Tour 2025: Ritwinnaar Jonathan Milan bestraft voor hinderen Van der Poel
Jonathan Milan boekte in de achtste etappe van de Tour de France zijn eerste ritzege in de Tour, maar helemaal ongeschonden komt hij niet uit de strijd. De renner van Lidl-Trek is door de jury namelijk bestraft voor het ‘hinderen van een renner’.
In de beelden van de laatste kilometer is te zien hoe Milan in de groene trui naar links probeert in te schuiven in het wiel van Cyril Barthe van Groupama-FDJ, die op dat moment op kop rijdt. Daarbij hindert hij echter Mathieu van der Poel, die links achter Milan in het wiel van Barthe probeerde aan te sluiten.
De Italiaan heeft voor de manoeuvre een boete gekregen van 500 Zwitserse frank, tien punten aftrek in het puntenklassement en tien seconden tijdstraf in het algemeen klassement.
Bekijk hier de beelden van de beweging waarvoor Milan is gestraft (vanaf 00:16):
🔁 Relive an explosive final kilometre between the strongest sprinters where Jonathan Milan takes his first Tour victory.
🔁 Un dernier km explosif entre costauds qui a permi à Jonathan Milan de s’imposer pour la première fois sur le Tour #TDF2025 pic.twitter.com/8DTIq2X334
— Tour de France™ (@LeTour) July 12, 2025
Neemt overigens niet weg dat, met of zonder hinderen en/of beuken, de beste vandaag gewoon heeft gewonnen. En ergens ben ik wel blij dat hij niet gedeklasseerd is want ritwinst voor de nummer 2 was een garantie voor nog 28 extra artikelen per dag geweest.....
Wat is toelaatbaar (Wel straf, maar geen geel) en wat is ontoelaatbaar (Straf en geel).
Iedereen zal daar zijn eigen visie op hebben, dat is nu het probleem als je als jury geen een lijn trekt.
Iedereen die nu geel gaat krijgen, gaat 100% in beroep omdat Milan hem niet kreeg. Dus in principe heeft de jury nu het hele 'gele kaart' systeem de nek omgedraaid met deze beslissing.
Geef geen straf (Prima), of geef een straf met geel en declassering. Trek een lijn, maar ga niet in het midden zitten en nog meer verwarring creeren, zowel bij het publiek, als bij de ploegen en renners zelf, want de renners gaan ook denken: Waarom ik wel, maar hij niet.
Ze hebben juist het gele kaart systeem in het leven geroepen om een deel van die verwarring weg te nemen. Als je dan juryleden hebt die daar maling aan hebben, kan je het systeem net zo goed meteen in de prullenbak gooien.
Die 500 Zwitserse Frank stelt niets voor, de 10 punten in mindering is te overzien en 10 seconden straftijd is een lachertje.
Je kan niet met 2 maten meten omdat de een Theuns/Van Poppel heet en maar een Lead-Out is en de ander Milan heet en Groen draagt.
Terugzetten in de daguitslag en een gele kaart (Had ie al 2x eerder moeten hebben in de Tour voor zijn gebeuk, dus komt wederom goed weg).
Geef een straf met geel en declassering of geef geen straf. Zo weet niemand meer waar die aan toe is en wat wel toelaatbaar is en wat niet (En dat is het grootste probleem wat ze hier nu mee creeren, want als ze nu een renner geel gaan geven, gaan ze 100% in beroep en het argument maken: Milan kreeg er ook geen, dus nu ook niet dan, wel consequent blijven)
Maar goed… UCI is sowiewo onnavolgbaar…
Precies dit!
Een kleine sanctie voor een klein probleem is toch juist goed.
Nee, niet meer.
Of het is geen straf of het is straf met geel en declassering.
Je kan er niet meer tussenin gaan zitten, want iedereen zal zijn eigen gedachten hebben over: Wat is een klein probleem en wat niet.
Wat de jury hier nu alleen met bereikt heeft, is dat het gele kaart systeem waardeloos is geworden. Iedereen die hem nu krijgt zal nu in beroep gaan, want waarom krijgen zij hem wel bij de straf, maar Milan niet.
En als dat gebeurt heeft de jury eigenlijk maar 2 keuzes: Renner in kwestie geen geel geven, of Milan alsnog geel en deklasseren (Wat ze niet gaan doen).
De C.O.S. (Chef Opmeting Sokken) is bijna overspannen......