Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam
foto: Cor Vos
donderdag 17 juli 2025 om 17:46

Tour 2025: Tadej Pogacar geeft Jonas Vingegaard oplawaai in eerste bergrit naar Hautacam

De eerste grote bergrit van de Tour de France 2025 is gewonnen door Tadej Pogacar. Op de slotklim naar Hautacam viel de Sloveen al vroeg aan en loste hij direct zijn grote concurrent Jonas Vingegaard, die meer dan twee minuten zou verliezen. Pogacar nam ook het geel over van Ben Healy.

De eerste Pyreneeënrit van deze Tour begon nog vrij makkelijk, zonder een gecategoriseerde klim in de eerste 90 kilometer. Vervolgens wachtte een colletje van de vierde categorie, maar het serieuze klimwerk begon op 46 kilometer van de finish. Dan bereikten de renners namelijk de Col du Soulor, een beklimming van bijna 12 kilometer aan 7,6%. Met de Col des Bordères (3,3 kilometer aan 8,1%) stond daarna nog een tussendoortje op het menu richting de slotklim: Hautacam, goed voor 13,5 kilometer klimmen aan 7,9%.

Donderdag 17 juli 2025, Tour de France: Etappe 12 (180.6 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 12
Start:
13:10 ( Auch)
Finish:
17:32 ( Hautacam)

Gigantische kopgroep
Vanuit het vertrek waren meteen veel aanvalspogingen. Onder meer sprinters Biniam Girmay en Jonathan Milan roerden zich, evenals Victor Campenaerts. Geen van hen zat echter bij de uiteindelijke kopgroep, die bestond uit maar liefst vijftig (!) renners. In dit halve peloton, dat wegreed na zo’n vijftien van de in totaal 180 kilometer, zaten van elk van de grote klassementsploegen één renner. Visma | Lease a Bike had Tiesj Benoot mee, UAE Emirates XRG was vertegenwoordigd door Tim Wellens en Soudal Quick-Step kon rekenen op Maximilian Schachmann.

Van der Poel in de kopgroep – foto: Cor Vos

Wat de Nederlanders en Belgen betrof, zagen we ook Mathieu van der Poel, Thibau Nys, Dylan Teuns, Steff Cras en Thymen Arensman van voren. Laatstgenoemde was een van de maar liefst vijf renners van INEOS Grenadiers die meezat. Daarbij ook Carlos Rodríguez, de bestgeklasseerde in de kopgroep. De Spanjaard stond voor de start van de etappe twaalfde, op een kleine zes minuten van geletruidrager Ben Healy. Andere mannen die weer terug in het klassement konden komen, waren Ben O’Connor, Guillaume Martin, Emanuel Buchmann en Mattias Skjelmose.

Op naar de Soulor!
Al snel hadden de aanvallers twee minuten op het peloton, waar Uno-X Mobility dan begon te rijden voor het klassement van Tobias Halland Johannessen. Ook UAE Emirates XRG en EF Education-EasyPost hielpen de boel te controleren. Zo ging het richting de Côte de Labatmale, waar Fred Wright het enige punt pakte, en de tussensprint in Bénéjacq. Van der Poel ging hier voor de volle buit, maar moest Girmays ploeggenoot Laurenz Rex voor zich dulden. De Nederlander werd wel tweede en pakte zo zeventien punten in het puntenklassement.

Niet lang daarna doemde de Soulor op. In de lastige aanloop naar die klim lieten meerdere renners al lopen, onder wie Nys en Van der Poel. Eenmaal op de eerste echte stroken van de col, gingen onder meer Benoot en Schachmann overboord. Ondertussen leidde Julian Alaphilippe de dans in dienst van Michael Storer. Dat duurde niet lang, want al snel nam Axel Laurance de kop. De Fransman van INEOS Grenadiers legde de pees er stevig op. Onder meer klimmers als Cras, Martin en bergtruidrager Lenny Martinez moesten al passen.

Ter illustratie – foto: Cor Vos

Evenepoel lost …
In het peloton, dat een dikke twee minuten later aan de klim begon, nam Visma | Lease a Bike het initiatief. Victor Campenaerts leidde het treintje van de Nederlandse ploeg. En ook hier vielen slachtoffers. Wat heet, na vier kilometer klimmen ging niemand minder dan Remco Evenepoel eraf. De kopman van Soudal Quick-Step had een minder moment, maar zou de schade op de Soulor nog wel kunnen beperken. Met helper Ilan Van Wilder aan zijn zijde kwam hij op minder dan een minuut van de favorietengroep boven.

In die groep nam Benoot, die gewacht had vanuit de kopgroep, kort na het lossen van Evenepoel over van Campenaerts. De volgende in de rij was Sepp Kuss. De Amerikaan legde het tempo nog wat hoger, waardoor het nu ook te hard ging voor geletruidrager Healy. De volgende grote naam die het moeilijk kreeg, was Matteo Jorgenson. Dit was natuurlijk niet de bedoeling van Visma | Lease a Bike en dus besloot Kuss weer in te houden. Jorgenson kon daarop zijn karretje weer aanhaken bij het groepje van zo’n vijftien renners.

… maar komt terug
Vooraan had Arensman ondertussen de kopgroep verder uitgedund. Dit duurde tot vijf kilometer onder de top, toen Skjelmose doortrok. Niet alleen Arensman zelf, maar ook zijn kopman Rodríguez moesten daarop passen. Voor Michael Woods ging het echter nog niet snel genoeg. De Canadees demarreerde tot twee keer toe en kwam als eerste boven. In de afdaling werd hij echter weer bijgehaald door Skjelmose en Bruno Armirail. Laatstgenoemde sloeg daarop een gaatje en begon zo als eerste aan de Col des Bordères.

Visma | Lease a Bike trok door op de Soulor – foto: Cor Vos

De Fransman kwam ook als eerste boven. Hij breidde zijn voorsprong op de eerste achtervolgers zelfs uit tot een minuut. In de groep der favorieten zagen we Jorgenson opnieuw in de problemen, maar loste niet definitief. Simon Yates leek wel voorgoed te passen, maar in de afdaling kwam hij toch weer terug. Dat deed hij samen met… Evenepoel. De Belg begon na een lange achtervolging toch gewoon met de favorietengroep – waar UAE inmiddels over had genomen van Visma – aan Hautacam.

Pogacar veruit de sterkste
Armirail, de enige overgebleven vluchter, had aan de voet van diezelfde Hautacam een kleine twee minuten voorsprong op de klassementsrenners. Bij die klassementsrenners nam Tim Wellens de eerste stroken van de klim voor zijn rekening. Het ging op dit moment al te hard voor Remco Evenepoel. Maar ook veel andere renners gingen eraf. Toen Jhonatan Narvaez overnam, zaten zelfs alleen Pogacar en Vingegaard nog in het wiel. Het was duidelijk dat UAE een aanval van Pogacar voorbereidde.

Bruno Armirail – foto: Cor Vos

Die kwam er al snel, met nog bijna twaalf kilometer te gaan. Pogacar sloeg meteen een gat met Vingegaard, die echter niet brak. De Deen bleef de Sloveen in het zicht houden. Beiden vlamden op elf kilometer van de streep al voorbij Armirail, dus de twee tenoren streden niet alleen om tijdwinst, maar ook om de dagzege. Tenminste, zo zag het er even naar uit. Al gauw werd echter duidelijk dat Vingegaard vandaag geen partij was voor Pogacar. De kopman van UAE Emirates reed verder en verder weg en zou uiteindelijk met een gigantisch verschil de etappe winnen.

Wie wordt best of the rest?
Achter Pogacar en Vingegaard vormde zich in eerste instantie een groepje met Roglic, Lipowitz, Onley en Johannessen. Op vijf kilometer van de streep versnelde Lipowitz in dit groepje. Aanvankelijk kon Onley nog volgen, maar even later moest ook de Brit passen. Niet verwonderlijk, want Lipowitz had vleugels. De Duitser kwam zelfs steeds dichter bij Vingegaard, die uiteindelijk echter wel nog beslag zou leggen op de tweede plaats. Dat was wel op meer dan twee minuten van Pogacar. Lipowitz volgde dertien seconden na Vingegaard als nummer drie.

Achter Johannessen (vierde) en Onley (vijfde) kwamen Vauquelin en Evenepoel als nummers zes en zeven op de streep. Roglic zakte er in de laatste kilometers doorheen. Hij moest Felix Gall ook nog voor zich dulden en werd pas negende.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
153 Reacties
17-07-2025 17:51
Visma heeft bloed geroken, Visma kruipt onder zijn huid, Visma is hem langzaam aan het roken, Visma speelt het slim, Visma dit, Visma dat ...

En toen duwde Pogacar net iets harder op de pedalen ☺️
    17-07-2025 17:54
    Visma kan de gespierde teksten beter voor aan tafel bewaren.
    Trine, kom er maar in.
    17-07-2025 17:54
    Ja snap niet dat ze zich niet al voor de Tour gewonnen hebben gegeven.
    17-07-2025 18:06
    Zó hard op de pedalen als ik in 50 jaar wielrennen kijken nog nooit heb gezien, ja, Armstrong kwam in de buurt, maar die leed zichtbaar nog af en toe tenminste.
    17-07-2025 18:07
    Onzin. Iedereen weet dat Poga de beste renner in de wereld is, inclusief iedereen bij Visma. Maar je moet wat. Je kunt ook helemaal niet starten, maar ze proberen het tenminste.
    17-07-2025 19:19
    ... Visma zus, Visma zo, 'we' zullen die gasten van UAE wel ff. Hun tactiek is mss prima, maar om dat hoog van de toren te staan blazen... dan komt dat als een boemerang terug.
    In dat opzicht heeft Remco al een voorsprongetje.
17-07-2025 18:04
Ik citeer MaGarin, vlak na de Isola rit vorig jaar:

“Onze mooie sport is dood. Mors- en morsdood.”

Los van of dit nu geloofwaardig, gedopeerd, of wat dan ook is; wat is hier nu in hemelsnaam nog aan? De hele Tour romantiek is aan diggelen. Jaar in, jaar uit, is het dezelfde renner die iedere bergrit domineert. Zelfs een stevige val de dag van te voren doet daar niks aan. Welnee, hij trapt doodleuk de tijden van Riis er uit. Wat mij betreft gaan ze bij de Avondetappe etappe’s uit de Tour van 2010, of 2016 uitzenden.
    17-07-2025 18:09
    Amen
    17-07-2025 18:29
    Ja de sky trein dat was pas echt spannend.
    17-07-2025 18:39
    Wat een onzinnige reactie ook weer. Jaar in jaar uit? Vingegaard heeft gewoon twee keer dik gewonnen. Diezelfde vingegaard reed destijds 46 sec sneller deze berg omhoog dan vandaag terwijl hij toen ook veel dieper in de tour zat. Pogi fietst het record van Riis er niet uit want hij is langzamer... Vingegaard is dus een stuk minder dan in 2022. De gehele inhoud van je post klopt feitelijk niks van. Zoveel sneller reed pogi ook niet want 1.30 minuten op een klim van 11+ km is 8 seconden per km. Plus het feit dat dit de eerste berg in de tour is en in 2022 pas op het einde.

    Niet dat ik het leuk vind als je al weet wie gaat winnen, maar kom dan wel met feiten.
    17-07-2025 19:11
    Alsof het met Froome zo geweldig was. Of Armstrong en Indurain.
    17-07-2025 19:20
    Geweldige etappe gezien. Mooie winnaar.
    17-07-2025 19:52
    Vingegaard rijdt 42 seconden langzamer dan in 2022 wat normaal is omdat de gemiddelde snelheid 6 km hoger lag. De rit vandaag was ook 40 km langer en er waren 200 hoogtemeters minder.
    Met de tijd uit 2022 was hij vandaag nog 1:26 langzamer geweest dan Pogacar vandaag.
    Nu weet ik dat kritisch nadenken hier niet wordt gewaardeerd, dus ga ik niet insinueren en gewoon mijn felicitaties overbrengen aan het duo Gianetti en Matxin.
    17-07-2025 20:07
    Wat een onzin. Gloriedagen van het wielrennen. Geniet van een generatie van aanvallers! Iets anders dan wachten en wachten en dan hop laatste km. Of alles op de Tour zoals Armstrong en Froome.
    17-07-2025 20:44
    @Gunter je trekt wel bijzondere conclusies. Als de rit vandaag 40km langer is en 200 hm minder heeft, dan is het toch volkomen logisch dat de gemiddelde snelheid hoger ligt. Op het vlakke rijden ze harder dan tegen een bergop... Dus wat is precies je punt?
17-07-2025 17:49
Bruyneel is vanavond centrale gast bij Vive le Vélo. Benieuwd wat die hier van vindt als ervaringsdeskundige.
    17-07-2025 18:11
    Gaat het vanavond over doping dan?
    17-07-2025 18:13
    Dat zou wel eens goed kunnen Peer.
    17-07-2025 18:20
    Ahh, is de uitslag weer niet naar je smaak?
    17-07-2025 19:41
    Hebben ze Eddy ook uitgenodigd? Kan hij er ook zijn positieve plasje over doen.
    17-07-2025 21:24
    @peer
    Nee want dan hadden ze ook Boogerd en dekker uitgenodigd
17-07-2025 17:47
Dit is niet meer leuk.
    17-07-2025 18:01
    Beste nieuws van de dag : pogi stopt in 2030
    17-07-2025 18:04
    Schijnbaar niet hard op z’n bek gegaan gisteren
    17-07-2025 18:04
    Voor jou niet, ik heb er van genoten.
    17-07-2025 18:16
    Ik heb een heerlijke middag gehad en deze reacties zijn de kersen op de taart!
    17-07-2025 18:26
    Helemaal met je eens Attenoje! Genieten van weer een prachtige overwinning!
    17-07-2025 18:50
    @Attenoje, heel fijn dat jij kan genieten van dit soort optochten. Ik hou meer van spanning, puntje van m'n stoel werk zeg maar. Van mij mag Pogacar winnen hoor, als er maar spanning is. Dit slaat alles dood, helaas.
17-07-2025 17:47
Pogacar! Of er nog de vraag was wie de beste was is die nu beantwoordt en de Tour is beslist.

Zwarte dag voor Visma, ook Vingegaard valt tegen. Verschil tussen hem en Pogi te groot en met de rest te klein.

Geweldige etappe weer met eerst strijd ploeg tegen ploeg en daarna strijd man tegen man.

Evenepoel tegenvaller van de dag. Podium gaat heel lastig worden voor hem. Klimt dit jaar minder dan vorig jaar.
    17-07-2025 17:54
    Eens, tour beslist. Je zag aan alles dat Pogi zo veel makkelijker trapje. Vingegaard is niet meer de oude van voor zijn val vorig jaar. Kijkt alleen maar achterom en verliest op het laatst ook op zijn achtervolgers tijd.
    Voor plek 3 en de witte trui wordt het nog wel leuk. Mooi dat er weer wat nieuwe namen hun neus aan het venster steken
    17-07-2025 17:54
    Eens Sven, verschil met de rest echt stuk minder. Ben wel benieuwd naar zijn tijd nu en 2022
    17-07-2025 17:55
    Het is alleen maar erg jammer dat lijkt op oude tijden waarbij de allergrootste aan de … zaten. Alles maar dan ook alles lijkt hier ook op en er is niemand die het uitspreekt in de media. Ik weet het 100% zeker
    17-07-2025 17:56
    De tijd van Vingegaard is vergelijkbaar met 2022.
    17-07-2025 17:58
    Evenepoel leek inderdaad lang dé tegenvaller van de dag te worden. Maar uiteindelijk doet hij toch minder slecht dan pakweg Roglic en zeker Jorgensen ..
    17-07-2025 18:03
    Vingegaard verliest 46 seconden op zijn tijd uit 2022, dat valt toch wel vies tegen. Die gaat ben ik bang nooit meer op zijn topniveau komen laat staan Pogi kunnen verslaan.....
    17-07-2025 18:07
    Vooral Pogi is vele malen beter dan een paar jaar geleden. Daardoor lijkt verval van Vingegaard groter dan het is.
17-07-2025 17:59
Geef 1 reden voor welke concurrent dan ook om nog ooit all in te gaan voor de tour de france
    18-07-2025 07:34
    Niet voor het klassement in ieder geval
17-07-2025 17:47
Wat een schitterende middag! Zonder twijfel de beste wielrenner ter wereld, 20e etappe in de tour en op naar zijn vierde tourzege!
Onbeduidende tactiek van Vlab vandaag, hele team kapot gereden voor de laatste berg!
Lipowitz vandaag ook zeer sterk en een goede kandidaat voor het podium!
    17-07-2025 18:18
    Niet raar toch. Ze wilden onderweg testen hoe goed Poga en zijn ploeg waren. Tot de laatste berg wachten is het doodvonnis. En ja, Poga bleek de allerbeste te zijn, maar al zaten ze er alle acht nog bij van Visma, dan had niemand hem bijgehouden.
    18-07-2025 07:32
    Fanboy strikes again
17-07-2025 17:49
Dat was de Tour van 2025, klaar.

V-lab heeft zichzelf opgerookt de eerste 11 dagen.

Remco gedraagd zich alsof hij de tour aan het winnen is, met vlag, en hij kan zichzelf weer niet inhouden.

Trine zal boos zijn, voor niks zolang op de berg gezeten, en v-lab heeft niet alles op vingegaard gezet.
    17-07-2025 18:04
    Evenepoel liep pas te zeiken over Onley... Bescheidenheid siert de mens..!
    17-07-2025 18:22
    Zou het ook kunnen dat Poga gewoon de allerbeste renner in het peloton is?
    17-07-2025 21:29
    Weeral een nieuw account?
17-07-2025 18:41
Vind het wel interessant; al die reacties die aangeven dat het niet werkt wat Visma heeft geprobeerd. Van die reageerders niemand die aangeeft wat ze dan wel moeten doen. Als ze niets hadden geprobeerd was het helemaal een saaie Tour geworden en weet je op voorhand al dat je verliest.
    17-07-2025 20:07
    Ze hadden in ieder geval beter het initiatief bij uae en ef kunnen laten en dan op de laatste berg volle bak aangaan met hun team om vingegaard te lanceren (die had immers het plan om aan te vallen)
    Had als voordeel dat vlab niet opgerookt was bij aanvang van de laatste berg en uae wellicht met wat minder man had gezeten.
    De tactiek die Ze nu hebben toegepast slaat nergens op, geen enkele man meer over voor vingegaard bij aanvang laatste berg.
    Misschien was het niet beter voor ze afgelopen, maar dit was een stukje misplaatste zelfoverschatting dat vroegtijdig spaak liep.
17-07-2025 17:47
In alles wordt hij vergeleken met Armstrong. Zegt genoeg
    17-07-2025 17:50
    Leg uit?
    17-07-2025 17:52
    Evlojami …. Wordt uitgelegd als Superman, maar dat is een film, lees fake
    17-07-2025 17:53
    Ja ze lijken in alles op elkaar, allebei zitten ze op een fiets en draaien ze hun pedalen rond. Verder nog overeenkomsten?
    17-07-2025 17:53
    Dopi natuurlijk
    17-07-2025 17:55
    Ik noem een verschil

    Armstrong deed dit alleen tijdens de Tour, Pogi al 2,5 jaar.
    17-07-2025 18:09
    En Vieze Eddy
    17-07-2025 18:16
    @PJ050 als het zo vergelijkbaar is dan betekent dat VLAB er ook gebruik van maakt net zoals ONCE en Telekom in de tijd van Armstrong. Dus misschien heb je gelijk maar dan nog steekt hij er met kop en schouders bovenuit.
    17-07-2025 18:40
    Ik hoop ook dat ik natuurlijk niet gelijk heb, maar het oogt allemaal te makkelijk. Geen enkel verval niet een naar die val van gisteren. Dus hopelijk is hij gewoon echt zo fenomeen
    17-07-2025 19:03
    Tot nu toe heeft het verleden van de wielersport aangetoond dat deze mate van overheersing en dominantie tot nu toe nooit op zuivere wijze tot stand is gekomen…. Er mag op z’n minst meer onderzoeksjournalistiek naar worden gedaan!
    17-07-2025 20:44
    @Pino, maar het verleden heeft ook aangetoond dat niet enkel de dominante renner aan het spul zat, maar ook zijn sterkste tegenstanders.
    17-07-2025 22:05
    @AgenKolar ben ik met je eens. Ik steek m’n handen ook niet voor andere renners in het vuur. Alleen bij een renner die zulke snelheden rijdt en prestaties neerzet, mogen best kritische vragen gesteld worden. Ook als blijkt dat hij werkelijk de beste renner allertijden is.
    17-07-2025 22:19
    Ik lees een analyse dat de tijd van Pogi de enige in de top 18 is die niet van ‘opgevoerde brommers’ uit de beruchte dopingjaren uit de jaren ‘90 is. Geef hier dan meer diepgang aan…. Welke waardes reden ze toen en Pogi nu? En waarom zou Pogi e.a. dat nu wel kunnen…
17-07-2025 18:14
Poga is de beste renner ter wereld en toont dit. De Visma's hebben hun best gedaan, zoals het hoort. Vingegaard rijdt behoorlijk goed, niet super misschien, maar je kunt geen ijzer met handen breken. Visma heeft het als ploeg tot nu toe prima gedaan hoor, maar je kunt niet winnen van Pogacar. Lipowitz bleef te lang bij Roglic, maar was van gelijkwaardig niveau als de Deen. Waar Vingegaard te lang in het rood reed, had de Duitser zich te lang ingehouden.
    17-07-2025 18:37
    Gelukkig toch nog een normale reactie. Volledig mee eens. Pogacar prima, ook VLAB prima. Zonder Vingegaard krijg je een giro 2024.
    17-07-2025 18:49
    Zonder Pogacar zou Vingegaard gewoon veruit de beste zijn.
    Pogacar is echter gewoonte sterk.
17-07-2025 18:10
Boeken toe, Visma overspeelde hun hand op de Soulor, daar al zo doortrekken bleek hun eigen doodsteek. Evenepoel herpakte zich goed maar podium wordt moeilijk, beter dan wat meer tijd verliezen en voor ritzege of de bergtrui gaan lijkt mij, zoals in z’n laatste Vuelta. En Pogacar, tja, net als velen tel ik de tijd af tegen dat ie hetzij stopt hetzij betrapt wordt, want aan dit soort ongeloofwaardige shows heeft werkelijk niemand nog iets.
    17-07-2025 18:26
    Verkeerde vlaggetje achter de naam Pogacar?
    17-07-2025 18:28
    Dat er in de media niet wat meer kritische vragen worden gesteld vind ik opmerkelijk.
    18-07-2025 07:37
    Volledig mee eens. Dit is zo intens dodelijk voor de spanning
17-07-2025 17:57
Vingegaard bijna een minuut trager dan in 2022 na een makkelijkere etappe. Door zijn trainingen op explosiviteit lijkt hij zijn uithoudingsvermogen gewoon kwijt te zijn. Normaal wint hij ook niet, maar moet zeker wel een minuut dichter zitten.
    17-07-2025 18:07
    En om er echt nog een leuke tour van te make had hij nog een minuutje moeten verbeteren. Erg jammer, word een hele saaie tour zo
17-07-2025 17:57
Zonde voor de tour maar dan kan Pogacar natuurlijk weinig aan doen, dat hij echt de beste is.

Rest vh podium spannend, ligt dichter dan verwacht. Vraag me af hoe Vingegaard deze tour wilt voortzetten, gaan ze toch nog eens proberen?
17-07-2025 17:58
Jammer maar Vingegaard en zijn hele ploeg zijn te zwak om de Tour spannend te maken. Veelzeggend is ook de paar seconden die Vingegaard op Lipowitz over houdt.
Verder een déjà vu, want niet voor het eerst dit jaar rijden de Ineosknechten zich totaal loss voor hun kopman, totdat die vervolgens door het ijs zakt. Jammer voor Arensman, die zinloos energie heeft verspild.
17-07-2025 18:30
Vingegaard zou beter zijn in lange gelijkmatige klimmen. Niet dus. VLAB genadeloos afgestraft voor dom rijden. Roken hun eigen mannen al op bij de eerste klim vaan de dag. Voeg daarbij dat van Aert echt niet meer de ballen uit zijn broek gaat rijden voor Vingegaard na die sneer van Trine en klaar is Kees. Kuss ver over zijn top Jorgenson te zwaar en tevens te licht bevonden. Maar….. ze gingen met het beste team en dus geen Nederlanders.
    17-07-2025 18:34
    Tuurlijk. Hadden ze met z'n allen gewacht op de laatste klim dan hadden ze wel van Poga gewonnen. Zou het ook kunnen dat de Sloveen gewoon de beste is?
    17-07-2025 18:47
    Kelderman en Lemmen hadden Vingegaard vandaag aan het geel geholpen inderdaad..

    Wat een onzin van een paar rancuneuze types.
    17-07-2025 19:07
    Kijk, iemand die er verstand van heeft pfff
    17-07-2025 23:29
    De algemene opinie hier was dat Campenaerts had moeten thuisgelaten worden voor een Nederlander, maar, oh ironie, laat dat (in mijn opinie toch) nu net de enige van de gele brigade zijn die écht op topniveau acteert.

    Ze zullen in ieder geval terug naar de tekentafel moeten, want ik vermoed (als ze nog met klassementsambities naar de Tour komen) dat er in aanloop naar de Tour in ieder geval al geen Giro meer op de planning zal mogen staan van de 'helpers'.

    En bij Kuss gingen ze er altijd blind vanuit dat hij in grote rondes wél altijd top zou zijn, maar dat principe zal ook wel overboord gaan.
17-07-2025 19:09
Uiteraard is het bijzonder wat Pogacar laat zien. Heel erg knap en je kan hem alleen maar feliciteren.

Je kan mij alleen niet vertellen dat er mensen zijn die hier echt van genieten. Een overwinning is zoveel mooier als de concurrentie groot is wat mij betreft. Ook voor fans geldt dit wat mij betreft.

Gelukkig rijden er jongen jongens als Onley en Lipowitz bij de eerste vijf. Laten we hopen dat die nog verbeteren en het wielrennen in de nabije toekomst weer spannend maken
17-07-2025 19:33
We worden allemaal in de maling genomen door UAE
    18-07-2025 07:55
    Ik zou eerder denken door Visma LABO
17-07-2025 17:48
Wat was nou het plan van Vlab? Kan er geen touw meer aan vastknopen.
    17-07-2025 17:50
    Lekker makkelijk dit. Je moet toch iets proberen. Maar hier is gewoon niets tegen te doen.
    17-07-2025 17:55
    Waarom überhaupt dit zeggen XD altijd die polarisatie
    17-07-2025 18:19
    Ik zal het ophelderen voor je: Ze wilden onderweg testen hoe goed Poga en zijn ploeg waren. Tot de laatste berg wachten is het doodvonnis. En ja, Poga bleek de allerbeste te zijn, maar al zaten ze er alle acht nog bij van Visma, dan had niemand hem bijgehouden.
    17-07-2025 18:53
    Ze wilden de koers vroeg hardmaken, maar toen hun schaduwkopman Jorgenson dreigde te lossen moesten ze inhouden en uiteindelijk was Pogi gewoon beter en viel UAE ook mee wat betreft de hele ploeg.
17-07-2025 17:59
Vervelend overigens dat de regie tegenwoordig alleen de eerste renners toont bij de aankomst. Zelfs de nummer 10 wordt niet meer in beeld gebracht.
17-07-2025 18:37
Pogacar is de sterkste.

Vooraf wist men dat en Visma en Vingegaard doen alles wat ze kunnen om hem te breken. Dat is vooralsnog niet gelukt en dat bekopen ze zelf. Ze hebben het geprobeerd en dat siert ze.

Hoed af voor Lipowitz, Johanessen en Onley ook!
17-07-2025 19:06
Dit zag je toch van verre aankomen? Ik gaf Vingegaard voor de Tour 2% kans. Op alle vlakken waarin Pogi eerder is geklopt (de hitte, het eten..) is die beter geworden. Het is nooit spannend geweest
17-07-2025 19:14
Jongens in mijn tienerjaren won Miguelón de Tour. Dat was toch een heel pak saaier hoor: 2x 5 minuten pakken in de tijdritten en dan zijn ploeg tempo laten rijden in de bergen. Die won als gele trui nooit een rit in lijn! Heeft op 5 jaar nooit een aanval geplaatst. In mijn twintiger jaren had je dan Armstrong:1 spannende Tour, die van 2003. Elke Tour zelfde recept: snoeihard eerste bergrit en dan volgende en af en toe proberen te prikken. Geef mee dan maar 10 jaar Pogacar!
17-07-2025 17:52
Pogacar haalt vernietigend uit en Vingegaard wordt samen met zijn ploeg weggereden. Evenepoel valt al met al heel erg mee.
Pogacar op weg om beste renner aller tijden te worden. 20ste ritzege and counting op zijn 26ste. Merckx had er op die leeftijd 18.
    17-07-2025 18:12
    Hou nou eens op met vergelijken man... verschrikkelijk. Eddie is al zo oud. En in die tijd was niks geloofwaardig. Voorsal eddie niet. Kom op zeg.
    17-07-2025 18:19
    Ik vergelijk de keiharde cijfers, statistieken. Meer niet.
    En als jij het niet/wel erg vindt, dan ook.
    17-07-2025 19:19
    Niets is makkelijker om fan te zijn van de beste wielrenner van deze jaren.
    Alleen jammer dat je dat elke dag herhaalt in welk bericht dan ook.
    17-07-2025 19:44
    Nee hoor. Gisteren vond ik het een slome actie van hem dat hij viel en onterecht dat er werd gewacht. Niet gelezen?
    17-07-2025 19:50
    Ga vooral vergelijken met een totaal andere tijd o.a. doping tijd maakt de huidige vertoning niet veel geloofwaardiger.
17-07-2025 17:53
Pogacar haalt ongenadig hard uit. Degradeert Vingegaard en de rest tot figuranten. Evenepoel een ferme oplawaai gehad. Die weet ook weer waar hij staat. Lipowitz sterk. Die pakt plek 3. Ach ja, niks nieuws onder de zon. Niks te zien hier, jongens. Loop maar door, loopt maar door.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine