Tour 2024: Anthony Turgis stunt met zege in gravelrit, aanvallen Pogacar en Evenepoel stranden in spektakelstuk
foto: Cor Vos
zondag 7 juli 2024 om 17:54

Tour 2024: Anthony Turgis stunt met zege in gravelrit, aanvallen Pogacar en Evenepoel stranden in spektakelstuk

De spectaculaire graveletappe in de Tour de France 2024 is gewonnen door Anthony Turgis (TotalEnergies). De Fransman zat in de vlucht van de dag en won een sprint der stervende zwanen van Tom Pidcock en Derek Gee, nadat een late aanval van Jasper Stuyven strandde. In de 199 kilometer lange rit rond Troyes werd hard gekoerst door topfavorieten Remco Evenepoel, Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard, maar de favorieten hielden uiteindelijk elkaar in bedwang. Pogačar gaat daardoor als gele trui de eerste rustdag van deze Tour in.

Het was een van de meest besproken etappes in de Tour de France, de gravelrit rond Troyes op de negende dag. Een etappe met 14 onverharde stroken die bij elkaar goed waren voor 32 kilometer aan gravel. Vier daarvan waren gecombineerd met een klim van vierde categorie, maar de laatste zeven stroken – in de laatste 50 kilometer – waren nagenoeg vlak. Na de laatste onverharde passage volgden nog 6,5 vlakke kilometers naar de eindstreep in Troyes.

De kopgroep van de dag kleurde vooraan de etappe – foto: Cor Vos

Na een moment van stilte ter nagedachtenis aan de overleden Noorse wielrenner André Drege ging de etappe furieus van start rond 13.15 uur. Veel ploegen wilden mee in de ontsnapping van de dag en de nervositeit was groot, sowieso al vanwege de gravelstroken, maar ook omdat de wind flink opstak. Meerdere groepjes probeerden het, waaronder eentje met Derek Gee, Paul Lapeira en Neilson Powless, maar zij raakten niet echt weg in die openingsfase.

Attractieve openingsfase
De eerste keer dat wereldkampioen Mathieu van der Poel in actie kwam, was toen een twintigtal wegreed vooraan. Hij knalde naar die kopgroep, maar daar draaide het niet goed rond. Even leken de klassementsploegen de controle te pakken voor de eerste gravelstrook, maar toch reed een tiental weg. De groep met Powless, Gee, Gianni Vermeersch, Elmar Reinders, Jasper Stuyven, Maxim Van Gils, Oier Lazkano, Javier Romo, Alexey Lutsenko en Anthony Turgis begon met bijna 30 seconden voorsprong aan die eerste strook.

In het peloton drukten de klassementsploegen het tempo, waardoor renners met ambitie voor de ritzege wel de aanval moesten kiezen. Diverse groepjes reden op die manier weg, met daaronder Tom Pidcock, Ben Healy, Arnaud De Lie, Magnus Cort, Stefan Küng, Romain Bardet, Michael Matthews en Matej Mohoric. Zij probeerden de oversteek te maken naar de kopgroep, waar Axel Zingle en Alex Aranburu al waren aangesloten.

In het peloton hadden de klassementsploegen de controle – foto: Cor Vos

Eerste serieuze breuk in het peloton, Roglic moet achtervolgen
Met moeite kwamen Pidcock en Healy aansluiten vooraan, vlak voor de tweede strook, terwijl de groep-De Lie bleef steken op 1.20 minuut van de koplopers. In het peloton werd door de UAE-trein een strak tempo gereden op ruim twee minuten achterstand. De troepen van Visma | Lease a Bike versnelden vervolgens voor de tweede strook, waarna een opstopping zorgde voor scheuren op de tweede strook. Onder meer Primoz Roglic en Juan Ayuso misten de slag, terwijl naast Visma ook INEOS Grenadiers en Soudal Quick-Step bleven doorrijden.

Die teams hielden het jagende Red Bull-BORA-hansgrohe zo op achterstand, maar na een achtervolging van 20 kilometer konden Roglic en co toch aansluiten. Op dat moment werd ook de tegenaanval van de groep-Bardet en Küng teruggepakt. Voor onder meer Simon Yates en Richard Carapaz was er nog werk aan de winkel, omdat zij flink op achterstand reden. Wat volgde was een snelle opeenvolging van gravelstroken, waar onder meer Jonas Vingegaard en Jasper Philipsen met pech te maken kregen. De Tourfavoriet stapte snel over op de fiets van Jan Tratnik en kon zo verder, ondanks dat UAE Emirates bleef aandringen. Daardoor liep de voorsprong van de kopgroep ook snel terug.

Evenepoel dwingt Pogacar en Vingegaard te reageren
Op 88 kilometer van de meet kwam er een verrassende demarrage van Tadej Pogacar himself, die gecounterd werd door Remco Evenepoel en Matteo Jorgenson, maar INEOS Grenadiers neutraliseerde de poging. Het viel allesbehalve stil, want op de langste en zwaarste strook met ook de Côte Chacenay versnelde Van Aert. Op de steilste strook demarreerde Evenepoel vervolgens, waardoor Pogacar en Vingegaard wel moesten reageren. Zij sloten snel aan, draaiden rond en pakten de vroege vlucht in de kraag, en dat al op 75 kilometer van de meet.

Remco Evenepoel valt aan, Tadej Pogačar (en Jonas Vingegaard) volgen – foto: Cor Vos

Vingegaard weigerde mee te rijden en dus lieten de drie tenoren de vluchters weer wegrijden, waardoor de orde hersteld werd. Pidcock, Stuyven, Healy, Gee en Lutsenko profiteerden door met vijf weg te rijden, maar Aranburu, Romo en Turgis sloten nog aan. Achter hen herpakte het peloton, nog 30 man groot, zich en werd op elke strook flink doorgetrokken. Het zorgde voor een heuse slijtageslag. Evenepoel kende op de lange passage van Thieffrain wat problemen in een bocht, maar herstelde die zelf.

In het peloton, waar Aleksandr Vlasov door een rare smakker viel maar ook weer terugkwam, was het hollen richting de stroken en ‘stilstaan’ in de tussenstukken. Dat gaf de koplopers weer wat ruimte bij het ingaan van de laatste 50 kilometer. Met nog zes gravelstroken te gaan begonnen rittenkapers hun kansen te zien. Onder meer Van der Poel, Matthews en Girmay schoven mee in een ontsnapping die de jacht opende op de groep van Stuyven en Pidcock. Zij moesten wel een minuut dichten op die voorsten. Het peloton liet het verschil oplopen tot 2.20 minuut.

Van der Poel jaagt in ultieme finale op kopgroep
Het moest voor Van der Poel, Girmay, Matthews, Rui Costa, Jakob Fuglsang, Rasmus Tiller en David Gaudu gebeuren in de laatste 30 kilometer, waarin nog vijf gravelwegen lagen. Het gat was toen ongeveer 50 seconden, maar de groep van de wereldkampioen had flink wat moeite om dat te verkleinen. Op de strook van Verrières koos Pogačar weer de aanval met Jorgenson in zijn wiel. Vingegaard had wat problemen, maar Laporte kon hem opvangen en later liet Jorgenson zich terugzakken.

Visma | Lease a Bike hield Vingegaard altijd goed van voren – foto: Cor Vos

De Amerikaan nam Vingegaard op de volgende strook mee naar het wiel van Pogačar, met kort daarachter een groep met Evenepoel, Almeida, Ayuso en Laporte. Door het geweld van Pogačar kreeg hij de groep-Van der Poel bijna in zicht, maar het Visma-duo reed niet mee en liet de concurrentie terugkeren. De lastige, voorlaatste strook baarde een muis: Van der Poel kwam nauwelijks dichter bij de kopgroep en ook de favorieten kozen voor controle.

Van der Poel komt er niet, late aanval Stuyven voor slotstrook
In de laatste 15 kilometer was er wat onenigheid vooraan en daar profiteerde Stuyven van. Lutsenko en Gee konden niet mee en keken naar elkaar, waardoor de Europese gravelkampioen met voorsprong begon aan de laatste gravelstrook van drie kilometer. Dat gat schommelde aan het einde van de strook rond de 10 seconden. Een minuut later volgden de favorieten, waar Pogačar en Evenepoel nog maar eens versnelden, maar opnieuw was Vingegaard attent.

Een late aanval van Jasper Stuyven strandde in de slotkilometer – foto: Cor Vos

Voor Van der Poel en co was het een kansloze missie, dus moest de winnaar vooraan gezocht worden. Stuyven begon met 8 seconden voorsprong aan de laatste vijf kilometer, maar de achtervolgers waren niet ver weg. Healy en Gee konden in de laatste twee kilometer bijna de sprong maken, waarna Lutsenko definitief het gat dichtte onder de vod en Stuyven geslagen was.

Zes man gingen daardoor sprinten om de winst; Lutsenko probeerde het op de verrassing, waarna Gee vroeg aanging. Uit zijn wiel kwam Turgis als een duveltje uit een doosje. Met een sterke sprint wist hij Pidcock, Gee en Aranburu achter zich te houden en TotalEnergies een grote zege te bezorgen. De groep-Van der Poel strandde op ruim een minuut, waar groene trui Girmay de sprint won om plek negen. Het peloton volgde op 1.46 minuut, met daarin alle favorieten voor het algemeen klassement. Alleen Jayco AlUla-kopman Simon Yates viel weg uit de top van de ranglijsten.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
139 Reacties
07-07-2024 17:57
Wat een laffe ploeg dat vlab! Willen gewoon geen koers maken! Hoe kun je fan van een dergelijke ploeg zijn!
    07-07-2024 18:02
    @Antoin1980 Visma-LaB kan met een kopman als Vingegaard in deze etappe geen oorlog maken. Op het vlakke is hij gewoon de mindere van Pogacar. Oftewel verstandig gereden van Visma-LaB. Op Vingegaard 's terrein kan Vingegaard Pogacar aanvallen. Net zoals de vorige Tour de Frances welke Vingegaard door aan te vallen gewonnen heeft
    07-07-2024 18:03
    Ik ben fan! Het valt mij op dat Pogi snel zijn mannen kwijt is en de de ploeg van Jonas sterker wordt. Jonas wordt ook sterker. Let op de laatste week....
    07-07-2024 18:04
    Helemaal eens, ze zouden de prijs voor de anti-strijdlust wel in mogen voeren. Structureel voor visma in ieder geval
    07-07-2024 18:06
    Je zegt laf, een ander zegt doordacht. Snap wel dat ze de ploeg samen wilde houden. Een slipper of lekke band en je bent het sjakie als je alleen met Pogacar bent. Zo win je een 3 weekse ronde, niet door onbesuisd rond te rijden.

    En wie hier met 50km/u over die steentjes jakkert is niet laf. Dat zijn bikkels. Stuk voor stuk.
    07-07-2024 18:07
    Ik krijg het idee dat er stiekem best veel mensen zijn die er een kick van krijgen om iets voor laf uit te maken. Ik heb vaak de indruk dat het zelf ook geen helden zijn, maar even inhoudelijk.

    Pogi is op dit moment, op dit parcours, zo sterk dat hij iedereen uit het wiel kan rijden. Als je dan met hem kop over kop gaat rijden, dan rijdt hij Vini waarschijnlijk uit het wiel op de volgende gravelstrook. Eindresultaat voor Visma is dat de kopman tijd verliest. Dat is natuurlijk super goed als je niet laf gevonden wilt worden. In iedere andere analyse heet dat dom koersen.
    07-07-2024 18:13
    @Antoin1980 Een toetsenbordridder die zonder enig koersinzicht een renner die ruim twee maanden geleden een klaplong en meerdere gebroken ribben had en nu rondstuitert op deze gravelstroken laf noemt. Over laf en laag gesproken.
    07-07-2024 18:20
    Jij vind hun laf ik vind pogacar laf eerst aanvallen heeft die een gat geslagen dan stopt die weer
    07-07-2024 18:21
    @yogibear, een jaartje of 40 koerservaring!! Echte toetsenbord ridder dus, zelf wel eens op een racefiets gezeten;-)
    07-07-2024 18:30
    40 jaar koerservaring en reageren als een kind dat zijn zin niet kreeg. Je moet het ook wel willen snappen!
    07-07-2024 18:37
    @jvbb maar wat klopt er niet aan mijn stelling dan? Het is niet de eerste keer hoor dat ze ontzettend laf koersen!
    07-07-2024 18:39
    Vrij weinig geleerd dan in die 40 jaar. Jonas had hier niets kunnen winnen, niet zijn terrein en nota bene niet zijn eigen fiets. Dus aanvallen pareren en geen tijd verliezen.
    07-07-2024 18:39
    Doordacht, mwah. Ze hadden toch paar kleine beurtjes kunnen doen en vingegaard sparen. Nu zijn ze vooral laf. Wellicht verstandig, maar men gebruikt ook niet de kracht die men wel heeft hier dus zo doordacht is het niet. En van zo'n laf team verliest men toch minder graag. In de klassiekers hebben kopmannen respect voor elkaar en dat helpt om weg te blijven. Hier haalt jumbo dat onderuit, denk dat op den duur je zo laf/verstandig op korte termijn opstellen tegen je werkt. Maar goed als het je ju de tour oplevert is het het misschien op korte termijn waard. En dan wat contracten openbreken elders en je koopt genoeg knechten om de rest van het peloton af te houden.
    07-07-2024 18:48
    Ze hebben echt wel geprobeert koers te maken. Zzeker in het begin. Maar toen vingegaard op tratniks fiets verder moest, zijn ze uiteraard iets behoudender gaan koersen.
    07-07-2024 18:57
    Laf of verstandig. Ook laf van Vingegaard dat hij zich niet in massasprints mengt? Jij zat zeker ook flink je hoofd te schudden, net als Evenepoel? Wat hebben hij en Pogacar gewonnen met aanvallend koersen? Vingegaard reed bijna de hele etappe niet eens op zijn eigen fiets.
    Pogacar en Evenepoel hebben met krachten gesmeten die je ook nog maar moet hebben in week 3. Vingegaard rijdt om de TdF te winnen, niet om jou te appreciëren. Je moet jezelf als kijker zeker niet belangrijker maken dan waar je als kijker naar kijkt.

    Ik zit zelf al 40 jaar op een fiets, voor werk of plezier. Ik kijk al 25 jaar koers. Heb ik nu ook 40 jaar koerservaring? Ervaring daarentegen is nog geen kennis.
    07-07-2024 19:08
    @ray ervaring is geen kennis, dat kun je idd ook uit veel van jouw reacties halen…. Mijn stelling is alleen dat vlab laf koerst, het is niet de eerste keer.. moet je toch ook wel opgevallen zijn na 25 jaar kijkervaring?
    Vertel eens, wat klopt er niet?
    07-07-2024 19:10
    40 jaar koerservaring? 1980 dus niet uw geboortejaar? Of is dat ongefundeerde statement over koerservaring toevallig niet helemaal waar?

    Maar goed, inderdaad jammer dat Visma niet meereed. Maar niemand buiten de ploeg kan zeggen of dit laf is. Ten eerste voelen we de benen van Vingegaard niet en heeft hij het ons ook niet verteld. Ten tweede reed hij niet op zijn eigen fiets. Lijkt mij ook niet heel voordelig.
    07-07-2024 19:11
    @cycling dat je mee bent met Pogi en zelfs een ploegmaat erbij hebt is natuurlijk het ultieme bewijs dat Vingegaard dat wél kan.
    07-07-2024 19:15
    [quote]Je moet jezelf als kijker zeker niet belangrijker maken dan waar je als kijker naar kijkt.[/quote]

    Eigenlijk wel, want de koers bestaat omdat het kijkers heeft, die vermaak verwachten. En als een ploeg onaantrekkelijk koerst, mag je hen dat als kijker toch gewoon aanrekenen?

    Verder vind ik zelf niet dat ze laf hebben gekoerst, maar ik begrijp wel indien men kritiek heeft.
    07-07-2024 19:17
    @antoin1980

    Je kan mooi lullen over je koerservaring maar inhoudelijk ga je nergens op in, omdat je weet dat er een logische reden zit achter de tactiek van Visma, zoals meerderen al hebben aangekaart. Misschien daar even op reageren? Ik koers zelf overigens ook al flink wat jaar en begrijp deze tactiek - hoewel het niet de mooiste tactiek is - helemaal.
    07-07-2024 19:17
    Het klopt niet omdat Jonas simpelweg een ander type renner is dan Pog of Evenepoel. Allen koersen ze met de stijl die hen het beste ligt. Jonas houdt nu z’n kruid droog om geen onnodige tijd te verliezen.

    Het ironische is dat wat u laf koersen noemt er wel voor zorgt dat ze nog steeds dicht bij elkaar zitten waardoor het hopelijk nog twee weken spannend blijft. De diversiteit van stijlen maakt het juist zo interessant.
    07-07-2024 19:18
    Mensen die te laat inschakelen, mogelijk problemen hebben met hun geheugen of een aparte variant van blindheid bezitten zouden beter iets anders gaan doen.
    07-07-2024 19:22
    @martini waarom
    zou 1980 mijn geboortejaar zijn denk je? Wat een vreemde conclusie trek je, wellicht heeft 1980 een totaal andere betekenis……
    Maar in geen van de reacties heb ik gelezen wat er niet klopt aan mijn stelling.. visma heeft laf gekoerst voor de zoveelste keer, maar wellicht hebben jullie vanmiddag wat anders gezien!
    07-07-2024 19:37
    Je ziet het pas als je het snapt.
    07-07-2024 19:40
    @Antoin1980 Je staat op repeat en gaat op geen enkele manier in op argumenten die je tegengeworpen krijgt. Je staat met al je 40 jaren ervaring als een klein kind te stampvoeten.
    07-07-2024 19:52
    @antoin1980 misschien zelf eerst met een onderbouwing komen, de stelling komt tenslotte van u.

    Met hetzelfde gebrek aan koersinzicht zou je kunnen stellen dat Pog dom heeft gekoerst. Aanvallen geplaatst maar er geen haar mee opgeschoten.
    07-07-2024 20:08
    @yogi het is toch gewoon een feit dat vlab regelmatig laf koerst, zo ook vandaag! Wat moet daar aan onderbouwd worden, dat heb je toch zelf ook voor de zoveelste keer kunnen zien!
    07-07-2024 20:23
    @Antoin, vervang laf door verstandig - stop de tijd.

    Dat je zelf gekoerst hebt is leuk, maar niemand kent je, Vingegaard daarentegen heeft 2 tourzeges, is zwaar gevallen en toch de belangrijkste belager van Pogi - die anders makkelijk en saai de tour wint. Dus let een beetje op je woorden.
    07-07-2024 22:22
    @Antoin1980

    Ik vraag me letterlijk dat 1980 dus niet uw geboortejaar is. Dus ik beweer nergens dat dat wel het geval is.

    Visma geeft zelf duidelijk aan waarom ze niet meerijden. Ze schatten Pogacar simpelweg sterker in op dit terrein. Meerijden is dan dus zelfmoord.
    07-07-2024 22:24
    Mwah, VLab heeft toch redelijk vaak oa met Wout die dan weer terug keerde het heft in handen genomen. Alleen als Pogacar en Remco gaan, rijdt Vingegaard niet mee. Logisch, want dan rijden Pogacar en Evenepoel even later Vingegaard uit de wielen, en valt ie terug bij Roglic. Heeft niets met laf te maken.
    07-07-2024 22:35
    Antoin, je valt zelf in herhaling. Zit een dikke kras in het plaatje. Je moet beseffen dat je een mening brengt en geen waarheid. Daarmee is alles gezegd en dus deze hele discussie die je in leven houdt en voert met iedereen overbodig.
    08-07-2024 12:03
    Wat een lompe opmerking van Antoine.
    Wil gewoon niet begrijpen dat er strategie is mede als gevolg van het net terugkeren in het peleton. Hoe kun je zo. dom zijn die domheid zo te etaleren.
07-07-2024 17:57
Pogacar blijft een zegen voor de sport. Valt aan ook al weet hij waarschijnlijk dat ze hem terugpakken. Vingegaard en Visma heel behoudend gereden. Begrijpelijk, maar toch jammer. Alleen maar gevolgd, net als Roglic, en uiteindelijk niks verloren. Was mooi om te zien deze etappe, zonder de gehoopte verschillen. Daarvoor heb je toch meer Pogacars en Evenepoels nodig. Renners die toch meer koersen vanuit een aanvallend oogpunt. Op naar de bergen, waar Vingegaard weer gevaarlijk wordt. Zeker als hij al zo prima rijdt op het terrein van Pogacar. Had wel goud aan Jorgensen en de ploeg, vandaag. Die stonden er wel.
    07-07-2024 17:58
    Toen ze met drie weg waren hadden ze natuurlijk Jorgensen gewoon mee moeten laten draaien.
    07-07-2024 18:00
    @harry: voor wat? Het interesseert visma-lab niet waar jorgenson staat in het klassement en ze weten dat roglic en evenepoel geen bedreiging vormen voor het AK
    07-07-2024 18:02
    Beter toch maar gewoon je concurrenten tijd aansmeren ook al zit je grootste concurrent mee
    07-07-2024 18:04
    Goed omschreven. Inderdaad dat VLAB niet meereed toen Evenepoel eraf lag, maar gezien de laatste strook een de moeilijkheid daarvan snap ik wel dat ze kiezen om niet in de val van Pogi te lopen. Ben benieuwd hoe de verhoudingen volgende week zijn. Roglic dan hopelijk ook net even iets beter.
    07-07-2024 18:07
    Ik zou me kapot lachen als ofwel Roglic dan wel Evenepoel een podiumplaats met een paar seconden verschil behaalt op Vingegaard. Visma introduceert hier het Catenaccio in het wielrennen. Hopelijk volgt de deksel op de neus.
    07-07-2024 18:12
    Het is voor Vingegaard beter als Evenepoel in de buurt blijft. Dan moet Pogacar op twee renners letten.
    07-07-2024 18:15
    Ik vind dat Pogi heel mooi koerst, maar een zegen voor de sport weet ik niet. Hij is gewoon zo goed dat hij zo KAN koersen. Dat is spectaculair, maar ook een beetje makkelijk. Ik vind het zeker net zo mooi als renners meer aan elkaar gewaagd zijn en voorzichtiger moeten koersen.
    07-07-2024 18:23
    @guushovd

    dat geldt ook wel voor mvdp. die jongens zijn gewend om de beste te zijn, kunnen niet op tactiek winnen als dat niet het geval is
    07-07-2024 18:31
    @alfred gelet op het palmares van Visma ondertussen, denk ik dat ze puur voor de winst gaan. Tweede of derde zien ze niet meer als een prijs.
    07-07-2024 18:31
    Ja want in 2020 was het ook heel voorspelbaar voor jumbo wie echte concurrentie was, en in die giro die carapaz won had jumbo ook vooral oog voor echte concurrent nibali.
    07-07-2024 18:45
    Ja, Pogi is een sieraad voor de sport, dat staat voorop. Maar hij begint het wel een beetje te overdrijven vind ik, die ‘kijk mij eens frank en vrij koersen ‘-houding. Het levert niks op. Het oog wil ook wat, natuurlijk, maar zet die enorme kracht wat slimmer in op dit soort dagen.
    07-07-2024 19:08
    Als je Pogi vervelend vindt koersen omdat hij zo goed is en het dus makkelijk kan, dan heb je er verder weinig van begrepen.
    07-07-2024 22:38
    In dit verband valt het uiteraard op dat Thieu vooralsnog geen schim is van hetgeen hij was in het voorjaar. Lijkt wel of hij in Spanje op het strand heeft gelegen, met alle respect overigens. Geen nucleaire attacks vandaag. Geen echt sleur en kopwerk. Normaal ramt ie dat gat naar die 8 zo dicht, evt met behulp van z'n medevluchters. Zaten nb zo'n beetje heel de koers al op kop te beuken. Begrijp niet wat er aan de hand is met Thieu. Vingegaard en Remco bij wijze van spreken reden vandaag sterker, ondanks hun letselvoorbereiding. Mocht hij hier aan het trainen zijn voor de OS dan is dat toch wel een aanfluiting met 75 man daar aan de start. A3 begrijpt het vlg mij ook niet.
07-07-2024 17:57
Nee hoor meneer Plugge, Lefevere en Herr Denk. Juliie hebben helemaal gelijk. Die gravelritten moeten we in de toekomst vermijden. We moeten meer ritten zoals dat prachtige schouwspel van afgelopen zaterdag hebben, dat is de ware toekomst van het wielrennen!!
    07-07-2024 17:59
    Precies. Onmiddellijk mee stoppen.
    07-07-2024 18:08
    @Monsieur Bendy Lefevere en het team van Roglic zegt exact hetzelfde. Waarom noem je hun hier niet, maar richt je je op Plugge?
    07-07-2024 18:15
    @Cycling
    Je hebt helemaal gelijk. Aangepast.
    07-07-2024 18:40
    Omdat het Nederlandse team op een Nederlandse site wat meer aandacht krijgt?
    07-07-2024 19:06
    Heerlijke rit! Heeft een beetje het koersverloop van een bergetappes, waar de favorieten elkaar niets toegeven, maar met veel meer spanning. Zeker een blijvertje als het aan mij ligt. Beter dan nog een saaie sprintetappe.
07-07-2024 17:58
Het wielrennen is gezegend met jongens als Pogacar en Evenepoel. Strijden met open vizier, heerlijk!

Mvdp lijkt nog niet de topvorm beet te hebben. Roglic kat met 9 levens, er gaan er in het slotweekend nog spijt hebben dat ze op bepaalde momenten niet meer geprobeerd hebben hem op achterstand te houden.
07-07-2024 18:02
Samen met Pogacar en je eigen ploegmaat Jorgenson op kop. Ideaal om Evenepoel en Roglic onder druk te zetten en in de fout te dwingen. Waar moet je dan Vingegaard zijnde in hemelsnaam nog op wachten???
    07-07-2024 18:06
    Leek me duidelijk dat Vingegaard vooral geen tijd wilde verliezen en geen risico's wilde nemen.
    07-07-2024 18:06
    Instructies van de ploeg, moet wel. Ze mochten nooit overnemen, leek het. Iedere keer was het aansluiten en volgen. Je zag ook dat ze nergens hebben geprobeerd om zelf het verschil te maken. Was totaal niet hun plan, vandaag. Het was ‘missie geen tijd verliezen’. Ten koste van alles.
    07-07-2024 18:07
    Eind van de Tour zal uitwijzen wie de beste taktiek had.
    07-07-2024 18:10
    Ik heb hierboven al uitgebreider gereageerd. Maar even kort, doorrijden met Pogi vergroot de kans dat hij ze alsnog op achterstand rijdt, dus dan is het gewoon tactisch om niet met hem door te rijden.
    07-07-2024 18:14
    Ik denk dat V-LAB liever heeft dat Roglic en Evenepoel nog kort staan in het klassement als de zware laatste week begint. Dan hebben ze nog bondgenoten tegen Pogacar.
    07-07-2024 18:17
    Vingegaard zat halfdood in dat wiel. En jij wil dat ie domme dingen gaat doen?
    07-07-2024 18:47
    Dit is de man die ook niet 300m op kop wilde om wout aan een ritzege te helpen. Vast heel doordacht toen, al.boodt hij kort daarna al.excuses aan en is wout hier alleen nog als zn knecht omdat hij giro niet haalde en Olympische spelen gaat doen
    07-07-2024 19:05
    Control room says "no"...
    (in het beste David Walliams stemmetje)
    07-07-2024 19:55
    Mwielerfan, na al je reacties kan ik wel raden welke nationaliteit je hebt.
    Zeker deze reactie ligt het er duimendik bovenop.
07-07-2024 17:59
Dat Visma met Vingegaard is ook wel een beetje het Frankrijk van het wielrennen, zeg.
    07-07-2024 18:05
    Volgens mij heeft Vingegaard veel wedstrijden gewonnen door aanvallend te rijden. Hij kan namelijk alleen maar winnen als hij solo aankomt.
    07-07-2024 18:10
    Idd, we moeten ook niet overdrijven. Het is wel degelijk een aanvallende klassementsman. Het is alleen geen ‘domme’, impulsieve klassementsman. Hij gooit nooit zomaar met zijn krachten, als het niet hoeft.
    07-07-2024 18:43
    Aanvallend op laatste berg, en 3x ongeveer voorlaatste berg als die dicht voor de laatste berg ligt. Beetje zoals Armstrong. Armstrong was een bullie, maar tenminste een persoon
    07-07-2024 19:15
    Frankrijk heeft aantrekkelijke spelers maar speelt geen aantrekkelijk voetbal. Exact zoals Visma en Vingegaard fietsen. Wat klopt daar niet aan?
    07-07-2024 19:52
    Mwielerfan, jij wil dat hij vanaf de neutralisatie al aanvalt?

    In een grote ronde gaat een klassementrenner zelden tot nooit voor de (1na) laatste berg aanvallen (in tegenstelling tot ééndaagse wedstrijden).
07-07-2024 17:58
Tja, Roglic zal dan wel de slimste zijn geweest. Altijd te kort schieten, nergens op de afspraak, maar helemaal niets verloren.
07-07-2024 18:14
MvdP zakt door het ijs. Nergens initiatief, halfslachtige beurten, te lang wachten. Kon niet beter dan dit. Maar ja wat wil je ook als je de Tour als training beschouwt. Verkeerde instelling, gaan geen rit winnen Alpecin. Zo gaat hij dus ook geen pottenbreken op de OS. Vind het trouwens schandalig als je zo’n grote koers als trainingsrit ziet. Was ik Prudhomme dan zei ik, ga jij maar lekker thuis trainen, niet in mijn koers, dit is een serieuze wedstrijd.
    07-07-2024 18:17
    dit is de werkende, zwoegende mathieu. die versie wint geen koersen, dat gebeurt alleen wanneer het de flyer is
    07-07-2024 18:24
    De ziel is ook wel uit die club.
    Dat gesprek met Roodhooft laatst.....verschrikkelijk deprimerend.
    07-07-2024 18:39
    Dat deprimerende is natuurlijk de Roodhooftjes eigen. Er staat niet voor niets na interviews met deze broers (zelfs na grote overwinningen) “Heeft u etc. Bel dan 113” in de aftiteling.
    07-07-2024 19:09
    helaas ja,
    krijgt steeds meer de mentaliteit van een golfer
07-07-2024 17:57
Zo jammer voor Stuyven.
    07-07-2024 17:59
    Maar prachtig voor Turgis. Dit maakt het wielrennen mooie. Winst en verlies zitten heel dicht bij elkaar.
    07-07-2024 18:00
    Jose had de huid alvast verkocht
    07-07-2024 18:07
    Het gebeurt heel vaak dat de groep daarachter veel naar elkaar kijkt. Nu reden ze goed samen en besloot Lutsenko het gat te dichten.
    07-07-2024 18:13
    Erg dom gereden van Lutsenko/Healy. Movistar zat daar met 2 man, ook niet erg veel blijk van koersinzicht daar. Pidcock had lang moeten achtervolgen, die krachten kwam hij tekort aan het einde.
    07-07-2024 18:34
    Pidcock is gewoon niet altijd op voorspelbare momenten echt goed, behalve op mtb misschien
07-07-2024 18:00
Schitterende rit, ik had vooraf twijfels ivm valpartijen maar dat was onterecht. Hier was weinig gevaarlijks aan, deels door de vroege schifting. Enkel die strook met de koppenbergtoestanden hoort niet zo vroeg in de rit.
Vlab begrijpelijk defensief gekoerst. Is enkel in pogacar geïnteresseerd anders hadden ze van de gelegenheid wel geprofiteerd om Evenepoel op afstand te rijden.
Evenepoel wel de pk’s, niet de techniek. Moest na elke bocht 10m dicht rijden.
    07-07-2024 18:10
    Exact. Deed pijn aan de ogen om te zien hoeveel meter Evenepoel verloor na elke bocht. Heeft hier toch veel meer energie verspild dan Jonas en Pog. En dan die onnodige aanval op 70 (?) km van de meet?
    07-07-2024 18:10
    Nou ja, ook wel geluk dat het droog was natuurlijk. Regent het pijpenstelen, dan krijgen we een heel andere koers met waarschijnlijk meer valpartijen en lekke banden.
    07-07-2024 18:45
    Poe pijn aan de ogen dat bericht waarin evenepoel, die tenminste wat probeert, wat onverwachts doet, de kritiek krijgt.
    07-07-2024 19:09
    Evenepoel heeft aangetoond ook in dit soort etappes zich staande te kunnen houden. Maar het moet wel werken aan zijn bochtentechniek. Als een bocht nat is of in een afdaling zit, dan heeft hij een groot probleem.
07-07-2024 18:03
Gaaf! Leuk voor Turgis dat ie ook een keer een grote wedstrijd pakt. Afgelopen voorjaren viel hij toch wel een beetje tegen.
En voor de ploeg, dat werd wel weer eens tijd. Laatste zege in de TDF was Calmejane die Gesink versloeg in 2017.
07-07-2024 18:30
Ik dacht op voorhand echt dat Pogacar, 30 tot 40 seconden zou pakken op zijn directe concurrenten. Dat is, helaas voor hem, niet gelukt... Ik denk dat Vingegaard de morele winnaar is vandaag. Op naar een zeer interessante 2e week!
    07-07-2024 18:37
    Denk ik ook. Vingegaard op safe zo veel mogelijk en niet te vergeten dat hij niet op zijn eigen fiets reed. Visma heeft de opdracht die ze hadden perfect uitgevoerd.
    07-07-2024 19:03
    Hoop dat visma flink afgestraft wordt voor het safe koersgedrag
    07-07-2024 19:23
    Tweede week wordt overleven. Weinig echt hoogte meters dat is pas derde week. Als vingegaard zo blijft herstellen zie ik hem wel opschuiven naar plek 2. Dat zou een echt wonder zijn. Top 5 is al een klein wonder opzich.
07-07-2024 17:57
Het zal allemaal wel wat de ploegdirecteuren zeggen, heer-lij-ke etappe!

Jorgensen een extra bordje pasta vanavond. Had wel de indruk dat Vingegaard beter kon volgen, en toen het niet lukte was hij omringd door een sterke ploeg.
Misschien iets teveel door de VLAB bril maar had de indruk dat Pogacar iets minder sterk was. Wel aanvallend, maar kon ze uiteindelijk niet lossen. Leek een serieuse inspanning te zijn.
    07-07-2024 18:13
    Op het vlakke is dat ook lastiger dan op 10% bergop
    07-07-2024 18:27
    Als je visma nu geen laffe bende noemt, heb je iets teveel flab op je bril inderdaad
    08-07-2024 17:11
    @wielerfan jij hebt liever dat iedereen op dezelfde manier rijdt... Door defensief rijden laf te noemen geef je aan enkel fan te zijn van bepaalde renners en niet van het wielrennen.
07-07-2024 17:59
Nieuwe traditie is geboren
07-07-2024 18:15
Prachtige etappe! Wel veel stress.

Sterk gereden van Jonas en Jorgensen.

Slim gereden van Roglic ook. Weet dat hij weinig gevaar vormt, net als Rodriguez, Ayuso en Almeida. Dus ze kunnen gewoon zitten en teruggebracht worden wanneer de strijd tussen Pogi en Jonas weer is afgekoeld.

En Remco? Die denkt dat hij ook 1 van de grote twee is. Allemaal zeuren en gebaren, alsof de anderen voor zijn podiumplekje op kop zouden moeten. Ben normaliter wel fan van hem, maar dit was onnodig.
07-07-2024 18:21
Evenepoel is hier toch met bibberen en beven weggekomen. Zag er heel ongemakkelijk uit op die gravelstukken. Als Vingegaard gewoon meereed met Pogacar dan werd Remco hier op een minuut gereden. Maar ze bij Visma rijden ze echt laf!!!
07-07-2024 18:21
Toch stiekem wel knap van Jonas op andermans fiets.
Op Pogi’s terrein kan Jonas als enige volgen, dat beloofd nog wat voor het hooggebergte. Gelukkig niemand van de grote 4met veel tijdverlies door pech.
Van de Poel een week niks gedaan.. voor dit… geen moment ook maar een beetje in de buurt van de overwinning gefietst…De te meer respect voor mannen als Abrahamsen, Gee, Aranburu, Girmay… die de hele week al aanvallend rijden.
07-07-2024 18:05
Vlab zeer behoudend gereden, maar ja het werkt wel want geen tijd verloren en elke dag komt de derde week dichterbij. Roglic gegokt en gewonnen. Hij heeft een gaatje in het begin zelf gedicht, daarna alles laten oplossen door ploeggenoten en anderen.
07-07-2024 18:49
Roglic de grijze muis. Nergens mee maar toch nog mooi op schema voor het podium
    07-07-2024 19:29
    Is een sluwe en vooral taaie vos. Mocht Pogacar en Vingegaard slecht zijn in de laatste week, dan zou hij zomaar eens met de winst vandoor kunnen gaan. Heeft vandaag relatief weinig energie verspild in vergelijking met Jonas, Remco en Tadej.
07-07-2024 18:52
Mooie etappe. Ik vindt turgis ook een verdiende winnaar. Zat de hele dag erbij.

Maar vingegaard had het moeilijk is gelukkig niet gekraakt. Wie had gedacht dat hij na 8 dagen maar iets meer als een miniut achter pogi zou staan. Ik niet in elk geval.
07-07-2024 19:01
Sorry maar je mag dit dan "berekenend koersen" noemen maar ik vind het schijtbakkenkoersen. Ze snappen schijnbaar niet dat wanneer ze overnemen van Pogi ze met zn tweeën Remco op achterstand kunnen zetten. En met een Jonas die in week 3 beter gaat zijn ( ten minste dat roepen de Visma- lovers) is dat alleen al winst. Of Visma moet zo arrogant zijn dat ze alleen met Pogi denken te moeten afrekenen.
    07-07-2024 21:48
    Strak plan… doorrijden met de sterkste man in koers en er op het laatst alsnog af gereden worden. Was al lang duidelijk dat de sterkte van Vingegaard zijn ploeg bij elkaar houden én defensief koersen was…. 2 verschillende wapens, dat van VLAB heeft uiteindelijk best gewerkt… denk dat ze het beter snappen dan wie dan ook…
07-07-2024 19:16
Saai-saaier-saaist=Vingegaard. Meer valt daar niet over te zeggen.
    07-07-2024 19:31
    Saai maar tactisch wel het slimst voor hem. Tactisch was het team geweldig. Mag ook wel met klassieke mannen in het team.
    07-07-2024 19:38
    Vingesaai laat door zijn beschamend koersgedrag zijn true colors zien.
    Wat een geluk nog dat Pogacar en Remco het lef en de grinta hadden om
    aanvallend te koersen!
07-07-2024 19:34
Gelukkig geen kopmannen met veel pech en dan is het een leuke rit om naar te kijken. (Als 1 van de favorieten pech was tegen gekomen had ik de commentaren hier wel eens willen lezen!). Mooie kopgroep, had het Stuyven wel gegund maar dit was ook goed.
VL heel slim gekoerst, hun kopman goed beschermt, bijna op elke strook er voor gezorgd dat ze vooraan zaten. En natuurlijk niet aangevallen, VL heeft niets te winnen om nu energie te gaan lopen verspillen. Hun doel was met zo min mogelijk tijdverlies door de eerste week heen komen en dat is gelukt. Nu hebben ze in ieder geval nog een kans. En aanvallen had goed uit kunnen draaien op tijdverlies zeker met Vingegaard op de fiets van Tratnik. Je kunt nu leuk aanvallend gaan koersen maar wat is het nut daarvan als je daarmee juist risico loopt op verlies? Als Vingegaard er goed door komt kan hij in de laatste week nog een verschil maken, niet nu. En het gaat toch echt om het klassement. Dit is geen eendaags koers.
De aanvallen van Pogacar en Evenepoel waren even leuk om te zien, maar leek toch iets meer pure spielerei. Jammer dat vd Poel niet net een tikje beter was.
07-07-2024 17:59
Het was zeker een mooie rit vandaag. Ik ben blij dat hij gedaan is zonder dat een klassementsman een zware klap krijgt door pech, en de koers voorraan was uitstekend. Stuyven die bijna Kelderman-trekjes krijgt in de Tour, dit was zijn 25ste top 10 plaats. Al had hij het vandaag wel echt verdiend. Natuurlijk is Turgis een uitstekende renner dus wel leuk dat hij ook eens een rit pakt.

Gee ook terug top 10. Gaat hij weer beginnen als vorig jaar in de Giro?
07-07-2024 18:12
Het moest vandaag dus van de kopgroep komen en dat hebben ze met verve gedaan. Mooie spannende finale, sluw afgemaakt door Turgis.
Jammer dat de strijd tussen de klassementsrenners telkens werd gesmoord door Visma, hebben volgens mij kansen laten liggen tijd om Evenepoel en Roglic tijd aan te smeren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine