Tour 2025: Milan heeft nog maar één echte concurrent voor het groen na opgave Van der Poel
Door de opgave van Mathieu van der Poel komt eindzege in het puntenklassement in de Tour de France weer wat dichterbij voor Jonathan Milan. De Italiaanse groenetruidrager ziet de nummer drie in de strijd immers wegvallen. Milan heeft zodoende nog maar één serieuze concurrent voor het groen: Tadej Pogacar.
Van der Poel stond met 210 punten derde in het puntenklassement. De Nederlander was op papier echter de topfavoriet geweest voor de slotrit naar Parijs en zou ook tot de kanshebbers behoren in de heuvelachtige twintigste etappe, waar hij ook in het voordeel was bij de tussensprint na de eerste klim. Zo had hij mogelijk nog honderd punten kunnen pakken ten opzichte van Milan. Maar de Italiaan, die na twee weken 251 punten heeft, hoeft MVDP dus niet meer te vrezen.
Tadej Pogacar
Pogacar wordt wel nog een gevaarlijke klant voor Milan. De Sloveen bezit na zestien etappes 240 punten. Hij heeft dus nog een achterstand goed te maken, maar is de voornaamste favoriet voor de ritten 18 (Col de la Loze) en 19 (La Plagne). Indien hij deze twee ritten zou winnen, zou hem dat 40 punten opleveren. En als hij elders ook nog wat punten sprokkelt – bijvoorbeeld als het echt koers wordt in de slotrit naar Parijs – kan hij zeker boven de 300 punten in totaal uitkomen.
Voor Milan zal het dus niet alleen zaak zijn om de Alpen te overleven en de Tour uit te rijden, maar ook om zelf nog wat punten te bemachtigen. Dat kan woensdag, als er een relatief vlakke etappe naar Valence op het programma staat. Normaal gesproken gaat een dergelijke rit in de derde week ook weleens naar de vluchters, maar Lidl-Trek zal er nu dus extra bij gebaat zijn om het tot een sprint te laten komen. Ze krijgen daarbij ongetwijfeld hulp van Soudal Quick-Step, dat na het wegvallen van Remco Evenepoel alle ballen op Tim Merlier zet.
Milan heeft nog wat kansen om zijn puntentotaal op te krikken. In vier van de vijf nog volgende etappes ligt de tussensprint voor de eerste klim, wat ideaal is voor de sprinter van Lidl-Trek. In het gunstige scenario voor Milan pakt hij hier nog tachtig punten. En het is afwachten hoe de slotrit naar Parijs zich zal ontvouwen, zeker nu Mathieu van der Poel heeft opgegeven. De Butte Montmartre is nou ook weer niet zo zwaar dat iemand als Milan bij voorbaat kansloos is.
Girmay en Merlier?
Achter Milan en Pogacar valt een groot gat naar Girmay, de nieuwe nummer drie na de opgave van Van der Poel. De Eritreeër vergaarde tot nog toe 169 punten. De achterstand van meer dan tachtig punten lijkt quasi onoverbrugbaar, al krijgt de beter klimmende Girmay wellicht wel meer kansen dan Milan in de slotweek. Om zich nog echt te mengen in de strijd, zou hij in rit 17, 20 en 21 dicht bij de overwinning moeten zijn. Mogelijk kan hij ook wat inlopen door in de twintigste etappe wél over het eerste klimmetje te geraken en vervolgens de tussensprint te winnen.
Maar zelfs dan is het erg onwaarschijnlijk dat hij Milan nog in zal halen. Zeker omdat Girmay momenteel de vereiste snelheid lijkt te missen.
Tim Merlier mist die snelheid niet, maar hij staat als nummer vier al op 101 punten van Milan. En ook voor hem geldt dat er nog maar één grote kans op dagsucces is: woensdag, in de rit naar Valence. Of hij moet nog toeslaan in Parijs. Maar al wint hij beide etappes en pakt Milan geen enkel punt, dan nog gaat hij niet voorbij de Italiaan. Met Merlier hoeft de Italiaan dus al geen rekening meer te houden.
Vlakke etappes (etappes 17 en 21)
Aan de finish: 50 – 30 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2
Heuvelachtige etappes (etappe 20)
Aan de finish: 30 – 25 – 22 – 19 – 17 – 15 – 13 – 11 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2
Bergetappes en tijdritten (etappes 18 en 19)
Aan de finish: 20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprints (elke etappe)
Bij de tussensprint: 20 – 17 – 15 – 13 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

@Logisch We hebben al een regelmatigheidsklassement: het algemene klassement. Maar prima, dan steken we alle klassementen zo in dat ze voor de AK-renners zijn i.p.v. waarvoor ze ooit bedacht zijn: uitdagingen voor andere type renners dan de klassementstoppers waardoor er ook op de niet-klassementsdagen door de niet-klassementsrenners ergens om gestreden wordt met als doel de tour leuker te maken voor het publiek.
Je kunt altijd beren op jouw pad zien.
Maar dat pad loopt nog wel over een aantal flinke bergen, o.a. een Mont Ventoux.
Dan zwijg ik nog over de bizarre koerstactiek van gisteren... Wat was dat?!
Dus voor mij mag Pogacar deze hebben, Milan verdient niet beter.