Tour 2024: ‘Cofidis laat Axel Zingle mogelijk thuis vanwege transfer naar Visma | Lease a Bike’
foto: Cor Vos
donderdag 20 juni 2024 om 18:39

Tour 2024: ‘Cofidis laat Axel Zingle mogelijk thuis vanwege transfer naar Visma | Lease a Bike’

Axel Zingle lijkt volgend jaar de overstap te maken naar Visma | Lease a Bike. Dat is niet in goede aarde gevallen bij zijn huidige ploeg Cofidis, meldt L’Équipe. Volgens de sportkrant overweegt het Franse WorldTeam om Zingle als straf niet mee te nemen naar de Tour de France.

Volgens L’Équipe heeft Zingle een driejarig contract getekend bij Visma | Lease a Bike. De 25-jarige renner, die in 2022 prof werd bij Cofidis, kreeg van zijn huidige werkgever ook een verbeterd aanbod, maar koos toch voor de Nederlandse formatie. Cofidis is daar niet blij mee. Het denkt eraan om Zingle niet op te stellen voor de Tour de France, tenzij hij komend weekend Frans kampioen wordt in Saint-Martin-de-Landelles.

Bij Cofidis zijn op dit moment zes renners zeker van een plekje in de selectie voor de Tour de France. Dit zijn Bryan Coquard, Guillaume Martin, Simon Geschke, Jésus Herrada, Alexis Renard en Ion Izagirre, die in de Ronde van Zwitserland nog wel ten val kwam. Het team zal na de nationale kampioenschappen bekendmaken welke twee renners op 29 juni nog meer aan de start zullen staan in Florence.

RIDE Magazine
33 Reacties
20-06-2024 20:04
Axel zal het jammer vinden, maar nu de tijd vinden om zich de Visma manier van trainen/eten/rusten eigen te kunnen maken.... Net zoals Jorgenson vorig seizoen al werd bijgestaan toen hij eenmaal bij Visma getekend had, maar nog voor Movistar reed.

Ik zal dan ook niet raar opkijken als Axel volgend seizoen net zo'n bliksemstart maakt als onze Amerikaanse vriend.



On-topic ... > Het blijft toch raar dat dit heden ten dagen nog steeds gebeurd... Als kleinere ploeg met wat minder budget weet je dat je beste renners naar "betere oorden" zullen trekken.... Als dit dan eenmaal bekend wordt is het toch raar om je beste renners niet op te stellen ?

Wielrennen is echt één van de weinige sporten waar ik dit zie gebeuren... Ik zie het al voor me in het voetbal of zo.... 'Je hebt een spits die er veertig per seizoen in knalt, en na de zomer een transfer maakt richting City of Real.... Hoe absurd zou het zijn om zo'n Mbappe (Om maar iemand te noemen.) vervolgens een half seizoen op de bank te zetten ?!?!

Z'n loon doorbetalen zal je toch moeten, en zo'n renner/speler zorgt ondertussen ook nog eens voor je beste resultaten....

Noem mij maar gek, maar ik blijf het raar vinden, en niet meer van deze tijd...
    20-06-2024 21:07
    Juist in de voetballerij is dit schering en inslag. Spelers die niet verlengen worden dan niet meer opgesteld.

    Niet om ze te behouden, maar zo hopen ze hen te dwingen een contract te tekenen dat afgekocht kan worden.
    21-06-2024 07:49
    @Zeboe

    Bij kleinere clubs om even de vergelijking met Cofidis te trekken zie je dat niet hoor. Giakoumakis werd bij VVV niet op de bank gehouden toen die wegging om maar een voorbeeld te geven. Cofidis zal ook zijn punten bij elkaar moeten sprokkelen, dus vindt dit ook maar raar.
    21-06-2024 08:35
    Het zal vast niet overal voorkomen, en dan ook niet altijd, maar ik heb dit soort verhalen vrij vaak gehoord.

    Vooral bij jonge doorbrekende spelers die een goedkoop, aflopend contract hebben.
20-06-2024 18:44
Echt bij uitstek oud wielrennen
20-06-2024 18:59
Prima keuze als het waar is. Waarom investeren als de loyaliteit al is vertrokken.
    20-06-2024 19:01
    Investeren? Je stelt je sterkste selectie op lijkt me?
    20-06-2024 19:10
    Als ze world tour ploeg willen blijven kan je het beste zoveel mogelijk punten halen. Net even gekeken op procyclingstats maar ze staan er nou niet echt goed bij. Daarnaast is elke goede uitslag toch mooie reclame voor je ploeg.
    20-06-2024 19:33
    De vraag is: investeren of oogsten.
    21-06-2024 02:52
    Hij rijdt nu voor het team dus je zou daar als ploeg van kunnen profiteren in plaats van kinderachtig te doen.
    21-06-2024 08:16
    We hebben het hier wel over een sport waarbij je veel (positieve) invloed op andere renners kunt uitoefenen ook als je niet bij hen in de ploeg zit.
20-06-2024 19:27
Lijkt me typisch zo’n renner die bij Visma nog een heel stuk beter wordt dan hij nu al is.
20-06-2024 20:32
Dieptepunt voor Cofidis of dieptepunt voor l'Equipe? Het leek me al sowieso broodje aap verhaal tot de toevoeging "tenzij hij Frans kampioen wordt".
20-06-2024 19:39
Ja, altijd rare reactie dit, ze moeten hem evengoed betalen én decimeren hun toch al niet zo grote kansen op een paar resultaten…
20-06-2024 19:03
Kinderachtig! Hij is echt een renner die iets toevoegt bij Cofidis en die dit seizoen zijn uitverkiezing verdiend heeft. Om hem dan uit te sluiten vanwege een overgang komend jaar is echt de oude manier van reageren.
20-06-2024 18:46
Lekker modern. Daar had Peter Post vroeger ook een handje van. Kleinzielig denken.
20-06-2024 19:07
Dit is echt wel een nieuw dieptepunt voor Cofidis. Dit is echt by far de beste renner in hun selectie. Ik vraag me trouwens wel af op welke manier Zingle past in het wedstrijdprogramma van Visma-LAB. Visma slaat het overgrote deel van de franse en Belgische .1 en .pro koersen over, terwijl dat juist het perfecte jachtterrein van Zingle lijkt te zijn.
    20-06-2024 19:56
    Dat was ook het jachtterrein van Laporte toentertijd, maar die heeft toch ook een mooie stap naar boven kunnen zetten.
    20-06-2024 20:37
    Met alle respect maar Zingle is geen Laporte....
    20-06-2024 20:45
    @grobbel: Nee, die vergelijking gaat totaal niet op. Laporte werd in '21 al 2e in DDV, tourrit, 2 ritten in Parijs-nice en ronde van Zwitserland. Plus top10 in RVV en Parijs-Roubaix uit mn hoofd.
    20-06-2024 20:54
    Zingle halen ze toch vooral voor het treintje van Kooij? Daarnaast een aardige puncher die op lastiger terrein dan zijn eigen kans kan gaan.
    20-06-2024 21:15
    Ik geloof nooit dat Zingle naar Visma gaat voor in het treintje van Kooij te gaan. Is ook totaal geen lead out renner! Mag mij wel altijd het tegendeel bewijzen! Ben wel benieuwd naar de stap die Zingle gaat zetten en welke wedstrijden hij gaat rijden. Want waar hij goede uitslagen reed bij Cofidis dat waren dan vooral Franse 1.1 wedstrijden en rondjes als de Provence, Mayenne en dergelijke. Allemaal wedstrijden die Visma niet rijdt...
    21-06-2024 02:04
    Een renner met een klassiek profiel en snelheid, waarom zou dat totaal geen renner zijn voor in het treintje van een topsprinter? Heeft vorig jaar in WT koersen in het treintje gezeten van Consonni en Coquard, dit jaar rijdt hij zelf toptien uitslagen in WT sprints. Lijkt mij een renner die daarmee uitstekend gehaald kan worden voor de sprint kopman van Visma.

    Daarnaast genoeg ruimte om onderdeel te zijn van de klassieke kern en zelf zijn kans te gaan in punchy ritten.
    21-06-2024 08:35
    Zingle heeft nooit als lead out in hun treintje gezeten.
20-06-2024 19:11
Stakkers man. Renners komen renners gaan
20-06-2024 20:37
Iets wat elk jaar terugkomt bij de ploegen. Ergens begrijpelijk, ergens heel bijzonder. Waarom begrijpelijk: er zijn relatief veel UCI punten te behalen in de TDF. Waarom bijzonder: je bent toch wel moreel verplicht naar je team en je sponsors om het sterkst mogelijke team op te stellen. Oplossing? UCI punten blijven bij het team waar ze behaald zijn bij een transfer i.p.v. met de renner mee naar het nieuwe team. Dan is er tenminste iets meer drijfveer om het beste team op te stellen, al zijn punten uiteraard niet de enige reden om een renner op te stellen.
    20-06-2024 20:40
    Die uci punten die hij behaalt blijven gewoon bij Cofidis hoor.
    20-06-2024 21:04
    Inderdaad. Zelfs als development renners uitkomen voor het hoofdteam, en dan punten scoren, dan tellen de punten voor het development team.

    Israël premier tech zou de punten van Blackmore er graag bij gekregen hebben...
    20-06-2024 23:43
    @paling: waar komt deze bizarre bewering vandaan?
20-06-2024 20:41
Ik denk niet dat Cofidis het zich kan veroorloven om hun beste renners thuis te laten, als ik naar hun plek op de ranglijst kijk.
Nu vind ik Cofidis sowieso een compleet niet serieus team, dus hoop ik sowieso dat ze vanaf 2026 op een lager niveau uitkomen.
20-06-2024 23:49
Daar zijn twee woorden voor: kinderachtig en onprofessioneel.
21-06-2024 06:04
"De krant brengt leugens in het land" zou zomaar hier van toepassing kunnen zijn.
Laten we niet te vroeg oordelen over deze zaak.
20-06-2024 20:34
"Tenzij hij Frans kampioen wordt" hahaha, is ook wel duidelijk!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine