Tour 2024: Vroege vluchter Vauquelin soleert naar zege in Bologna, offensieve Pogacar pakt het geel
foto: Cor Vos
zondag 30 juni 2024 om 17:18

Tour 2024: Vroege vluchter Vauquelin soleert naar zege in Bologna, offensieve Pogacar pakt het geel

Kévin Vauquelin heeft de tweede etappe van de Tour de France op zijn naam geschreven. De Fransman zat mee met een grote kopgroep en reed op de San Luca weg bij zijn laatste medevluchters. Tadej Pogacar, die aanviel en uiteindelijk samen met Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en Richard Carapaz over de streep kwam, nam het geel over van Romain Bardet.

Op dag twee van de Tour reden de renners van Cesenatico naar Bologna. In de finale moest een lokale ronde van 18,4 kilometer tweemaal worden afgelegd. Op dit circuit was de San Luca (1,9 km à 10,6%) – bekend van de Giro dell’Emilia – de scherprechter. Meteen daarna volgde ook nog de klim naar Monte Albano (1 km à 5,4%).Vanaf de top van deze laatste helling was het nog zo’n tien kilometer tot de streep. Kregen we vuurwerk tussen de favorieten?

Kopgroep van elf krijgt de ruimte
Met Romain Bardet in de gele trui, vertrok het Tourpeloton kort na het middaguur voor de tweehonderd kilometer lange rit. Meteen volgden verschillende uitvalspogingen. Ook Mathieu van der Poel probeerde een keertje mee te glippen, maar dat liet de meute niet gebeuren. Even later kregen elf andere renners wel de zegen. De Nederlanders Mike Teunissen (Intermarché-Wanty) en Bram Welten (dsm-firmenich PostNL) gingen op pad met Axel Laurance (Alpecin-Deceuninck), Quentin Pacher (Groupama-FDJ), Hugo Houle (Israel-Premier Tech), Nelson Oliveira (Movistar), Jordan Jegat (TotalEnergies), Kévin Vauquelin, Cristian Rodriguez (Arkéa-B&B Hotels), Harold Tejada (Astana Qazaqstan) en Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility).

foto: Cor Vos

Michael Matthews en Brent Van Moer probeerden de sprong nog te maken, maar belandden in de chasse patate. Ze lieten zich uiteindelijk terugzakken in het peloton, dat de elf behoorlijk wat ruimte gaf. De dichtst geplaatste renners in het klassement die voorin zaten, Tejada en Abrahamsen, volgden namelijk al op een kwartier van leider Bardet. Zij vormden dus geen enkel gevaar voor dsm-firmenich PostNL. De voorsprong liep zodoende op tot bijna negen minuten.

Val met Van Aert en Jorgenson
Op de Côte de Monticino, de eerste beklimming van de dag, liet Welten zijn medevluchters gaan. Hierdoor hielden we vooraan tien man over. Niemand legde Abrahamsen een strobreed in de weg om als eerste boven te komen. De Noor verstevigde zo zijn eerste positie in het bergklassement. Ondertussen kwam er een versnelling in het peloton. Dit zorgde ervoor dat voorsprong van de vluchters wat terugliep en enkele sprinters, onder wie Mark Cavendish en Fabio Jakobsen, in de problemen kwamen. Zij konden terugkeren, maar gingen later opnieuw overboord. Vooral Jakobsen kwam vroeg in de problemen op een helling van de vierde categorie.

In de kopgroep passeerde Abrahamsen als eerste de toppen van de Côte de Gallisterna en Côte de Botteghino di Zocca. Tussendoor kwam hij ook als eerste door bij de tussensprint, waar we in het peloton een valpartij zagen. Achterin de groep gingen Wout van Aert, Matteo Jorgenson en Laurens De Plus onderuit. Ze konden allen hun weg vervolgen, maar hielden stuk voor stuk wel schaafwonden over aan de tuimelperte. En de valpartij had meer gevolgen: het peloton temporiseerde nadien wat, waardoor de voorsprong van de vluchters weer flink opliep. De tien hadden plots weer een marge van meer dan negen minuten.

Van der Poel moet passen
Aan de voet van de Côte de Montecalvo (2,8 km aan 7,6%), op een goede vijftig kilometer van de streep, was de voorsprong van de tien weer teruggelopen tot zes minuten. Op de beklimming zelf slonk het verschil verder, want Victor Campenaerts gaf gas op kop van het peloton. Op dit moment ging het te hard voor veel renners, onder wie wereldkampioen Mathieu van der Poel. Hij zou in Bologna niet mee gaan strijden om de zege. Vooraan pakte Abrahamsen, nog maar eens, twee punten mee voor het bergklassement.

Lotto Dstny, en dan met name een beresterke Campenaerts, bracht het verschil met de vluchters terug tot vier minuten aan de voet van de eerste keer San Luca. Rustig omhoog rijden was er dus niet bij voor de aanvallers, waar Axel Laurance er dan ook een klap op gaf. Enkel Rodriguez, Pacher, Tejada, Vauquelin en Abrahamsen konden aanvankelijk volgen. Laatstgenoemde pakte nóg maar eens de bergpunten. Vervolgens viel het wat stil en konden Jegat, Oliviera, Houle en Teunissen terugkeren.

Vauquelin gaat solo
Teunissen ging vervolgens op de vlakke in de aanval. Maar Houle dichtte de bres, waarna Oliviera ervandoor knalde. Enkel Vauquelin en Abrahamsen konden nog oversteken. Zo begonnen we met drie man aan de tweede keer San Luca. De vluchters wisten inmiddels dat ze waarschijnlijk zouden strijden om de zege, want in het peloton was het behoorlijk stilgevallen. Vauquelin kreeg vleugels en viel aan de voet meteen aan. Oliviera en Abrahamsen konden niet volgen.

foto: Cor Vos

Vauquelin kwam als eerste over de top van de San Luca en viel nadien niet meer stil. De Fransman soleerde zo op straffe wijze naar de zege in Bologna. Abrahamsen was teruggezakt in het achtervolgende groepje, maar reed nadien toch weer weg, naar plek twee. De Noor pakte zo ook het groen.

Pogacar bekampt Vingegaard
Dan de strijd tussen de favorieten. Visma | Lease a Bike had op de eerste keer San Luca de kop genomen, maar tot een tempoversnelling had dit niet geleid. Er kwam dan ook een relatief grote groep over de top. Op weg naar de tweede keer San Luca, toen duidelijk was dat de vluchters voor de dagzege zouden strijden, probeerden Ben Healy, Alexey Lutsenko en Odd Christian Eiking te anticiperen. Warren Barguil sprong mee om het geel van Romain Bardet te verdedigen.

De vier begonnen met voorsprong aan de San Luca. Bij de tweede beklimming nam Visma | Lease a Bike opnieuw het initiatief en dit keer ging het een stuk harder. Na een sterke beurt van Tiesj Benoot, kwam er echter geen opvolging. Adam Yates nam dan maar over. De Brit reed stevig door, waardoor geletruidrager Romain Bardet moest passen. Richting de top kwam dan de versnelling van Tadej Pogacar. Jonas Vingegaard was alert en zat meteen op het wiel. Terwijl de andere favorieten afhaakten, leek Vingegaard geen moment in de problemen te komen.

Evenepoel keert terug, maar Pogacar pakt geel
De twee reden samen door en pakten veel voorsprong op de achtervolgers. Eenmaal beneden, hadden ze driekwart minuut op het groepje met Romain Bardet, waar ook Primoz Roglic zat. Remco Evenepoel en Richard Carapaz zaten een stuk dichter, op zo’n vijftien tellen van Vingegaard en Pogacar. Die laatste zette de Deen stevig onder druk. De renner van Visma | Lease a Bike moest in de afdaling enkele keren alle zeilen bijzetten om bij te blijven, maar uiteindelijk lukte dat. Wel kwamen in de slotkilometer Evenepoel en Carapaz nog aansluiten.

Het geel gaat naar Pogacar, ondanks dat hij niet echt meer meesprintte. De Sloveen staat in dezelfde tijd als Evenepoel, Vingegaard en Carapaz, maar het totaal van zijn uitslagen over de eerste twee dagen is lager dan dat van zijn concurrenten.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
110 Reacties
30-06-2024 18:01
Jonas en Pogi zoals verwacht aan elkaar gewaagd. Heb niet het idee dat ze allebei echt top top zijn . Anders keert denk ik Remco en Carapaz niet terug.

Op basis van het verleden zou je zeggen dat zowel Pogi als Jonas met zulke blessures of met de giro in de benen in de 3e week minder zou moeten zijn .

Dat opent toch wel kansen voor misschien Remco , En hopelijk ook Primoz maar heb het idee dat dat over is
    30-06-2024 18:13
    Nou, met speels gemak iedereen behalve Evenepoel en Carapaz op achterstand zetten is toch best top. Dit is pas de tweede dag en nog een ‘medium’ etappe. De echte zware etappes moeten er nog aankomen en bijna iedereen krijgt al een tik. De rest van de AK-mannen zou willen dat ze niet ‘top top’ zijn en dit niveau halen.
    30-06-2024 20:38
    Ze zullen niet vol hebben doorgereden, maar eerder een deftig tempo hebben onderhouden. En ondanks hoe veel we op dit forum vragen stellen bij Remco is iedereen het er ondertussen toch wel over eens dat hij op het vlakke vrij rap kan rijden, dus dat ze op het vlakke tijd verliezen op Remco en de andere kopmannen met knechten is op zich niet zo vreemd.
30-06-2024 18:01
Pogacar en Vingegaard dik in orde. Helaas niets gezien van Evenepoel in de achtervolging maar ook uitstekend hoe hij met Carapas toch weer aansluit. Ook dik in orde. Maar waar ik al bang voor was, het hyperactief wielrennen van Pogacar is tactisch niet sterk. Nu heeft hij met deze aanval de kracht van zijn ploeg met 3-4 toppers teniet gedaan zodat ze die kaart niet meer kunnen spelen. En daarbovenop heeft hij geel. Vingegaard ligt straks lekker op bed, terwijl Pogacar nog verplichtingen heeft. Duidelijk 1-0 voor Visma tov UAE.
    30-06-2024 19:17
    Als je op het ploegenklassement af gaat, dan is Movistar het beste team tot nu toe, dertig seconden voorsprong op nummer twee. Vreemd, want ze hebben slechts een renner in de top dertig van het AK (Mas - nummer elf).
    30-06-2024 20:40
    Het teamklassement is dan ook een vreemd beestje. Je kan dit compleet domineren en toch met heel het team buiten de top 100 vallen in het algemeen klassement, indien je afwisselend tijd verliest.
30-06-2024 18:16
Mooi voor de Tour. Een onduidelijk UAE met uiteraard wel een goede Pogacar, maar vooral ook een paar goede anderen.
30-06-2024 19:34
2 dagen ver en we kunnen al stellen dat roglic de tour niet zal winnen behoudens een mirakel. Maar zou er niet al te veel op hopen
30-06-2024 20:37
21 secondes is niet veel en we zijn pas over drie weken in Nice.
01-07-2024 07:46
Met uitzondering van Van Gils is de top-23 een AK-lijstje om van te duizelen, en dat na slechts twee dagen. Het openingsweekend is in het verleden al eens minder interessant geweest.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine