Tour 2024: Soudal Quick-Step presenteert ploeg rond Remco Evenepoel
Remco Evenepoel weet wie zijn helpers zullen zijn tijdens de komende Ronde van Frankrijk. De wereldkampioen tijdrijden zal bij zijn debuut in de Tour bijgestaan worden door onder meer klimmers Mikel Landa, Ilan Van Wilder en Jan Hirt. In totaal zitten er vier Belgen in de selectie.
De 24-jarige Evenepoel stond al twee keer aan de start van zowel de Giro als de Vuelta, die hij in 2022 op zijn naam wist te schrijven. Nu volgt dus zijn debuut in de Tour de France. De aanloop naar La Grande Boucle verliep niet vlekkeloos voor Evenepoel. Hij kwam zwaar ten val in de Ronde van het Baskenland en brak daarbij zijn sleutelbeen en schouderblad.
In het Critérium du Dauphiné maakte Evenepoel zijn rentree. De Belg won de individuele tijdrit overtuigend, maar kon in de bergen niet met de besten mee. Hij eindigde uiteindelijk als zevende in het klassement. Nadien moest hij het BK in Zottegem nog aan zich voorbij laten gaan vanwege een verkoudheid.
Mikel Landa als luitenant
Bergop zal Evenepoel met name rekenen op de steun van meesterknecht Mikel Landa. De Bask was zelf al tweemaal vierde in de Tour (2017 en 2020) en eindigde in de Dauphiné als tiende. Daarnaast zullen ook Ilan Van Wilder, Louis Vervaeke en Jan Hirt, onlangs nog achtste in de Giro d’Italia, ongetwijfeld lang mee kunnen als het omhoog gaat. Gianni Moscon is een veelzijdige renner en op meerdere terreinen inzetbaar om Evenepoel bij te staan. Yves Lampaert en Casper Pedersen zullen met name op het vlakke hun werk moeten doen.
Selectie Soudal - Quick Step in Tour de France 2024
Eight little boys’ dreams have come true!
Introducing the Soudal Quick-Step riders for the 2024 @LeTour, where they hope to race the way they dreamt of and to inspire future generations of cyclists 🤩 pic.twitter.com/RBEthbRBSW
— Soudal Quick-Step Pro Cycling Team (@soudalquickstep) June 25, 2024
Landa is inderdaad nog altijd een topper met dit jaar een 2° plaats in Catalonie en vorig jaar nog 5de in Vuelta.
Van Wilder was dit jaar 4de in UAE en Romandie en kon vorig jaar eigenlijk top-10 Giro gereden hebben mocht hij niet zoveel tijd verloren hebben in het begin in dienst van Remco.
Hirt was gewoon 8° in deze Giro.
Lampaert en Pedersen zijn gewoon goeie knechten voor op het vlakke en positioneren.
Vervaeke en Moscon zijn de enige die ik misschien ook niet direct zou gekozen hebben (en eerder een Asgreen en Vansevant/Alaphilippe).
Het is inderdaad niet een ploeg zoals UAE of Jumbo. En ook INEOS en Bora zullen nog iets beter zijn. Maar daarna is het nog altijd zeer degelijke ploeg.
Dezelfde commentaren kwamen er ook voor de gewonnen Vuelta van 22, maar daar hebben ze echt wel aangetoond dat ze het konden.
Tevens moet je ook niet het belang overdrijven. Als je je kopman tot de laatste berg kunt ondersteunen, dan is dit eigenlijk al voldoende. Of dit dan tot 2km of 5km vd meet is...
Als Pogacar of Vingegaard aanvallen is het toch allemaal man tegen man
En nee, Evenepoel heeft inderdaad geen Kuss, Adam Yates, Jorgenson, of Almeida in zijn ploeg momenteel. Daar zijn er ook niet zoveel van, en ploegen als UAE, Visma LAB en Bora Hansgrohe hebben nu eenmaal een (veel) groter budget dan Soudal-Quickstep om dergelijke mannen aan te kopen.
QS heeft altijd al slim moeten zijn met zn budget, een ook mikken op goede scouting en jongere renners. Momenteel gaat een hap van het budget al naar Remco zelf, en dan nog naar Alaphilippe en consoorten ook. Dan is er geen geld meer om een Adam Yates aan te kopen... Ze mogen blij zijn dat ze mannen als Van Wilder en Vansevenant hebben die naar verhouding niet zo duur zijn.
Als je een paar keer op je helpers moet rekenen in de echte strijd is dat meestal een veeg teken…
Nu, 6 maanden later, kan je perfect argumenteren dat Merlier hier aan de start had kunnen staan. Hij heeft dit jaar echt nog een stap gezet t.o.v. vorige jaar zowel qua inhoud als qua snelheid. Daarenboven rijden Pogacar en Vingegaard bergop alles zo kapot dit jaar dat podium het hoogst haalbare is.
Een hybride-ploeg had dus zeker gekund. Maar op het moment van uitplannen begrijp ik goed waarom ze deze keuzes gemaakt hebben.
Neem gewoon Van Lerberghe en Merlier mee ipv bvb Moscon en Vervaeke.
Kans is groot dat je een rit wint in de eerste week.
Remco heeft nog 5 man in steun. Laten we eerlijk zijn: het zullen vooral UAE en Jumbo-Visma zijn die het meeste werk opknappen, SQS zal vooral moeten volgen. Dan is 5 man in steun nog zeer ruim lijkt me.
Dat klopt alleen in het scenario dat Pogacar/Vingegaard om het geel vechten. De ploeg Soudal gaat, of het realistisch is doet niet ter zake, uit van het scenario dat Evenepoel het geel draagt en dat hun ploeg de koers zal moeten dragen. Als het eigen team al niet gelooft in een Tourzege, dan geef je jouw kopman ook geen vertrouwen mee.
Als het aan hem lag, had de ploeg daar zelfs niet eens gereden om tot een sprint te komen.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat dit gezeik er niet was geweest als dit de selectie van Lotto Dstny was geweest.
Het gaat over Lefevere en Evenepoel en dat is al een voldoende trigger om weer helemaal los te gaan, maar dat Gaudu Demare niet alleen uit de Tourploeg, maar zelfs uit het team werkt, dat vinden we maar normaal.
Dat Meeus of Welsford niet worden overwogen door Bora evenzeer.
Dat Viviani of Hayter geen seconde op de longlist hebben gestaan bij INEOS volkomen logisch.
Groenewegen en Kooij in het verleden zelfde verhaal.
Ik vind het perfect logisch dat teams met een top-5 kandidaat een volledig team in dienst meenemen, of op z'n minst renners meenemen die de switch kunnen maken (zoals bv een Van Aert of Pedersen). Ik denk dat dit seizoen het des te duidelijker heeft gemaakt dat een valpartij snel gebeurd is. Nibali kreeg in het verleden ook een volledig team in dienst mee, terwijl hij op papier kansloos was tegen Froome en Contador, maar kijk, die vielen uit en ik denk dat Astana maar wat blij was dat ze een volledige lichtblauwe klimarmada klaar hadden staan.
En geen Merlier???? Kom op jongens!
Zijn eerste Giro was eerste grote ronde en direct na zijn zware blessure. Dus dat kan je hem nog niet 100% kwalijk nemen.
Vorige Giro stond hij gewoon in het roze en 2 zeges wanneer hij met covid moest opgeven.
Dat hij hem niet zal winnen, lijkt mij ook wel maar dat hij niet voor een top-10 (of zelfs top-5) in AK kan rijden is te ver.
Een ding is wel zeker, hij zal eerder strijden om te winnen en zich volledig opblazen dan gewoon volgen, lossen en tempo bewaren om anoniem nog top-10 te rijden.
*Dat hoop ik natuurlijk niet - het wordt tijd dat hij nog eens een volledige GR goed voorbereid start en zonder pech doorkomt, zodat hijzelf en de buitenwereld weten waar hij nu echt staat t.o.v. de verzamelde klassementstoppers.