Tour 2025: Bij regen kan organisatie ingrijpen tijdens slotrit over Montmartre
Na drie weken koers valt het doek over de 112e Tour de France, maar eerst staat nog de traditionele slotetappe naar Parijs op het programma. Alhoewel, traditioneel… De laatste rit belooft ook nog spektakel op te leveren. Dit vanwege de toevoeging van de kasseihelling naar Montmartre, maar de weergoden kunnen eventueel roet in het eten gooien.
Mocht het vandaag regenen, dan kan de organisatie ingrijpen. Dat staat aangegeven in de reglementen van Tourorganisator ASO. De koersdirectie en de wedstrijdcommissarissen kunnen de volgende maatregelen nemen met betrekking tot de finish van de slotetappe op het circuit van de Champs-Élysées in Parijs:
- Mocht het wegdek van de plaatselijke omloop glad zijn/worden vóór het aansnijden van de laatste ronde, dan mogen de officiële tijden worden opgenomen bij de eerste doorkomst aan de finish.
- Mocht het wegdek van de plaatselijke omloop glad zijn/worden tijdens de rit, dan mogen de officiële tijden worden opgenomen bij de volgende doorkomst aan de finish.

- Start:
- 16:10 ( Mantes-la-Ville)
- Finish:
- 19:26 ( Paris)
Voorwaarden
In beide gevallen zullen de renners wel gewoon finishen op de Avenue des Champs-Élysées, maar moeten de renners en ploegleiders onmiddellijk worden geïnformeerd. Onder alle omstandigheden zijn de renners verplicht de lokale omlopen te voltooien om in de daguitslag en het eindklassement van de Tour de France te worden opgenomen.
Slechts één ploegleiderswagen (van elke formatie) is toegestaan op het circuit over de Champs-Élysées. De tweede ploegleiderswagen moet het lokale circuit verlaten vóór de eerste doorkomst aan de finish.
Weersvoorspellingen
Het is te hopen dat het weer geen roet in het eten gooit. In de namiddag en avond wordt er immers tot 2 mm neerslag verwacht, al is die kans momenteel zo’n 65%. De temperatuur loopt volgens Weeronline op tot 23 graden Celsius en de wind blaast aan 3 Beaufort vanuit het noordwesten.
Zou ook 't liefst klassementsstrijd zien tot de laatste meter maar het is sinds Vino's aanval (20 jaar terug reeds) traditie dat de strijd eindigt in vrede : ). Lees ook 'de organisatie KAN ingrijpen'. Net als bij iedere andere etappe.
Hulde overigens aan de parcoursbouwer. Volgend jaar weer zoiets.
Is dat dezelfde ploeg die de afgelopen Dauphiné Pogacar probeerde te verrassen door in de gevaarlijke afdaling van de Croix de Fer vol in de aanval te gaan met meerdere renners?
Pet met zwaailicht op en de holster om?
Ik kan me niet voorstellen dat je echt zit te wachten op een inhoudelijke discussie over kopwerk van Kuss op een klim doorgezet in een afdaling waarin Bardet weer rustig uit kon lopen, waar jij op wonderlijke wijze een aanval met meerdere renners in een gevaarlijke afdaling van maakt. Toch? En ook niet over de toegevoegde waarde die het noemen zo'n overdreven weergave van een koerssituatie heeft bij een beslissing over de randvoorwaarden waarin die koerssituatie zich afspelen. Dan had je welnmet iets sterkers gekomen? Nee, volgens mij blijft mijn typering gewoon staan. Door jou waarschijnlijk stiekem ook, maar dan een gebbetje genoemd.
Stel dat een Van der Poel, Van Aert en Evenepoel demarreren op de eerste keer Montmartre, dan moet de ploegleiding dus (in het beste geval 40km lang) beslissen of ze achter die mannen zal rijden ter ondersteuning, en zo Philipsen, Vingegaard, Merlier en co aan hun lot overlaat, of andersom?
dare devils in het peloton......de broekscheiters en hun believers
hebben reeds de daver op hun lijf, omdat hun favorietje hier de
skill's alsook het lef niet voor heeft.
Pogacar gaf dit zelf gister al aan, maar toen hoorde ik je niet.
Koers van start tot finish op een parcours dat het ook toelaat, nog eenvoudiger zal het niet meer worden…
Pogacar gaf deze optie gister al aan. Maar dan hoor je Badgio, antenne en stille heuvel niet. Zijn er alleen uit om te trollen, zonde.