Tour 2024: Dit zijn de verschillen na de rit naar Superdévoluy – Evenepoel pakt tijd op Vingegaard
foto: Cor Vos
donderdag 18 juli 2024 om 07:30

Tour 2024: Dit zijn de verschillen na de rit naar Superdévoluy – Evenepoel pakt tijd op Vingegaard

Overzicht De zeventiende etappe van de Tour de France zorgde onverwacht nog voor spektakel tussen de favorieten. Het leverde Remco Evenepoel enkele seconden tijdwinst op ten opzichte van Jonas Vingegaard. De Belg kruipt zo wat dichter bij de Deen, die nog wel tweede blijft staan in het klassement. WielerFlits zet de verschillen op een rijtje.

Evenepoel pakte met een aanval op Superdévoluy twaalf seconden op Jonas Vingegaard. Het verschil tussen de twee was twee minuten en tien seconden, nu is dat een minuut en 58 seconden. Ondertussen pakte ook Pogacar nog twee tellen op zijn naaste belager Vingegaard. In de rest van de top-tien waren geen verschuivingen. De nummers vier tot en met tien van het klassement finishten samen, op meer dan twee minuten van Pogacar, Vingegaard en Evenepoel.

Shirt for OIC AK
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
21 Reacties
11-07-2024 10:27
Evenepoel heeft het behoorlijk gedaan tot nu toe.
Ik denk nog altijd dat Arensman meer talent heeft als echte ronderenner.
    11-07-2024 10:29
    Ik niet.

    En niet omdat Arensman zo'n knoeier is maar vanwege het extreme talent en leervermogen van Evenepoel. Daarbij: Arensman is echt wel een tikkie te fors.
    11-07-2024 14:46
    Dan wordt het toch hoog tijd dat we dat is gaan zien van Arensman
    13-07-2024 18:08
    Ik vind Cavendish een betere klassementsrenners dan pogacar.
    17-07-2024 19:28
    Uw pillen pakken Feeniks, uw pillen pakken...Hoe vaak is het je nu al niet gezegd ??
Arensman heeft inderdaad vaker top 10 gereden in een GT. Verder natuurlijk een onzin statement.
17-07-2024 17:38
Zo dat weten we dan ook weer. Evenepoel wordt tweede in deze Tour. Vingegaard zakt er helemaal doorheen de komende dagen.
10-07-2024 17:31
Ik blijf hopen op een opvolger van Lucien Van Impe in deze Tour. De kans is weliswaar niet zo groot . Maar ik hoop er wel op. Vooral omdat in de huidige toptien van het huidige klassement naast Remco Evenepoel alleen Ciccione uit een van de drie landen komt met een echte wieler cultuur.
    11-07-2024 09:19
    Spanje heeft geen "echte" wielercultuur? En Engeland heeft m.i. ook een wielercultuur, maar dan een die vooral gericht is op de baan.
    11-07-2024 11:16
    Spanje hoort hier zeker tussen en GB doet ook al een tijd mee in de top 10 van de tour. De traditionele landen zoals België en Italië waren juist de afgelopen jaren best onzichtbaar, Jurgen van den Broeck voor het laatst in 2012 en Italië had nog Nibali, Aru, Caruso en nu dan Ciccone. Dus goed dat de belgen en italianen er eentje bij hebben. Grootste verassing is een Portugees in de top 10, dat lijkt me ook van Agostinho geleden. Maar ja vorig jaar hadden we bijvoorbeeld ook een Oostenrijker.
    11-07-2024 18:42
    Over twee jaar is dat alweer een halve eeuw geleden (!)
    De kans dat je het nog gaat mogen meemaken wordt kleiner en kleiner, Arie…
    ‘Allés verandert en evolueert is wat destijds Bob Dylan zong’ om een nóg oudere held te citeren.
    ‘Als hij maar geen wielrenner wordt, ze rijden hem misschien halfdood’ draag ik dan weer parafraserend op aan Primoz Roglic…
    13-07-2024 18:30
    Echte wielercultuur mijn neus. Het is maar net hoe ver je wilt terugkijken. Men vergeet nogal eens bijvoorbeeld wat een belangrijke speler Engeland was in de oertijd van het wielrennen, maar ook Duitsland en Zwitserland. In het baanrennen was de VS supergroot. Het grootste professionele baancircuit is al jaren Japan. Oost-Europa en Zuid-Amerika leveren al decennia absolute wereldtoppers. En wat dacht je van Australië en Nieuw-Zeeland?
    13-07-2024 19:23
    4 Belgen in de top25, óók mooi!
    14-07-2024 22:06
    Haha Bob Dylan en Boudewijn de Groot zijn ook typische zangers om door elkaar te halen
11-07-2024 18:49
Mis ik iets of wordt in dit dagelijkse rubriekje gewoon het algemeen klassement integraal herhaald?
Ik word wel met de dag meer benieuwd naar de Pyreneeen!
    17-07-2024 17:34
    Dan kun je alvast nog een jaartje wachten, of het zou moeten zijn dat het rittenschema in het laatste kwartier nog over kop gegooid is.
11-07-2024 21:57
Dank u voor dit overzicht. Het maakt echt een hoop duidelijk.
14-07-2024 19:31
Pogacar heeft duidelijk de slag om de Pyreneeën gewonnen.
Vingegaard wint nu toch gewoon de slag om de Alpen, niet?
15-07-2024 01:56
Eigenlijk toch belachelijk grote verschillen zeg. Meer dan een kwartier voor de 10de en nog een week te gaan. Tjonge jonge!
    17-07-2024 18:22
    Is ondertussen wel heel erg waarschijnlijk geworden dat iedereen vanaf plek 4 op minstens een kwartier gaat eindigen. Misschien wel 20 als Pogacar nog een paar keer full retard gaat.
18-07-2024 11:21
Het is een aantrekkelijke tour met die 3 smaakmakers, en alhoewel ik geen grote Roglic-fan ben, had ik hem er nog graag bij gezien. Duidelijk dat Jonas en Tadej in het hooggebergte nog sterker zijn, maar knap om te zien hoe Remco in de vorige etappe hen het vuur aan de schenen legt.
Al zijn ook in de top 3 de verschillen groot, de teerling is nog niet definitief geworpen. Alle 3 nog kandidaat eindwinnaar, met Pog en Vini als topfavorieten, maar één slechte/mindere dag kan het podium zomaar dooreenschudden.
Ongezien dat de 4e in de stand op bijna 13 minuten staat, het gevolg van de knechtenrol die de top-10 renners (moeten) opnemen. Ayuso, Almeida, Yates, weldra ook Jorgensen... steengoeie renners die in andere ploegen kopman zouden zijn. Dat moet toch een beetje steken... ook al omdat ze de kans niet krijgen om voor dagwinst te gaan.
Ik hoop dat de tourorganisatie goed gekeken heeft naar de rit van gisteren, en er in 2025 zo een 5-tal insteekt. Strijd op alle fronten, kansen voor vluchters en kansen voor klassementsrenners die het iets moeilijker hebben in het hooggebergte. Een extra tijdrit, en/of iets langere tijdritten die het voor de pure klassementsrenners iets lastiger maken, en voor de etapperenners iets makkelijker (ze hoeven niet voluit te gaan). Dat zou de top-10 mogelijk ook wat 'nivelleren', al is het maar de vraag of er tegen die 4 absolute klasbakken überhaupt iets te beginnen valt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine