Tour 2024: Gehavende Primoz Roglic moet de strijd staken
Foto: Cor Vos
vrijdag 12 juli 2024 om 11:20

Tour 2024: Gehavende Primoz Roglic moet de strijd staken

Primoz Roglic kan niet meer van start in de dertiende etappe van de Tour de France. De Sloveense kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe ondervindt te veel last van de gevolgen van zijn valpartij van gisteren, zo laat zijn ploeg weten via sociale media.

Op een tiental kilometer van de streep gebeurde de ongelukkige valpartij. Alexey Lutsenko kwam ten val door een obstakel op de weg, dat nota bene niet aangegeven was. Roglic ging vervolgens tegen de vlakte aan de rechterkant van de weg, maar aan de linkerkant vielen er ook een hoop renners. Na afloop klonken de signalen vanuit de ploeg al niet heel positief.

“Primoz is nauwkeurig onderzocht door ons medisch team na de etappe van gisteren en vanochtend opnieuw”, klinkt het bij de ploeg. “Daaruit is de beslissing voortgevloeid dat hij niet meer zal starten vandaag, om te focussen op zijn komende doelen. We wensen hem een spoedig herstel.”

Roglic gold als een van de grote favorieten voor het podium in de eindklassering van deze Tour. Tot zijn valpartij stond de Sloveen op een keurige vierde plaats, op 2:15 van leider Tadej Pogacar. Ook in de elfde etappe kwam Roglic al ten val in een afdaling richting aankomst, toen nog zonder erg.

Uitvallers

Etappe:
RIDE Magazine
70 Reacties
12-07-2024 11:31
Ach nee, wat ontzettend zonde! Roglic is mentaal natuurlijk heel sterk, maar dit moet (alweer) een enorme klap zijn. Hij wordt er niet jonger op dus het aantal kansen om de tour ooit te winnen slinkt zienderogen. Ook voor ons als toeschouwers is dit een aderlating.
De organisatie mag zich echt wel even achter de oren krabben, dit had gewoon voorkomen kunnen worden door daar een seingever neer te zetten.
12-07-2024 11:27
We wisten van tevoren dat deze dag zou komen. Ben blij dat hij in elk geval heeft kunnen tonen dat hij deze Tour toch niet zou hebben gewonnen. Maakt het allemaal wat minder bitter.
    12-07-2024 11:35
    @Alucard Dat hij de Tour niet had kunnen winnen is natuurlijk onzin. Hij was bergop minimaal de evenknie van Evenepoel. Als er iets gebeurt met Pogacar en Vingegaard had hij de Tour gewoon kunnen winnen
    12-07-2024 11:38
    Als je erop moetn rekenen dat de drie mannen voor je uitvallen dan kan je de tour niet winnen
    12-07-2024 11:40
    Hij kon Evenepoel enkel woensdag volgen bergop. Op de San Lucca en Galibier was hij bergop duidelijk de mindere. Dus je kan niet zeggen “minimaal de evenknie” op basis van 1 betere dag.
    12-07-2024 11:47
    Als hij eerst niet bij de beste 5-6 zat, en later 3e beste is, kun je wel stellen dat hij verbeterde.
    12-07-2024 11:53
    @Steven, Roglic doorzettingsvermogen en durf om diep te gaan, hadden hem alsnog de 3e plek kunnen opleveren. Dit weekend gaat het moeilijk worden voor Remco. Schrijf Almeida / Rodriguez maar vast op
    12-07-2024 11:55
    @Cycling:

    En als Covid nog harder om zich heen slaat kan je niet uitsluiten dat Kelderman de Tour wint. Tijd dus om zijn klassementsmambities nieuw leven in te blazen.
    12-07-2024 12:04
    @Alucard klopt volledig dat een ieder in de top 5 nog de Tour kan winnen, aangezien er nog renners tussen uit gaan 'vallen', bijvoorbeeld door een slechte dag. Wie had ooit verwacht dat Kuss de Vuelta zou winnen.
    12-07-2024 13:21
    Dat is helemaal niet aangetoond. Waarom zouden Vingegaard, Pogacar en Evenepoel beter kunnen worden en hij niet. Volgens mij kwam hij er ook steeds beter in en kwam hij kwa sterkte al naast of over Evenepoel waar dat in het begin nog niet zo was!

    Erg jammer dus. Spanning voor de 3e plek is weg. Alleen het duel Pogacar-Vingegaard is nog echt spannend!
12-07-2024 11:21
Arme Primoz
12-07-2024 11:50
Misschien de Tourorganisatie eens aanklagen? Die strobaal op de weg, deze drempels zonder seingever...
    12-07-2024 12:22
    Er zijn natuurlijk veel factoren die het complex maken, maar de gedachte schoot ook door mijn hoofd. Als je weet hoeveel geld er mee gemoeid is… Op zijn minst verwacht je toch van de organisatie dat er een goede risico-analyse wordt gemaakt van bepaalde cruciale delen van de route en daar adequate maatregelen te nemen. Het risico hier was zeer hoog en toch waren de maatregelen onvoldoende ten opzichte van het risico. Maar uiteindelijk is het misschien verloren energie om daar een zaak van de maken, beter zou zijn dat iedereen nu eindelijk toch echt eens bij elkaar gaat zitten met maar één doel de koers op de juiste manier veiliger maken. Stop alle stakeholders in een hok en ze mogen er pas uit als ze een goed en gedegen plan hebben.
    12-07-2024 12:24
    Stakeholders heten die in het Nederlands, steakholders is Argentijns.
    12-07-2024 12:30
    Hahaha oeps, ‘t is gecorrigeerd
    12-07-2024 12:42
    In het Nederlands ja?
12-07-2024 11:26
This is shit he.. full focus on Vuelta now he
    12-07-2024 13:07
    Wat ik me vaak afvraag: is die Jumbo 'hè' nou geintroduceerd door het natuurlijke taalgebruik van Niermann, Maassen of Roglic?
12-07-2024 11:27
Echt jammer. Ik hoop dat de organisatie hier iets van leert
    12-07-2024 14:40
    Wat had je in gedachten? Want de val van Roglic die hem de opgave kost kun je toch echt de organisatie niet aanwrijven....
12-07-2024 11:27
Zo jammer dit!
12-07-2024 11:30
Ach jongens toch, hoeveel pech kan een renner hebben. Laten we hopen dat hij de drive nog heeft om vol voor de Vuelta te gaan. Ik kan me ook zo voorstellen dat hij er wel een keer klaar mee is.
12-07-2024 11:31
Jammer, maar we zagen vorige week al dat hij niet ging kunnen wedijveren met Tadej en Jonas. Hooguit met Remco voor plaats 3. Primoz heeft in 2019 de kans gemist om ooit eens de Tour te winnen.
    12-07-2024 11:39
    2020
    12-07-2024 11:41
    En toch leek hij te verbeteren en weet je nooit hoe het verder gaat met Vinnie en Pogi.
    12-07-2024 11:55
    Zou toch wat zijn als over 1.5 week Remco de tour heeft gewonnen. Meerdere nationaliteiten die om verschillende redenen gek worden dan
    12-07-2024 11:59
    In 20202 heeft die slome Dumoulin er inderdaad voor gezorgd dat jumbo niet overal vol gas doorging, terwijl we in de daaropvolgende jaren hebben gezien dat dit nu juist het zwakke punt bleek van Pogacar.

    Sindsdien zijn we een Opi & Omi Tour, motor die hooibaal op de weg lanceert Tour, geen Tour en vliegende Kazachk Tour verder....

    En tsja, zelfs de grootste fans gaan nu toch wel toegeven dat die Tour nooit gewonnen gaat worden... Volgend jaar samen met teamgenootje Remco de aanval maar inzetten op Vingecar. :)
    12-07-2024 12:47
    Moet idd 2020 zijn. De jaren gaan rap voorbij maar moeten ook weer niet te rap gaan.
12-07-2024 11:39
Pannenkoek, toen eens wat doorzettingsvermogen! Bollen, ritwinst, ...niet alles draait rond het podium.
    12-07-2024 11:43
    Je bent teleurgesteld geen arts.
    12-07-2024 11:43
    Waar zijn die minnetjes als je ze nodig hebt?
    12-07-2024 11:44
    Als hij goed genoeg is om nog vol voor de bollen te gaan, is hij goed genoeg om te proberen podium te rijden. Dat hij niet meer start betekent dat hij niet goed genoeg is.
    12-07-2024 11:44
    Ja, doorzettingsvermogen, dat is net wat Roglic mist.

    Verder wel een goede renner op zich.
    12-07-2024 11:56
    Bolletjes en een ritwinst draait deze kampioen zijn hand niet voor om. Elke andere coureur behalve Vingegaard, Pogacar en Roglic is hier content mee.
    12-07-2024 12:10
    Snap de reactie van Svenepoel wel, alleen wat vreemd geformuleerd.

    Maar kan me niet van de indruk ontdoen dat Roglic ook wel eieren voor zijn geld heeft gekozen. Liever een kans op Vuelta winst (tegen Janneke en Mieke), dan hier tegen de echte toppers verder te moeten vechten voor een plekje bij de eerste 5. Voor ritzeges en bollentrui komt hij denk ik sowieso niet in aanmerking, want daarvoor moet je kunnen aanvallen.
    12-07-2024 13:21
    Hij rijdt in ieder geval aanvallender dan Evenepoel als hij voor een klassement rijdt. Die had voor het aanvalletje in de graveletappe 41 opeenvolgende etappes niet aangevallen (de etappes na de inzinking op de aubisque niet meegerekend dus, want niet voor het klassement).

    In een groot deel van die etappes reed Roglic mee, en die heeft in die etappes diverse serieuze aanvallen geplaatst.
    12-07-2024 13:35
    Wat heeft Evenepoel hier nu in godsnaam mee te maken?
    12-07-2024 21:44
    Ach, ik haak even in op een populair frame over de aanvallende Evenepoel versus de passieve Roglic.
12-07-2024 11:44
Jammer. In 2020 zo dichtbij, maar een bodycheck, strobaal en drempel verder ziet het er toch hopeloos uit. Terugtrekken is het meest logische, maar dit moet zo ongelooflijk pijn doen. Hopelijk nog 1 kansje volgend jaar.
12-07-2024 11:53
Heel jammer want hij had met Evenepoel nog een ferme strijd om stek 3 kunnen leveren. Die laatste heeft dubbel voordeel nu want hij staat flink ver weg van de belagers van achter (waarvan Almeide zich ook nog eens leegrijden moet) en tov Pogi & Vingy kan hij alleen maar meevallen. Dit weekend op eigen tempo nog meer de eindklimmen op en in week 3 ergens misschien nog iets fantastisch proberen. Ik zie hem sowieso nog wel een rit in lijn winnen.
12-07-2024 11:54
Heel erg jammer dit! Hij had toch een goede kans op een mooi podium.

Als ik naar hem kijk en ook wat interviews van hem lees, heb ik het gevoel dat het in hem een beetje op begint te raken. Misschien is hij wel echt geraakt gisteren en wist hij dat het voorbij was, maar ik heb het gevoel dat er voor de tour al iets in hem geknakt was, wat nu gelijk weer terug kwam. Te veel gevallen dit jaar (en in het algemeen) en ook niet meer de benen van een paar jaar geleden, zijn liefde voor de sport en mentale hardheid lijkt op het moment een beetje weg te zijn. Ik weet niet of hij zich zo moet blijven richten op grote rondes (ook al zal zijn ploeg daar misschien anders over denken).

Misschien moet hij zich meer gaan richten op 1-daagsen? Een jaar knallen in de Waalse Pijl, LBL en Lombardia en zijn dagen uitkiezen evt in de tour? Lijkt mij ook heel mooi om hem in zo'n rol te zien.
12-07-2024 11:50
Intens sneu. Gister mentaal al geknakt in die achtervolging. Strobaal, duw en nu deze drempel. Wel 3 klote manieren om de Tour te verlaten.

Hopelijk weer motivatie voor de Vuelta.
12-07-2024 11:24
De vloek van de Tour en Primoz, hopelijk weer knallen in de Vuelta!
12-07-2024 11:27
Niemand gaat hem bijhouden in de Vuelta
    12-07-2024 14:39
    Dan is het enkel nog een kwestie van rechtblijven dus ? Laat dat voor hem nu net het allermoeilijkste zijn. Ik bedoel maar....je kunt best nog een slag of 3 om de arm nemen voor je dergelijke voorspellingen doet over Primoz
12-07-2024 12:18
O o o en weer Roglic! Hopelijk gaat ie voor zijn 4e Vuelta!
12-07-2024 11:31
Dat vreesde ik al. Roglic kennende staat hij er weer in de Vuelta.
12-07-2024 11:34
Als hij al in de Vuelta gaat starten, denk ik ook niet dat hij de finish zal halen. Roglic is helaas te vaak en te makkelijk bij valpartijen betrokken. Waar de meeste klassementsmannen de dans ontspringen, is het bij Roglic toch wel heel vaak raak.
    12-07-2024 11:48
    Klopt. Hij heeft de Vuelta nog nooit uitgereden laat staan dat ie kans maakt om te winnen.
    12-07-2024 12:08
    Ik weet niet waar je het vandaan haalt maar Roglic heeft al 3 keer de Vuelta gewonnen! Als je niet meer van wielrennen afweet stop dan met reageren
    12-07-2024 12:38
    In 2022 heeft Roglic zowel in de Tour en de Vuelta opgegeven na valpartijen.
12-07-2024 11:38
Roglic versus Kelderman leek in het voordeel van Primoz beslecht te worden na de vroege valpartij deze Tour door Wilco, maar Roglic is toch de meest onfortuinlijke Opper-tuimelaar gebleken. Beide sympathieke coureurs, maar ook beide de minste garantie op het halen van de eindstreep.
12-07-2024 11:55
Jammer; dit is een aderlating voor het duel om de derde plek. Want volgens mij kwam er een hele mooie strijd aan tussen Roglic en Evenepoel, als je kijkt naar wat er nog komt en hoe de laatste heuvel/bergrit zich ontvouwde. Met een op het eerste gezicht beter klimmende Roglic die zich uiteindelijke opblies, en met een Evenepoel die heel volwassen eigen tempo reed. Als je dat plaatst in het bredere plaatje van hun eerdere duels (Catalonie, Vuelta, Dauphine), dan is daarmee echt wel een mooie verhaallijn weggevallen.

Hopelijk kan Rodriguez zijn ding doen in de komende bergritten. Al lijkt die tot nu toe net niet mee te kunnen voor plek 3.
    12-07-2024 13:12
    Die gaat zelfs nog achter Landa komen die zich de top 5 gaat inrijden
    12-07-2024 13:16
    Rodriguez lijkt me de gevaarlijkste tegenstander voor REVKET nu als het om het podium gaat, is meer een rasklimmer toch. We zullen zien.
    12-07-2024 13:16
    Een Romans, en ik vlak die ouwe diesel Almeida ook nog niet uit hoor.
12-07-2024 13:02
Wat een ellende! Ik wens hem een snel herstel en nog veel overwinningen. Hij is en blijft een van de beste renners van deze eeuw, en zonder hem zou Jumbo/Visma niet de beste ploeg ter wereld zijn geworden. Primoz is een #Galacticus forever!
12-07-2024 13:52
Beterschap Primoz. Een van de allergrootsten in het wielrennen, mentaal misschien wel de sterkste van allemaal.
Op naar de Vuelta, en ik hoop ook de ronde van Zwitserland volgend jaar.
12-07-2024 11:24
Oh nee! Wat jammer :(
12-07-2024 11:37
Grande casino

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine