Tour 2024: Dit zijn de verschillen na de rit naar Superdévoluy – Evenepoel pakt tijd op Vingegaard
Overzicht De zeventiende etappe van de Tour de France zorgde onverwacht nog voor spektakel tussen de favorieten. Het leverde Remco Evenepoel enkele seconden tijdwinst op ten opzichte van Jonas Vingegaard. De Belg kruipt zo wat dichter bij de Deen, die nog wel tweede blijft staan in het klassement. WielerFlits zet de verschillen op een rijtje.
Evenepoel pakte met een aanval op Superdévoluy twaalf seconden op Jonas Vingegaard. Het verschil tussen de twee was twee minuten en tien seconden, nu is dat een minuut en 58 seconden. Ondertussen pakte ook Pogacar nog twee tellen op zijn naaste belager Vingegaard. In de rest van de top-tien waren geen verschuivingen. De nummers vier tot en met tien van het klassement finishten samen, op meer dan twee minuten van Pogacar, Vingegaard en Evenepoel.

Ik denk nog altijd dat Arensman meer talent heeft als echte ronderenner.
En niet omdat Arensman zo'n knoeier is maar vanwege het extreme talent en leervermogen van Evenepoel. Daarbij: Arensman is echt wel een tikkie te fors.
De kans dat je het nog gaat mogen meemaken wordt kleiner en kleiner, Arie…
‘Allés verandert en evolueert is wat destijds Bob Dylan zong’ om een nóg oudere held te citeren.
‘Als hij maar geen wielrenner wordt, ze rijden hem misschien halfdood’ draag ik dan weer parafraserend op aan Primoz Roglic…
Ik word wel met de dag meer benieuwd naar de Pyreneeen!
Vingegaard wint nu toch gewoon de slag om de Alpen, niet?
Al zijn ook in de top 3 de verschillen groot, de teerling is nog niet definitief geworpen. Alle 3 nog kandidaat eindwinnaar, met Pog en Vini als topfavorieten, maar één slechte/mindere dag kan het podium zomaar dooreenschudden.
Ongezien dat de 4e in de stand op bijna 13 minuten staat, het gevolg van de knechtenrol die de top-10 renners (moeten) opnemen. Ayuso, Almeida, Yates, weldra ook Jorgensen... steengoeie renners die in andere ploegen kopman zouden zijn. Dat moet toch een beetje steken... ook al omdat ze de kans niet krijgen om voor dagwinst te gaan.
Ik hoop dat de tourorganisatie goed gekeken heeft naar de rit van gisteren, en er in 2025 zo een 5-tal insteekt. Strijd op alle fronten, kansen voor vluchters en kansen voor klassementsrenners die het iets moeilijker hebben in het hooggebergte. Een extra tijdrit, en/of iets langere tijdritten die het voor de pure klassementsrenners iets lastiger maken, en voor de etapperenners iets makkelijker (ze hoeven niet voluit te gaan). Dat zou de top-10 mogelijk ook wat 'nivelleren', al is het maar de vraag of er tegen die 4 absolute klasbakken überhaupt iets te beginnen valt.