Tour 2024: Anthony Turgis stunt met zege in gravelrit, aanvallen Pogacar en Evenepoel stranden in spektakelstuk
foto: Cor Vos
zondag 7 juli 2024 om 17:54

Tour 2024: Anthony Turgis stunt met zege in gravelrit, aanvallen Pogacar en Evenepoel stranden in spektakelstuk

De spectaculaire graveletappe in de Tour de France 2024 is gewonnen door Anthony Turgis (TotalEnergies). De Fransman zat in de vlucht van de dag en won een sprint der stervende zwanen van Tom Pidcock en Derek Gee, nadat een late aanval van Jasper Stuyven strandde. In de 199 kilometer lange rit rond Troyes werd hard gekoerst door topfavorieten Remco Evenepoel, Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard, maar de favorieten hielden uiteindelijk elkaar in bedwang. Pogačar gaat daardoor als gele trui de eerste rustdag van deze Tour in.

Het was een van de meest besproken etappes in de Tour de France, de gravelrit rond Troyes op de negende dag. Een etappe met 14 onverharde stroken die bij elkaar goed waren voor 32 kilometer aan gravel. Vier daarvan waren gecombineerd met een klim van vierde categorie, maar de laatste zeven stroken – in de laatste 50 kilometer – waren nagenoeg vlak. Na de laatste onverharde passage volgden nog 6,5 vlakke kilometers naar de eindstreep in Troyes.

De kopgroep van de dag kleurde vooraan de etappe – foto: Cor Vos

Na een moment van stilte ter nagedachtenis aan de overleden Noorse wielrenner André Drege ging de etappe furieus van start rond 13.15 uur. Veel ploegen wilden mee in de ontsnapping van de dag en de nervositeit was groot, sowieso al vanwege de gravelstroken, maar ook omdat de wind flink opstak. Meerdere groepjes probeerden het, waaronder eentje met Derek Gee, Paul Lapeira en Neilson Powless, maar zij raakten niet echt weg in die openingsfase.

Attractieve openingsfase
De eerste keer dat wereldkampioen Mathieu van der Poel in actie kwam, was toen een twintigtal wegreed vooraan. Hij knalde naar die kopgroep, maar daar draaide het niet goed rond. Even leken de klassementsploegen de controle te pakken voor de eerste gravelstrook, maar toch reed een tiental weg. De groep met Powless, Gee, Gianni Vermeersch, Elmar Reinders, Jasper Stuyven, Maxim Van Gils, Oier Lazkano, Javier Romo, Alexey Lutsenko en Anthony Turgis begon met bijna 30 seconden voorsprong aan die eerste strook.

In het peloton drukten de klassementsploegen het tempo, waardoor renners met ambitie voor de ritzege wel de aanval moesten kiezen. Diverse groepjes reden op die manier weg, met daaronder Tom Pidcock, Ben Healy, Arnaud De Lie, Magnus Cort, Stefan Küng, Romain Bardet, Michael Matthews en Matej Mohoric. Zij probeerden de oversteek te maken naar de kopgroep, waar Axel Zingle en Alex Aranburu al waren aangesloten.

In het peloton hadden de klassementsploegen de controle – foto: Cor Vos

Eerste serieuze breuk in het peloton, Roglic moet achtervolgen
Met moeite kwamen Pidcock en Healy aansluiten vooraan, vlak voor de tweede strook, terwijl de groep-De Lie bleef steken op 1.20 minuut van de koplopers. In het peloton werd door de UAE-trein een strak tempo gereden op ruim twee minuten achterstand. De troepen van Visma | Lease a Bike versnelden vervolgens voor de tweede strook, waarna een opstopping zorgde voor scheuren op de tweede strook. Onder meer Primoz Roglic en Juan Ayuso misten de slag, terwijl naast Visma ook INEOS Grenadiers en Soudal Quick-Step bleven doorrijden.

Die teams hielden het jagende Red Bull-BORA-hansgrohe zo op achterstand, maar na een achtervolging van 20 kilometer konden Roglic en co toch aansluiten. Op dat moment werd ook de tegenaanval van de groep-Bardet en Küng teruggepakt. Voor onder meer Simon Yates en Richard Carapaz was er nog werk aan de winkel, omdat zij flink op achterstand reden. Wat volgde was een snelle opeenvolging van gravelstroken, waar onder meer Jonas Vingegaard en Jasper Philipsen met pech te maken kregen. De Tourfavoriet stapte snel over op de fiets van Jan Tratnik en kon zo verder, ondanks dat UAE Emirates bleef aandringen. Daardoor liep de voorsprong van de kopgroep ook snel terug.

Evenepoel dwingt Pogacar en Vingegaard te reageren
Op 88 kilometer van de meet kwam er een verrassende demarrage van Tadej Pogacar himself, die gecounterd werd door Remco Evenepoel en Matteo Jorgenson, maar INEOS Grenadiers neutraliseerde de poging. Het viel allesbehalve stil, want op de langste en zwaarste strook met ook de Côte Chacenay versnelde Van Aert. Op de steilste strook demarreerde Evenepoel vervolgens, waardoor Pogacar en Vingegaard wel moesten reageren. Zij sloten snel aan, draaiden rond en pakten de vroege vlucht in de kraag, en dat al op 75 kilometer van de meet.

Remco Evenepoel valt aan, Tadej Pogačar (en Jonas Vingegaard) volgen – foto: Cor Vos

Vingegaard weigerde mee te rijden en dus lieten de drie tenoren de vluchters weer wegrijden, waardoor de orde hersteld werd. Pidcock, Stuyven, Healy, Gee en Lutsenko profiteerden door met vijf weg te rijden, maar Aranburu, Romo en Turgis sloten nog aan. Achter hen herpakte het peloton, nog 30 man groot, zich en werd op elke strook flink doorgetrokken. Het zorgde voor een heuse slijtageslag. Evenepoel kende op de lange passage van Thieffrain wat problemen in een bocht, maar herstelde die zelf.

In het peloton, waar Aleksandr Vlasov door een rare smakker viel maar ook weer terugkwam, was het hollen richting de stroken en ‘stilstaan’ in de tussenstukken. Dat gaf de koplopers weer wat ruimte bij het ingaan van de laatste 50 kilometer. Met nog zes gravelstroken te gaan begonnen rittenkapers hun kansen te zien. Onder meer Van der Poel, Matthews en Girmay schoven mee in een ontsnapping die de jacht opende op de groep van Stuyven en Pidcock. Zij moesten wel een minuut dichten op die voorsten. Het peloton liet het verschil oplopen tot 2.20 minuut.

Van der Poel jaagt in ultieme finale op kopgroep
Het moest voor Van der Poel, Girmay, Matthews, Rui Costa, Jakob Fuglsang, Rasmus Tiller en David Gaudu gebeuren in de laatste 30 kilometer, waarin nog vijf gravelwegen lagen. Het gat was toen ongeveer 50 seconden, maar de groep van de wereldkampioen had flink wat moeite om dat te verkleinen. Op de strook van Verrières koos Pogačar weer de aanval met Jorgenson in zijn wiel. Vingegaard had wat problemen, maar Laporte kon hem opvangen en later liet Jorgenson zich terugzakken.

Visma | Lease a Bike hield Vingegaard altijd goed van voren – foto: Cor Vos

De Amerikaan nam Vingegaard op de volgende strook mee naar het wiel van Pogačar, met kort daarachter een groep met Evenepoel, Almeida, Ayuso en Laporte. Door het geweld van Pogačar kreeg hij de groep-Van der Poel bijna in zicht, maar het Visma-duo reed niet mee en liet de concurrentie terugkeren. De lastige, voorlaatste strook baarde een muis: Van der Poel kwam nauwelijks dichter bij de kopgroep en ook de favorieten kozen voor controle.

Van der Poel komt er niet, late aanval Stuyven voor slotstrook
In de laatste 15 kilometer was er wat onenigheid vooraan en daar profiteerde Stuyven van. Lutsenko en Gee konden niet mee en keken naar elkaar, waardoor de Europese gravelkampioen met voorsprong begon aan de laatste gravelstrook van drie kilometer. Dat gat schommelde aan het einde van de strook rond de 10 seconden. Een minuut later volgden de favorieten, waar Pogačar en Evenepoel nog maar eens versnelden, maar opnieuw was Vingegaard attent.

Een late aanval van Jasper Stuyven strandde in de slotkilometer – foto: Cor Vos

Voor Van der Poel en co was het een kansloze missie, dus moest de winnaar vooraan gezocht worden. Stuyven begon met 8 seconden voorsprong aan de laatste vijf kilometer, maar de achtervolgers waren niet ver weg. Healy en Gee konden in de laatste twee kilometer bijna de sprong maken, waarna Lutsenko definitief het gat dichtte onder de vod en Stuyven geslagen was.

Zes man gingen daardoor sprinten om de winst; Lutsenko probeerde het op de verrassing, waarna Gee vroeg aanging. Uit zijn wiel kwam Turgis als een duveltje uit een doosje. Met een sterke sprint wist hij Pidcock, Gee en Aranburu achter zich te houden en TotalEnergies een grote zege te bezorgen. De groep-Van der Poel strandde op ruim een minuut, waar groene trui Girmay de sprint won om plek negen. Het peloton volgde op 1.46 minuut, met daarin alle favorieten voor het algemeen klassement. Alleen Jayco AlUla-kopman Simon Yates viel weg uit de top van de ranglijsten.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
139 Reacties
07-07-2024 18:20
ondertussen wel duidelijk dat, wanneer evenepoel straks ergens een gat moet helpen dichtrijden, hij dat veel eerder bij pogacar zal doen dan bij vingegaard.
07-07-2024 18:22
Vlab mist de kans om Evenepoel en roglic op afstand te zetten. Laat Jorgensen meerijden met Pogi en ze verliezen een minuut. Matje niet super maar dat is ook nog niet nodig.
    07-07-2024 18:28
    Ik betwijfel het. Vermoed dat Vingegaard recuperatie nodig had, geen knallende laatste 20 kilometer zag zitten en liever in een groep van een man of 30 zat.

    En uiteindelijk zat er achteraan nog genoeg volk van Ineos en Bora, dus iedereen zo maar even op een minuut rijden met twee man (in de veronderstelling dat Vingegaard zelf weinig tot niets doet), is dan ook niet waarschijnlijk.
    07-07-2024 19:16
    VlAB loopt niet in de val om door Pogi op achterstand gereden te worden.
07-07-2024 19:36
VLAB is geen laffe ploeg, hebben denk 75%van de koers op kop van het peloton gereden, wat eigenlijk UAE zou moeten met het geel in de ploeg. Het is nog steeds niet duidelijk of ze al reden of gingen rijden toen Vingegaard lek reed. Het parcours was niet zo lastig als gedacht, genoeg mogelijkheden om terug te komen, verschillen zijn ook nooit groot geweest. Zelfs Gall kon terug komen in het peloton. Het had dus geen zin om met Pogi door te rijden, waarschijnlijk zou hij dan te diep moeten gaan en betaald hij dat in de laatste week terug met tijdverlies.
07-07-2024 20:01
Gezellig dagje hier op WF met veel emotie.

Leuk voor Turgis en Total, kleinere ploegen pakken heel goed hun kansen deze Tour. Movistar weer beetje typisch.

Leuke schermutselingen tussen de grote mannen, maar echt heel spannend ging het niet worden. Uiteindelijk konden Visma (na lek), Bora en Ineos het steeds snel dichtkrijgen. Rodriguez en Roglic met weinig energie de dag goed doorgekomen.

Wereldkampioen ook niet top op zijn dag.
07-07-2024 20:43
Kijk net uitgesteld en spoiler free, Finish net achter de rug.

Wat mij betreft met flinke afstand de mooiste wielerdag van 2024, pure reclame voor de sport. Spanning, sensatie, suspense, alles.

2 conclusies

A: gravel hoort in grote rondes
B: Troyes-Troyes kan zo de kalender op als WT koers, prachtig parcours voor een eendaagse, alle goede coureurs zouden hem kunnen winnen.

Bravo Gouvenou !!!
    07-07-2024 23:08
    Mwoa, de etappe was leuk om te volgen omdat het verloop op een klassieker deed denken, en er in de kopgroep renners met een jofele koersinstelling zaten. In de finale echter bleven de verschillen tussen de kopgroep, de schare Van der Poel, en het peloton nagenoeg gelijk. Pogacar probeerde wat leven in de brouwerij te blazen, hulde daarvoor, maar het kwam niet verder dan goede bedoelingen omdat Visma, -terecht of niet-, op de controlebutton bleef rammen. Echt spektakel heb ik derhalve niet gezien. Het spannendste vond ik of Stuyven het zou redden tot aan de meet.
    Parcours was kundig uitgetekend, maar om het direct tot WT-eendagskoers te promoveren is wat al te druistig. We hebben Paris-Tours toch?
07-07-2024 23:03
2 keer de Tour op je palmares en dan zo rondrijden.... Uitstraling van een natte dweil.
    07-07-2024 23:45
    Misschien had je de afgelopen 2 Tours dan wat beter moeten kijken.

    Toen was je hier overigens niet te bekennen, wat ergens ook wel weer uit te leggen is.
    07-07-2024 23:51
    Wat had ik dan vorig jaar moeten zien? Vingegaard die 5 minuten voor stond en in de allerlaatste beklimming om de 5 seconden gelijk een bang wezeltje omkeek om te kijken wat Pogacar deed. Echt, weinig persoonlijkheid. Trek die oortjes eens uit en laat die ploegleiding van Visma eens verder lullen man, wees een vent en kampioen en draai gewoon mee. Het zou bij de grote kampioen in het verleden niet waar geweest zijn..
    08-07-2024 00:19
    De enige natte dweil is dat onzin account die zich Baroudeur noemt.
07-07-2024 17:58
Leuk! Zat al een paar jaar dichtbij een mooie overwinning. Zijn ploeg mocht helaas niet meedoen aan de RVV maar laat hier zien dat hij nog inhoud heeft.
    07-07-2024 18:41
    Weet nog dat ie met mooie ereplaatsen en was ie niet ook ergens tweede?, rond z'n 26ste opeens vooraan meedeed jn het voorjaar. Daarna jaren rekening mee gehouden, toch steeds meer een renner van vroeger. Miste in de diverse artikelen de leeftijd dan ook
07-07-2024 18:06
Wat is jullie mening ivm de aanval van Evenepoel waarbij de andere bleven zitten.
Ging het te snel of was het bewust even laten rijden?
    07-07-2024 18:10
    Voor Pogacar ging het echt niet te snel. Hij was vandaag op alle vlakken verreweg de sterkste
    07-07-2024 18:10
    Misschien was iedereen zich even aan het afvragen wat hij bezig was, tot ze door hadden dat Evenepoel laten rijden geen goed idee is en dan maar erachter reden. Het WK Gravel gaat Evenepoel toch niet winnen, de bochten gingen niet zo goed.
    07-07-2024 18:13
    Leuke aanval van Evenepoel, ik hou wel van een aanval in een etappe als dit. Ik vond het tactisch niet zo sterk alleen. Hij had alleen kans als Pogi of Jonas mee was geweest. Met hun beide is het verloren energie om door te zetten. Dus mijn mening is dat hij eerder de stekker eruit had kunnen trekken, en energie sparen voor een volgende poging. Hij had mss ff met MvdP kunnen praten, of zijn benen sterk genoeg waren om samen weg te rijden. Als dan Pogi reageert en Jonas komt op een klein gaatje, dan hadden ze vlees op het bot gehad.
    07-07-2024 18:20
    Bewust laten rijden, Rev is een houten klaas op parcours al dit, en geen bedreiging.
    07-07-2024 18:21
    Dat was overduidelijk een signaal #kenwelgravelrijden afgeven. Op 70 km van de finish heeft het dan weinig zin om door te zetten.
    07-07-2024 19:21
    Evenepoel kan het zeker wel, maar moet absoluut werken aan zijn bochtentechniek. Zolang het recht vooruitgaat of omhoog, dan is het geen probleem en kan hij zijn vermogen goed kwijt. Maar verspeelt wel veel meer energie dan een ander die technisch meer in huis heeft.
07-07-2024 18:14
Mooi dat Pidcock goed was, hopelijk pakt hij nog een rit. Ineos was sowieso sterk
    07-07-2024 18:25
    Sterk?! Je naam verraadt de kleur van je bril: Pidcock moet zich kapotschamen dat hij hier niet wint. Waardeloze positionering laatste bocht ingaand ook, alsof hij het routeboek niet eens gelezen heeft.
    07-07-2024 19:24
    Ik had ook meer van Pidcock verwacht. Zeker op dit terrein. Ik weet ook niet precies wat hij in de Tour doet.
    07-07-2024 19:33
    Weinig sterks aan Ineos die doen verder waar ze al paar jaar mee bezig zijn, meerijden met partij grote namen die zoveel mogelijk en groupe rijden en nog maar sporadisch een stoot kunnen of willen uitdelen.
07-07-2024 18:43
Mooie etappe, heerlijk wielrennen gezien, jammer dat het met Mathieu niet helemaal wil....dat is dan wel weer een tegenvaller, wat is er toch mis...?
    07-07-2024 19:26
    Gewoon nog niet in vorm. Er zit weinig spirit in het team en ook niet bij hem. Vorig jaar was hij ook niet goed, maar dat kwam door ziekte. Misschien te weinig wedstrijdritme. Focus is toch de OS.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine