas is hij nu al hersteld. Vingegaard gaat nooit meer van pogacar winnen tenzij Pogacar ooit een bernal/vingegaard val meemaakt. Maar even he. Tadej is gewoon veel te goed diep respect voor hem en z’n team. Dat Visma-LAB heeft gezegd dat ze een betere ploeg hebben dan uae is ronduit schandalig. Zonde voor het wielrennen.
17-07-2025 18:02
Het is tijd voor de grote niet te vermijden door selecteer party bij Visma LAB. Goedendag wat een slechte beurt !!!!
17-07-2025 18:03
Het enige wat ik wil zeggen is dat Pogi, met zijn 26 jaar (bijna 27 in September) een palmares nu al bij elkaar heeft gefietst waar je gewoon bang van wordt. En hij is nog lang niet klaar in deze TDF met winnen, gaat weer voor minimaal 6 etappes.
    17-07-2025 18:10
    Rara hoe kan dat, overal waar deze meneer fietst rijd hij minimaal podium. Piekt het hele jaar door.

    Totale onzin wat mij betreft.
    17-07-2025 18:22
    @Xtacy. Je weet zelf ook als er eenmaal dope rond gaat in het peloton dat het hele peloton er ook aan zit en niet alleen de nummer 1. Kijk naar de LBL die Merckx won, toen waren er nog 26 Belgen die betrapt werden omdat er voor het eerst gestest werd op het betreffende middel. Kijk Naar de tijd dat Frans Maassen op een hoopje gereden werd door het héle peloton omdat hij als één van de weinigen niet wilde pakken. Kijk naar de tijden van Armstrong dat de hele top tien geschrapt had kunnen worden. Dus ja misschien zit Pogi aan de dope maar niet meer of minder dan de jongens van VLAB.
17-07-2025 18:04
Wat was het maximale gat tussen lipo en Vingegaard?
Was Lipo te lang met Roglic bezig?

Vandaag bewees voor mij dat het een goede tactiek was om de leadout in vorige etappes af te botten.
    17-07-2025 18:11
    45 seconden dacht ik op een gegeven moment gezien te hebben.
17-07-2025 18:18
Het moment zit er aan te komen dat "Alleen Vingegaard kan volgen" gaat kantelen naar "LOL, Vingegaard denkt dat hij kan volgen".
    17-07-2025 18:25
    Ja, helaas wel. Hij was de enige renner die geen figurant. Met de nadruk op was. Die kan zijn hoop om Pogacar te verslaan weer opbergen. Is mooi geweest. Zoals de tegenstand mag hij zich nu ook richten op Giro/Vuelta.
17-07-2025 19:03
Hopen op een nieuw wonderkind wat niet bij UAE wil rijden
17-07-2025 19:16
Pogacar buiten categorie. Maar dit zijn toch de Vignegaard-cols en mij liet hij vandaag niet de beste indruk. Ik blijf na deze rit met de vraag zitten of die tweede plaats wel zo'n zekerheid is voor hem. Hij straalt iets kwetsbaars uit op de één of andere manier.
17-07-2025 20:31
Mja, ik kan alleen nog maar hopen op invallen van de gendarmerie om dit nog enigszins een interessante tour te maken.

(Overigens shout out naar de chat van WF voor het advies om vanaf 60km terug te kijken :) )
    17-07-2025 21:42
    Welke ploegen blijven over bij invallen volgens jou?
    17-07-2025 22:22
    Misschien een aanname van mij, maar ik heb het idee aan je andere reacties te zien dat jij denkt dat ik dit alleen comment omdat ik een Visma fan zou zijn of iets dergelijks. Even los van jou, maar het hele UAE-Visma, Nederland-België gezeur hier heb ik me nooit mee bemoeid, en als ik dat zie losgaan hier in de reacties ben ik al snel weer vertrokken.

    Ik kan je dus ook meegeven dat dat niet zo is, en dat net als in de tijden dat de gendarmerie inviel in hotels (overigens ook in de jaren erna waar dit niet gebeurde), dat ik mijn handen niet in het vuur steek voor 90% van het peloton. Zo waren er in het verleden ook genoeg voorbeelden van ploegen die inene allemaal een matige/slechte dag hadden en dat achteraf de koelkasten daar vol lagen met dubieuze zaken. Maar aangezien de spanning in de tour toch al om zeep is en ja (understatement), dit is in mijn ogen te mooi om waar te zijn, doe mij dan maar de spanning van camera ploegen voor hotels in de nacht, zwaailichten, dubieuze meetings met advocaten van sponsoren, etc. Dat geeft iig nog entertainment.
    18-07-2025 00:05
    Is idd een aanname van je. Maar in je vrij uitgebreide tekst geef je eigenlijk geen antwoord op mijn vraag.Dus nogmaals, Welke ploegen blijven er volgens jou over na invallen van de politie?
    18-07-2025 05:04
    Puur hypothetisch met veel mitsen en maren: ik denk geen één.
    18-07-2025 07:22
    Hahaha heel bemoedigend! Moeten we wat anders gaan zoeken om te kijken.
17-07-2025 17:51
Wat een grap.
    17-07-2025 19:51
    Je zou het bijna niet-geloven
17-07-2025 17:52
Wat waren de klimtijden vandaag? Ben benieuwd hoe hard er gereden is, of Vingegaard slechter was dan 2022 of dat Pogi gewoon zoveel beter is (dat laatste sowieso tov 2022).
    17-07-2025 17:53
    Record lijkt niet gehaald, Vingegaard heeft denk ik vergelijkbare tijd gereden als ik goed tel
    17-07-2025 17:55
    Pogacar anderhalve minuut sneller dan VIngegaard in 2022
    17-07-2025 17:56
    @AWestie thanks. Bizar, Pogi verbetert dus enorm. Was wel de verwachting, maar had toch gehoopt dat Vingegaard ook een stapje kon maken.

    Edit: en Vingegaard dus ook ietsje slechter dan in 2022.

    Vingegaard zal toch flinke knauw in z'n zelfvertrouwen krijgen, want hij realiseert zich nu dat als ie top is, hij alsnog helemaal weggereden wordt op z'n favoriete onderdeel (lange, slopende dagen met lange klimmen).
    17-07-2025 17:58
    Vingegaard lijkt zelfs langzamer te zijn als in 2022, ook maar 10 seconden op lipowitz... maar we zullen moeten wachten tot alles officeel vast staat!

    Edit vingegaard bijna 1 minuut langzamer als 2022!
    17-07-2025 18:09
    Ik denk ook dat ja naar de snelheid van de hele etappe moet kijken. Tijdens de klim was het gemiddelde 43km/u. Dat is echt extreem snel voor een zware bergrit
17-07-2025 17:55
Vingegaard slechter dan 2022. Jorgensen niet het niveau van vorig jaar. Met de slechtere tijdrit lijkt er in de voorbereiding iets mis te zijn gegaan bij VLab. Of ze hebben zichzelf in de eerste week opgeblazen.
17-07-2025 19:48
Vooralsnog blijkt de Dauphine een goede graadmeter. Pogi de beste, Vini op afstand de tweede, Remco kan niet volgen maar breekt niet. Komt er op zijn eigen tempo en op inhoud.

En o ja, free Lipowitz!
17-07-2025 20:09
Pogacar is gewoon levels beter geworden t.o.v. '23 vlab is in de breedte gewoon minder sterk en Vingegaard heeft ongeveer hetzelfde niveau als toen hij de tour won. Ja, je kan het saai noemen maar Pogacar... die man is gewoon zo ongelofelijk goed, ik kan daar ook wel erg van genieten ondanks dat ik gehoopt dat het wat langer spannend zou blijven. En tja Vinnie boy heeft dit jaar geen smakkerd gemaakt in het Baskenland.
17-07-2025 23:45
Als in het verleden een renner met wat teveel overmacht de Tour won en de spanning er te snel uit was, dan bracht de Tourorganisatie vaak wat wijzigingen aan in het parcours het jaar daarop, in het nadeel van de titelverdediger. Wat meer/minder tijdritkilometers, wat waaieretappes erin, meer/minder hoge cols erin, een kassei-etappe erin, meer/minder aankomsten bergop, meer klassiekerparcoursen erin, ... Maar ik zou niet weten welk parcours ze zouden moeten uittekenen om dat nu te bekomen... Misschien dat het met 18 tijdritten en 3 normale etappes nog spannend kan worden, maar anders ...

Het grootste gevaar voor de wielersport is in mijn ogen nu dat Vingegaard gedesillusioneerd zijn pijlen zou gaan richten op Giro/Vuelta waar Pogacar niet start, want dan krijg je gewoon in alle 3 de GT's een winnaar met ruime voorsprong die je al op voorhand kan opschrijven. Nu zijn de rondes waar die 2 niet starten tenminste nog leuk om volgen.
    18-07-2025 00:11
    Alle bergen er uit. Zijn er meteen 10 keer zoveel kanshebbers.
    18-07-2025 00:33
    21 sprint etappes. Dan zien we er wint.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine