Tour 2024: Sepp Kuss niet fit genoeg om te starten, Visma | Lease a Bike roept Bart Lemmen op als vervanger
Sepp Kuss - foto: Cor Vos
dinsdag 25 juni 2024 om 11:07

Tour 2024: Sepp Kuss niet fit genoeg om te starten, Visma | Lease a Bike roept Bart Lemmen op als vervanger

Sepp Kuss zal zaterdag niet aan de start staan van de Tour de France. De Amerikaan zat in de selectie van Visma | Lease a Bike, maar is niet volledig hersteld van een corona-infectie. Bart Lemmen is zijn vervanger.

Kuss reed het Critérium du Dauphiné als laatste voorbereidingskoers op de Tour de France. Kuss begon als een van de (schaduw)favorieten voor de eindzege aan de Franse rittenkoers, maar was geen schim van de renner die vorig jaar nog de Vuelta a España wist te winnen. Uiteindelijk stapte hij niet meer op in de laatste etappe, waarna hij liet weten zich al enkele dagen niet volledig fit te voelen.

Sepp Kuss is niet voldoende hersteld van zijn corona-infectie en zal niet staten in de Tour”, laat Visma | Lease a Bike nu weten op sociale media. Op de site van het team zegt sportief manager Merijn Zeeman het volgende: “Dit is natuurlijk op de eerste plaats heel zuur voor Sepp. Zijn inbreng is altijd van groot belang in de ploeg, maar dan moet hij natuurlijk wel helemaal fit zijn. Helaas hebben we vandaag samen moeten vaststellen dat dat onvoldoende het geval is na die besmetting. Hij moet nu eerst even goed herstellen en zal daarom niet starten. Gelukkig hebben we met Bart Lemmen een goede vervanger klaar staan.”

Bart Lemmen
Bart Lemmen is bezig aan zijn eerste seizoen bij Visma | Lease a Bike. Vorig jaar kwam hij nog uit voor het ProTeam Human Powered Health en daarvoor reed hij voor het Continentale VolkerWessels. De oud-militair heeft echter al laten zien geen moeite te hebben met het WorldTour-niveau. Zo werd hij vijfde in de Tour Down Under en tiende in de UAE Tour. Onlangs eindigde Lemmen bovendien als tweede in de Ronde van Noorwegen.

“Ondanks dat hij pas anderhalf jaar professional is, blijkt Bart al een hele betrouwbare en sterke renner”, aldus Zeeman. “Hij ontwikkelt zich heel snel. Dat bewees hij dit jaar al met meerdere goede klasseringen. Hij rijdt goed bergop, en offert zich graag op voor zijn kopman Jonas Vingegaard. Ik heb veel vertrouwen in Bart.”

RIDE Magazine
67 Reacties
25-06-2024 11:24
Ja ja ja, veel pech dit jaar... gifbeker... etc. etc.

Maar: Bart Lemmen in de Tour! Hoe vet is dat?! Op het NK zag ik een spandoek van de Bart Lemmen fanclub. Op naar de Tour fanclub van Bart!
25-06-2024 11:59
Dat Kuss niet fit is vind ik helemaal prima! Weer een extra Nederlander erbij is altijd mooi.
    25-06-2024 13:42
    Wat een zure kutopmerking. Ga je diep schamen!
    25-06-2024 15:33
    Hj vliet Wat zegt hij hier verkeerd dan? Ik had zelf liever kuss maar hij mag dit toch gewoon vinden?
    25-06-2024 18:54
    Zo is dat, mooie kans voor Lemmen!
    26-06-2024 07:42
    Haha zeker niet. Iedere buitenlandse kopman of knecht die niet geselecteerd wordt en wèl een Nederlander vind ik mooi. Dat is waar de Tour voor mij om gaat, hopen op mooi Nederlands succes. Zo'n Kuss, Vingegaard of Pogacar boeit mij niks.
25-06-2024 11:11
Het houdt ook niet op voor Visma. Wat een geweldig harde klap dit. Tuurlijk was Kuss al niet goed in Dauphine, maar dat was ook deze ziekte. Tot nu was voor de Tour het wegvallen van Kruijswijk en Van Baarle natuurlijk een klap, maar met Kelderman en Van Aert waren er gelijkwaardige vervangers. Kuss vervangen is alleen echter onmogelijk.

Persoonlijk voor Lemmen natuurlijk wel een geweldige kans en vervolg op zijn verhaal
    25-06-2024 11:20
    Met Kus vond ik Visma sterker/veelzijdiger dan UAE, maar zo is UAE inderdaad wel de beste ploeg. Het is dat Pogacar ook op het minder geaccidenteerd terrein uit de voeten kan anders zou ik daar een coup plegen als Visma zijnde aangezien UAE topzwaar is aan klimmers.
    25-06-2024 11:26
    Waarom zou UAE Politt en Wellens mee hebben denk je? Politt kan prima uit de voeten op bv het gravel.
    25-06-2024 11:30
    Al vraag ik me wel af wat een Almeida en Yates nog in de tank zullen hebben als een Ayuso zijn werk heeft gedaan? Je zag dit eigenlijk al beetje in Zwitserland waar Almeida het werk op zich nam en Yates uiteindelijk nauwelijks beter was ( of soms zelf niet).
    Versta me niet verkeerd, het is altijd wel beter om extra goeie renners te hebben, maar ik denk dat de meerwaarde niet enorm zal zijn.
25-06-2024 11:28
Jammer voor Kuss en Visma. Mooi verhaal voor Lemmen. Met hoeveel renners zou Visma de Tour Eindigen?
    25-06-2024 11:33
    Mischien moet de vraag ondertussen zijn:
    Met hoeveel renners start Visma
    25-06-2024 12:50
    Door het wegvallen van kuss komen er ineens 2x zo veel nederlanders aan de start voor visma.
    Benieuwd hoe lemmen zich gaat manifesteren in de tour
25-06-2024 11:10
Pfoeh, dit doet de balans wel heel erg naar UAE overhellen. Hopelijk is Vingegaard echt sterk.
Als de sterkste renner ook veruit de sterkste ploeg heeft is er meestal niet veel aan.
    25-06-2024 11:37
    Visma heeft jaren de sterkste ploeg gehad he, mag ook eens andersom.
    25-06-2024 12:30
    Dan hebben Vingegaard en zijn team je de voorbije 2 edities wel
    oersaaie Tour's bezorgd hé?
25-06-2024 13:04
Leuk voor Lemmen, maar geen goed nieuws voor Vingegaard.
25-06-2024 11:09
Pfff, raakt de gifbeker nog eens leeg, of blijft het hele jaar zo?
25-06-2024 11:17
Ik zie het niet als een zwaar verlies. Kuss rijdt al het hele jaar tegen zichzelf. In de Tour had hij gedesillusioneerd rondgereden en was hij van weinig tot geen betekenis geweest voor zijn kopman(nen).
    25-06-2024 11:21
    Dan heb je niet echt opgelet de afgelopen jaren...
    25-06-2024 11:22
    Kuss reed niet veel beter of slechter dan andere jaren, en is in de derde week gewoon een zekerheid bij de beste 8 renners (en vaak beter).
    25-06-2024 11:24
    Kuss heeft in vrijwel alle klimetappes van dit seizoen moeten lossen bij de betere klimmers. Hij kon beter gezegd volstrekt niet mee. Maar misschien heb ik naar heel andere koersen zitten kijken.
    25-06-2024 11:25
    Ik denk het niet, Kuss had zich kunnen wegsteken de eerste week en in de ronde groeien, dat deed hij al vaker. Wel eens dat Kuss nog niet op punt stond, misschien was een Vuelta winnen een vergiftigd geschenk omdat hij meer druk ervaart? (Psychologie van de kouwe grond)
    25-06-2024 13:46
    Als ik dit zo lees en samenvoeg met mijn eigen waarnemingen lijkt het alsof Kuss toch echt een betere (luxe) knecht is dan een kopman.
25-06-2024 11:40
Bart L in de TdF, wie had dat verwacht.

Veel succes Bart.
25-06-2024 11:46
Zonde voor Visma | Lease a Bike, maar supermooi voor Bacardi Lemmen :)
25-06-2024 11:22
Een seizoen voor Kuss om bij het grofvuil te zetten. Wel lichtelijk verbaasd dat ze Lemmen boven Tulett verkiezen. Laatste etappes vond ik Tulett in Zwitserland wel ontbolsteren. Voor Lemmen wel echt een uitgelezen kans om zich te tonen.
    25-06-2024 11:23
    Dat is om alle flitsers hier te paaien die Nederlanders in de beste Nederlandse ploeg willen ;)
    25-06-2024 11:39
    Misschien denken ze dat Lemmen een grotere motor heeft om drie weken goed te blijven vergeleken met Tulett.
25-06-2024 12:13
Dit is een jongensboek verhaal aan het worden voor Lemmen. Ik wens hem heel veel succes.
Als hij een Amerikaan was geweest was er nu waarschijnlijk een film in de maak geweest of op zijn minst een gedramatiseerde 'real life' documentaire. Het is per slot van rekening een militair en daarmee ben je al meteen een held daar.
25-06-2024 11:36
Ik had dit wel zien aankomen. Na vorig jaar was het dit jaar gewoon net niet en met zijn ziek zijn in dauphine. Laat hem lekker voorbereiden op de Vuelta.
Ik snap de keus voor Lemmen.
Je hebt nu bergop jorgenson, kelderman en tratnik. Lemmen zal als eerste opgeofferd worden in de bergen lijkt mij. Ondanks dat hij mij heel erg verrasd heeft dit jaar.
Zelf had ik denk ik Staune-mittet, tullet of valtar meegenomen.
    25-06-2024 11:49
    Ik denk dat een Benoot nog beter bergop rijdt dan een Tratnik.
    Maar zowiezo zit je met een Tratnik, Benoot en Van Aert die overal hard kunnen rijden.
    25-06-2024 12:24
    @massimo, ik vindt wat dat betreft laporte iets beter heuvel/bergop dan benoot.
    Het is een goede selectie wat visma op de been zet. Of het genoeg is tegen UAE weet ik niet.
    25-06-2024 12:39
    Ik denk dat je Benoot aan het verwarren bent met andere renners =D.
    Benoot reed vorig jaar een ijzersterke tour bergop met zelfs top-25 plaatsen in bergritten.
    Tevens rijdt hij vaak top-10 in heuvelklassiekers (zelfs derde in Amstel dit jaar).
    Tevens al Strade gewonnen en 5de in Parijs-Nice geëindigd.

    Laporte kan zeker een korte helling opknallen, maar nergens komt hij ook maar ergens dichtbij Benoot als het langer dan 5min bergop loopt.
    25-06-2024 12:42
    Benoot klimt veel beter dan Laporte.

    Een goede Benoot gaat soms met de beste 20 omhoog, dat heb ik Laporte nooit zien dien.
25-06-2024 12:42
Als de kans zich een keer voordoet, de boel op de kant gooien. Visma heeft de betere harddrijders
25-06-2024 13:50
"Niet voldoende hersteld van een Corona infectie". Ik vraag me werkelijk af wie beter af is. De mensen die zich niet hebben laten vaccineren, of de mensen die zich wel hebben laten vaccineren. Ik zou zeggen, beste Sepp, neem nog een vaccin 4 weken voor start van de Vuelta, en zet de mondkap op. (Ook al geeft men officieel toe (zie "Corona papers RKI") dat dat (mondkap), geen enkel effect had, en het een "politieke" maatregel was).
Ik vraag me af wat Visma in de Tour gaat doen, de mondkap op, of af. Ik zet de borrelnootjes alvast klaar om het schouwspel te aanschouwen. Voor het sportieve is dit m.i. voor Visma een aderlating en een godsgeschenk voor Bart Lemmen.
    25-06-2024 14:58
    John nie doen
    25-06-2024 19:17
    Wel doen John.
    25-06-2024 23:02
    @Johnnie, de tijd zal leren wie het best af is. Ikzelf denk dat dat niet eens zo relevant is... maar, de tijd zal ons leren.
    Wat wel relevant is is wie diens eigenvrijheid heeft "teruggekocht" en wie diep van binnen vindt dat de andersdenkenden een (heel nare) dood mogen sterven. Van die laatste zijn er namelijk nogal veel van en meest trieste is dat ze zelf vinden liefhebbend te zijn.

    On topic: ik sta minder versteld van dit nieuws dan dat Kuss wel aan start had gestaan. Hij was dit seizoen nog geen schim van wat hij notmaal is. Zijn normaal gesproken mindere prestaties in voorbereidingskoersen doen daar niets aan af. Hij is eerlijk gezegd het hele jaar al erg slecht, dus het is goed dat hij vervangen wordt.
    Ik ben ook overtuigd dat als hij wel zou hebben gestart, zelfs in vorm, hij niet als kopman zou hebben gestart, wat hijzelf of anderen ook hebben gezegd in de media. Kuss' Vuelta-overwinning was een samenloop van omstandigheden, nooit een plan uitgetekend voor hem. Als Vingegaard echt had gewild, had hij Roglic zijn eigen gang laten gaan en was hij daar ook nog overheen gegaan en had hij die Vuelta makkelijk gewonnen, met zowel Kuss als Roglic op flinke afstand. Kuss is een meesterknecht, een bijzonder waardevolle meesterknecht. Daar heb je er nooit veel van. Maar geen kopman.
25-06-2024 14:36
Ben ik de enige die denkt dat ze dit bewust hebben gedaan omdat Kuss zelf te graag voor het klassement wil gaan? En ik denk het alleen hé, weet niks :p
    25-06-2024 14:52
    Je bent de enige ;)
    25-06-2024 15:25
    Wellicht heeft Vingegaard het magazine HELD nr27 gelezen, waar er ook een interview
    met Sepp Kuss in gepubliceerd staat waarbij hij zijn rol als mede-kopman in deze Tour
    beschreef......en deze opvallende uitspraak: "Waarom zou ik de Tour niet kunnen winnen?"
25-06-2024 15:13
Nu zijn er geen knechten meer die een type adam yates kan terughalen.
Wie van de 4 van uae gaat de tour winnen?
25-06-2024 16:44
COVID infectie of COVID injectie? Wanneer gaat Visma een uitzoeken? Of durven ze niet! Dat is zo laf, vooral in de Wielsport!
    25-06-2024 18:52
    Wappie
    25-06-2024 22:02
    Hahahaha dacht dat de Corona wappies tegenwoordig klimaatactivisten waren geworden
    26-06-2024 00:03
    Nee, het zijn de deugers, die zich netjes na de oproep “je doet het voor een ander” hebben laten injecteren, die zich nu druk maken om het klimaat. Ongevaccineerden zien het doorgaans niet zo’n vaart lopen met het klimaat, en zien ook hier de hype weer vol opgepompt worden.
25-06-2024 11:58
Maakt Jorgenson ook minder interessant voor de poultjes
    25-06-2024 15:11
    Want? Zou juist zeggen dat Jorgenson nog interessanter wordt.
    25-06-2024 15:11
    Want? Zou juist zeggen dat Jorgenson nog interessanter wordt.
    26-06-2024 05:52
    Waarschijnlijk omdat Dimitrofiets ervan uitgaat dat Jorgenson nu sowieso volledig moet knechten. Een dus ook niet de luxe krijgt om zich eerst een beetje te sparen en ook voorin het klassement te blijven.
25-06-2024 12:18
Zonde voor Kuss en Visma. Persoonlijk vind ik het echt leuk en interessant dat Lemmen zijn vervanger is. Het zegt wel iets dat hij meegaat en niet Tullet, die toch mee is geweest op het eerste trainingskamp.
25-06-2024 15:40
Jammer voor Kuss. Weet iemand misschien of ook Uijtdebroeks een besmetting had tijdens de Dauphine?
25-06-2024 17:56
Super jammer! En een echte aderlating. Leuk voor Lemmen maar dat is mijns inziens geen vervanging voor Kuss. De kansen van Pogacar zijn weer gestegen.
25-06-2024 12:00
Ik snap dat ze ondersteuning voor Vingegaard er bij willen, maar met zoveel pech had ik toch echt de opportunistische kaart getrokken en Kooij mee gestuurd om toch nog proberen een etappe te pakken.
    25-06-2024 12:13
    Misschien zegt dat ook wel iets over waar vingegaard tussen alle rookgordijnen en vraagtekens door, daadwerkelijk staat.
25-06-2024 12:51
Geen Koen Bouwman?
    25-06-2024 12:54
    Nee, ik heb het nog eens getripledoublecheckt: geen Koen Bouwman. Hij ontbreekt in de selectie.
    25-06-2024 13:08
    Koen gaat niet voor niets vertrekken bij de ploeg, krijgt de waardering die hij verdient niet (Eerste reserve voor de Giro en nu wordt Lemmen boven hem verkozen voor de Tour).
    25-06-2024 22:00
    Wat heeft Koen de laatste 2 jaar laten zien ?
    25-06-2024 22:18
    Lemmen is beter dan Bouwman. Waarom zou die laatste dan recht hebben op deze selectie?
25-06-2024 12:58
Zonde zonde zonde... Meer dan alleen een nuttige kracht! Een TOPPER in de bergen!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine