Tour 2024: Pogacar revancheert zich met ritzege op Pla d’Adet en pakt tijd op rivaal Vingegaard
foto: Cor Vos
zaterdag 13 juli 2024 om 17:29

Tour 2024: Pogacar revancheert zich met ritzege op Pla d’Adet en pakt tijd op rivaal Vingegaard

Tadej Pogacar heeft de eerste Pyreneeën-rit van deze Tour de France op zijn naam geschreven. De Sloveen, die drie dagen geleden nog een mentale tik moest incasseren, reed op Pla d’Adet weg bij zijn grote concurrent Jonas Vingegaard.

Het was even wachten, maar deze zaterdag ging de Tour de France het hooggebergte weer in. Na een vlakke aanloopfase van zo’n zeventig kilometer kregen de coureurs de Col du Tourmalet (19 km à 7,4%) en de Hourquette d’Ancizan (8,2 km à 5,1%) voor de kiezen, alvorens de slotklim naar Pla d’Adet (10,6 km aan 7,9%) nog lag te wachten. Een dag voor de klimmers!

Mathieu van der Poel roert zich
Maar door het vlakke begin zagen we eerst enkele hardrijders het proberen. Victor Campenaerts viel vanuit het vertrek aan en kreeg meteen Mathieu van der Poel in zijn wiel. Ook de rest van het peloton reageerde direct, waardoor de Belg en de Nederlander geen gat wisten te slaan. Het duurde een tijdje voordat er wel een kopgroep kwam. Een groepje met opnieuw Campenaerts, de zeer actieve Frank van den Broek en David Gaudu pakte wel wat voorsprong, maar ook deze vluchtpoging werd teniet gedaan.

Ook Teunissen probeerde het een paar keer – foto: Cor Vos

Er volgden nog verschillende aanvallen, maar pas toen Mathieu van der Poel zich er weer mee bemoeide was het raak. De wereldkampioen reed weg met Arnaud De Lie, Cedric Beullens (beiden Lotto Dstny) en Bryan Coquard (Cofidis). Zij kregen later het gezelschap van nog eens vier renners: Oier Lazkano (Movistar), Kévin Vauquelin, Raúl García Pierna (beiden Arkéa-B&B Hotels) en Magnus Cort (EF Education-EasyPost).

Kopgroep groeit
De acht bereikten samen de voet van de Col du Tourmalet, maar ondertussen was er wel een tweede groep op komst. Daarin onder meer Jasper Philipsen en Biniam Girmay, die bij de tussensprint nog streden om punten voor de groene trui. Girmay was daarin net wat sneller en liep zo nog wat verder uit in het nevenklassement. Terwijl de twee sprintbommen zich nadien weer lieten uitzakken, maakte een deel van de andere tegenaanvallers bergop de aansluiting bij Van der Poel en co.

Mathieu van der Poel in de aanval – foto: Cor Vos

Omdat enkele leden van de oorspronkelijke kopgroep moesten passen, onder wie De Lie, kregen we achttien man voorop. Naast Lazkano, Vauquelin, Pierna, Cort en Van der Poel waren dat: Fabien Grellier (TotalEnergies), Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan), Louis Meintjes (Intermarché-Wanty), Simon Geschke (Cofidis), Victor Campenaerts (Lotto Dstny), Ben Healy, Rui Costa, Sean Quinn (EF Education-EasyPost), David Gaudu (Groupama FDJ), Marco Haller (Red Bull-BORA-hansgrohe), Bruno Armirail (Decathlon AG2R), Michal Kwiatkowski (INEOS Grenadiers) en Christopher Juul-Jensen (Jayco AlUla).

Col du Tourmalet en Hourquette d’Ancizan
Op de Tourmalet dunde de kopgroep al snel weer uit, vooral door het werk van Sean Quinn. Mathieu van der Poel kwam niet in de problemen. Hij kwam bij het eerste plukje renners boven, net achter Oier Lazkano. De Spanjaard was net voor de top gedemarreerd en pakte zo de Souvenir Jacques Goddet mee. In het peloton controleerde UAE Emirates met eerst Tim Wellens en vervolgens Nils Politt. Zij zorgden er voor dat het verschil met de vluchters, dat even was opgelopen tot vier minuten, bergop weer terug werd gebracht tot drieënhalve minuut.

Aan de voet van de Hourquette d’Ancizan (8,2 km à 5,1%) hadden de tien overgebleven koplopers nog drie minuten op het peloton. Na twee kilometer klimmen moest Van der Poel zijn medevluchters laten gaan. Hij was niet de enige die eraf ging. Op de top hadden we vooraan nog vijf renners: Healy, Meintjes, Kwiatkowski, Lazkano en Gaudu. Laatstgenoemde kwam als eerste boven, voor Lazkano. In het peloton had Marc Soler het grootste deel van de beklimming voor zijn rekening genomen. De Spanjaard gaf aardig gas, want het verschil met de vluchters was teruggelopen tot slechts iets meer dan een minuut.

Healy houdt lang stand op Pla d’Adet
Bij het opdraaien van Pla d’Adet, de slotklim, was de voorsprong weer een beetje opgelopen. Dat leek verre van genoeg om te strijden voor de dagzege, maar toch vlogen Gaudu en Healy er meteen in. Het was de Ier die over de beste benen bleek te beschikken. Hij ging al snel solo en hield het gat met de favorietengroep lang stabiel. Nochtans lag het tempo daar ook zeer hoog door de troepen van UAE Emirates. Eerst reed Soler op kop, daarna Sivakov en vervolgens Almeida, de nummer vier van het klassement. Voor Wilco Kelderman ging het op dit moment al te snel.

Op 7,5 kilometer van de top kwam er een aanval vanuit de favorietengroep. Het was Adam Yates, de nummer zeven van het klassement én ploeggenoot van geletruidrager Tadej Pogacar, die wegsprong. Matteo Jorgenson van Visma | Lease a Bike begon vervolgens te controleren. Toch kon Yates een halve minuut wegrijden bij de groep Pogacar-Vingegaard-Evenepoel. Hij was bijna bij Healy, toen Pogacar op vijf kilometer van de top de aanval koos. De geletruidrager sloeg meteen een gat met Vingegaard en Pogacar, waarna Yates hem opwachtte.

Pogacar gaat alleen
Yates zette zich op kop voor Pogacar. Het duo van UAE Emirates ging op en over Healy, net als Vingegaard en Evenepoel even later deden. Het verschil tussen de twee tweetallen bleef beperkt, maar op vier kilometer van de top ging Pogacar zelf. Nu begon de Sloveen voorzichtig wat verder uit te lopen op Vingegaard. Op drie kilometer van de top had hij tien seconden op de Deen, richting de slotkilometer liep het verschil op tot meer dan twintig tellen.

In de slotkilometer viel Pogacar niet stil. Sterker nog, hij liep nog wat verder uit. Uiteindelijk moest Vingegaard 39 seconden toegeven. Remco Evenepoel, de nummer drie van de rituitslag, kwam binnen op op een minuut en tien seconden.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
122 Reacties
13-07-2024 17:33
Prachtige overwinning van pogacar!! Vingegaard geklopt op zijn terrein! Tactisch sterk van uae!
De beste renner ter wereld laat even weer zien wie de baas is!! Heerlijke middag!
    13-07-2024 17:35
    Heb jij aandelen in uitroeptekens ofzo?
    13-07-2024 17:35
    Hoeveel uitroeptekens heb je nodig om te vieren dat pogi beter is dan een vingo die 3 maanden geleden nog meer dood dan levend was trots op zijn joh ;).
    13-07-2024 17:35
    Als je van saai houd wel hopen dat de tijdsverschillen morgen niet groter gaan worden anders wordt het even saai als de klassiekers en de Ronde van Italië.
    13-07-2024 17:42
    Oh nee iemand is enthousiast omdat zijn favoriete renner een rit wint en een grote stap richting tour winst zet. En hij gebruikt dan nog uitroeptekens ook! Schande!
    13-07-2024 17:46
    Vooral als deze persoon elke gelegenheid aangrijpt om mensen voor vlab fanboys uit te schelden mag ik over een dergelijke pretentieuse comment als deze best een opmerking maken. Deze UAE fanboy is vooral een hypocrietje
    13-07-2024 17:49
    @fied ik snap je teleurstelling!! Ik heb genoten! Prachtig gedaan!!
    13-07-2024 17:51
    En je bewijst direct mijn gelijk dank! Niks teleurstelling ik houd van mooie koers niet van personen als jij die het nodig vinden om anderen als minderwaardig af te schilderen.
    13-07-2024 19:35
    Mooi hè wat was hij weer goed met zijn team genoot……maar wij zijn er nog lang niet…nog een week volhouden dan is ie binnen….
    14-07-2024 00:38
    @ Antoin1980

    en nu snel door naar de droomvlucht met je 44 jaar aan levens dwaasheid
    fata morganist
    14-07-2024 06:07
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
13-07-2024 17:30
Geen mokerslag deze keer?
    13-07-2024 17:46
    Haha, dacht precies hetzelfde. Wat betreft de mokerslag van laatst is dit dan niveau heipaal XL.
    13-07-2024 18:05
    De "flinke tik" is vandaag terug te vinden op nu.nl...
    13-07-2024 18:10
    'Context is everything'. Het was een mokerslag binnen de context, dat Pogacar minder wordt en Vingegaard beter en dat het scharnierpunt eerder was gekomen dan verwacht (derde week). Vandaag is het meer in de lijn van verwachting van de context dat Vingegaard terug moest komen van een zware blessure.
    13-07-2024 22:08
    Wat een onzin Kartouche! Het was in geen enkele context een mokerslag.
13-07-2024 17:39
Dat gezwam over het tactische spel van UAE, Pogacar is gewoon sterker dan Vingegaard momenteel of Yates er nou nog voor zit of niet, durf zelf te zeggen dat Pogi meer tijd had gepakt zonder Yates er voor. Wat wel zo is is dat Visma lang zo sterk niet is als vorige jaren.
    13-07-2024 18:11
    Ik vond het tactisch ook niet persé heel sterk van UAE. De koers hard maken is meer in het voordeel van Vingegaard dan Pogacar en Yates leek het tempo van Pogacar meer te drukken dan dat Pogacar er voordeel van had. UAE is gewoon zo extreem sterk in de bergen, dat ze Visma totaal domineren.
    13-07-2024 18:15
    Volgens analist Stef Clement stond op dat stuk wind tegen en kon Pogi recupereren in de wiel van Yates, waar Vingegaard door de wind het gat moest proberen te dichten. Dus als dat bedacht was (al was het maar een paar minuten daarvoor) dan is het wel een goede zet geweest.
    13-07-2024 18:22
    @Kartouche, dat is inderdaad pienter. Vraag me wel af of het klopt, want Evenepoel werd op dat stuk uit de wielen gereden.
    13-07-2024 18:28
    @Ozziepix, Dat Evenepoel uit de willen werd gereden had naar alle waarschijnlijkheid te maken met dat Vingegaard het gat snel wilde dichten aangezien Pogacar bij Yates was aangekomen. Evenepoel heeft een zeer hoge eigen tempo en daardoor blijft de gat redelijk klein, maar hij lijkt niet heel lang in het rood te kunnen gaan nodig om Vingegaard te volgen.
    13-07-2024 19:11
    @Kartouche
    Pogi nam pas echt afstand van Vingegaard toen hij solo reed. Wellicht dat hij iets kon recupereren bij Yates maar dat heeft het verschil niet gemaakt.
    13-07-2024 19:12
    Met Pogacar als kopman én een monsterteam, maakt taktiek maar heel weinig uit..
    Die andere kopmannen zitten ook etappes lang achter de ruggen van UAE en weten perfect wanneer TP gaat aanvallen, vooral vandaag was een inkoppertje met Yates 200 meter verderop..
    Geen control centre nodig om dat te doorzien…
    13-07-2024 19:43
    @Wheely, dat is precies wat ik zeg. En ik denk dat het wel degelijk een verschil kan maken als je daardoor te lang in het rood moet gaan.
13-07-2024 17:36
Mooie etappe weer. Wat heeft zo’n Pogacar toch een overdaad aan lef om het toch maar weer zo te doen nadat hij op een counter liep van de man die hem al 2 x eerder de nek omdraaide. Dan heb je dus echt vetrouwen in jezelf, meer dan de rest van de wereld in jouw ‘praatjes’ had, bravo, chapeau. Vooral ook met Yates heb je ook nog eens de renner aan boord die Visma (Kuss) nu erg mist.

Ook belagers Vinegaard, Evenepoel en Rodriguez mogen meer dan tevereden zijn met hun in enigszins in het spoor blijven van deze uitspatting. Er was niets aan te doen, vandaag hadden ze nooit het wiel. Evenepoel maakt nog steeds stappen trouwens, die gaat ooit nog wel voor de winst meedoen hier, met een parcours op maat.
    13-07-2024 17:47
    Toch een tactisch spelletje van UAE. Niet zo ambitieus als je zei in de voorbeschouwing maar wel leuk om te zien.
    14-07-2024 00:45
    @ roman

    https://www.youtube.com/watch?v=wJUcxgWhgjE

    dit is het niveau waar jij op opereert
    laat even in het midden of je de waanzinnige bent of het pak melk
    kinderkermis 'ziel' is sneller gevuld dan je denkt

    oja en trouwens: alles is nep
13-07-2024 17:37
Pogacar vliegt in de finish recht in de armen van de meest notoire valsspeler in de wielergeschiedenis en iedereen staat te juichen. Dit is nog minder geloofwaardig dan de Armstrong periode.
    13-07-2024 17:48
    Haha jahoor, en een Vingegaard die twee maanden geleden volledig in de kreukels lag en nu tweede wordt op amper 40 seconden is wel geloofwaardig?
    13-07-2024 18:08
    Diezelfde renner die je nu verdacht maakt, werd vorig jaar in de Tour door iemand op meer dan 7 minuten gereden.
    Die is dan wel te vertrouwen?
    13-07-2024 18:38
    Dat blijft ook voor mij toch wel een dingetje.
    13-07-2024 18:51
    @Harry: Bij Vingegaard kan je ook heel vragen stellen en dat mag ook voor mij. Dat doet er niks van af dat de tandem Pogacar-Gianetti voor mij al vier jaar lang volstrekt ongeloofwaardig is. Ik zie Vingegaard vooralsnog ook geen Strade Bianche, LBL of Lombardije winnen met een straat voorsprong.
    13-07-2024 20:30
    Een Of Gran Camino daarintegen...
    14-07-2024 00:40
    beide even leugenachtig

    stoot je voet niet 2x tegen de zelfde steen
13-07-2024 17:33
UAE geweldig gereden vandaag
13-07-2024 17:33
Als etappe 11 volgens Wielerflits een mokerslag was van Vingegaard/VismaLab richting Pogacar, wat was dit dan?

Tour is wel beslist, voor zo ver dat nog niet duidelijk was. Etappe 11 was overduidelijk een hongerklop en niet representatief voor het niveau van Pogacar, al het wensdenken ten spijt. Bergop steekt hij er gewoon behoorlijk ver bovenuit. En dan is zijn ploeg ook nog vele malen beter bergop.

Vingegaard alsnog veel beter dan iedereen ooit voor mogelijk had gehouden. Een 2e plek in het AK + etappezege had iedereen bij de ploeg voor getekend voor de start gok ik zo maar.
    Heb jij wel eens een hongerklop gehad?
    13-07-2024 17:40
    Tour is zeer zeker nog niet beslist, Vingegaard als pas uitgeschakeld als ie begraven is. Zelfs 3:00 kan hij op de juiste dag nog goedmaken.
    13-07-2024 18:00
    Of hij een hongerklop heeft gehad weet ik niet, maar als ik al zijn reacties hier zie dan is er sowieso een zuurstoftekort geweest.
    Hahandige Haharry :)
    Iedereen die maar roept over een hongerklop heeft geloof ik niet door dat je dan echt niet achter Vingegaard een heuveltje op fietst. Pogacar heeft zichzelf die dag gewoon overschat. Kan, maar heeft niets met een hongerklop te maken.
13-07-2024 17:34
Geen schande als je 3 maanden geleden sportie gezien half dood in het ziekenhuis lag, Wereldprestatie om op te stappen en een wonder dat hij 2e slaat en maar 39 seconden verliest. Kun je zien hoe goed Vingegaard al is op 75%
    13-07-2024 17:35
    75%, ja, tuurlijk
    13-07-2024 17:40
    Goed recht van Visma om lang mist te spuien over z'n deelname, maar dan krijg je natuurlijk dit soort reacties die niet helemaal fair zijn tegenover de renners die toen óók half/kwart/...dood in die beek lagen.
    13-07-2024 17:41
    Wat een gelul. Vingegaard zijn basis is misschien niet genoeg, maar hij is gewoon 95-97% hoor. Anders laat Visma-LAB hem nooit starten.
    13-07-2024 17:57
    Lekker eendimensionaal ben jij, 3 dagen terug had ‘Odin’ zijn plethaemer weer terug, nu allemaal zalvende praat met Wilderspercentages.
    13-07-2024 17:58
    @chippen sorry ik overdrijf eerder 70%
    13-07-2024 18:35
    @Djaga djaga
    Vingegaard op 75% hahahaha. Ze rijden hier alle records uit de boeken. Maar Vingegaard rijdt op 75%. Moet je nagaan als ie 100% zou zijn. Dan rijdt hij waarschijnlijk 2x zo snel als Pantani. wat een gezwets hier overal. Pogacar is dit jaar wat lichter en heeft zich voor het eerst in jaren echt op de Tour voorbereid door in het voorjaar niet ook nog even de ronde te rijden en andere koersen. Vingegaard rijdt gewoon nog betere waardes dan afgelopen jaar, dus die is gewoon goed. Maar ik denk nog steeds niet dat het al gespeeld is, al kan Pogacar wel voortaan proberen het wiel te houden van Vingegaard, en Visma heeft niet de mogelijkheden om de knechten van Uae eraf te rijden. Maargoed ze doen het beide knap, en Remco rijdt ook geweldig.
13-07-2024 17:41
Een etappe als deze en een renner als Pogacar is waarom je wielerliefhebber bent. Zijn zevende aanval in 14 etappes. Ongekend.
    13-07-2024 17:50
    Mwoah. Ik als wielerliefhebber geniet niet van een totale dominantie. De jaren van Anquetil, Merckx, Indurain, Armstrong, Froome zijn niet leuk geweest. Ik vind er niet zoveel aan als de favoriet vaak wint. Ik vind zijn prestatie bijzonder knap maar daar blijft het bij.
    13-07-2024 18:00
    Ik wil gewoon tot de laatste dag spanning als wieler liefhebber en dit hebben we dit jaar nog niet gehad of het nu in de klassieker is of in de grote rondes tot nu toe . Dit is de doodsteek voor het wielrennen
    13-07-2024 18:06
    Misschien ben ik niet genoeg wielerliefhebber dan.. Ik zie toch graag wat meer spanning in de koers en niet 1 renner die er heel ver bovenuit steekt..
    13-07-2024 20:46
    Zit er ook zo in als bovenstaande 3 reageerders en daarom minder genieten van de overmacht. Erg voorspelbaar met zo’n Pogidominator en er is dus zoals afgelopen week een hongerklop of ander incident voor nodig om het spannend te krijgen. Vraag me ook wel eens af of de afkeer die hier vaak de kop opsteekt tegen TJV hier meespeelt. Net zoals andersom bv. Evenepoel bij velen hier weinig goeds kan doen.
    13-07-2024 20:52
    Voor spanning tot de laatste meter had je vandaag naar de Giro Donne moeten kijken!
13-07-2024 17:46
Grischa Niermann heel realistisch. “De klap is groot, we hadden gehoopt geen tijd te verliezen. Jonas as vandaag sterk, maar Pogacar was duidelijk sterker, zo realistisch moeten we zijn”.
    13-07-2024 17:50
    Eerlijke reactie van hem. 2e is nog steeds super knap van Vingegaard.
    13-07-2024 18:41
    Jammer genoeg kon Arthur van Dongen minder eerlijkheid tonen
    toen die daarnet in zijn interview vertelde dat ze bij Visma goed
    wisten dat deze etappe Jonas niet zo goed zou liggen en dit slechts
    een tikje is.

    Uitvluchtjes voor de nederlaag van Jonas kan je makkelijk verzinnen, maar je zet
    jezelf wel compleet voor schut als je goudhaantje gisteren nog vertelde dat ook
    vandaag "zijn terrein" is, en je dit na zijn nederlaag gaat tegenspreken.
13-07-2024 17:30
Geen mokerslag maar donderslag!
13-07-2024 17:32
Hoe was het ook alweer, WF? Mokerslag ofzo? Haha.
13-07-2024 17:35
Ik verwacht morgen de genadeklap. Visma heeft niet het team om bergop te controleren. Als ze morgen Almeida of Yates vooruit sturen moeten ze meteen al gaan rijden.
    Die laat je toch gewoon lekker rijden?
    13-07-2024 17:37
    Ik hoop altijd dat jij je ook laat zien in de reacties als Pogacar/UAE slecht rijdt. Ik ben benieuwd wanneer dat gebeurt deze Tour, of we je dan hier ook zien.
    13-07-2024 17:37
    dan gaan hirt en bernal ook wel meerijden
    13-07-2024 17:39
    Hebben ze al slecht gereden dan? Vingegaard heeft 1 luttele seconde terug genomen deze Tour.
    Oh, kom op man, die etappe die Vingegaard won was toch gewoon slecht van UAE?
    13-07-2024 17:43
    Ze hebben nog niet slecht gereden Lando, het enige wat ik je vraag is of je je hier ook laat zien mocht Pogacar er onverhoopt doorheen zakken.
    13-07-2024 17:52
    Dat heb ik vorig jaar gedaan Marik. Maar waar maak je je eigenlijk druk om?
    13-07-2024 18:17
    We gaan het zien Lando, ik zie hier vooral een successupporter.
    13-07-2024 18:22
    Je noemt mij een succes supporter? Ik die de ploeg al enorm hard volgde en fan van was in hun Lampre tijd met Pettachi, Scarponi en Cunego. Toen gingen ze failliet en ben ze blijven volgen en hun zien groeien eerst met Kristoff, Martin en Aru elk jaar hun stappen zien zetten. En mij dan een succes supporter noemen haha! Aan je kleine zielige opmerkingen te zien had ik gehoopt dat je me beter zou kennen. Maar goed, fijne dag nog!
    13-07-2024 18:27
    Ik heb vandaag van Jean in de chat geleerd dat als mensen heel kwaad ergens op reageren, dat het vaak waar is waar ze van worden beschuldigd. Slaap lekker vanavond!
13-07-2024 17:42
Duidelijk is dat je in dit soort etappes Sepp kuss mist je ziet dit al de gehele tour ook de eerste berg etappe dan komt Jonas net die paar seconden te kort om aan te sluiten voor de top. Vind het wel jammer voor de spanning in de Tour op dit moment is Pogacar en zijn ploeg te sterk.
    13-07-2024 17:45
    Kuss had erbij kunnen zijn maar had ook op de Tourmalet al gelost kunnen zijn. In goede doen een wereldknecht maar absoluut geen zekerheidje.
    13-07-2024 17:49
    Vingegaard had hier Kuss heel goed kunnen gebruiken. Dit zijn sleuteletappes. Kuss was er in het verleden vaak als het nodig was.
    13-07-2024 18:05
    Volledig eens, het missen van Kuss komt op dit soort momenten aan als een, eh wat zou ik zeggen, ‘mokerslag’ of zo?
13-07-2024 18:05
Pogi en heel UAE ontzettend sterk. Vingegaard buigt maar barst zeker niet. Visma heeft ook niet de ploeg om iets recht te zetten. Dus enkel de hoop dat dit een wat mindere dag was van de kopman vanwege de gemankeerde voorbereiding. Evenepoel handhaaft zich mooi op de derde plek. Maar het krachtsverschil met de top 2 wordt wel duidelijker. En Rodriguez schrijf ik nog niet af voor het podium.
13-07-2024 18:32
Dit was toch gewoon een copy paste etappe van de saaiste periodes uit het wielrennen. De kopgroep schrijft het verhaal tot de finale, maar doet er uiteindelijk niet toe. De sterkste ploeg met de sterkste rijder rijdt tot ongeveer 5km voor de finish en dan gaat hun kopman, die ook de sterkste renner is.

Natuurlijk was het een beetje spannend omdat Vingegaard nog niet volledig uitgeschakeld was. En omdat de meer complot gerichte types al een miraculeuze onstopbare wederopstanding van VIngegaard voorspeld hadden.

De tour is nog niet voorbij en het is best een interessante tour, maar deze etappe komt qua koersverloop rechtstreeks uit de toptijden van Armstrong of Sky.
13-07-2024 18:35
@Djaga djaga
Vingegaard op 75% hahahaha. Ze rijden hier alle records uit de boeken. Maar Vingegaard rijdt op 75%. Moet je nagaan als ie 100% zou zijn. Dan rijdt hij waarschijnlijk 2x zo snel als Pantani. wat een gezwets hier overal. Pogacar is dit jaar wat lichter en heeft zich voor het eerst in jaren echt op de Tour voorbereid door in het voorjaar niet ook nog even de ronde te rijden en andere koersen. Vingegaard rijdt gewoon nog betere waardes dan afgelopen jaar, dus die is gewoon goed. Maar ik denk nog steeds niet dat het al gespeeld is, al kan Pogacar wel voortaan proberen het wiel te houden van Vingegaard, en Visma heeft niet de mogelijkheden om de knechten van Uae eraf te rijden. Maargoed ze doen het beide knap, en Remco rijdt ook geweldig.
13-07-2024 17:31
blijkt vingegaard toch niet alles te hebben gefakes, fandom van pogi hoor jezus wat zijn jullie zielig.
    13-07-2024 17:41
    Je laat je nu wel erg kennen. Pogacar is gewoon beter, kwestie van accepteren maar vooral genieten.
    13-07-2024 17:50
    İk denk dat Niki Terpstra gewoon gelijk had. UAE een fout gemaakt in de rit naar Le Lioran. Op de toppen geen verzorgers om te bevoorraden en Pogi tegen een hongerklopje aangelopen.
    13-07-2024 21:19
    Dit is niet zielig, afgelopen week was de reactie op Pogi zielig om 1 seconde
13-07-2024 17:32
Dit was zeer indrukwekkend van Pogacar, deze had ik niet verwacht. Vandaag zie je dat Vingegaard niet in topvorm is. En Vingegaard is nu echt afhankelijk of Pogacar nog gaat verslechteren deze Tour. Anders is 2e ook een mooie plaats in zijn situatie.
13-07-2024 17:33
Vlab heeft toch wel een probleem. UAE hele dag tempo gemaakt en dan poeft ie weg.

Hoe gaat Vlab de controle pakken in de bergen? Zoals in de vorige jaren Pogacar slopen. 1 tegen 1 lijkt een lastig verhaal te gaan worden.
    13-07-2024 17:34
    Met welke renners gaan ze Pogi slopen? Roglic is weg, Kuss en Kruijswijk zijn er niet en Van Aert zit niet in de hoogvorm van toen …
    Ten opzichte van die valpartijen in het Baskenland en Vlaanderen valt het "probleem" natuurlijk best weer mee. Alles is relatief.
    13-07-2024 17:36
    Het was retorisch
    13-07-2024 17:38
    Visma heeft in deze Tour geen ploeg om dé topploeg UAE te slopen. Eerlijk is eerlijk. En ik zie ook niet hoe Vingegaard in zijn eentje minuten gaat goedmaken.
13-07-2024 17:36
Mokerslag bij donderslag voor Vlab.
13-07-2024 17:38
Bijzonder knap van Pogacar en goed uitgevoerd. Als hij in zijn ego is geraakt dan kent hij weinig genade. De kracht van de ploeg uitstekend ingezet maar helaas jammer voor de ontsnapping. Die krijgt helaas te weinig ruimte van de sprinters ploegen(afgelopen dagen) en van UAE.
Volgens mij moet Vingegaard, wil hij nog kans maken, het vooral op de steile stroken proberen. Daar is hij de evenknie van de Sloveen.
En wat een geweldenaar is Politt.
13-07-2024 17:39
Mooie koers gezien en bijzonder knap van Evenepoel dat hij relatief dicht op deze twee Tourwinnaars volgt in zijn eerste Tour. En ruim op de derde plek vooralsnog. Benieuwd of hij dit morgen weer kan volhouden.
    13-07-2024 17:43
    Lijkt telkens minder overschot te hebben op Rodriguez, maar geniet natuurlijk wel nog steeds ongeveer 3 minuten voorsprong. Wel moet ik zeggen dat hij er na de aankomst een beetje 'weg van de wereld' uitzag.
    13-07-2024 17:46
    Ongeveer 3 minuten is wel een erg bescheiden weergave van bijna 4 minuten
13-07-2024 17:41
Opvallend van Yates “With Tadej, you have no idea”. Dat lijkt mij toch wat lastig als team zijnde.
    13-07-2024 17:59
    Ze hebben het anders als team vandaag perfect gedaan.
    13-07-2024 18:07
    Denk dat ze vooral snel kunnen schakelen als de concurrent toch niet zo goed is als gevreesd.
    13-07-2024 18:24
    Dat zeiden de ploegmaten van Van der Poel ook over Van der Poel. De capaciteit om in het heetst van de strijd te kunnen improviseren.
13-07-2024 17:41
Mooie overwinning van Pogacar en natuurlijk geen schande na de route die Vingegaard heeft afgelegd. Wat ook meespeelt is dat heel VL hier niet op zijn sterkst is, Kuss wordt enorm gemist. Ze kunnen nergens het spel spelen om Pogacar te slopen en op deze manier kan Pogacar zijn sterkte gebruiken om op het laatst weg te rijden, waarbij Pogacar nog wel zijn helpers heeft. VL als ploeg is met alle malheur die ze hebben gehad wel de mindere van UA
De verschillen zijn natuurlijk nog niet enorm maar als het zich zo doorzet ziet het er goed uit voor Pogacar. Vingegaard blijft sterk, zelfs in deze conditie kan Evenepoel niet volgen. Voorlopig blijft de laatste een goed uitzicht houden op het podium wat ook knap is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine