Tour 2024: Tadej Pogacar herovert geel in rit over Galibier en deelt eerste tik uit aan Vingegaard
foto: Cor Vos
dinsdag 2 juli 2024 om 17:01

Tour 2024: Tadej Pogacar herovert geel in rit over Galibier en deelt eerste tik uit aan Vingegaard

Tadej Pogacar is de grote winnaar van de eerste bergrit van de Tour de France 2024. In de lastige Alpenetappe naar Valloire reed hij in de slotkilometer van de Col du Galibier weg van zijn concurrenten – Jonas Vingegaard incluis – waarna hij zijn voorsprong wist uit te breiden in de razendsnelle afdaling. Vingegaard, Primoz Roglic en Remco Evenepoel verloren aan de streep meer dan een halve minuut.

Na drie dagen Italië deed de Tour de France op dag vier haar naam eer aan. In de rit van Pinerolo naar Valloire, die ‘slechts’ 139,6 kilometer telde, stonden de eerste kilometers in Frankrijk op het menu. Hierbij zaten overigens zeer weinig vlakke kilometers. Na het klimgeweld in de Apennijnen konden we ons nu verheugen op een sportieve strijd in de Alpen. De renners kregen onderweg drie serieuze beklimmingen voorgeschoteld: die naar Sestrières (39,9 km aan 3,7%), de Col de Montgenèvre (8,3 km à 5,9%) en de iconische Col du Galibier (23 km aan 5,1%).

Het was met andere woorden een dag voor de klimmers. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt (2.627 meter) was de Col du Galibier, waarvan de top op negentien kilometer van de meet lag. Eenmaal op de top was er nog geen tijd om uit te hijgen. De streep was namelijk getrokken in Valloire en om daar te komen moesten de coureurs eerst nog negentien kilometer dalen.

Veel animo voor de vlucht
Met Richard Carapaz als nieuwe geletruidrager begon het peloton iets na 13u00 aan de eerste echte bergetappe in deze Tour. Er bleek – in tegenstelling tot gisteren – veel animo voor de vroege vlucht. Victor Campenaerts was de eerste aanvaller van de dag en ook een andere Belg – Wout van Aert – liet zich meteen zien in de spits van de koers. Deze pogingen werden echter al snel weer in de kiem gesmoord. Een daaropvolgende demarrage van Mads Pedersen zette meer zoden aan de dijk.

De Deen was er duidelijk op gebrand om de volle buit te pakken bij de tussensprint in Castel del Boco – na goed twintig kilometer koers – en reed even voor de meute uit. De oud-wereldkampioen kreeg echter al snel gezelschap van vijf tegenaanvallers, want Kevin Geniets, Magnus Cort, Frank van den Broek, Harold Tejada en Wout Poels wisten met succes de oversteek te maken vanuit het peloton. Een mooie vluchtgroep, maar in het peloton weigerde Alpecin-Deceuninck zich bij deze situatie neer te leggen.

foto: Cor Vos

Strijd om de groene trui, peloton dunt flink uit
De Belgische formatie had de slag gemist met Jasper Philipsen en probeerde de Belg nog voor de tussensprint terug te brengen tot bij Pedersen. Het was aan Silvan Dillier en vervolgens wereldkampioen Mathieu van der Poel om de scheve situatie recht te zetten. Intermarché-Wanty besloot ook een handje toe te steken – in dienst van Biniam Girmay – en zo kwam alles weer op tijd bijeen. Pedersen liet zich echter niet van de wijs brengen en won alsnog met overtuiging de tussensprint, voor Girmay, Bryan Coquard en Philipsen.

Deze rappe mannen hoopten na de sprint even op adem te kunnen komen, maar van stilvallen was geen sprake. De renners waren inmiddels begonnen aan de eerste klim van de dag, die naar Sestrières, en dit was voor de betere klimmers het sein om te versnellen. Een spervuur aan demarrages was het gevolg, terwijl achteraan het peloton de deur dan weer wagenwijd open stond. Voor de meeste sprinters ging het duidelijk te snel. Ook klassementsmannen Egan Bernal en Primoz Roglic werden even in de problemen gemeld, maar konden wel snel weer terugkeren.

Mathieu van der Poel liet zich zien op weg naar Valloire – foto: Cor Vos

Wereldkampioen Van der Poel in de aanval
Halfweg de beklimming naar Sestrières ontstond er – na veel vijven en zessen – dan eindelijk een kopgroep van liefst zeventien renners. Een opvallende naam in deze groep: Mathieu van der Poel. De wereldkampioen wilde blijkbaar eens zijn benen testen in deze bergrit en reed samen met erkende klimmers als Tobias Halland Johannessen, David Gaudu, Stephen Williams, Warren Barguil en Valentin Madouas een minuut weg van het inmiddels flink uitgedunde peloton. Daar reed EF Education-EasyPost – de ploeg van leider Carapaz – inmiddels een strak tempo.

De Amerikaanse formatie kreeg bijval van de mannen van UAE Emirates. De ploeg had duidelijk stoute plannen met Pogacar en dus mocht Nils Politt het vuile werk opknappen in dienst van de Sloveen. Hierdoor bleef het verschil met de groep-Van der Poel schommelen rond de drie minuten. Veel meer voorsprong kregen de zeventien vluchters niet, wat ook niet zo verwonderlijk was, gezien de aanwezigheid van Barguil en Eiking in de kopgroep. Zij waren de best geplaatste renners, op slechts 2’31” van gele man Carapaz.

Nils Politt reed zich binnenstebuiten voor zijn kopman Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

De koplopers waren inmiddels in Sestrière en mochten zo voor een eerste keer gaan sprinten om de bergpunten. Stephen Williams, de winnaar van de Waalse Pijl, bleek over de meeste punch te beschikken en nam zo vijf bergpunten mee richting de volgende beklimming. Op deze volgende klim, de Col de Montgenèvre, zagen we eenzelfde beeld. Williams won andermaal het sprintje en kon zo opnieuw vijf punten toevoegen aan zijn verzameling.

Wachten op spektakel
De kopgroep reed vervolgens in gestrekte draf richting de voet van de allesbeslissende Col du Galibier. De voorsprong op het peloton was inmiddels geslonken tot twee minuten, na een serieuze versnelling van UAE Emirates. De formatie uit het Midden-Oosten ging zijn verantwoordelijkheid niet uit de weg en leek uit op een machtsovername. Inmiddels waren de aanvallers begonnen aan de Galibier. In de eerste kilometers liep de weg nog nauwelijks omhoog en was het dus vergeefs wachten op spektakel. Het geduld van de wielerfan werd zo wel op de proef gesteld.

In het peloton was het inmiddels wel alle hens aan dek, want een bijzonder gretig UAE Emirates trok de groep op een lint. Onder aanvoering van Politt en Tim Wellens werd het verschil met de voorste groep steeds kleiner. De koplopers voelden de bui al hangen en dus bleven de eerste demarrages niet uit. De betere klimmers trokken ten strijde en hierdoor werd het kaf van het koren te scheiden. Waar Lazkano, Gaudu, Johannessen, Juul-Jensen en Burgaudeau zich wisten af te scheiden, besloot Van der Poel niet meer verder aan te dringen.

UAE Emirates met moordend tempo, Carapaz en Yates in de problemen
In de groep met daarin alle klassementsrenners werd Wellens na een laatste stevige kopbeurt afgelost door Marc Soler. De Spaanse klimmer gaf er nog een lap op en wist de groep zo nog wat verder uit te dunnen. Het was even Spanje boven, aangezien Lazkano zijn vier overgebleven medevluchters overboord wist te kieperen. De veelzijdige coureur van Movistar gooide zijn laatste kaarten op tafel, maar bleek een vogel voor de spreekwoordelijke kat. Op zeven kilometer van de top werd Lazkano in de kraag gevat, en kon het spel tussen de klassementsrenners echt beginnen.

Ondanks de niet al te steile percentages en de tegenwind kwamen enkele toppers zichzelf tegen. De eerste renner met naam en faam die moest passen, was Simon Yates. De nummer vier van vorig jaar kende een slechte dag en zou veel tijd verliezen. Niet veel later ging ook Tom Pidcock uit het rijtje en met nog zes kilometer te klimmen moest ook geletruidrager Carapaz de rol lossen. En daar bleef het niet bij, want onder beulswerk van Almeida, Juan Ayuso en Adam Yates werd de favorietengroep gereduceerd tot een vijftiental renners.

Bijltjesdag op de flanken van de Galibier
Wie de eerste schifting wel wisten te overleven: Roglic, Evenepoel, Mikel Landa, Egan Bernal, Carlos Rodríguez, Felix Gall, Giulio Ciccone en – natuurlijk – Pogacar en Vingegaard. De ‘knechten’ van Pogacar waren echter nog niet klaar, want een nieuwe versnelling van Almeida kostte Ciccone, Gall en Bernal de kop. Hierdoor bleven we met acht matadoren over, al stond er met Roglic een volgende topper op kraken. De Sloveen beet echter op de tanden en wist een moeilijk moment te overleven.

Pogacar rijdt weg van Vingegaard – foto: Cor Vos

Alleen: de verwachte aanval van Pogacar moest nog komen. De Sloveen hield zich echter lang afzijdig en liet het werk over aan zijn ploeggenoten Ayuso en Almeida. Tot de laatste kilometer. Met een verschroeiende demarrage reed Pogacar bij alles en iedereen weg, Vingegaard incluis. De Deen hield aanvankelijk nog gelijke tred met zijn Sloveense opponent, maar trapte in de laatste honderden, steile meters toch op zijn adem. Pogacar reed meter per meter weg bij Vingegaard en kwam met lichte voorsprong als eerste boven op de Alpenreus.

Afdaling op scherpst van de snede
Pogacar deed zo al goede zaken, aangezien er op de top van de Galibier namelijk 8, 5 en 2 boniseconden werden verdeeld. Maar de Sloveense veelvraat wilde meer: hij hoopte in de snelle afdaling richting Valloire zijn voorsprong op Vingegaard uit te breiden en zo al een eerste tik uit te delen aan zijn grote rivaal. De regerende Tourwinnaar liet dit niet zomaar gebeuren en zo kregen we een bij momenten zinderende afdaling, die op het scherpst van de snede werd afgewerkt.

In de eerste dalende kilometers leek Vingegaard wat dichterbij te sluipen, maar hij bleek niet in staat om het laatste gaatje te dichten. Pogacar had duidelijk het laatste woord, want de Sloveen wist in de resterende kilometers naar de finish zijn voorsprong weer uit te diepen. Vingegaard verloor toch van zijn pluimen en werd zelfs bijgehaald door Roglic, Rodríguez, Ayuso en Evenepoel. Maar tegen Pogacar bleek geen kruid gewassen: hij soleerde op knappe wijze naar de ritzege in Valloire en de gele trui.

Pogacar slaat toe! foto: Cor Vos

Vervolgens was het meer dan een halve minuut wachten op de binnenkomst van de eerste achtervolgers. Evenepoel wist het sprintje voor de tweede plek naar zijn hand te zetten, op 35 seconden van winnaar Pogacar. Ayuso, Roglic, Vingegaard en Rodríguez kwamen – in dezelfde tijd als Evenepoel – als derde, vierde, vijfde en zesde over de finish.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
124 Reacties
02-07-2024 17:03
Wat een spektakelstuk. UAE is een ongekende monsterploeg in de bergen. Pogacar, Vingegaard en Evenepoel maken alle 3 indruk met hun niveau hier. Evenepoel was een paar jaar terug misschien nog over zijn limiet gegaan. Ook door gister zich niet met geel te bemoeien.. hij rijdt als een ronderenner. Klasse.
    02-07-2024 17:20
    we hebben het zelf ook kunnen zien klootje
    open deuren staan al open
    02-07-2024 18:10
    REV heeft nu nog macht. Het probleem ontstaat in de 2e en 3e week als de macht weg is en er zware lange bergen komen. Wait and see….

    REV is een wereldtopper, wellicht ( samen met Pogi) de beste eendagsrenner op zwaardere parcoursen maar kan niet wedijveren met de ronderenners in de 2e en 3e week in het hooggebergte. Op Plateau de Beille gaat hij kopje onder…..mijn voorspelling
    02-07-2024 19:23
    Eergisteren kon Vingegaard nog volgen, vandaag al niet meer.
    De tijdrit zal aantonen of en hoe snel zijn verval is, hoe snel die geringe reserve slinkt.
02-07-2024 17:14
Ik verbaas me altijd een beetje over mensen die bewondering uitspreken voor de UAE ploeg, zo van wow wat is die ploeg goed. Natuurlijk is die goed, ze hebben de afgelopen jaren gewoon iedereen die bereid was er te rijden meer betaald dan iedere andere ploeg zou betalen. Ja, dan krijg je zo'n ploeg. En dat mag natuurlijk, maar dan krijg je dit.
    02-07-2024 17:25
    In de 30 jaar dat ik de tour volg heb ik nooit zo'n sterke ploeg gezien.
    02-07-2024 17:28
    US Postal misschien of is dat al meer dan 30 jaar geleden?
    02-07-2024 17:43
    Maar toch zijn ayuso en almeida geen vrienden meer kijken hoe dat gaatde rest van de tour
02-07-2024 17:12
Pogi te sterk vandaag. Respect voor Vingegaard dat hij zo snel weer dit niveau haalt.
02-07-2024 17:10
V-lab als collectief viel me tegen. Wat een overmacht van UAE.

Gister brak Vingegaard al bijna na een aanzet van Pogacar na een bocht bergop. Nu gebeurde het toch.


Er zal op een onverwacht moment een hinderlaag gelegd moeten worden, anders zie ik het toch somber in. Dit was Vingegaard’s terrein toch? Dik boven de 2000m. Ik zou toch iets minder goed slapen als Vlab vannacht.
    02-07-2024 17:30
    Begreep ook niet dan Vingegaard niet in het wiel van Pogacar gaat zitten.
    02-07-2024 17:32
    Niet helemaal mee eens. Van Vingegaard had ik veel minder verwacht gezien wat er gebeurd is dit jaar. Hij verbaast me in positieve zin. Als collectief wel minder ja. Jörgensen had waarschijnlijk langer vooraan willen blijven, net als Kelderman. Ze zijn wel beiden flink gevallen. Kuss wordt gemist.
    02-07-2024 17:43
    Kelderman had ik geen moment verwacht bij de pakweg laatste twintig overlevers. Jorgenson heeft het uitstekend gedaan, in ieder geval boven mijn verwachting.
    02-07-2024 23:24
    Zijn terrein is de 3e week met perfecte voorbereiding. Volgens mij is die jongen nu al lang blij dat hij binnen 60 seconden staat van Pogi.
02-07-2024 17:26
PCS toch een stuk sneller dan cyclingflash
    02-07-2024 18:24
    Bijzonder om iets te implementeren dat de informatievoorziening tijdens de tour verslechtert.
02-07-2024 17:08
Echte krachtpatserrit van Pogacar.

Ook de uitdagers doen het allemaal naar behoren. Gewoon doorzetten allemaal want vergeet niet ‘i’m gone, i’m dead’. Het kan echt iedereen overkomen.
    02-07-2024 17:11
    Die I am gone zou normaal gezien met Giro in de benen moeten komen in week 3. Dat lukte niemand behalve Pantani. En die had snoepjes.
    02-07-2024 17:30
    Pogi is wel een ander paar mouwen natuurlijk, en snoepjes zijn er nog wel maar heten anders en zitten legaal in ieders achterzakje bij de toppers.

    Hoe dan ook: de voortrajecten van Pogi & Vingy mogen alle anderen nog laten dromen over de tour winnen, no doubt.
02-07-2024 17:05
Genoten van de rit. Wat een nummer van UAE en Pogacar. Maar zeker nog niet gedaan voor Vingegaard. De andere twee grote lijken al een beetje af te haken.

Voor Evenepoel was die afdaling toch wel schokkend om te zien hoe matig hij kan dalen. Maar als hij los is en kan tijdrijden, dan is het een beest. Mijn god, die gaat echt hard dan.
    02-07-2024 17:06
    Renaat en José maakten er na verloop van tijd al van dat Evenepoel berekenend had gedaald
    02-07-2024 17:27
    Evenepoel zijn afdaling was slecht (voor een prof die een klassement wil rijden in de Tour alleszins), zeker. Maar na wat die jongen al heeft meegemaakt in afdalingen...lijkt me gewoon menselijk. Het is hem vergeven. Ik had de indruk dat dit bij Vingegaard ook nog wel wat speelde.
    02-07-2024 17:33
    Dalen is niet de specialiteit van Evenepoel, hoe graag zowel hij en zijn fans dat anders zouden willen zien. Laat beginnen fietsen, het nodige meegemaakt hebben in afdalingen: het is gewoon logisch.

    Maar hij is heel beneden gekomen, mag moraal putten uit zowel eergisteren als vandaag op het vlakke / in de bijtrapgedeeltes. Eerste stuk TdF is hoopgevend voor iedereen die hem succes gunt.
    02-07-2024 17:40
    Mooie rit, alleen spijtig dat UAE en Pogacar hier meedoen. Dat verpest het een beetje.
02-07-2024 17:07
Goed dat de afdaling er op beetje smeltwater na droog bij lag. Hoeven we het gelukkig eens niet over valpartij(en) te hebben. Persoonlijk vind ik, los van de veiligheid, een finish op een top mooier.
02-07-2024 17:09
Wat een ploeg, dat UAE. Idioot goed, zoals al gevreesd werd. Evenepoel en Vingegaard toch redelijk op de afspraak, misschien wordt het toch nog een beetje leuk in de laatste week.
Vingegaard daalt wellicht trager na dat ongeval. Daalt ook lekkerder als je nog geen kinderen hebt, zo is mijn idee.
    02-07-2024 20:26
    Idem voor Evenepoel, na die valpartij in het Baskenland..
02-07-2024 17:15
Vingegaard verloor maar 8 seconden bovenop, en de rest in de afdaling. Bochten van hem waren goed, maar de punch de bochten uit minder, daar verliest hij op. Omhoog is ie nog steeds dicht bij het niveau van pogi.
    02-07-2024 17:18
    Het leek mij echt bewust op enigszins sparen in de afdaling door geen te hoge wattages te trappen en ook op het bijtrapstuk niet te veel in het rood te gaan. Met zijn smallere basis kunnen dit soort zaken wel een positief effect hebben op het herstel en de komende weken.
    02-07-2024 19:02
    Die gaat echt niet inhouden in een bij trap afdaling om zich te sparen hoor. Geloof ik geen snars van.
    02-07-2024 20:28
    Evenepoel verliest boven ook maar 14 seconden en al de rest bergaf...de rest zat boven op 40 seconden....Conclusie, Zowel Vingegaard als Evenepoel rijden een matige tot slechte afdaling...Niet eens verwonderlijk.
02-07-2024 17:06
Genieten van pogi maar nu nog ze vorm vast houden dat gaat een probleem worden .

De handvraag is gaat jonas nog echt groeien of is dit het. En benieuwd naar de tijdrit of die gelijke trend kan houden op een vlakke tijdrit of tijd goed kan maken.

Remco kan misschien met de tijdrit 1 minuut goed maken .

Uae monsterlijk gereden wat een niveau.

Hopelijk een 3e tour zege voor Pogi
    02-07-2024 17:13
    Deze Pogacar is een grote kanshebber voor de ritzege vrijdag. Evenepoel zal al heel blij mogen zijn hem af te houden voor de ritzege.
    02-07-2024 17:15
    Ik denk niet dat REV in de TT de trui overneemt. 30sec kan hij pakken, 45 lijkt met te veel.
    02-07-2024 17:31
    Ik zie REVKET eigenlijk die minuut en de trui wel pakken, dat hij vandaag als eerste volgt nadat Pogi en Vingy gek worden? Is een indicatie van supervorm.
    02-07-2024 17:39
    Handvraag?
    02-07-2024 19:17
    " Genieten van pogi " Ik hoop voor u dat het straks nog zo is.. Dat hopen..............
    02-07-2024 21:45
    *hamvraag
    *tred
02-07-2024 17:08
Logisch om te zien dat Vingegaard nog geen 100% is. Toch is het indrukwekkend om te zien hoe snel hij weer op 90% zit. Vandaag zie je dat Kuss heel hard wordt gemist. De vraag is of Pogacar dit 3 weken lang gaat volhouden. Eerst maar eens kijken hoe hard Evenepoel gaat uithalen in de tijdrit. Daar verwacht ik nog een verdere tik voor Vingegaard. En dan kijken of hij nog kan groeien deze ronde.
    02-07-2024 17:10
    En zo zie je maar dat een Vingegaard op 90% nog steeds stukken beter is dan de rest. Dat is gewoon een gegeven en kunnen we niet meer omheen.
    02-07-2024 17:12
    Ik zie niet wat Kuss vandaag voor waarde had kunnen hebben.
    02-07-2024 17:17
    Vandaag werd Kuss nog niet gemist. Vinegaard zat prima in het UAE treintje. Ook in goede doen had Kuss de demarrage van Pogacar niet kunnen volgen. Het is wel zo dat er nog genoeg etappes zijn waar dit wel een probleem zou kunnen worden.
    02-07-2024 17:17
    Sorry maar op 90% zou die vandaag op 10 minuten zijn aangekomen, je mag wat overdrijven maar drijf niet over
    02-07-2024 17:19
    Als Vingegaar maar op 90% zou zitten, komt hij hier binnen op 10 min. Het zal eerder 99% zijn.
    02-07-2024 18:08
    Nemen jullie spreekwoorden ook letterlijk?
    02-07-2024 20:37
    @ Marik , Jorgenson heeft de rol van Kuss tot nu toe goed overgenomen vind ik, trouwens, Kuss wordt er ook regelmatig 's uitgereden in de etappes....En wat dan te zeggen van Evenepoel? Hij had vandaag Landa, maar toen het er echt op aan kwam moest hij het toch ook zelf doen. Zoals ik het vandaag bekijk heeft enkel Pogacar heel veel voordeel van zijn ploeg, omdat het er zo veel zijn die nog meezitten....En ook hier "dan nog"....Hoe hard je ploeg ook trekt, je moet zelf in orde zijn anders is alles um sonnst. En Evenepoel in de tijdrit, mocht hij de tijdrit al winnen dan zie ik het op een secondenspel eindigen....Ik zie hem op Pogacar ergens tussen 5 a 10 seconden pakken (mijn gevoel), als hij de tijdrit al niet verliest, want ook dat zit ergens in mijn achterhoofd....Vingegaard kan volgens mij ook aangenaam verrassen vrijdag.
    02-07-2024 20:59
    Zeboe, sinds wanneer is "Vingegaard op 90%" een spreekwoord? Dat is voor mij een uitspraak die er op wijst dat je niet goed kan rekenen.
    02-07-2024 21:50
    @ kzitkapot (en sus), net zoals jullie niet weten of hij op 90 of 99% zit...
    03-07-2024 06:54
    Sjonge, klopt maar het zal toch meer rond de 99% dan 90%. Bij dat laatste % wordt hij gewoon losgereden door het "peloton".
02-07-2024 17:12
Ben ik de enige die het zo onnozel vind dat Vingegaard heel dichtbij was op de top en uiteindelijk om en bij 45 seconden verliest op Pogacar? Samen met de stress die ik krijg bij het kijken van een afdaling hoeft het voor mij niet.
    02-07-2024 17:15
    Onnozel dat ze dat zo organiseren bedoel je? Van mij had het niet gehoeven, niet fijn om maar te kijken na alle ongevallen van de afgelopen jaren.
    02-07-2024 17:15
    Is aniet onnozel, toch. Hij leek de afdaling veel ‘safer’ te rijden. Begrijpelijk. Die nam gewoon minder risico’s en dan krijg je uiteindelijk een tik, zoals het ook hoort. Gewoon heel sterk gereden van Pogacar.
    02-07-2024 17:18
    Mss consignes gekregen uit de volgwagen: afweging tss risico's hier vs topvorm in de 3e week.
    Superknap wat Pogacar hier deed; het is een kunstenaar in de afdaling. Maar 1 fout en weg Tour.
    02-07-2024 17:18
    Ja onnozel om het zo te organiseren vooral, maar ook nefast voor de spanning dat een klein verschil op die manier wordt uitvergroot. Tuurlijk doen de renners gewoon hun ding op het parcours dat ze krijgen, maar na Mäder vorig jaar vind ik het maar angstaanjagend.
    02-07-2024 17:20
    Zo’n gevaarlijke afdaling was het nou ook weer niet. Ik vond het wel spectaculair en heb geen moment het idee gehad dat er iemand onderuit zou gaan.
    02-07-2024 17:22
    @wielerlover,
    Vond het ook maar niks.

    @vevie,
    Het eerste stuk van de afdaling was veel technischer dan het tweede stuk. Het eerste stuk bleef Vinegaard nog in de buurt, dus hij ging ongeveer even snel/risicovol naar beneden als Pogacar. Vinegaard verliest het op het tweede stuk, waar je veel meer kan bijtrappen. In mijn optiek verliest hij het dus niet op durf maar op conditie.
    02-07-2024 17:37
    Vorig jaar killt Vingegaard hem omgekeerd in de afdaalmomenten van de tijdrit, nu hier een verschil maken is gewoon eerlijk en gebaseerd op vorm.
    02-07-2024 18:35
    @ vevie Bijtrappen in een afdaling, daar moet je wel een geweldige conditie voor hebben, haha.
    Los daarvan vind ik vooral die bonusseconden op de top van Galibier en aan de aankomst te belachelijk voor woorden. Wat mij betreft koersvervalsing. De gele trui behaal je op tijd en niet dankzij bonussen. Daarvoor bestaat de groene trui.
    03-07-2024 02:29
    Voor bijtrappen in een afdaling hangt veel af van de versnelling. 80 km per uur correspondeert met 124 rpm voor 55/11. Dat is behoorlijk hoog. Ik las ergens dat Vingegaard een paar tanden minder op de voorplaat had en dus nog sneLler moest trappen dan Pogacar.
02-07-2024 17:22
Had een wat afwachtender etappe verwacht, maar het werd toch enerverend. Op Pogacar staat nu geen maat, daarbij steunend op een ijzersterke ploeg. Dapper weerwerk van Vingegaard maar dat hij na zijn crash in Baskenland wat minder is geworden in het afdalen is begrijpelijk. Zijn ploeg kwam behoorlijk te kort vandaag. Evenepoel knap standgehouden; Bij Roglic lijken slijtageplekken zichtbaar te worden.
Heb me wel geamuseerd vandaag.
02-07-2024 17:07
Verschil tussen Pogacar en Vingegaard leek (bergop) nog wel mee te vallen .. maar wat waren Ayuso en Almeida sterk!! Al een geluk dat Yates wat tegen viel ..
    02-07-2024 18:06
    Was ook maar een goeie kilometer dat Pogi doortrok.
    02-07-2024 19:07
    De aanzet na de bocht van Vingegaard was minder en verloor daar steeds tijd. Dat was waarschijnlijk alleen maar meer geworden bij een grotere afstand naar de top. Dat moet beter in de laatste week.
    02-07-2024 20:51
    Eigenlijk zouden Almeida en Ayuso in een ander team zelf kopman moeten zijn ipv voor een andere kopman te rijden. Kan me niet voorstellen dat vooral een Ayuso met die rol nog lang vrede blijft nemen.
    03-07-2024 09:07
    Ayuso deed weliswaar eerder in de rit al kopwerk, maar kon nadien op de bagagedrager richting plek 3 sprinten, waardoor hij (nog steeds) uitzicht heeft op het tourpodium. Denk voorlopig niet dat die erg ontevreden is..
02-07-2024 17:18
Vingegaard naar omstandigheden nog prima.. Maar Visma-Lab als ploeg viel me niet mee.. Een herhaling van hun plan van vorig jaar lijkt me alvast uitgesloten..
    02-07-2024 17:22
    Yep, the control room was ff niet in control…
02-07-2024 17:19
vond visma nog wel meevallen, gezien hun wankele voorjaar en geïmproviseerd team.

had eerlijk gezegd verwacht dat bora het betere blok zou zijn na uae, maar dat viel even tegen.
02-07-2024 17:28
Trouwens rijdt Ayuso echt een eigengereide koers. Deed op de klim alsof hij het goed lastig had, om dan uiteindelijk wel naar voor te komen voor kopbeurten die duidelijk minder lang waren dan van Almeida. En komt gewoon als derde binnen, neemt nog wat boni's dus had nog wel een sprintje in de benen.
    02-07-2024 17:54
    Kreeg al op z’n donder van Almeida omdat hij zich achteraan was gaan weg steken. En dan inderdaad beter in de finale, dat kan toch wat botsen binnen het team.
    02-07-2024 18:05
    #freeAyuso.
    Snel naar een andere ploeg met die gast.
    02-07-2024 18:24
    Pogaçar is natuurlijk de onbetwiste kopman. Ayuso is de toekomstige kopman of kopman als Pogaçar er niet is of wegvalt. Dit is de eerste koers in het wielerleven van Ayuso waarin hij zal moeten knechten…..maar dat gaat hij / dat mag hij wel als laatste doen. En waarom zou je trouwens geen zand in de ogen strooien van je tegenstanders door achter in het peloton te fietsen. Geen betere truc dan de oude indianentruc…
    02-07-2024 21:02
    Mogelijk dat het plan was om Ayuso te sparen en dicht in het klassement te houden voor het geval Pogacar iets tegenkomt. Alleen door het wegvallen van Yates hij toch op de kop moest met flinke tegenzin. Desondanks eindigt hij toch in de groep achter de ongenaakbare Pogacar. IJzersterk!
02-07-2024 17:55
Naast Pogacar was er maar 1 kopman die nog een ploegmaat had: Evenepoel met Landa. Daarnaast zater Van Wilder & Hier er ook nog lang bij. Dus genoeg over de “slechte ondersteuning”.
    02-07-2024 18:35
    Alleen was die ene toch ook duidelijk bezig voor zijn eigen klassering, vond het jammer dat hij door een slechte bocht naar eigen zeggen de aansluiting verloor. Heeft in SQS nu wel prima ploeg om mee te sluipen voor klassement daar het er niet direct uitziet dat ze veel de koers gaan of hoeven dragen.
    02-07-2024 18:39
    SQ had vandaag zeker het tweede sterkste team. Landa zat er de hele beklimming bij tot de demarrage van Pogacar. En toen was het aan Evenepoel.
02-07-2024 17:59
Ik weet niet of Vingegaard dit als een tik ervaart. Of juist als een opsteker, gezien zijn aanloop.

Misschien is de tijdrit van Vingegaard op dit moment wel zijn achilleshiel ten opzichte van de concurrentie.
02-07-2024 17:02
Sterke Pogacar. De heerser op dit moment. Vingegaard duidelijk de tweede man nu, maar die gaat nog groeien in de ronde. Evenepoel op pole voor het derde plekje op het podium, op dit moment.

Mas, S. Yates en Carapaz een ongenadig pak slaag gekregen, zeg. Ook jongens als Jorgensen, Bernal en A Yates een ferme tik gekregen. Het is nu aan de rest om terug te komen, want Pogacar heeft het nu ferm in handen.
    02-07-2024 17:06
    Vingegaard zal, met zijn geringe basis, eerder ineenzakken.
    02-07-2024 17:15
    @midi Dat zou heel goed kunnen, aan de andere kant zou het net niet kunnen volgen vandaag van Pogacar ook een gebrek aan wedstrijdritme kunnen zijn en is hij straks misschien wel de gelijke van Pogacar. De lichaamsfysiologie verschilt ook per persoon, de een zal sneller een basis opbouwen dan de ander. Dingen die we allemaal niet weten. Misschien wordt de een straks een beetje verkouden en de ander niet... De tijd zal het uitwijzen, maar wat beiden doen is in ieder geval ontzettend knap.
    02-07-2024 20:36
    Je vergeet dat Pogacar ook de Giro gereden heeft en net ziek is geweest. Hoewel hij er weinig van lijkt te merken, kun je niet uitsluiten dat hij richting het einde van de week minder wordt. Misschien dat Vingegaard er geen gebruik van maakt, maar waarom niet Roglic of Evenepoel. Die zijn een niveau (of twee) minder, maar ik acht ze hoger in dan Yates vorig jaar en die had Pogacar vorig jaar al bijna gepasseerd.
02-07-2024 17:06
Is/zijn er nog bergrit(ten) die bergop eindigen? Zo ja, dan krijgen Vingegaard en vooral Evenepoel een pandoering.
    02-07-2024 17:09
    Ík zou het parcours even checken, schijnt dat die informatie inmiddels te vinden is.
    02-07-2024 17:20
    Nee, geen enkele aankomst bergop dit jaar
    02-07-2024 17:20
    Einde week 2 en einde week 3. Afwachten hoe de vermoeidheid zich doorzet bij Pogacar.
    02-07-2024 17:21
    Nee er volgen geen aankomsten bergop meer! Daar doet een organisatie doorgaans niet aan joh, is zo saai immers.
    02-07-2024 17:33
    Ik had gehoord dat ze vanavond richting Parijs vliegen & dan daar nog 2 weken en een halve criteriums gaan rijden. Sluit nauw aan bij de Olympische spelen, wat een gigantisch voordeel zou zijn. Maar het is maar van horen zeggen natuurlijk, het parcours is een goed bewaard geheim.
02-07-2024 17:11
Heel erg vergelijkbaar met Puy de Dome vorig jaar waar Vingegaard die de versnelling net niet kon volgen en blijft hangen op 7 seconden. Alleen volgde er dit jaar nog een afdaling en in het bijtrap gedeelte liep Pogacar logischerwijs uit.
Goede dag ook voor Evenpoel die sterk was en Roglic die zich goed herpakte.
We gaan nog een mooie tour krijgen. Als de wielerwetten worden gerespecteerd wordt Vingegaard alleen maar beter en Pogacar in de laatste week minder met de giro in zijn benen.
    02-07-2024 17:13
    De wielerwetten gaan juist dat een gebrekkige voorbereiding je het meest parten speelt in de derde week. Vingegaard is daar nu wel bijzonder goed in, qua herstel enz. dus we zullen het zien.
    02-07-2024 17:14
    [quote] Als de wielerwetten worden gerespecteerd wordt Vingegaard alleen maar beter. [/quote]
    Ik twijfel daaraan, met zijn smalle basis.
    02-07-2024 21:10
    Beste
    Waarom "liep Pogacar in het bijtrap gedeelte van de afdaling logischerwijs uit op Vingegaard"? Ik zou eerder verwachten dat Vingegaard - gelet op zijn verstoorde voorbereiding - bergop niet kan volgen of snap ik nu niets meer van wielrennen?
02-07-2024 17:13
Na gisteren is dit fijn voor België.
    02-07-2024 17:23
    Voor Nederland is hopelijk/wellicht een beter lot weggelegd dan voor mijn onfortuinlijke, maar ook matige landgenoten. Ik zal ze met plezier aanmoedigen.
02-07-2024 17:15
En toen was de Tour in feite al beslist.... Niet alleen steekt Pogacar er duidelijk bovenuit, hij heeft ook veruit de sterkste ploeg. Want ik denk niet dat Ayuso en Almeida (veel) onderdoen voor de concurrentie.
    02-07-2024 21:18
    Zonet gelezen op Sporza, quote van José De Cauwer op prestatie UAE team tijdens rit deze namiddag: "Dat heb ik nog zelden gezien, hoe een ploeg op die manier tempo maakt. Ze zaten bij de laatste 10-12 nog met 4 renners. En dan is een Adam Yates nog onder niveau vandaag". Klinkt angstaanjagend maar vooral weinig hoopvol.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine