Tour 2025: Mathieu van der Poel vliegt naar ritzege en gele trui na sprint bergop, Tadej Pogacar tweede
foto: Cor Vos
zondag 6 juli 2025 om 17:39

Tour 2025: Mathieu van der Poel vliegt naar ritzege en gele trui na sprint bergop, Tadej Pogacar tweede

Mathieu van der Poel heeft in Boulogne-sur-Mer de tweede etappe van de Tour de France 2025 gewonnen. Dat deed hij op imponerende wijze. De Nederlandse kopman van Alpecin-Deceuninck was in een lastige finale met diverse korte en steile beklimmingen de beste in de sprint heuvelop, voor Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard. Jasper Philipsen moest zijn gele trui na één dag afstaan, maar deed dat aan zijn ploegmaat.

Met Jasper Philipsen in de gele trui begon de Tour de France aan de tweede etappe. In startdorp Lauwin-Planque was het kletsnat en door de slechte bereikbaarheid kwamen veel teams te laat bij de start. Het départ werd daarom met een kwartier uitgesteld. Op het programma stond een rit naar Boulogne-sur-Mer met in de finale vier heuvels, waaronder de Côte de Saint-Étienne-au-Mont (900 meter aan 11%), de Côte d’Outreau (800 meter aan 8,8%) en de oplopende finish in Boulogne-sur-Mer.

Zondag 6 juli 2025, Tour de France: Etappe 2 (209.1 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 2
Start:
12:15 ( Lauwin-Planque)
Finish:
17:20 ( Boulogne-sur-Mer)

Vier koplopers krijgen weinig ruimte van het peloton
De openingsfase van deze langste etappe van de Tour – van in totaal 209 kilometer – was kletsnat. Vier renners reden zich warm door meteen na het vertrek ten aanval te trekken. Het peloton gaf daarom al snel een vrijgeleide aan Brent Van Moer (Lotto), Andreas Leknessund (Uno-X Mobility), Yevgeniy Fedorov (XDS Astana) en Bruno Armirail (Decathlon AG2R La Mondiale). Door kopwerk van Alpecin-Deceuninck en Intermarché-Wanty liep hun voorsprong nooit op tot boven de drie minuten.

De ploegen van kopmannen Philipsen, Mathieu van der Poel en Biniam Girmay hielden het verschil lange tijd rond de 2.30 minuut. Grote haast was er in de eerste uren niet om de kopgroep terug te pakken. Ook niet toen Leknessund en Fedorov in een natte bocht onderuit gleden en toen Leknessund even later een lekke band had. Zij kregen alle tijd om terug te keren vooraan.

foto: Cor Vos

Nervositeit wordt groter, Milan boos op Girmay
De nervositeit in het peloton begon op 100 kilometer van de finish. Meerdere teams schoven op om hun kopmannen van voren te houden en in de hectiek werd gevallen. Het grootste slachtoffer was Lotto-kopman Lennert Van Eetvelt, die met flink wat schade teruggebracht werd naar het peloton. Het peloton versnelde wel wat en hield de kopgroep lange tijd binnen handbereik.

Fedorov kon op 55 kilometer van de meet nog wel de tussensprint winnen, maar het peloton zat er niet ver achter. Jonathan Milan bleek de snelste sprinter van het pak in de strijd om de groene trui, voor Tim Merlier en Biniam Girmay, maar de Italiaan was wel gepikeerd op zijn Eritrese collega-sprinter. Het was de opmaat voor een spannend finale-uur met vier klimmetjes, want er volgde een korte periode van stilte voor de storm.

Gedrum leidt tot schifting op eerste klimmetje
De lead-out naar de eerste beklimming was een prooi voor Visma | Lease a Bike. Wout van Aert draaide met Jonas Vingegaard in zijn wiel als eerste de klim op, met ook Matteo Jorgenson, Tadej Pogačar, Tim Wellens, Primož Roglič, Van der Poel en Philipsen goed van voren. Lidl-Trek-sprinter Milan zat ook goed van voren, maar in het gedrum kwam hij ten val. Mede daardoor brak het peloton. Remco Evenepoel zat nog net mee met de eerste dertig.

Een samensmelting volgde snel op de brede wegen richting de laatste 10 kilometer, waar opnieuw het tempo de hoogte in werd gejaagd. Voor Lenny Martinez ging het opnieuw te hard, terwijl vooraan Visma | Lease a Bike, Groupama-FDJ en Alpecin-Deceuninck hun kopmannen afzetten. Gele trui Philipsen zat slecht geplaatst bij het begin van de tweetrapsraket Côte de Saint-Étienne-au-Mont (900 meter aan 11%) en de Côte d’Outreau (800 meter aan 8,8%).

foto: Cor Vos

Vuurwerk in de finale!
Benoot leidde de klim uit voor Van der Poel, Pogačar, Vingegaard, Jorgenson, Romain Grégoire en Evenepoel. Een demarrage volgde daarna van Jorgenson, waardoor de boel scheurde en de zes overbleven vooraan. Kévin Vauquelin, Jhonatan Narvaez en Carlos Rodriguez konden nog de sprong maken, waarna het aan Red Bull-BORA-hansgrohe was om te achtervolgen. Aan de voet van de Côte d’Outreau kwamen de achtervolgers aansluiten. Philipsen zat op de rekker, maar moest zijn gele trui toch afstaan. Biniam Girmay kreeg pech en was ook kansloos voor de zege.

Vauquelin pakte het bergpunt op de Côte d’Outreau, maar een versnelling bleef uit. Die kwam wel ná de top, uitgerekend van Vingegaard, maar Evenepoel en Pogačar neutraliseerden die aanval. Vauquelin en Jorgenson hadden wel succes, maar João Almeida reed dat gat ook dicht in aanloop naar de laatste oplopende kilometer in Boulogne-sur-Mer. Een groep van bijna 30 renners ging daar strijden om de ritzege en de gele trui.

Van der Poel flitst naar de ritzege en de gele trui
Florian Lipowitz probeerde de rest te verrassen, maar UAE Emirates XRG dichtte dat gat bij het ingaan van de slotkilometer. Daarin draaide het uit op een sprint der giganten. Julian Alaphilippe wilde de spurt nog in de war brengen, maar Van der Poel dichtte het gat. MVDP werd de kop op gedwongen, maar hij twijfelde niet en wist met groots machtsvertoon te winnen voor Pogačar en Vingegaard. De wereldkampioen kwam nog het dichtst bij, maar was een maat te klein voor Van der Poel.

Naast de ritzege verzekert Van der Poel zich ook van de gele trui in de Tour de France. Net als bij zijn vorige ritzege op Mûr-de-Bretagne slaat hij dus een dubbelslag.

foto: Cor Vos

Shirt for OIC AK

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
87 Reacties
06-07-2025 22:12
Kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat Pogacar beter kon, maar inhield, omdat ie de trui nog niet wilt vanwege alle plichtplegingen die daar bij komen kijken, zeker als je ze na de finish het verschil zag tussen VDP en Pogi.
    06-07-2025 22:31
    Denk je echt dat Pogi deze bewust laat liggen, met zijn instelling, met alle druk, titanenstrijd, media-aandacht en met name prestige die hieraan ten grondslag lag???

    Hij is op waarde verslagen door de man die als weinige Pogi op zijn terrein baas kan.
    06-07-2025 22:45
    Dit is niet pogy zijn terrein dit is vdp terrein. Klimmen die niet langer zijn dan 1km passen perfect in het kraam van mathieu. Pogy heeft het liever nog iets langer
06-07-2025 17:43
Al twee overwinningen tot stand gebracht.; knap hoor hr Mathieu.
06-07-2025 17:57
Teleurstellend: interview in het afschuwelijke Engels i.p.v. en Francais
    06-07-2025 19:09
    Wat vervelend voor je.
06-07-2025 18:07
Is toch eigenlijk mooier als de renners de gele trui op het podium krijgen
06-07-2025 19:40
Mooie etappe en op maat gemaakt voor vd poel. Heerlijk om dit te zien, wat een renner
06-07-2025 19:59
Wat is er met de andere Neerlands Hoop in bange dagen Thijmen Arensman aan de hand? Na twee relatief vlakke etappes staat hij al op 10:27 achter Pogacar.
De Yates twins draaien ook niet echt lekker.
    06-07-2025 20:53
    Pure knechten mogen rustig aan doen deze week.
06-07-2025 21:07
Wat een aanzet, geloof niet dat iemand in het peloton een dergelijke explosie in de dijen heeft. Uniek wapen. Gecombineerd met universitair koersinzicht. Dit was ook een staaltje hogeschool positioneren.
06-07-2025 17:42
Parcours op maat va
    06-07-2025 17:43
    Van vdp en hij neemt de cadeaus met dank aan
    06-07-2025 17:45
    Hij moest m alleen nog even winnen toch?
    06-07-2025 17:50
    Het doet ook bij jou vreselijk pijn he meqadon?
    06-07-2025 18:20
    Ik snap jouw wereldbeeld niet. Denk je nu echt dat er een parcours op maat is voor een renner? In een peloton van 200 is niemand zeker. Natuurlijk hebben bepaalde renners veeeel meer kans als anderen.

    Maar de opmerking een parcours op maat suggereert dat het allemaal gepland is, dat er iemand bevoordeeld of benadeeld wordt. En dat is zo simplistisch.

    En ik zeg daarmee niet dat ze parcoursen niet plannen om de toppers van het moment een voordeel of een nadeel te geven. Maar uiteindelijk is het gewoon koers. De renners moeten trappen de wedstrijd zal zich ontvouwen. En degene die het eerste de streep bereikt die wint. En dat is heel vaak niet degene voor wie het zogenaamd op maat gemaakt was.
    06-07-2025 18:35
    Er is veel geklaagd de voorbije jaren en ze hebben het parcours wat meer in zijn richting geduwd. Hij maakt het af maar dat had ik ook enkele maanden geleden al voorspeld. Krijgt namelijk 6/7 zo’n kansen. Om da
    06-07-2025 18:36
    Dan nog te zwijgen over het groene puntensysteem. Kleinzoon zijn van poupou heeft zo zn voordelen
    06-07-2025 18:59
    Ook op maat van Wout, maar die gooit het cadeautje weg.
06-07-2025 17:49
Nepnieuws: de 1e 10 etappes worden door een Belg gewonnen.
    06-07-2025 17:51
    Had Wout geen griep gekregen verleden week dan was dat natuurlijk woon gebeurd. Nee, dat was een belachelijke uitspraak van Sep, in de tijd van Freddy Maertens kon dit misschien nog maar nu uiteraard niet meer.
    06-07-2025 17:53
    in belgië geboren met een vlaams accent dan
    06-07-2025 17:55
    Dat zei Wuyts ook. Wuyts kan je ook niet meer geloven tegenwoordig ;-)
    06-07-2025 18:09
    Mathieu heeft fans in NL, BE én FR. Reken maar dat de organisatie nog steeds blij is dat Pou-Pou weer opgegraven kan worden.
    06-07-2025 18:09
    Woorden verdraaien, het is een kunst op zich.
06-07-2025 17:52
Prachtige laatste 20 kilometer. Knappe sprint van MvdP en heerlijke top-3. De Fransen puncheurs ook sterk! Onley blijft presteren.

Mannen als Thomas, Rodriguez (was die nu aan het knechten?), O’Connor, Martinez sowieso geen klassement.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine