Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam
De eerste grote bergrit van de Tour de France 2025 is gewonnen door Tadej Pogacar. Op de slotklim naar Hautacam viel de Sloveen al vroeg aan en loste hij direct zijn grote concurrent Jonas Vingegaard, die meer dan twee minuten zou verliezen. Pogacar nam ook het geel over van Ben Healy.
De eerste Pyreneeënrit van deze Tour begon nog vrij makkelijk, zonder een gecategoriseerde klim in de eerste 90 kilometer. Vervolgens wachtte een colletje van de vierde categorie, maar het serieuze klimwerk begon op 46 kilometer van de finish. Dan bereikten de renners namelijk de Col du Soulor, een beklimming van bijna 12 kilometer aan 7,6%. Met de Col des Bordères (3,3 kilometer aan 8,1%) stond daarna nog een tussendoortje op het menu richting de slotklim: Hautacam, goed voor 13,5 kilometer klimmen aan 7,9%.

- Start:
- 13:10 ( Auch)
- Finish:
- 17:32 ( Hautacam)
Gigantische kopgroep
Vanuit het vertrek waren meteen veel aanvalspogingen. Onder meer sprinters Biniam Girmay en Jonathan Milan roerden zich, evenals Victor Campenaerts. Geen van hen zat echter bij de uiteindelijke kopgroep, die bestond uit maar liefst vijftig (!) renners. In dit halve peloton, dat wegreed na zo’n vijftien van de in totaal 180 kilometer, zaten van elk van de grote klassementsploegen één renner. Visma | Lease a Bike had Tiesj Benoot mee, UAE Emirates XRG was vertegenwoordigd door Tim Wellens en Soudal Quick-Step kon rekenen op Maximilian Schachmann.

Van der Poel in de kopgroep – foto: Cor Vos
Wat de Nederlanders en Belgen betrof, zagen we ook Mathieu van der Poel, Thibau Nys, Dylan Teuns, Steff Cras en Thymen Arensman van voren. Laatstgenoemde was een van de maar liefst vijf renners van INEOS Grenadiers die meezat. Daarbij ook Carlos Rodríguez, de bestgeklasseerde in de kopgroep. De Spanjaard stond voor de start van de etappe twaalfde, op een kleine zes minuten van geletruidrager Ben Healy. Andere mannen die weer terug in het klassement konden komen, waren Ben O’Connor, Guillaume Martin, Emanuel Buchmann en Mattias Skjelmose.
Op naar de Soulor!
Al snel hadden de aanvallers twee minuten op het peloton, waar Uno-X Mobility dan begon te rijden voor het klassement van Tobias Halland Johannessen. Ook UAE Emirates XRG en EF Education-EasyPost hielpen de boel te controleren. Zo ging het richting de Côte de Labatmale, waar Fred Wright het enige punt pakte, en de tussensprint in Bénéjacq. Van der Poel ging hier voor de volle buit, maar moest Girmays ploeggenoot Laurenz Rex voor zich dulden. De Nederlander werd wel tweede en pakte zo zeventien punten in het puntenklassement.
Niet lang daarna doemde de Soulor op. In de lastige aanloop naar die klim lieten meerdere renners al lopen, onder wie Nys en Van der Poel. Eenmaal op de eerste echte stroken van de col, gingen onder meer Benoot en Schachmann overboord. Ondertussen leidde Julian Alaphilippe de dans in dienst van Michael Storer. Dat duurde niet lang, want al snel nam Axel Laurance de kop. De Fransman van INEOS Grenadiers legde de pees er stevig op. Onder meer klimmers als Cras, Martin en bergtruidrager Lenny Martinez moesten al passen.

Ter illustratie – foto: Cor Vos
Evenepoel lost …
In het peloton, dat een dikke twee minuten later aan de klim begon, nam Visma | Lease a Bike het initiatief. Victor Campenaerts leidde het treintje van de Nederlandse ploeg. En ook hier vielen slachtoffers. Wat heet, na vier kilometer klimmen ging niemand minder dan Remco Evenepoel eraf. De kopman van Soudal Quick-Step had een minder moment, maar zou de schade op de Soulor nog wel kunnen beperken. Met helper Ilan Van Wilder aan zijn zijde kwam hij op minder dan een minuut van de favorietengroep boven.
In die groep nam Benoot, die gewacht had vanuit de kopgroep, kort na het lossen van Evenepoel over van Campenaerts. De volgende in de rij was Sepp Kuss. De Amerikaan legde het tempo nog wat hoger, waardoor het nu ook te hard ging voor geletruidrager Healy. De volgende grote naam die het moeilijk kreeg, was Matteo Jorgenson. Dit was natuurlijk niet de bedoeling van Visma | Lease a Bike en dus besloot Kuss weer in te houden. Jorgenson kon daarop zijn karretje weer aanhaken bij het groepje van zo’n vijftien renners.
… maar komt terug
Vooraan had Arensman ondertussen de kopgroep verder uitgedund. Dit duurde tot vijf kilometer onder de top, toen Skjelmose doortrok. Niet alleen Arensman zelf, maar ook zijn kopman Rodríguez moesten daarop passen. Voor Michael Woods ging het echter nog niet snel genoeg. De Canadees demarreerde tot twee keer toe en kwam als eerste boven. In de afdaling werd hij echter weer bijgehaald door Skjelmose en Bruno Armirail. Laatstgenoemde sloeg daarop een gaatje en begon zo als eerste aan de Col des Bordères.

Visma | Lease a Bike trok door op de Soulor – foto: Cor Vos
De Fransman kwam ook als eerste boven. Hij breidde zijn voorsprong op de eerste achtervolgers zelfs uit tot een minuut. In de groep der favorieten zagen we Jorgenson opnieuw in de problemen, maar loste niet definitief. Simon Yates leek wel voorgoed te passen, maar in de afdaling kwam hij toch weer terug. Dat deed hij samen met… Evenepoel. De Belg begon na een lange achtervolging toch gewoon met de favorietengroep – waar UAE inmiddels over had genomen van Visma – aan Hautacam.
Pogacar veruit de sterkste
Armirail, de enige overgebleven vluchter, had aan de voet van diezelfde Hautacam een kleine twee minuten voorsprong op de klassementsrenners. Bij die klassementsrenners nam Tim Wellens de eerste stroken van de klim voor zijn rekening. Het ging op dit moment al te hard voor Remco Evenepoel. Maar ook veel andere renners gingen eraf. Toen Jhonatan Narvaez overnam, zaten zelfs alleen Pogacar en Vingegaard nog in het wiel. Het was duidelijk dat UAE een aanval van Pogacar voorbereidde.

Bruno Armirail – foto: Cor Vos
Die kwam er al snel, met nog bijna twaalf kilometer te gaan. Pogacar sloeg meteen een gat met Vingegaard, die echter niet brak. De Deen bleef de Sloveen in het zicht houden. Beiden vlamden op elf kilometer van de streep al voorbij Armirail, dus de twee tenoren streden niet alleen om tijdwinst, maar ook om de dagzege. Tenminste, zo zag het er even naar uit. Al gauw werd echter duidelijk dat Vingegaard vandaag geen partij was voor Pogacar. De kopman van UAE Emirates reed verder en verder weg en zou uiteindelijk met een gigantisch verschil de etappe winnen.
Wie wordt best of the rest?
Achter Pogacar en Vingegaard vormde zich in eerste instantie een groepje met Roglic, Lipowitz, Onley en Johannessen. Op vijf kilometer van de streep versnelde Lipowitz in dit groepje. Aanvankelijk kon Onley nog volgen, maar even later moest ook de Brit passen. Niet verwonderlijk, want Lipowitz had vleugels. De Duitser kwam zelfs steeds dichter bij Vingegaard, die uiteindelijk echter wel nog beslag zou leggen op de tweede plaats. Dat was wel op meer dan twee minuten van Pogacar. Lipowitz volgde dertien seconden na Vingegaard als nummer drie.
Achter Johannessen (vierde) en Onley (vijfde) kwamen Vauquelin en Evenepoel als nummers zes en zeven op de streep. Roglic zakte er in de laatste kilometers doorheen. Hij moest Felix Gall ook nog voor zich dulden en werd pas negende.

Vingegaard valt ook wel weer wat tegen, maar 10 seconden op Lipowitz is niet al te veel.
Johannesen en Onley ook heel sterk
Jammer voor de wedstrijd die geen wedstrijd meer is.
Blijkbaar kan zijn lichaam tegen zo veel meer dan zelfs de andere sportgoden, zagen we ook al in Strade.
Misschien dat de medische wetenschap hier nog veel van kan leren, als ze zijn bloed en dna bestuderen
Dat Pogacar vandaag wint ongeloofwaardig vinden maar als van Aert die nog veel zwaarder is, bergritten wint dan staan ze op de banken.
Je vergelijkt appels met peren. Visma had een heel team nodig om pogi te slopen. Die concentreren zich op 1 wedstrijd per jaar om daar te pieken.
Pogi is al heel het jaar aan het pieken en rijd eigenhandig een heel prof Peloton op minuten. Logisch dat daar heel wat vraagtekens onstaan.
Dat was inderdaad het plan. Iedereen slopen inclusief hunzelf. En dan hopen dat het verval bij Pogacar eerder toeslaat dan bij Vinnegaard.
Visma is zich er van bewust dat het risico van deze tactiek is dat Vinnegaard als eerste kraakt. In hun optiek geeft deze tactiek echter de grootste kans op succes. Ze zijn namelijk van mening dat als ze koers niet hard maken Pogacar te explosief is en te veel overschot heeft ten opzichte van Vinnegaard.
Totale onzin wat mij betreft.
Was Lipo te lang met Roglic bezig?
Vandaag bewees voor mij dat het een goede tactiek was om de leadout in vorige etappes af te botten.
(Overigens shout out naar de chat van WF voor het advies om vanaf 60km terug te kijken :) )
Ik kan je dus ook meegeven dat dat niet zo is, en dat net als in de tijden dat de gendarmerie inviel in hotels (overigens ook in de jaren erna waar dit niet gebeurde), dat ik mijn handen niet in het vuur steek voor 90% van het peloton. Zo waren er in het verleden ook genoeg voorbeelden van ploegen die inene allemaal een matige/slechte dag hadden en dat achteraf de koelkasten daar vol lagen met dubieuze zaken. Maar aangezien de spanning in de tour toch al om zeep is en ja (understatement), dit is in mijn ogen te mooi om waar te zijn, doe mij dan maar de spanning van camera ploegen voor hotels in de nacht, zwaailichten, dubieuze meetings met advocaten van sponsoren, etc. Dat geeft iig nog entertainment.
Edit: en Vingegaard dus ook ietsje slechter dan in 2022.
Vingegaard zal toch flinke knauw in z'n zelfvertrouwen krijgen, want hij realiseert zich nu dat als ie top is, hij alsnog helemaal weggereden wordt op z'n favoriete onderdeel (lange, slopende dagen met lange klimmen).
Edit vingegaard bijna 1 minuut langzamer als 2022!
En o ja, free Lipowitz!
Het grootste gevaar voor de wielersport is in mijn ogen nu dat Vingegaard gedesillusioneerd zijn pijlen zou gaan richten op Giro/Vuelta waar Pogacar niet start, want dan krijg je gewoon in alle 3 de GT's een winnaar met ruime voorsprong die je al op voorhand kan opschrijven. Nu zijn de rondes waar die 2 niet starten tenminste nog leuk om volgen.