Tour 2025: ASO schrapt bonificatiesprints op beklimmingen
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 2 juli 2025 om 10:23

Tour 2025: ASO schrapt bonificatiesprints op beklimmingen

In de voorbije edities van de Tour de France konden de renners niet alleen aan de finish, maar ook onderweg bonificatieseconden sprokkelen. Organisator ASO heeft echter besloten om deze bonificatiesprints te schrappen.

Enkele jaren geleden introduceerde de Tourorganisatie nog vol trots een systeem van bonificatiesprints op belangrijke punten in het parcours. Deze extra seconden werden uitgedeeld op de flanken van bepaalde beklimmingen: bij elke sprint waren 8, 5 en 2 bonificatieseconden te verdienen.

In de Tour van 2024 besloot de organisatie extra seconden uit te delen op de Côte de San Luca (etappe 2), Col du Galibier (etappe 4), Col de Pertus (etappe 11) en Col du Noyer (etappe 17).

Dit jaar zullen dergelijke sprints dus uitblijven, maar dat wil niet zegggen dat de Tourorganisatie voorgoed afstand doet van het idee. In de toekomst kunnen de bonisprints terugkeren, liet Tourbaas Christian Prudhomme vorig jaar weten tijdens de presentatie van de route in Parijs.


Ondanks het schrappen van deze bonisprints, worden er in de komende Ronde van Frankrijk nog wel steeds bonificatieseconden uitgedeeld. Aan de finish van elke etappe (met uitzondering van de twee tijdritten) liggen tien, zes en vier extra seconden voor het oprapen voor de nummers één, twee en drie in de daguitslag.

RIDE Magazine
8 Reacties
02-07-2025 10:50
Als je als renner specifiek traint voor die paar boni’s (die al jaren het verschil niet maken) zou ik me persoonlijk meer zorgen maken over de begeleiding
02-07-2025 10:54
Werd de hoogste tijd. Nu nog de bonisseconden weg aan de finish. Maak de tour interessanten met truien nevenklassementen zie Giro en Vuelta.
    02-07-2025 11:23
    Bonisseconden weg aan de finish? Is de warmte naar je bol geslagen. Wat is er mooier dan de sterkste renners zien strijden voor de etappe? Een rit waarin de 2e garnituur om de etappe strijdt, maar de klassementrenners rustig over de streep rijden is voor mij gelijkwaardig als een sprintetappe.

    Het enige jammere is dat Pogacar er nu zo ver bovenuit steekt.
    02-07-2025 11:30
    2e garnituur die om de etappe strijdt en klassementsrenners daar achter die nog steeds met elkaar om secondes strijden = twee koersen voor de prijs van één.
    02-07-2025 12:18
    En op een of andere manier zijn sprintetappes de laatste jaren toch een stuk interessanter dan vluchters- of klassementsritten. Het blijft namelijk tot de laatste seconde spannend ;)

    (Oké, beetje overdreven uiteraard. Maar vluchtersritten zijn vaak een saaie optocht met afvallers tot er een winnaar over is terwijl bij klassementsritten vaak pas op de laatste klim iets gebeurt.)

    Wat betreft boniseconden aan de finish: geen idee hoeveel ze toevoegen. Dat sprintje krijg je onder boniseconden ook wel, anderzijds voegt het wel een extra dimensie toe aan de koers.
02-07-2025 10:43
Dit wordt oprecht pas 3 dagen voor de start bekend gemaakt? Heb je bv een Vingegaard die 6 maanden extra aan te trainen is op interval en explosiviteit zodat hij niet alleen al op boni's 2 minuten verliest op Pogacar. Had hij zich met deze kennis misschien wel anders willen focussen. Ik verbaas me altijd aan dit soort beslissingen (ook het plots aanpassen van ritten, rit 21 dit jaar, en vooral het aanpassen in de zwaarte en structuur van de rit) 1 maand voor de tour terwijl de klassement-kopmannen al driekwart jaar bezig zijn met voorbereiden en verkennen.
D'r zit een mismatch tussen hoe belangrijk de organisatie de regels, ritten en toevoegingen vindt tov hoe belangrijk de renners en ploegen dit vinden.
    02-07-2025 11:05
    Nee, dit is al sinds de Tourpresentatie in oktober bekend. Niks nieuws dus.
02-07-2025 14:51
Ik kan me geen enkel voorbeeld voor de geest halen waarbij dit element iets heeft toegevoegd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine