Tour 2025: Ritwinnaar Jonathan Milan bestraft voor hinderen Van der Poel
foto: Cor Vos
zaterdag 12 juli 2025 om 20:26

Tour 2025: Ritwinnaar Jonathan Milan bestraft voor hinderen Van der Poel

Jonathan Milan boekte in de achtste etappe van de Tour de France zijn eerste ritzege in de Tour, maar helemaal ongeschonden komt hij niet uit de strijd. De renner van Lidl-Trek is door de jury namelijk bestraft voor het ‘hinderen van een renner’.

In de beelden van de laatste kilometer is te zien hoe Milan in de groene trui naar links probeert in te schuiven in het wiel van Cyril Barthe van Groupama-FDJ, die op dat moment op kop rijdt. Daarbij hindert hij echter Mathieu van der Poel, die links achter Milan in het wiel van Barthe probeerde aan te sluiten.

De Italiaan heeft voor de manoeuvre een boete gekregen van 500 Zwitserse frank, tien punten aftrek in het puntenklassement en tien seconden tijdstraf in het algemeen klassement.

Bekijk hier de beelden van de beweging waarvoor Milan is gestraft (vanaf 00:16):

RIDE Magazine
36 Reacties
12-07-2025 20:38
Het is echt weer typerend voor de UCI: de kleinere renners durven ze aan te pakken maar de grotere renners (en/of ritwinnaars) niet. Ieder ander was vandaag gedeklasseerd en had een gele kaart gekregen. Maar ja: dat ze met 2 maten meten bij de UCI is bekend.

Neemt overigens niet weg dat, met of zonder hinderen en/of beuken, de beste vandaag gewoon heeft gewonnen. En ergens ben ik wel blij dat hij niet gedeklasseerd is want ritwinst voor de nummer 2 was een garantie voor nog 28 extra artikelen per dag geweest.....
    12-07-2025 21:22
    Ik vond het nauwelijks een straf waard, dus als je dit wilt bestraffen is dit proportioneel denk ik. Ook niet elke overtreding is een penalty en rood in voetbal
    12-07-2025 21:46
    Een overtreding in de 16 is bij voetbal een penalty. Onafhankelijk hoe zwaar het is. Zelfde geldt hier. Als je het een overtreding vindt dan is een deklassering het minimale. Ik had prima kunnen leven met geen straf. Dit halve gedoe trek ik echter slecht
    12-07-2025 22:14
    Het gaat er niet om of de straf terecht is of niet, het gaat om het probleem wat je gaat creeren.

    Wat is toelaatbaar (Wel straf, maar geen geel) en wat is ontoelaatbaar (Straf en geel).

    Iedereen zal daar zijn eigen visie op hebben, dat is nu het probleem als je als jury geen een lijn trekt.

    Iedereen die nu geel gaat krijgen, gaat 100% in beroep omdat Milan hem niet kreeg. Dus in principe heeft de jury nu het hele 'gele kaart' systeem de nek omgedraaid met deze beslissing.

    Geef geen straf (Prima), of geef een straf met geel en declassering. Trek een lijn, maar ga niet in het midden zitten en nog meer verwarring creeren, zowel bij het publiek, als bij de ploegen en renners zelf, want de renners gaan ook denken: Waarom ik wel, maar hij niet.

    Ze hebben juist het gele kaart systeem in het leven geroepen om een deel van die verwarring weg te nemen. Als je dan juryleden hebt die daar maling aan hebben, kan je het systeem net zo goed meteen in de prullenbak gooien.
12-07-2025 20:33
Jonathan Milan mag de jury heel hartelijk bedanken voor deze uiterst coulante straffen.
Die 500 Zwitserse Frank stelt niets voor, de 10 punten in mindering is te overzien en 10 seconden straftijd is een lachertje.
    12-07-2025 21:10
    Precies,alles voor de show !
    12-07-2025 21:21
    Punten voor groen zouden wel eens serieus kunnen zijn. Alles wijst erop dat Milan dit doel heel serieus neemt en dat hij elke punt nodig zal hebben om pogacar af te houden
    12-07-2025 23:49
    Daar zal Milan inderdaad niet wakker van liggen, doe er anders nog 10 punten aftrek voor de bollentrui bij.
    13-07-2025 09:40
    10 seconden staf zou moeten betekenen dat hij niet 1e wordt deze rit maar 100e oid. Maargoed ik zal het wel niet snappen
12-07-2025 20:39
van Poppel wordt terugezet. Dit is duidelijk gele kaart en terugzetten naar laatste plaats groep. Maar ja, groene trui. Wordt tijd dat ook jury gele kaarten krijgen voor duidelijke verkeerde beslissingen.
12-07-2025 21:23
Milan krijgt wel de ritwinst en een beperkte straf, die jury is echt een circus!
12-07-2025 21:46
Ik zie geen zware beuk, maar wel een stuk of drie schouderduwtjes. Als de jury dat een sanctie waard vindt, vind ik het vreemd dat ze hem niet declasseren. Want door die schouderduwtjes komt/blijft hij in de positie die hem (naast hard trappen) de winst oplevert.
12-07-2025 22:09
Nu moet Bora meteen actie ondernemen en in beroep gaan tegen de gele kaart van van Poppel.

Je kan niet met 2 maten meten omdat de een Theuns/Van Poppel heet en maar een Lead-Out is en de ander Milan heet en Groen draagt.

Terugzetten in de daguitslag en een gele kaart (Had ie al 2x eerder moeten hebben in de Tour voor zijn gebeuk, dus komt wederom goed weg).

Geef een straf met geel en declassering of geef geen straf. Zo weet niemand meer waar die aan toe is en wat wel toelaatbaar is en wat niet (En dat is het grootste probleem wat ze hier nu mee creeren, want als ze nu een renner geel gaan geven, gaan ze 100% in beroep en het argument maken: Milan kreeg er ook geen, dus nu ook niet dan, wel consequent blijven)
    12-07-2025 22:18
    UCI, de jury en consequent blijven......een haast onbestaanbare combinatie!
    12-07-2025 22:20
    Jury creert nu zijn eigen probleem: Gele kaart systeem is in klap waardeloos geworden.
12-07-2025 20:35
Alles mag zolang je maar niemand laat vallen. Ofja het mag niet want hij wordt bestraft, nouja meer eentje voor de bĂĽhne
12-07-2025 20:56
Als ie nou bestraft zou worden voor het uit het treintje duwen van die FDJ-renner (?) zou ook niemand het gek vinden
12-07-2025 20:40
Er zal wel geklaagd zijn, want er was bar weinig aan de hand. In hectische etappes zijn er de hele dag door dubieuze manoeuvres.
    12-07-2025 20:49
    Maar dit is gewoon heel raar. Of je vindt het iets en je straft echt. Of het is niks en je straft niet. Dit is een heel gekke sanctie
    12-07-2025 21:16
    Adem in en uit, kijk nog eens goed en reageer dan pas. Het was dat daar VdP reed die kan sturen als geen ander. Bij nagenoeg elke andere renner lagen ze weer tegen de grond bij dat manoeuvre.
    12-07-2025 21:18
    Dan geef je geen straf. Nu vindt se jury het blijkbaar wel wat en moet je dus ook consequent zijn en iet met dit soort onzin aankomen.

    Maar goed… UCI is sowiewo onnavolgbaar…
    12-07-2025 21:23
    Een kleine sanctie voor klein issue is toch juist heel goed? Groen punten zijn serieuze sanctie in dit geval
    12-07-2025 21:33
    @evlojami
    Precies dit!
    12-07-2025 22:24
    @MwWielerfan

    Een kleine sanctie voor een klein probleem is toch juist goed.

    Nee, niet meer.

    Of het is geen straf of het is straf met geel en declassering.

    Je kan er niet meer tussenin gaan zitten, want iedereen zal zijn eigen gedachten hebben over: Wat is een klein probleem en wat niet.

    Wat de jury hier nu alleen met bereikt heeft, is dat het gele kaart systeem waardeloos is geworden. Iedereen die hem nu krijgt zal nu in beroep gaan, want waarom krijgen zij hem wel bij de straf, maar Milan niet.

    En als dat gebeurt heeft de jury eigenlijk maar 2 keuzes: Renner in kwestie geen geel geven, of Milan alsnog geel en deklasseren (Wat ze niet gaan doen).
12-07-2025 21:16
Milan rijdt nogal makkelijk door het peloton. In plaats van al deze flutstrafjes (ok 10 punten groen doet beetje pijn) zou een gele kaart ook kunnen. Tegelijkertijd zou ik dat zelf ook zwaar vinden.
    12-07-2025 21:19
    Klopt. Tis net een bulldozer in een bak met skippyballen.
12-07-2025 21:42
Jury? Eén grote grap, Theater van de Lach is er niets bij…
13-07-2025 00:01
Inderdaad wel wat geduw maar ja ik denk dat we moeten accepteren dat we tegenwoordig geen massasprint kunnen winnen met wat geduw dat is onvermijdelijk. Als je met 75 km/u sprint voor een ritwinst in de grootste wielerwedstrijd ter wereld en een overwinning kan je hele carrière m
13-07-2025 00:03
( vervolg op mijn vorige berichtje)Maken dan doe je soms per ongeluk gekke en domme dingen want realiseer je wel dat je amper reactietijd hebt tijdens zo'n sprint en dat je geen tijd hebt om na te denken
12-07-2025 20:35
Maar mag deze rit winst wel houden?
12-07-2025 21:30
Helemaal niets aan de hand. Als je zoiets gaat bestraffen kun je er elke dag wel een stuk of twintig straffen.
    12-07-2025 21:38
    De juryleden hebben het al zo druk met de verantwoordelijke taak om de sokken van de renners elke dag op te meten.
    De C.O.S. (Chef Opmeting Sokken) is bijna overspannen......
12-07-2025 22:25
Opvallend dat er geen straf is gekomen voor de duik van Groves op 1,5km
13-07-2025 01:03
Pogacar moet blijkbaar ook groen winnen
13-07-2025 07:09
In etappe 2 kreeg een renner geen gele kaart, want 'het was nog zo vroeg in de Tour'. Nu heb ik dit niet gezien en dan is oordelen zinloos en het 100% consequent zijn is natuurlijk geen sinecure, maar we kunnen toch wel stellen dat ze nog een paar stappen moeten maken..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine