Tour 2024: Geen breuken voor Mads Pedersen na val, deelname etappe zes nog onzeker
Mads Pedersen heeft aan zijn valpartij in de finale van de vijfde etappe van de Tour de France geen breuken overgehouden. In de hectische finale kwam de Deen in de verdrukking door zijn concurrenten en kon hij contact met de hekken niet voorkomen. Hoewel er geen breuk is vastgesteld, houdt de ploeg een slag om de arm voor deelname aan de rit van donderdag.
Lidl-Trek laat via de eigen kanalen weten dat Mads Pedersen bij de crash een zware klap op zijn linkerschouder en rug te verduren heeft gekregen. Zo kwam de Deen haard in aanraking met de hekken en het asfalt en kreeg hij ook de wielen van Axel Zingle tegen zich aan, terwijl de Fransman over hem heen sprong. De eerste röntgenfoto’s brachten echter geen breuken aan het licht.
De ploeg geeft verder aan dat hij vannacht in de gaten wordt gehouden. Pas morgenochtend kan een definitieve beslissing worden genomen over de vraag of hij ook aan de start van etappe zes kan staan. Voor Lidl-trek is de valpartij van hun kopman een flinke klap. Een groot deel van de ploeg is gebouwd rondom de Deen, die ondanks zijn val nog wel tweede staat in het puntenklassement. Hij volgt op acht punten van de leider, Biniam Girmay.
Met Cav en Philipsen had het iig niets van doen, die gingen zoveel harder dan de rest.
Philipsen sowieso iemand die structureel van zijn lijn afwijkt.
Een heel pak sprinters dat van rechts naar links slingert over de weg..
Terwijl ze elkaar kopstoten en schouder duwen geven.
Valt een slachtoffer me nog mee eigenlijk.
Brede RECHTE aankomsten zijn een must misschien met enkele referentie lijnen om te zien wie en of er van de lijn geweken wordt, en consequent handhaven lijken me enkele open deuren
Deels eens. Er zijn uiteraard rotondes en (flauwe) bochten nodig om het peloton op een lint te trekken, maar dat is in de aanloop naar de spurt het geval, niet op pakweg 300 meter van de aankomst. Dat is vragen om problemen. Op het parcours van vandaag zijn er twee mogelijkheden:
1. De eerste lead-out wordt overrompeld (wat hier zeker het geval was door de tegenwind) en langs alle kanten is er gedrum en geduw.
2. Het peloton zit mooi op een lint en er gebeurt normaliter niets ergs.