Tour 2025: Deze beelden tonen waarom Danny van Poppel werd gedeclasseerd
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 8 juli 2025 om 11:22

Tour 2025: Deze beelden tonen waarom Danny van Poppel werd gedeclasseerd

Er was na de derde etappe van de Tour de France 2025 genoeg stof om over na te praten. Zo was er de valpartij in de laatste tweehonderd meter in Duinkerke. De UCI besloot na de finish meerdere gele kaarten uit te delen: Danny van Poppel is er een van. Op beelden die rondgaan op social media, is te zien waarom de Nederlandse kampioen is bestraft.

Van Poppel gaf een duwtje aan Phil Bauhaus en lijkt bij het terugkijken van de beelden ook (mede-)verantwoordelijk voor de val van Davide Ballerini. De renner van Red Bull-BORA-hansgrohe bleef wel overeind en eindigde nog op een verdienstelijke achtste plaats, maar werd al snel teruggezet in de daguitslag en heeft tevens een gele kaart ontvangen, zijn derde al dit seizoen.

Ballerini ging dus op hoge snelheid onderuit en nam Emilien Jeannière, Paul Penhoët, Bryan Coquard en Arnaud De Lie mee in zijn val. Deze renners konden wel op eigen kracht de finish bereiken en de schade lijkt – buiten de nodige kneuzingen en schaafwonden – nog mee te vallen.

Van Poppel kreeg voor zijn manoeuvre dus een gele kaart, maar is zeker niet de enige coureur die nu op scherp staat voor de resterende koersweken. De gevallen Ballerini en Coquard (vanwege zijn betrokkenheid bij de valpartij van Philipsen) werden ook op de bon geslingerd voor gevaarlijk rijgedrag. Edward Theuns kreeg dan weer een gele kaart voor een irreguliere actie tijdens de tussensprint in Isbergues

Toen wij Van Poppel opzochten na de finish in Duinkerke, was nog niet bekend dat hij was gedeclasseerd. Over de hectische finale zei hij: “Jullie weten meer dan ik. Ik zat in een tunnelvisie, er was zoveel hectiek. Ik dacht dat Jordi (Meeus, red.) mijn wiel was kwijtgeraakt. Nu hoor ik net dat hij is gevallen. Er waren veel valpartijen, ook naast me. Op mijn been reden ze, echt bizar.”

RIDE Magazine
25 Reacties
08-07-2025 12:05
Ik vind het onterecht. De beweging is minimaal en de hele dynamiek wordt veroorzaakt door een bocht in de finish. Dat kun je niet alleen bij hem leggen.
08-07-2025 12:00
Penhoët kan niet weg, want hij zit rechts van het wiel van Capiot (Arkéa) die in de tang wordt gezet door de uitzakkende leadout van Israël (Stewart), die bewust rakelings langs zijn kopman (Ackermann) afzakt, zodat er niemand langs die kant naast hem kan komen. Dat is voor mij eigenlijk nog de grootste veroorzaker van dit domino-effect, en zou dus zéker een kaart moeten krijgen, wat mij betreft zelfs een rode. Bijna alle miserie in sprintetappes wordt veroorzaakt door idioten die zich zo hinderlijk mogelijk laten afzakken. Stuur gewoon uit naar links en iedereen blijft recht.
08-07-2025 11:41
Lijkt meer alsof die renner van fdj links van ballerini hem tegen van Poppel aan drukt, terwijl van poppel juist links een betere positie wil pakken dus een klein stukje naar links gaat. Ballerini gesandwicht, kan er niets aan doen, die renner van fdj hadden ze moeten straffen
    08-07-2025 11:49
    Iedereen stuurt naar rechts, behalve Van Poppel die ineens een meter naar links stuurt.
    Gewoon zeer bewuste actie en meer dan terechte gele kaart.

    En waarom eigenlijk? Hij zit gwn in het wiel bij Merlier en Bauhaus die 1 en 3 worden, dus zat op zich perfect geplaatst. En dan achteraf nog uitkramen dat het bizar is dat ze tegen je been aanrijden... Misschien mag hij zo stilaan is naar zichzelf kijken waarom hij koploper is wat gele kaarten betreft. Als ik een euro moet inzetten op wie er als eerste uit de Tour wordt gezet, staat hij met stip op 1, want andermaal 0 schuldbesef, die doet dat morgen gewoon opnieuw.
    08-07-2025 12:00
    Is toch gewoon terecht, volgens mij wil ie achter die Astana man aan die voor links voor hem aangaat. Dat kon gewoon niet en hij rijdt Ballerini onderuit.

    Lijkt me een lieve jongen en zal ook geen slechte wil zijn, maar hij heeft geen idee wat er om hem heen gebeurt en gaat gewoon.
    08-07-2025 12:07
    van poppel gaat uit het rijtje terwijl er iemand naast hem zit en dat dus eigenlijk niet kan.

    net zoals coquard deed bij rex bij de tussensprint
08-07-2025 11:51
Als Penhoet Ballerini niet begon te beuken was er niks gebeurd.
08-07-2025 12:01
Ik denk dat de belangrijkste "bijdrage" aan de valpartij wordt geleverd door Penhoet, maar die krijgt dan weer geen gele kaart.
    08-07-2025 12:55
    Imo had Penhoet de idd kaart moeten krijgen ipv Ballerini. Voor van poppel vind ik kaart nog wel terecht. Probleem is eingelijk alleen dat in de jury geen vormalige sprinters zitten die weten hoe het eraan toe gaat. Aan de andere kant is de vroegere manier van sprinten nu ook veel te gevaarlijk aangezien er veel meer volk zich mengt, dus oud-sprinters hebben misschien een visie op sprinten die daardoor nu niet meer van deze tijd is. Wellicht is iemand als Kittel de oplossing? Die was volgens mij nooit heel erg beuken aan het uitdelen.
08-07-2025 13:03
Het is eigenlijk ook wel essentieel om de 5-10 seconden hiervoor te bekijken waarop te zien is dat Van Poppel zelf ook gesandwicht wordt.
08-07-2025 11:45
Terecht, want hij wijkt af van zijn lijn. Maar daarvoor zijn Ballerini en Penhoët al aan het duwen, dus als je consequent bent slinger je die ook op de bon.
    08-07-2025 11:59
    Ballerini heeft ook geel gekregen
08-07-2025 11:31
Die salto die Coquard maakt... Juist omdat ie 'm maakt kan ie verder.
08-07-2025 11:43
Waarom eigelijk geen heel kleine achteruitkijkspiegels ? Zou goed zijn voor de veiligheid . Nu zonder kan danny toch onmogelijk zien dat die astana daar zit ?
    08-07-2025 12:05
    Wees maar zeker dat die mannen achteropkomend volk voelen aankomen, en ook zien tussen hun armen en benen door. Dit is gewoon een bewuste actie. Rechts is er boarding waar ze niet kunnen passeren, dus Van Poppel weet maar al te goed dat alles achter hem langs links zal komen.

    En ze haken nu al constant in elkaar met hun stuur, laat staan als je er nog extra spiegels (die ook nog eens windvangers zijn) op gaat monteren.
    Als je al met iets van hulpmiddelen wil gaan werken, dan denk ik dat er eerder moet gedacht worden aan iets van sensoren zoals in wagens.
    08-07-2025 12:06
    En een richtingaanwijzer lijkt me ook handig.
    08-07-2025 13:09
    En het terug invoeren van de fietsbel
08-07-2025 12:45
Het is daar inderdaad dringen, maar Van Poppel gaat gewoon een gat in dat er niet is, door naar links van zijn lijn af te wijken. Heel terecht voor mij.

Rode kaart voor ASO en UCI voor deze finish wel.
08-07-2025 13:08
Ik kan het maar moeilijk duiden wie nou de kaart wel of niet hebben moet. Het was geen fijne aankomst en dit zijn de, toen nog fris & fitte, beste snelle mannen op fiets ter wereld, dat dit gebeurt is logischer dan wanneer het niet zou crashen.
08-07-2025 13:28
geef de organisatie ook maar een gele kaart.
zal toch nog wel een betere plaats te vinden zijn voor die aankomst
08-07-2025 13:02
Als die jongen van Total over de boarding was gegaan en een paar maanden in het ziekenhuis had moeten vertoeven was het dan wel een schorsing van 9 maanden geweest? Ik vind de straf(fen) maar magertjes.
08-07-2025 13:09
Er moeten veel meer straffen worden uitgedeeld, want nu is het vooral als er gevolgen zijn (valpartijen). Als een kwak niet leidt tot een valpartij blijft het vaak onbestraft.
08-07-2025 13:11
Iedereen probeert de anderen te passeren met een ziekmakende snelheid, terwijl ze allemaal vlak naast elkaar fietsen. De kleinste beweging, in een fractie van een seconde, kan een val veroorzaken. Je zou kunnen zeggen dat er te veel renners meedoen in zo'n sprint met die snelheden. Vragen aan topsprinters om zich in te houden, gaat tegen het hele principe van sprinten in. Je zou kunnen nadenken over hoe je minder andere renners kan laten meesprinten.
08-07-2025 13:20
Ben het er nu toch wel mee eens ja. Hij schuift op naar links zonder richting aan te geven.
08-07-2025 14:59
Het is vrij simpel, op een rechte weg heb je pakweg 8m waarover de renners zich in een gunstige lijn naar de finish bewegen. Met deze achterlijke bochten is ideale lijn 2m breed. En daar passen de renners dus niet in.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine