Tour 2024: Maxim Van Gils krijgt fikse boete voor veroorzaken val
foto: Cor Vos
vrijdag 12 juli 2024 om 19:32

Tour 2024: Maxim Van Gils krijgt fikse boete voor veroorzaken val

Maxim Van Gils heeft een fikse boete gekregen voor zijn manoeuvre in de sprint tijdens rit dertien van de Tour de France. De Belgische renner reed vol op zijn landgenoot Amaury Capiot, die – samen met heel wat andere renners – ten val kwam. De jury legt Van Gils een boete van 1500 Zwitserse Frank op voor ‘onbehoorlijk gedrag’.

In de slotkilometer van rit dertien probeerde Van Gils zijn ploeggenoot Arnaud De Lie in goede positie af te zetten voor de sprint. Hij wilde langs links naar de voorste gelederen van het peloton rijden, maar reed daarbij vol op Capiot. Die ging hard tegen de grond, samen met een hoop andere renners.

De jury heeft besloten dat Van Gils een boete moet betalen van 1500 Zwitserse Frank. Daarnaast verliest de Belg 60 punten in de UCI-ranking. Dat zal Van Gils niet graag lezen, want naar eigen zeggen was hij niet in fout. “Iemand van Arkéa (Capiot, red.) zakte door en keek volgens mij naar achter. Er was zeker een gat, ik denk een halve meter. Ik ging zeker niet in een gat dat er niet is. Ik ben geen sprinter”, zei hij aan Sporza.

Van Gils’ ploegleider Kurt Van de Wouwer heeft dezelfde mening. Voor de camera van onder meer WielerFlits zei hij het volgende: “Capiot week een beetje van zijn lijn”, aldus Van de Wouwer. “Niet veel, maar Maxim zat geblokkeerd tussen Capiot en de dranghekken. Hij moest iets. Het was dat of zelf vallen. Dus ik denk niet dat hij iets verkeerd doet. Helemaal niet.”

RIDE Magazine
40 Reacties
12-07-2024 19:51
Wie in hemelsnaam zit er eigenlijk in die jury... Al de gehele Tour de France nemen ze onbegrijpelijke beslissingen...
Van Gils kan hier nu eens volledig niets aan doen, Capiot is trager en wijkt van zijn lijn af. Gisteren declasseren ze Demare voor een kleinere afwijking van zijn lijn.
Vandaag bestraffen ze Van Gils die zelf bijna de hekken word ingereden...
    Op het moment dat Capiot afgeeft versnelt Van Gils, duikt in een gat dat al niet bestond en geeft Capiot als beloning een schouderbeuk. Van Gils zou voor de rechter gedaagd moeten worden vanwege een poging tot zware mishandeling. En iedereen die deze aarsclownerij volkomen normaal vindt zou eens in de spiegel moeten kijken en zich afvragen of zij zichzelf nog serieus kunnen nemen.
    12-07-2024 20:50
    Kijk eens in slow-motion hoeveel tijd Van Gils echt heeft om eventueel te reageren op Capiot die uitzwerft.
    Dit is nauwelijks een halve seconde ofzo. Er is heus wel voldoende ruimte om te passeren op het moment dat Van Gils zijn beweging start.

    Als je Sporza-video bekijkt van de finish (Vanaf 1.5km):
    - op 46s (785m) heb je helikopterview met Van Gils en De lie in het wiel exact 6 fietslengtes (+-12m) achter Capiot
    - Exact 1s later (47s) passeert hij Astana renner, nog steeds langs de boarding en is het verschil 5 fietsen.
    -Nog 1s later (48s-756m) zit hij naast Astana renner, verschil 4 fietsen
    -49s is hij de Astana renner voorbij, kijkt Capiot achteruit is het verschil 3,5 fietsen. En is er nog steeds 1,2-1,5m ruimte tussen Capiot en de boarding.
    -50s: Van Gils zit nog 1 fietslengte achter Capiot. Capiot begint licht uit te wijken, maar ng steeds zeker 1m ruimte tussen hem en boarding.
    -51s Van Gils zijn voorwiel komt naast Capiot. Capiot wijkt nog steeds uit en er is nu miss nog halve meter ruimte.
    51,5s - Er is contact tussen de beide renners

    Als je in 1,5s iets meer dan een meter uitwijkt (wat dus 2,5 fietsbreedtes is), dan mag je het toch wel niet op de achterliggende renner steken.
    12-07-2024 21:06
    Bruno Valcic uit Kroatië is juryvoorzitter tijdens deze Tour de France ; de ander 4 juryleden zijn Philippe Lambert en Alain Koszyczarz uit Frankrijk, Wilfred Haan uit Nederland en Rafael Coca San Jose uit Spanje.
    12-07-2024 21:15
    Je ziet letterlijk aan alles welke kant Capiot op beweegt. Hij kijkt naar links om te zien of hij daar veilig kan uitwijken, zet een hele duidelijke stuurbeweging in om aan de kant te gaan voor het aanstormende geweld van achteren. Links is een veilige optie, aangezien de volgende flauwe bocht linksaf is, en je dus van buiten naar binnen en weer naar buiten moet om die bocht ideaal aan te snijden.

    Van Gils geeft aan duidelijk gezien te hebben dat Capiot achterom keek. Dan moet ie ook gezien hebben welke kant hij op bewoog. En moet ie dus ook begrepen hebben dat het gat waar hij doorheen dacht te kunnen ging sluiten.

    En in plaats van te sturen of te remmen beukt hij zich een weg door het gat dat er niet meer is. Met alle gevolgen van dien.

    Wat mij betreft was een uitsluiting uit de TdF de enige passende straf geweest, zeker als je het complete gebrek aan zelfreflectie achteraf hoort en ziet. Dan hoor je gewoon op de bus naar Belgie te zitten, en niet meer in dit peloton.
    12-07-2024 21:19
    Natuurlijk kan hij hier iets aan doen. Hij moet hier gewoon inhouden, maar denkt: de dood of de gladiolen. En dat is precies de mindset die eruit moet. Soms is ergens geen ruimte en heb je pech, dan hou je in (of je zorgt dat je de sprint verder van voor begint). De reacties van die ploegleiders zijn nog het ergst. Niemand durft hand in eigen boezem te steken. We kunnen blijven afgeven op de tour organisatie (die ook fouten maakt), maar de renners en ploegen mogen ook zeker naar zichzelf kijken.
    13-07-2024 00:04
    Topanalyse Massimo, zo is het en niet anders ... Toen ik ooit een massaspurt won, keek ik voorbij de meet ook een keertje linksom, waardoor ik ietwat naar rechts uitweek en een nog opkomende renner me onderuit reed door mijn ellenboog mee te nemen. Toen ik verhaal ging halen bij de wedstrijdleiding, kreeg ik zelf een ferme uitbrander (ondanks ik de enige was die was gevallen) en een boete netjes gepubliceerd in Cyclosprint wegens gevaarlijk rijgedrag. Mijn overwinning mocht ik houden. Het was alleszins een goede les die ik nooit vergeten ben. Toen de jury nog een jury was, en geen hoopje omhooggevallen oud-spurters.
    13-07-2024 10:14
    Veel onzinnige opmerkingen terwijl Massimo de enige juiste uiteenzetting geeft.
12-07-2024 20:42
Iedereen die roept dat Van Gils geen enkele regel overtreedt, roep ik op om eens de reglementen door te nemen i.p.v. zomaar iets te roeptoeteren.

Misschien voelt het inderdaad gek dat Van Gils hier de straf krijgt en niet Capiot, maar eigenlijk doet Capiot alles goed. Zoals het hoort, laat hij zich naar buiten afzakken en kijkt hierbij zelfs om of hij hiermee niemand hindert. Daarna duikt Van Gils pas op. Van Gils ziet het gebeuren en i.p.v. rechtdoor te fietsen of te remmen geeft hij een beuk aan Capiot. Vergelijkbaar met de beuk die Cav ooit uitdeelde aan Veelers.
    12-07-2024 20:55
    Ja, daar moest ik ook even aan denken. Veelers was toen heel lang daarover aan het klagen en huilen maar gooide toen evengoed zeer irritant en onsportief de deur dicht. Ook daar vond ik ze allebei de fout ingaan. Het snelheidsverschil tussen een hoewel doortrappende uitzakker en iemand die alles losgooit is best hoog, expres in de weg rijden is net zo f*cked up als er tegenaan knallen.

    Dat er nu één kant op geredeneerd wordt is echt een grove fout vanuit de jury want je geeft de leadouts vrij spel.
    12-07-2024 21:14
    naar buiten uitzakken is niet zoals het hoort, gewoon rechtdoor rijden is veel minder gevaarlijk
    12-07-2024 21:18
    Precies dit. Zeker ook als je beseft dat de volgende bocht flauw linksaf gaat, en dus op dat stuk de linkerkant de "veilige kant" is (buiten-binnen-buiten).

    Compleet foute actie dus van Van Gils. Zonder enig berouw achteraf, en dat maakt het m.i. nog erger. Enige waar hij blijkbaar spijt van had is dat De Lie zijn sprint niet kon rijden... de deb!!!
    13-07-2024 10:19
    Onjuist, Capiot doet niet alles goed.
    Hij stopt met trappen en dat is met 70 per uur funest omdat medecdoir de hogere luchtweerstand dan de snelheid zeer snel afneemt waardoor het snelheidsverschil veel te hoog is.
    Hij mag uitwijken maar moet altijd kijken wat hij doet maar ziet kennelijk v Gils niet maar had wel moeten blijven trappen al is het wat minder hard.

    Is v Gils onbesuisd? Lijkt zo, echter aan die snelheid en op moment van beslissen waar er nog voldoende ruimte links van Capiot is is dit in volle sprint niet echt hard te maken.
    13-07-2024 11:33
    [quote]Zoals het hoort, laat hij zich naar buiten afzakken en kijkt hierbij zelfs om of hij hiermee niemand hindert. Daarna duikt Van Gils pas op[/quote]

    Capiot kijkt gewoon of zijn ploegmaat netjes passeert. Als hij wil checken of er iemand komt, dan zou het misschien handig zijn om naar de juiste kant te kijken, degene naar waar hij uitwijkt.

    En Van Gils dook niet op, maar zat er al. Duiken in een gat dat er niet is, is voorwiel/achterwiel. Niet schouder tegen schouder, want rijd je daar gewoon al en was er klaarblijkelijk ruimte.
12-07-2024 20:53
Als je er niet langs kan dan heb je ook nog remmen op je fiets zitten toch?
12-07-2024 20:07
Bizar dat Van Gils en niet Capiot hier bestraft wordt.
12-07-2024 20:35
Terechte straf.
12-07-2024 20:00
Omgekeerde wereld. De veroorzaker gaat vrijuit en het (bijna) slachtoffer krijgt een boete ...
12-07-2024 20:39
Een gemiste kans voor de jury. Wil je het wielrennen veiliger maken en onverantwoord gedrag zoveel mogelijk uitbannen, dan was er voor Van Gils maar één passende straf geweest: naar huis!!!
    12-07-2024 20:54
    Dan is er voor wielerflits maar 1 mogelijkheid, jou eruit gooien. Als dit voor jou de conclusie is, heb je een rare kijk op het wielrennen. On topic, hoe moeilijk heeft de lie het toch met positioneren…
12-07-2024 19:55
Onbegrijpelijk…
12-07-2024 19:56
Dit is gewoon grof ... Van Gils overtreedt geen enkele regel. Capiot op zijn minst al vier regels. Het is wel Van Gils die hier in de hekken wordt gereden, niet Capiot ! Als ik van Lotto was, ik stapte echt naar de rechtbank, dit echt een brug te ver. Weer een aantal conservatieve 'top'-spurters van vroeger daar in de jury ?
    12-07-2024 20:01
    Van Gils gaat er wel wat onbeholpen (niet gek als gelegenheidsloods) in en maakt een wat rare beweging aan het eind die je aanvankelijk als dus/kwak kan aanzien. Ik vind ook Capiot 'fouter' want die plant het echt, echter gaat van Gils hier niet volkomen vrijuit.
12-07-2024 19:58
Jury laat hier een gouden kans liggen om zowel de uitstuur-dichtgooi combi als het tóch maar doorwurmen een begint-tot-halt toe te roepen met allebei de renners er uit gooien. Ja, zij zouden deels slachtoffers van symboolpolitiek worden maar het was dat offer waard geweest. Vang ze op op Zaventem en maak er dan een knaller van een tweegesprek-interview van, met het oog op spurts anno 2038. Nu vooral ook dit eenzijdig bestraffen is een totaal verkeerd signaal, want kennelijk is zó afgeven en concurrenten tergend buitenspel zetten helemaal prima? Het is eigenlijk onvoorstelbar.
    12-07-2024 20:05
    Bekijk de spurt nog een keer of tien objectief en je zal vaststellen dat Van Gils geen enkel reglement overtreedt. Hij rijdt rechtdoor en het gast is anderhalve meter op het moment hij zijn traject kiest. Rechts was er geen ruimte, daar zou je enkel kunnen hopen dat het er zou komen. Het is niet omdat het er was bij de aanrijding, dat hij ook nog naar de andere kant zou kunnen. Als je zeventig rijdt kan je op drie meter niet plots stoppen voor iemand die vijvendertig rijdt ...
    12-07-2024 20:24
    @Marcus jammer dat je je bril niet ophad bij het kijken naar de sprint. Capiot stuurt uit naar links maar houdt niet zijn benen stil en rijd zeker een stuk harder dan 35 km/uur.
    Verder ben ik het eens dat de Belg Capiot een straf verdiend voor het niet houden van zijn lijn.
    De Belg Van Gils had zeker nog de optie om te remmen dan was de valpartij wellicht minder erg geweest dan nu. Hij koos ervoor om de lompe actie van Capiot te negeren en hem vol te raken tijdens het passeren.
    Dat is zijn fout.
    Jammer dat de jury niet beide renners straft.
    12-07-2024 21:17
    Capiot wijkt uit richting de hekken links van de weg. Hij doet daarmee ‘de deur dicht’, dwz hij ontneemt achteropkomend verkeer de mogelijkheid hem links te passeren. Het is een (al dan niet bewuste) vorm van hinderen, en zou van mij bestraft mogen worden, zeker als het deze consequenties heeft.
12-07-2024 23:53
Ik neig naar meer schuld Van Gils dan Capiot. Ik kan me wel vinden in de beslissing. Van Gils moet de sprint niet aantrekken hier überhaupt. Niet zijn expertise.
12-07-2024 20:51
Een lead-out (zoals Capiot) moet volgens de ongeschreven regels toch juist naar de zijkant uitwijken om zich dan af te laten zakken? Hetgeen hij hier misschien fout doet is eerst achterom kijken (wat normaal ook iemand kwalijk wordt genomen in een massasprint) en dan alsnog uitsturen, tenzij hij Van Gils echt niet zag aankomen.
    12-07-2024 23:51
    Nu zeg je het zelf 'ongeschreven regels', regels die niet bestaan. Lead-outs zijn renners als een ander die zich moeten gedragen naar het reglement, netjes rechtdoor rijden, en helemaal niet opzij gaan om voor een ander zijn neus te gaan rijden wanneer het zijn kopman beter uitkomt. De reglementen zijn er, ze moeten ze gewoon toepassen. Van Gils, De Lie, Zinge, e.a. dat zijn hier de slachtoffers, maak van de dader geen slachtoffer.
    13-07-2024 07:27
    Er zijn zoveel ongeschreven regels die beter werken dan 'echte' regels. Bijvoorbeeld simpelweg een waarschuwingsgebaar onderweg bij een obstakel. Bovendien is door het midden uit laten zakken minstens zo gevaarlijk. Kijk nog maar eens naar Rickaert in Nokere Koerse (Ackermann gaf de beuk aan Merlier waarna Rickaert viel, maar dat kwam juist doordat hij zich op het gevaarlijkste deel door het midden liet uitzakken).
12-07-2024 21:37
Verwijderen uit de TOUR was gewenst. Net zoals Renshaw ..tig jaren geleden na een 'kopstoot'. En Sagan. Duidelijke irritatie bij van Gils en een bewuste kopstoot-actie. Weg met die hap.
    12-07-2024 22:13
    Nooit geweten dat een hoofd zo laag op een lichaam stond als vandaag dan… idiote reactie
12-07-2024 22:59
Lompe domme actie van Maxime van Gils. Ik zou het terecht vinden mocht hij eruit gezet worden. En Capiot die doet eigenlijk alles bijna goed…ik denk ook dat er geen kwaad in de zin zit. Die mag wel een fikse waarschuwing krijgen. Ik heb het al veel vaker gezegd…in een gat duiken met een valpartij tot gevolg moet ook bestraft worden. Je zoekt expres het randje op met vaak als gevolg een zware val. Wout knijpt vaak in de rem deze Tour en er valt niemand! Maxime duikt in een gaatje wat er niet is..,val! Ik vind ook nog steeds dat Jakobsen ook schuld heeft aan de val in Polen. Natuurlijk Groenewegen 80% of zelfs meer maar een gedeelte ligt ook bij Jakobsen
    12-07-2024 23:45
    Pedalo, je bent een trolleke. Capiot maakt vier overtredingen van het reglement. Van Gils geen enkele. Het gat was anderhalve meter minstens. Capiot blijft niet op zijn lijn. Capiot houdt moedwillig zijn snelheid niet. Capiot verdedigt zijn kansen niet. Capiot gaat moedwillig voor de tegenstrevers rijden om zijn kopman te bevoordelen. Dat je bovendien stelt dat Jakobsen schuld heeft aan de valpartij in Polen zegt alles over jou.
12-07-2024 21:10
Als je van Gils dan een hoge boete geeft dan moet je Capiot ook straffen. Maar zoals wel vaker wordt er gekeken neer de uitkomst van acties en niet naar de begin oorzaak.
13-07-2024 07:26
Alle gedetailleerde analyses ten spijt, even benaderd vanuit een heel ander perspectief:
Als Van Gils zelf al aangeeft geen sprinter te zijn en dus geen kans maakt op een mooie uitslag, waarom zet hij dan überhaupt een sprint in en neemt hij absurde risico's? Was het te doen voor een paar miezerige UCI-puntjes?
    13-07-2024 08:24
    Hij trok de spurt aan voor DeLie en zou 100 meter verder uitsturen en daarbij heimelijk proberen een concurrent een beetje te hinderen…
13-07-2024 06:15
Wat een ongelooflijk aantal juryleden! Weliswaar veel verschillende meningen en waarnemingen, maar toch..
Snel een sollicitatie plaatsen.
13-07-2024 12:12
Volkomen terecht

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine