Tour 2024: Jasper Philipsen snelt in Nîmes naar derde ritzege, groene trui Girmay valt
foto: Cor Vos
dinsdag 16 juli 2024 om 17:47

Tour 2024: Jasper Philipsen snelt in Nîmes naar derde ritzege, groene trui Girmay valt

Jasper Philipsen heeft de strijd om de groene trui nieuw lezen ingeblazen. De Belg van Alpecin-Deceuninck boekte in Nîmes – na een perfecte lead-out – zijn derde ritzege in deze Tour de France en zag groenetruidrager Biniam Girmay ten val komen in de slotkilometers. Philipsen bleek te snel voor Phil Bauhaus en Alexander Kristoff.

De start van de derde en laatste week van de Tour de France stond in schril contrast met de ritten die later in deze week zullen volgen. De zware slotweek van de Ronde van Frankrijk opende in rit zestien namelijk met een vlakke onderneming van Gruissan naar Nîmes. In 187 kilometer koersten de renners – in een verzengende hitte – van de Pyreneeën naar de Alpen zonder de bergketens aan te doen. De overgebleven sprinters moesten hier hun allerlaatste kans grijpen, want dit jaar wordt er op de slotdag niet gesprint in Parijs.

Enkele pogingen, maar geen vlucht
Na een lange neutralisatie werd de Tour weer in gang geschoten. De eerste aanval van de dag liet niet lang op zich wachten: het was niemand minder dan Stefan Küng die probeerde om een vroege vlucht op poten te zetten. De Zwitserse hardrijder van Groupama-FDJ kreeg echter niemand met zich mee en besloot dan ook zelf maar weer de benen stil te houden. Na het inrekenen van Küng leken we vertrokken voor een gezapige etappe, want er bleek geen enkele animo om ook maar iets te ondernemen.

Silvan Dillier reed weer de hele dag op kop voor zijn kopman Jasper Philipsen – foto: Cor Vos

Kévin Geniets wilde zich niet zomaar naar de sprintslachtbank laten leiden en wist het peloton met een aanval wakker te schudden. Meerdere renners volgden in zijn spoor, maar de actie bleek van zeer korte duur. Alpecin-Deceuninck besloot daarop het tempo te bepalen in dienst van Jasper Philipsen, een van de favorieten voor de dagzege. De Belgische ploeg kreeg bijval van de mannen van Jayco AlUla (voor Dylan Groenewegen) en zo ging het tempo toch wat de hoogte in.

Coquard wint tussensprint, Gachignard in de aanval
Onder aanvoering van kilometervreter Silvan Dillier reden de renners in gestrekte draf naar de tussensprint in Les Matelellettes, na goed tachtig kilometer koers. Ondanks de riante voorsprong van Biniam Girmay in het puntenklassement, werd er nog flink gebikkeld om de punten. Na een lead-out van Mathieu van der Poel was het aan Philipsen om de sprint naar zijn hand te zetten, maar de Belg moest zijn meerdere erkennen in Bryan Coquard. Philipsen werd wel tweede en liep zo vier punten in op Girmay, die als vierde over de streep kwam.

Na de tussensprint leek de rust weer terug te keren in het peloton, maar voor Thomas Gachignard bleek het een uitgelezen moment om ten strijde te trekken. De Fransman reed in zijn eentje een voorsprong van goed twee minuten bijeen, maar hoefde zich verder geen illusies te maken. Een sprint ontlopen bleek echt te hoog gegrepen voor de renner van TotalEnergies, maar Gachignard hield wel iets over aan zijn dappere solopoging: de jury besloot hem namelijk de Prijs voor de Strijdlust te overhandigen. Op iets minder dan dertig kilometer van de streep was zijn verhaal geschreven.

Thomas Gachignard werd uitgeroepen tot de meest strijdlustigste renner – foto: Cor Vos

Nervositeit neemt toe in finale
Bij het ingaan van die laatste dertig kilometer nam de nervositeit in het peloton zienderogen toe, ook omdat de klassementsteams zich gingen bemoeien met de achtervolging op de eenzame vluchter, bang voor eventuele waaiers. In de staart van het peloton beleefde Johannes Kulset intussen enkele hachelijke momenten. De Noor van Uno-X Mobility kwam in aanloop naar de finale ten val. Hij zat al snel weer op de fiets en leek door zijn eigen ploegauto weer te worden teruggebracht naar het peloton. Maar bij een rotonde werd een afslag gemist, met een bijna-aanrijding tot gevolg.

Gelukkig voor Kulset en Uno-X Mobility liep het allemaal met een sisser af en zo kon de renner – na een verwoede achtervolging – toch weer zijn plek innemen in het peloton. Daar was het even alle hens aan dek, aangezien Groupama-FDJ een poging deed tot waaiervorming. De Franse formatie kreeg echter geen steun van andere ploegen en zo viel het al even snel weer stil. In de daaropvolgende kilometers richting Nîmes kregen de sprinttreinen de kans om zich te formeren, en was het uitkijken naar de verwachte clash tussen de rappe mannen.

Girmay huilt, Philipsen lacht
Uno-X Mobility en Jayco AlUla maakten aanvankelijk de dienst uit op kop van het peloton, terwijl het zoeken was naar de sprinttrein van Alpecin-Deceuninck. In een gedrum van jewelste gingen werd het peloton opgeschrikt door een val, met Biniam Girmay als voornaamste slachtoffer. De Eritreeër kon zo niet meesprinten om de zege en de punten en deed zo zeer slechte zaken voor zijn groene trui. Zeker omdat Philipsen optimaal wist te ‘profiteren’.

En dat is drie voor Jasper Philipsen! – foto: Cor Vos

De Vlam van Ham werd in de laatste kilometer ideaal gepiloteerd door eerst Robbe Ghys en vervolgens Mathieu van der Poel. De wereldkampioen wist weer een van zijn befaamde lead-outs uit zijn benen te schudden en wist zijn ploeggenoot zo perfect af te zetten. Philipsen wist het werk van zijn ploegmaats te belonen en bleek te snel voor Phil Bauhaus, Alexander Kristoff, Sam Bennett en Wout van Aert.

Philipsen boekt zo niet alleen zijn derde ritzege in deze Ronde van Frankrijk, maar doet ook goede zaken in de strijd om groen. Voor de start van de rit was het verschil met Girmay nog 86 punten, nu bedraagt de voorsprong van de Eritreeër slechts 32 punten. Girmay kwam overigens in het bijzijn van twee ploeggenoten over de streep. De rappe man leek op het eerste gezicht wel wat gehavend, maar de schade lijkt al bij al nog mee te vallen.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
53 Reacties
16-07-2024 17:50
Renaat geeft eng nationalisme weer een heel nieuwe betekenis. Schaamteloos hoe die liep te juichen vanwege de valpartij van Girmay.
    16-07-2024 17:51
    ? Die liep allesbehalve te juichen? Had het over een drama voor Girmay.
    16-07-2024 17:53
    Het is wel tenenkrommend inderdaad. Hoe kun je nu als commentator zo reageren op een valpartij van een Belgische groenetrui concurrent. Een recht lijntje houden lukt Jasper nog steeds niet. Plaats genoeg, maar dan nog naar de zijkant manoeuvreren.
    Toen Girmaj op de grond lag, ging het gelijk over de 50 punten verschil die Jasper goed kon maken.
    16-07-2024 17:55
    Liep ie nou ‘te juichen’ of niet? Graag kaarten op tafel.
    16-07-2024 17:55
    @Magarin, Jij hoort ook wat je wil horen precies ..
    16-07-2024 17:55
    Onzin man!
    16-07-2024 17:56
    Ja he,
    "It takes one to know one".

    Hij was helemaal niet dolblij.
    16-07-2024 17:57
    Luipaard, hij hindert niemand en zoekt qua wind de goeie weg. Niks mis mee.

    Daarnaast hele nette reactie waarin hijzelf hoopt dat alles goed gaat met Girmay.
    16-07-2024 18:06
    Heb niks in die richting gehoord, dit is blijkbaar wat jij wenst te horen. Kom maar op met de citaten.
    16-07-2024 18:18
    Philipsen hinderde vandaag niemand, maar hij keek wederom niet naar links voordat hij de weg richting de boarding overstak. Blik op oneindig, op hoop van zegen. Oliedom risico wanneer je de beste benen hebt en zo wordt afgezet.
    16-07-2024 18:50
    Als je het commentaar bij Sporza gevolgd hebt dan kom je tot de conclusie dat Renaat bijna idolaat is van Bini. Heeft de loftrompet over hem geblazen met wel bijna 5 minuten het over Bini te hebben, nadat ik zelf dacht nu is het wel genoeg.
    16-07-2024 23:07
    Hoe kijk jij naar wielrennen? Renaat liep helemaal niet te juichen.
16-07-2024 17:56
Klasse overwinning na wederom een draak van een etappe. Gouvenou mag terug richting tekentafel voor aankomend jaar want er zijn niet eens vluchters meer. Het moet selectiever op welke manier dan ook.
    16-07-2024 18:37
    Je hebt die sprint ritten wel nodig om de tour menselijk te houden denk ik. Er wordt in die andere ritten al hard gekoerst dat ze die extra rustdagen nodig hebben.
    Dit jaar wel van het goede teveel. 2 a 3 sprint kansen vervangen door meer punchy finales had zeker gemogen. Daar ontbrak het deze tour echt wel aan.
    16-07-2024 18:56
    Je kunt dit soort etappes dan ook gewoon half zo lang maken. Komt de rust ook ten goede
    16-07-2024 19:20
    Als de ploegen die nu wederom met lege handen achterblijven dezelfde energie zouden steken in het tot stand brengen van een mooie vlucht op een dag als deze zoals ze doen bij een berg- of overgangsrit, dan weet ik zeker dat je geen massasprint gaat krijgen.

    En dan bedoel ik niet een groepje van 5 man laten wegrijden, maar een groep van 20 man Dus meerdere mannetjes uit dezelfde ploeg. En niet rusten voordat zo'n groep tot stand komt; ook tijdens een pispauze gewoon gas geven.

    Maar nu hebben er heel veel ploegen helemaal niks. Sprintritten zijn verdeeld onder Girmay en Philipsen, met nog een kruimel voor Cav en Groenewegen. Die er daarna niet meer aan te pas kwamen. En de rest van de sprinters heeft geen enkele kans gehad.

    Dus niet Gouvenou moet terug naar de tekentafel, maar de ploegleiders: volledig incompetente mensen in veel auto's.
    16-07-2024 19:21
    Gewoon etappes van 50 km over smalle wegen met veel haakse bochten
    16-07-2024 19:29
    Niet alleen voor de saaiheid er iets aan doen, De laatste circa vijf minuten zijn vooral opwindend door het kamikaze gedrag van de renners. Met zo ongeveer 2 op 3 keer afschuwelijke valpartijen tot gevolg. Om je daar mee te amuseren dient de F1 of de MotoGP. Wat mij betreft alle "sprintetappes" schrappen en de Tour in korten tot 12 zware ritten verreden in dezelfde periode als nu. De geschrapte etappes opvullen met de vrouwen Tour. Voor beide voldoende rustdagen mooi in te plannen
    16-07-2024 19:37
    Old school gaan. 2 ritten van 85 kilometer, eentje in de voormiddag, eentje in de namiddag.

    Voormiddag nietszeggend sprintritje, namiddag waaierkoers of koers die eindigt op zo'n muurtje.
    16-07-2024 20:50
    @Gibo: Als je er ritten ingooit die voldoende geaccidenteerd zijn onderweg zodat de sprinters het niet zien zitten om ervoor te werken, zijn dat ook veredelde rustdagen voor 90% van het peloton. Het restant die wel nog wat in de tank hebben zitten en er iets van willen maken kunnen het dan vanuit de vlucht uitvechten voor de etappezege.

    Denk dat in groep op 20 minuten binnenkomen in een lastigere etappe qua energieverlies wel redelijk in lijn ligt met een sprintersetappe aan 45+. Het lijkt me toch echt in het belang van de Tour dat er voor alle types van renners wel enkele interessante ritten tussenzitten, en niet dat er bij zijn die al aan kans 9 zitten, terwijl anderen al 16 dagen met hun vingers zitten te draaien. Een sprintersetappe of 5 lijkt me wel ok, waarvan er 2 of 3 over een lastiger parcours. Dan een vlakke tijdrit en eentje met een helling/berg in. 2 relatief vlakke ritten met een aankomst bergop, etappe of 4-5 met meerdere cols onderweg, 2-3 etappes met aankomst op een muurtje, eventueel een kasseien/gravelrit en dan nog enkele overgangsetappes.

    En wat mij betreft maken ze er 2 etappes van op de laatste dag als ze absoluut in Parijs willen en moeten eindigen. Een deftige, geaccidenteerde etappe overdag, en dan een slotcriterium van 50 à 100 km op de Champs-Elysées, zodat die sieroptocht vooraf beperkt kan worden tot hooguit 1 rondje.
    16-07-2024 21:03
    Saaie etappes moet je ook hebben. Daardoor waarderen we de andere ritten ongemerkt juist des te meer. Zonder downs geen ups. Als elke rit vol sensatie zit, gaat het normaal worden en waardeer je het uiteindelijk steeds minder.
16-07-2024 18:05
Zo lang ploegen ervoor kiezen onderweg niks te ondernemen om de koers harder te maken, zodat Alpecin meer mannen moet oproken in de achtervolging en dus met een volledige sprinttrein naar de finale kunnen rijden, zal er aan deze Philipsen weinig te doen zijn. Snelste sprinter met de beste lead-out.
    16-07-2024 18:08
    De 'winnende' sprinttrein was vooral Uno-X vandaag ..
    16-07-2024 18:30
    Mathieu pakt die hele sprinttrein van UNO-X in zijn eentje in
    16-07-2024 19:06
    LeoR 16: Gewonnen op punten? Leek wel een boksmatch die ze aan 't uitvechten waren met die kopslagen in de laatste hectometers...
16-07-2024 17:59
Bini zag er niet echt fris uit. Zo de groene trui verliezen zou heel erg zuur zijn.

Overigens zie je zo ook maar weer dat geen enkele trui veilig is tot aan Nice
    16-07-2024 18:03
    Aan de andere kant worden bij Philipsen punten afgenomen en in mindering gebracht bij een deklassering. Bij Girmay teruggezet naar plaats 3. Dus ook Philipsen zou een terechte winnaar van groen zijn. Philipsen viel zelf in Turijn tenslotte. Beiden zouden terechte winnaar zijn
    16-07-2024 18:13
    Fdj, dit slaat weer nergens op. Dat Girmay terug gezet is naar 3 is gewoon normaal. Ze waren met 3 voorop dus wordt hij als laztste gezet van de 3. Net zoals Philipsen naar de laatste plaats gezet werd alleen was dat een heel peloton. Ook bij Girmay werden er 5 punten aftrek gedaan.
    16-07-2024 18:27
    Dat was een geheel terechte declassering nadat hij al tevaak over de schreef ging. De keren daarvoor pakt hij weer ongestraft punten door die manier van sprinten. Girmay mag hem van mij ook pakken. Zou verdient zijn!
    16-07-2024 18:28
    Lander, je kunt nu wel bij elke post op de man gaan spelen, maar ken je feiten dan tenminste. Philipsen verliest er gewoon 30 en Girmay slechts 5. Dat is 25 punten voor dezelfde actie. Van mij mogen ze beiden alle punten afnemen bij deklassering. Het is gevaarlijk of niet. En beide manoeuvres werden terecht bestraft, maar dan wel beiden met volle punten

    En probeer het in het vervolg niet persoonlijk te maken enkel omdat mensen wat vraagtekens bij je afgod zetten. Zet je reacties geen kracht bij. Helpt je zelfs niets.
16-07-2024 18:00
Eindelijk een ritzege zonder enige discussie over rijgedrag van Philipsen.
16-07-2024 18:10
Blij dat deze ellende achter de rug is. Volgend jaar aub niet meer van dit soort ellende.
    16-07-2024 18:41
    Minder sprintetappes zou wel goed zijn, ja. Maar volgend jaar zijn er al twee sprintkansen in de eerste drie ritten, dus dat is geen goed teken voor de rest van het parcours.
16-07-2024 18:12
Lekker geplaats weer Groenewegen man man. Zo snel zijn maar zo ontzettend slecht kunnen positioneren pffff
16-07-2024 18:05
Valt me op dan vd Berg er bijna elke keer bij ligt als er een valpartij is.
16-07-2024 18:22
jappie nog mee in de vlucht komende dagen?
    16-07-2024 18:31
    Dat zal wel ja, hoop dat de jacht op groen niet de kansen voor VdP ontneemt.
    16-07-2024 18:34
    Dat gaat natuurlijk wel gebeuren. Groen is een belangrijk doel, daar heeft de ploeg meer aan dan lekker trainen.
    16-07-2024 19:02
    Een groen truitje of een gouden Canyon, ik weet het niet hoor...
16-07-2024 18:37
19
GROENEWEGEN Dylan

afgelopen jaren is die ergens onder weg ballen kwijt geraakt,
op zich ook wel te begrijpen gezien wat er gebeurd is, en de gekte vandaag de dag
maar dan kan je beter gewoon thuis op de bank blijven

verder alles dodelijk saai

karakterloos is het woord dat de lading dekt

tour gekaapt door 3 namen,
en dan ook nog eens 3 waar ik nog niet eens bij in de buurt gezien zou willen worden (zelfs niet als hologram)
vissenkop en rest van top 10 ook niet daar niet van

p.s. renaat (verraad) is echt meest meelijwekkende persoon,
zonder de tour bestaat hij geen eens

enige waar je nog op kan hopen is een grote demasqué ad absurdum
om het: 'panem et circenses'
even goed op te blazen
schoon schip te maken
en dan sterker terug komen dan ooit
en alle e-bikes naar het kerkhof a.u.b.

voorlopig is het vooral de hysterische idolatrie die de boventoon voert,
van een thijs zonneveld die zich als kritisch etaleert (schertsvertoning) mag je toch wel iets meer onderzoek verwachten
maar goed, die zit helemaal vast gerot in de mallenmolen van DPG Media
    16-07-2024 18:52
    Ik weet niet wat jij binnen hebt, maar vermoedelijk helpt het tegen aambeien.
    16-07-2024 18:59
    Misschien even naar de zielenknijper gaan?
    16-07-2024 19:13
    Zoek eens hulp en val mensen er hier niet mee lastig elke keer.
    16-07-2024 20:06
    "...maar vermoedelijk helpt het tegen aambeien" ...als je het in het juiste gat stopt :-)
16-07-2024 19:32
Ff laatste 20km bekeken (dat was de juiste keuze lees ik :D). Hadden ze geen weg met net een paar rotondetjes minder kunnen kiezen…. Super sneu voor Girmay dat hij valt. Hopelijk niet te veel schade. Philipsen met z’n trein overduidelijk de beste. Dat er nog wat strijd is voor het groen is best aardig maar de reden ervoor dat iemand valt natuurlijk niet.
16-07-2024 20:56
Is het nu klaar met dit soort etappes, hemeltjelief toch
16-07-2024 17:53
Bauhaus geeft Wærenskjold weer een fijne schouderduw. Die zal toch nog wel gedeclasseerd worden.
    16-07-2024 17:57
    Wordt zelf weggeduwd hè
    16-07-2024 17:57
    Dat zag er erger uit dan dat het was.
    16-07-2024 18:36
    Inderdaad, een schandalige move van Bauhaus. Begint een reputatie te krijgen die Duitser. Hij ramt Søren Wærenskjold gewoon uit de koers. Staat nog altijd in de uitslag !!???
    16-07-2024 18:36
    Ze reden gewoon even tegen elkaar, niets mis mee.
    16-07-2024 18:46
    Bauhaus werd trouwens al eens teruggezet in de rit die Cav won. Nog steeds niet echt een idee waarom..
    16-07-2024 18:51
    Door een gevaarlijk manoeuvre waarbij hij een andere renner uit de weg duwde. Maar hij maakte dat manoeuvre enkel omdat Cavendish hem uit de weg duwde en hij moest uitwijken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine