Tour 2024: Maxim Van Gils krijgt fikse boete voor veroorzaken val
Maxim Van Gils heeft een fikse boete gekregen voor zijn manoeuvre in de sprint tijdens rit dertien van de Tour de France. De Belgische renner reed vol op zijn landgenoot Amaury Capiot, die – samen met heel wat andere renners – ten val kwam. De jury legt Van Gils een boete van 1500 Zwitserse Frank op voor ‘onbehoorlijk gedrag’.
In de slotkilometer van rit dertien probeerde Van Gils zijn ploeggenoot Arnaud De Lie in goede positie af te zetten voor de sprint. Hij wilde langs links naar de voorste gelederen van het peloton rijden, maar reed daarbij vol op Capiot. Die ging hard tegen de grond, samen met een hoop andere renners.
De jury heeft besloten dat Van Gils een boete moet betalen van 1500 Zwitserse Frank. Daarnaast verliest de Belg 60 punten in de UCI-ranking. Dat zal Van Gils niet graag lezen, want naar eigen zeggen was hij niet in fout. “Iemand van Arkéa (Capiot, red.) zakte door en keek volgens mij naar achter. Er was zeker een gat, ik denk een halve meter. Ik ging zeker niet in een gat dat er niet is. Ik ben geen sprinter”, zei hij aan Sporza.
Van Gils’ ploegleider Kurt Van de Wouwer heeft dezelfde mening. Voor de camera van onder meer WielerFlits zei hij het volgende: “Capiot week een beetje van zijn lijn”, aldus Van de Wouwer. “Niet veel, maar Maxim zat geblokkeerd tussen Capiot en de dranghekken. Hij moest iets. Het was dat of zelf vallen. Dus ik denk niet dat hij iets verkeerd doet. Helemaal niet.”
Van Gils kan hier nu eens volledig niets aan doen, Capiot is trager en wijkt van zijn lijn af. Gisteren declasseren ze Demare voor een kleinere afwijking van zijn lijn.
Vandaag bestraffen ze Van Gils die zelf bijna de hekken word ingereden...
Dit is nauwelijks een halve seconde ofzo. Er is heus wel voldoende ruimte om te passeren op het moment dat Van Gils zijn beweging start.
Als je Sporza-video bekijkt van de finish (Vanaf 1.5km):
- op 46s (785m) heb je helikopterview met Van Gils en De lie in het wiel exact 6 fietslengtes (+-12m) achter Capiot
- Exact 1s later (47s) passeert hij Astana renner, nog steeds langs de boarding en is het verschil 5 fietsen.
-Nog 1s later (48s-756m) zit hij naast Astana renner, verschil 4 fietsen
-49s is hij de Astana renner voorbij, kijkt Capiot achteruit is het verschil 3,5 fietsen. En is er nog steeds 1,2-1,5m ruimte tussen Capiot en de boarding.
-50s: Van Gils zit nog 1 fietslengte achter Capiot. Capiot begint licht uit te wijken, maar ng steeds zeker 1m ruimte tussen hem en boarding.
-51s Van Gils zijn voorwiel komt naast Capiot. Capiot wijkt nog steeds uit en er is nu miss nog halve meter ruimte.
51,5s - Er is contact tussen de beide renners
Als je in 1,5s iets meer dan een meter uitwijkt (wat dus 2,5 fietsbreedtes is), dan mag je het toch wel niet op de achterliggende renner steken.
Van Gils geeft aan duidelijk gezien te hebben dat Capiot achterom keek. Dan moet ie ook gezien hebben welke kant hij op bewoog. En moet ie dus ook begrepen hebben dat het gat waar hij doorheen dacht te kunnen ging sluiten.
En in plaats van te sturen of te remmen beukt hij zich een weg door het gat dat er niet meer is. Met alle gevolgen van dien.
Wat mij betreft was een uitsluiting uit de TdF de enige passende straf geweest, zeker als je het complete gebrek aan zelfreflectie achteraf hoort en ziet. Dan hoor je gewoon op de bus naar Belgie te zitten, en niet meer in dit peloton.
Misschien voelt het inderdaad gek dat Van Gils hier de straf krijgt en niet Capiot, maar eigenlijk doet Capiot alles goed. Zoals het hoort, laat hij zich naar buiten afzakken en kijkt hierbij zelfs om of hij hiermee niemand hindert. Daarna duikt Van Gils pas op. Van Gils ziet het gebeuren en i.p.v. rechtdoor te fietsen of te remmen geeft hij een beuk aan Capiot. Vergelijkbaar met de beuk die Cav ooit uitdeelde aan Veelers.
Dat er nu één kant op geredeneerd wordt is echt een grove fout vanuit de jury want je geeft de leadouts vrij spel.
Compleet foute actie dus van Van Gils. Zonder enig berouw achteraf, en dat maakt het m.i. nog erger. Enige waar hij blijkbaar spijt van had is dat De Lie zijn sprint niet kon rijden... de deb!!!
Hij stopt met trappen en dat is met 70 per uur funest omdat medecdoir de hogere luchtweerstand dan de snelheid zeer snel afneemt waardoor het snelheidsverschil veel te hoog is.
Hij mag uitwijken maar moet altijd kijken wat hij doet maar ziet kennelijk v Gils niet maar had wel moeten blijven trappen al is het wat minder hard.
Is v Gils onbesuisd? Lijkt zo, echter aan die snelheid en op moment van beslissen waar er nog voldoende ruimte links van Capiot is is dit in volle sprint niet echt hard te maken.
Capiot kijkt gewoon of zijn ploegmaat netjes passeert. Als hij wil checken of er iemand komt, dan zou het misschien handig zijn om naar de juiste kant te kijken, degene naar waar hij uitwijkt.
En Van Gils dook niet op, maar zat er al. Duiken in een gat dat er niet is, is voorwiel/achterwiel. Niet schouder tegen schouder, want rijd je daar gewoon al en was er klaarblijkelijk ruimte.
Verder ben ik het eens dat de Belg Capiot een straf verdiend voor het niet houden van zijn lijn.
De Belg Van Gils had zeker nog de optie om te remmen dan was de valpartij wellicht minder erg geweest dan nu. Hij koos ervoor om de lompe actie van Capiot te negeren en hem vol te raken tijdens het passeren.
Dat is zijn fout.
Jammer dat de jury niet beide renners straft.
Als Van Gils zelf al aangeeft geen sprinter te zijn en dus geen kans maakt op een mooie uitslag, waarom zet hij dan überhaupt een sprint in en neemt hij absurde risico's? Was het te doen voor een paar miezerige UCI-puntjes?
Snel een sollicitatie plaatsen.