Tour 2024: Jasper Philipsen snelt in Nîmes naar derde ritzege, groene trui Girmay valt
Jasper Philipsen heeft de strijd om de groene trui nieuw lezen ingeblazen. De Belg van Alpecin-Deceuninck boekte in Nîmes – na een perfecte lead-out – zijn derde ritzege in deze Tour de France en zag groenetruidrager Biniam Girmay ten val komen in de slotkilometers. Philipsen bleek te snel voor Phil Bauhaus en Alexander Kristoff.
De start van de derde en laatste week van de Tour de France stond in schril contrast met de ritten die later in deze week zullen volgen. De zware slotweek van de Ronde van Frankrijk opende in rit zestien namelijk met een vlakke onderneming van Gruissan naar Nîmes. In 187 kilometer koersten de renners – in een verzengende hitte – van de Pyreneeën naar de Alpen zonder de bergketens aan te doen. De overgebleven sprinters moesten hier hun allerlaatste kans grijpen, want dit jaar wordt er op de slotdag niet gesprint in Parijs.
Enkele pogingen, maar geen vlucht
Na een lange neutralisatie werd de Tour weer in gang geschoten. De eerste aanval van de dag liet niet lang op zich wachten: het was niemand minder dan Stefan Küng die probeerde om een vroege vlucht op poten te zetten. De Zwitserse hardrijder van Groupama-FDJ kreeg echter niemand met zich mee en besloot dan ook zelf maar weer de benen stil te houden. Na het inrekenen van Küng leken we vertrokken voor een gezapige etappe, want er bleek geen enkele animo om ook maar iets te ondernemen.

Silvan Dillier reed weer de hele dag op kop voor zijn kopman Jasper Philipsen – foto: Cor Vos
Kévin Geniets wilde zich niet zomaar naar de sprintslachtbank laten leiden en wist het peloton met een aanval wakker te schudden. Meerdere renners volgden in zijn spoor, maar de actie bleek van zeer korte duur. Alpecin-Deceuninck besloot daarop het tempo te bepalen in dienst van Jasper Philipsen, een van de favorieten voor de dagzege. De Belgische ploeg kreeg bijval van de mannen van Jayco AlUla (voor Dylan Groenewegen) en zo ging het tempo toch wat de hoogte in.
Coquard wint tussensprint, Gachignard in de aanval
Onder aanvoering van kilometervreter Silvan Dillier reden de renners in gestrekte draf naar de tussensprint in Les Matelellettes, na goed tachtig kilometer koers. Ondanks de riante voorsprong van Biniam Girmay in het puntenklassement, werd er nog flink gebikkeld om de punten. Na een lead-out van Mathieu van der Poel was het aan Philipsen om de sprint naar zijn hand te zetten, maar de Belg moest zijn meerdere erkennen in Bryan Coquard. Philipsen werd wel tweede en liep zo vier punten in op Girmay, die als vierde over de streep kwam.
Na de tussensprint leek de rust weer terug te keren in het peloton, maar voor Thomas Gachignard bleek het een uitgelezen moment om ten strijde te trekken. De Fransman reed in zijn eentje een voorsprong van goed twee minuten bijeen, maar hoefde zich verder geen illusies te maken. Een sprint ontlopen bleek echt te hoog gegrepen voor de renner van TotalEnergies, maar Gachignard hield wel iets over aan zijn dappere solopoging: de jury besloot hem namelijk de Prijs voor de Strijdlust te overhandigen. Op iets minder dan dertig kilometer van de streep was zijn verhaal geschreven.

Thomas Gachignard werd uitgeroepen tot de meest strijdlustigste renner – foto: Cor Vos
Nervositeit neemt toe in finale
Bij het ingaan van die laatste dertig kilometer nam de nervositeit in het peloton zienderogen toe, ook omdat de klassementsteams zich gingen bemoeien met de achtervolging op de eenzame vluchter, bang voor eventuele waaiers. In de staart van het peloton beleefde Johannes Kulset intussen enkele hachelijke momenten. De Noor van Uno-X Mobility kwam in aanloop naar de finale ten val. Hij zat al snel weer op de fiets en leek door zijn eigen ploegauto weer te worden teruggebracht naar het peloton. Maar bij een rotonde werd een afslag gemist, met een bijna-aanrijding tot gevolg.
Gelukkig voor Kulset en Uno-X Mobility liep het allemaal met een sisser af en zo kon de renner – na een verwoede achtervolging – toch weer zijn plek innemen in het peloton. Daar was het even alle hens aan dek, aangezien Groupama-FDJ een poging deed tot waaiervorming. De Franse formatie kreeg echter geen steun van andere ploegen en zo viel het al even snel weer stil. In de daaropvolgende kilometers richting Nîmes kregen de sprinttreinen de kans om zich te formeren, en was het uitkijken naar de verwachte clash tussen de rappe mannen.
Girmay huilt, Philipsen lacht
Uno-X Mobility en Jayco AlUla maakten aanvankelijk de dienst uit op kop van het peloton, terwijl het zoeken was naar de sprinttrein van Alpecin-Deceuninck. In een gedrum van jewelste gingen werd het peloton opgeschrikt door een val, met Biniam Girmay als voornaamste slachtoffer. De Eritreeër kon zo niet meesprinten om de zege en de punten en deed zo zeer slechte zaken voor zijn groene trui. Zeker omdat Philipsen optimaal wist te ‘profiteren’.

En dat is drie voor Jasper Philipsen! – foto: Cor Vos
De Vlam van Ham werd in de laatste kilometer ideaal gepiloteerd door eerst Robbe Ghys en vervolgens Mathieu van der Poel. De wereldkampioen wist weer een van zijn befaamde lead-outs uit zijn benen te schudden en wist zijn ploeggenoot zo perfect af te zetten. Philipsen wist het werk van zijn ploegmaats te belonen en bleek te snel voor Phil Bauhaus, Alexander Kristoff, Sam Bennett en Wout van Aert.
Philipsen boekt zo niet alleen zijn derde ritzege in deze Ronde van Frankrijk, maar doet ook goede zaken in de strijd om groen. Voor de start van de rit was het verschil met Girmay nog 86 punten, nu bedraagt de voorsprong van de Eritreeër slechts 32 punten. Girmay kwam overigens in het bijzijn van twee ploeggenoten over de streep. De rappe man leek op het eerste gezicht wel wat gehavend, maar de schade lijkt al bij al nog mee te vallen.

Toen Girmaj op de grond lag, ging het gelijk over de 50 punten verschil die Jasper goed kon maken.
"It takes one to know one".
Hij was helemaal niet dolblij.
Daarnaast hele nette reactie waarin hijzelf hoopt dat alles goed gaat met Girmay.
Dit jaar wel van het goede teveel. 2 a 3 sprint kansen vervangen door meer punchy finales had zeker gemogen. Daar ontbrak het deze tour echt wel aan.
En dan bedoel ik niet een groepje van 5 man laten wegrijden, maar een groep van 20 man Dus meerdere mannetjes uit dezelfde ploeg. En niet rusten voordat zo'n groep tot stand komt; ook tijdens een pispauze gewoon gas geven.
Maar nu hebben er heel veel ploegen helemaal niks. Sprintritten zijn verdeeld onder Girmay en Philipsen, met nog een kruimel voor Cav en Groenewegen. Die er daarna niet meer aan te pas kwamen. En de rest van de sprinters heeft geen enkele kans gehad.
Dus niet Gouvenou moet terug naar de tekentafel, maar de ploegleiders: volledig incompetente mensen in veel auto's.
Voormiddag nietszeggend sprintritje, namiddag waaierkoers of koers die eindigt op zo'n muurtje.
Denk dat in groep op 20 minuten binnenkomen in een lastigere etappe qua energieverlies wel redelijk in lijn ligt met een sprintersetappe aan 45+. Het lijkt me toch echt in het belang van de Tour dat er voor alle types van renners wel enkele interessante ritten tussenzitten, en niet dat er bij zijn die al aan kans 9 zitten, terwijl anderen al 16 dagen met hun vingers zitten te draaien. Een sprintersetappe of 5 lijkt me wel ok, waarvan er 2 of 3 over een lastiger parcours. Dan een vlakke tijdrit en eentje met een helling/berg in. 2 relatief vlakke ritten met een aankomst bergop, etappe of 4-5 met meerdere cols onderweg, 2-3 etappes met aankomst op een muurtje, eventueel een kasseien/gravelrit en dan nog enkele overgangsetappes.
En wat mij betreft maken ze er 2 etappes van op de laatste dag als ze absoluut in Parijs willen en moeten eindigen. Een deftige, geaccidenteerde etappe overdag, en dan een slotcriterium van 50 à 100 km op de Champs-Elysées, zodat die sieroptocht vooraf beperkt kan worden tot hooguit 1 rondje.
Overigens zie je zo ook maar weer dat geen enkele trui veilig is tot aan Nice
En probeer het in het vervolg niet persoonlijk te maken enkel omdat mensen wat vraagtekens bij je afgod zetten. Zet je reacties geen kracht bij. Helpt je zelfs niets.
GROENEWEGEN Dylan
afgelopen jaren is die ergens onder weg ballen kwijt geraakt,
op zich ook wel te begrijpen gezien wat er gebeurd is, en de gekte vandaag de dag
maar dan kan je beter gewoon thuis op de bank blijven
verder alles dodelijk saai
karakterloos is het woord dat de lading dekt
tour gekaapt door 3 namen,
en dan ook nog eens 3 waar ik nog niet eens bij in de buurt gezien zou willen worden (zelfs niet als hologram)
vissenkop en rest van top 10 ook niet daar niet van
p.s. renaat (verraad) is echt meest meelijwekkende persoon,
zonder de tour bestaat hij geen eens
enige waar je nog op kan hopen is een grote demasqué ad absurdum
om het: 'panem et circenses'
even goed op te blazen
schoon schip te maken
en dan sterker terug komen dan ooit
en alle e-bikes naar het kerkhof a.u.b.
voorlopig is het vooral de hysterische idolatrie die de boventoon voert,
van een thijs zonneveld die zich als kritisch etaleert (schertsvertoning) mag je toch wel iets meer onderzoek verwachten
maar goed, die zit helemaal vast gerot in de mallenmolen van DPG Media