Tour 2024: Anthony Turgis stunt met zege in gravelrit, aanvallen Pogacar en Evenepoel stranden in spektakelstuk
De spectaculaire graveletappe in de Tour de France 2024 is gewonnen door Anthony Turgis (TotalEnergies). De Fransman zat in de vlucht van de dag en won een sprint der stervende zwanen van Tom Pidcock en Derek Gee, nadat een late aanval van Jasper Stuyven strandde. In de 199 kilometer lange rit rond Troyes werd hard gekoerst door topfavorieten Remco Evenepoel, Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard, maar de favorieten hielden uiteindelijk elkaar in bedwang. Pogačar gaat daardoor als gele trui de eerste rustdag van deze Tour in.
Het was een van de meest besproken etappes in de Tour de France, de gravelrit rond Troyes op de negende dag. Een etappe met 14 onverharde stroken die bij elkaar goed waren voor 32 kilometer aan gravel. Vier daarvan waren gecombineerd met een klim van vierde categorie, maar de laatste zeven stroken – in de laatste 50 kilometer – waren nagenoeg vlak. Na de laatste onverharde passage volgden nog 6,5 vlakke kilometers naar de eindstreep in Troyes.

De kopgroep van de dag kleurde vooraan de etappe – foto: Cor Vos
Na een moment van stilte ter nagedachtenis aan de overleden Noorse wielrenner André Drege ging de etappe furieus van start rond 13.15 uur. Veel ploegen wilden mee in de ontsnapping van de dag en de nervositeit was groot, sowieso al vanwege de gravelstroken, maar ook omdat de wind flink opstak. Meerdere groepjes probeerden het, waaronder eentje met Derek Gee, Paul Lapeira en Neilson Powless, maar zij raakten niet echt weg in die openingsfase.
Attractieve openingsfase
De eerste keer dat wereldkampioen Mathieu van der Poel in actie kwam, was toen een twintigtal wegreed vooraan. Hij knalde naar die kopgroep, maar daar draaide het niet goed rond. Even leken de klassementsploegen de controle te pakken voor de eerste gravelstrook, maar toch reed een tiental weg. De groep met Powless, Gee, Gianni Vermeersch, Elmar Reinders, Jasper Stuyven, Maxim Van Gils, Oier Lazkano, Javier Romo, Alexey Lutsenko en Anthony Turgis begon met bijna 30 seconden voorsprong aan die eerste strook.
In het peloton drukten de klassementsploegen het tempo, waardoor renners met ambitie voor de ritzege wel de aanval moesten kiezen. Diverse groepjes reden op die manier weg, met daaronder Tom Pidcock, Ben Healy, Arnaud De Lie, Magnus Cort, Stefan Küng, Romain Bardet, Michael Matthews en Matej Mohoric. Zij probeerden de oversteek te maken naar de kopgroep, waar Axel Zingle en Alex Aranburu al waren aangesloten.

In het peloton hadden de klassementsploegen de controle – foto: Cor Vos
Eerste serieuze breuk in het peloton, Roglic moet achtervolgen
Met moeite kwamen Pidcock en Healy aansluiten vooraan, vlak voor de tweede strook, terwijl de groep-De Lie bleef steken op 1.20 minuut van de koplopers. In het peloton werd door de UAE-trein een strak tempo gereden op ruim twee minuten achterstand. De troepen van Visma | Lease a Bike versnelden vervolgens voor de tweede strook, waarna een opstopping zorgde voor scheuren op de tweede strook. Onder meer Primoz Roglic en Juan Ayuso misten de slag, terwijl naast Visma ook INEOS Grenadiers en Soudal Quick-Step bleven doorrijden.
Die teams hielden het jagende Red Bull-BORA-hansgrohe zo op achterstand, maar na een achtervolging van 20 kilometer konden Roglic en co toch aansluiten. Op dat moment werd ook de tegenaanval van de groep-Bardet en Küng teruggepakt. Voor onder meer Simon Yates en Richard Carapaz was er nog werk aan de winkel, omdat zij flink op achterstand reden. Wat volgde was een snelle opeenvolging van gravelstroken, waar onder meer Jonas Vingegaard en Jasper Philipsen met pech te maken kregen. De Tourfavoriet stapte snel over op de fiets van Jan Tratnik en kon zo verder, ondanks dat UAE Emirates bleef aandringen. Daardoor liep de voorsprong van de kopgroep ook snel terug.
Evenepoel dwingt Pogacar en Vingegaard te reageren
Op 88 kilometer van de meet kwam er een verrassende demarrage van Tadej Pogacar himself, die gecounterd werd door Remco Evenepoel en Matteo Jorgenson, maar INEOS Grenadiers neutraliseerde de poging. Het viel allesbehalve stil, want op de langste en zwaarste strook met ook de Côte Chacenay versnelde Van Aert. Op de steilste strook demarreerde Evenepoel vervolgens, waardoor Pogacar en Vingegaard wel moesten reageren. Zij sloten snel aan, draaiden rond en pakten de vroege vlucht in de kraag, en dat al op 75 kilometer van de meet.

Remco Evenepoel valt aan, Tadej Pogačar (en Jonas Vingegaard) volgen – foto: Cor Vos
Vingegaard weigerde mee te rijden en dus lieten de drie tenoren de vluchters weer wegrijden, waardoor de orde hersteld werd. Pidcock, Stuyven, Healy, Gee en Lutsenko profiteerden door met vijf weg te rijden, maar Aranburu, Romo en Turgis sloten nog aan. Achter hen herpakte het peloton, nog 30 man groot, zich en werd op elke strook flink doorgetrokken. Het zorgde voor een heuse slijtageslag. Evenepoel kende op de lange passage van Thieffrain wat problemen in een bocht, maar herstelde die zelf.
In het peloton, waar Aleksandr Vlasov door een rare smakker viel maar ook weer terugkwam, was het hollen richting de stroken en ‘stilstaan’ in de tussenstukken. Dat gaf de koplopers weer wat ruimte bij het ingaan van de laatste 50 kilometer. Met nog zes gravelstroken te gaan begonnen rittenkapers hun kansen te zien. Onder meer Van der Poel, Matthews en Girmay schoven mee in een ontsnapping die de jacht opende op de groep van Stuyven en Pidcock. Zij moesten wel een minuut dichten op die voorsten. Het peloton liet het verschil oplopen tot 2.20 minuut.
Van der Poel jaagt in ultieme finale op kopgroep
Het moest voor Van der Poel, Girmay, Matthews, Rui Costa, Jakob Fuglsang, Rasmus Tiller en David Gaudu gebeuren in de laatste 30 kilometer, waarin nog vijf gravelwegen lagen. Het gat was toen ongeveer 50 seconden, maar de groep van de wereldkampioen had flink wat moeite om dat te verkleinen. Op de strook van Verrières koos Pogačar weer de aanval met Jorgenson in zijn wiel. Vingegaard had wat problemen, maar Laporte kon hem opvangen en later liet Jorgenson zich terugzakken.

Visma | Lease a Bike hield Vingegaard altijd goed van voren – foto: Cor Vos
De Amerikaan nam Vingegaard op de volgende strook mee naar het wiel van Pogačar, met kort daarachter een groep met Evenepoel, Almeida, Ayuso en Laporte. Door het geweld van Pogačar kreeg hij de groep-Van der Poel bijna in zicht, maar het Visma-duo reed niet mee en liet de concurrentie terugkeren. De lastige, voorlaatste strook baarde een muis: Van der Poel kwam nauwelijks dichter bij de kopgroep en ook de favorieten kozen voor controle.
Van der Poel komt er niet, late aanval Stuyven voor slotstrook
In de laatste 15 kilometer was er wat onenigheid vooraan en daar profiteerde Stuyven van. Lutsenko en Gee konden niet mee en keken naar elkaar, waardoor de Europese gravelkampioen met voorsprong begon aan de laatste gravelstrook van drie kilometer. Dat gat schommelde aan het einde van de strook rond de 10 seconden. Een minuut later volgden de favorieten, waar Pogačar en Evenepoel nog maar eens versnelden, maar opnieuw was Vingegaard attent.

Een late aanval van Jasper Stuyven strandde in de slotkilometer – foto: Cor Vos
Voor Van der Poel en co was het een kansloze missie, dus moest de winnaar vooraan gezocht worden. Stuyven begon met 8 seconden voorsprong aan de laatste vijf kilometer, maar de achtervolgers waren niet ver weg. Healy en Gee konden in de laatste twee kilometer bijna de sprong maken, waarna Lutsenko definitief het gat dichtte onder de vod en Stuyven geslagen was.
Zes man gingen daardoor sprinten om de winst; Lutsenko probeerde het op de verrassing, waarna Gee vroeg aanging. Uit zijn wiel kwam Turgis als een duveltje uit een doosje. Met een sterke sprint wist hij Pidcock, Gee en Aranburu achter zich te houden en TotalEnergies een grote zege te bezorgen. De groep-Van der Poel strandde op ruim een minuut, waar groene trui Girmay de sprint won om plek negen. Het peloton volgde op 1.46 minuut, met daarin alle favorieten voor het algemeen klassement. Alleen Jayco AlUla-kopman Simon Yates viel weg uit de top van de ranglijsten.

En wie hier met 50km/u over die steentjes jakkert is niet laf. Dat zijn bikkels. Stuk voor stuk.
Pogi is op dit moment, op dit parcours, zo sterk dat hij iedereen uit het wiel kan rijden. Als je dan met hem kop over kop gaat rijden, dan rijdt hij Vini waarschijnlijk uit het wiel op de volgende gravelstrook. Eindresultaat voor Visma is dat de kopman tijd verliest. Dat is natuurlijk super goed als je niet laf gevonden wilt worden. In iedere andere analyse heet dat dom koersen.
Pogacar en Evenepoel hebben met krachten gesmeten die je ook nog maar moet hebben in week 3. Vingegaard rijdt om de TdF te winnen, niet om jou te appreciëren. Je moet jezelf als kijker zeker niet belangrijker maken dan waar je als kijker naar kijkt.
Ik zit zelf al 40 jaar op een fiets, voor werk of plezier. Ik kijk al 25 jaar koers. Heb ik nu ook 40 jaar koerservaring? Ervaring daarentegen is nog geen kennis.
Vertel eens, wat klopt er niet?
Maar goed, inderdaad jammer dat Visma niet meereed. Maar niemand buiten de ploeg kan zeggen of dit laf is. Ten eerste voelen we de benen van Vingegaard niet en heeft hij het ons ook niet verteld. Ten tweede reed hij niet op zijn eigen fiets. Lijkt mij ook niet heel voordelig.
Eigenlijk wel, want de koers bestaat omdat het kijkers heeft, die vermaak verwachten. En als een ploeg onaantrekkelijk koerst, mag je hen dat als kijker toch gewoon aanrekenen?
Verder vind ik zelf niet dat ze laf hebben gekoerst, maar ik begrijp wel indien men kritiek heeft.
Je kan mooi lullen over je koerservaring maar inhoudelijk ga je nergens op in, omdat je weet dat er een logische reden zit achter de tactiek van Visma, zoals meerderen al hebben aangekaart. Misschien daar even op reageren? Ik koers zelf overigens ook al flink wat jaar en begrijp deze tactiek - hoewel het niet de mooiste tactiek is - helemaal.
Het ironische is dat wat u laf koersen noemt er wel voor zorgt dat ze nog steeds dicht bij elkaar zitten waardoor het hopelijk nog twee weken spannend blijft. De diversiteit van stijlen maakt het juist zo interessant.
zou 1980 mijn geboortejaar zijn denk je? Wat een vreemde conclusie trek je, wellicht heeft 1980 een totaal andere betekenis……
Maar in geen van de reacties heb ik gelezen wat er niet klopt aan mijn stelling.. visma heeft laf gekoerst voor de zoveelste keer, maar wellicht hebben jullie vanmiddag wat anders gezien!
Met hetzelfde gebrek aan koersinzicht zou je kunnen stellen dat Pog dom heeft gekoerst. Aanvallen geplaatst maar er geen haar mee opgeschoten.
Dat je zelf gekoerst hebt is leuk, maar niemand kent je, Vingegaard daarentegen heeft 2 tourzeges, is zwaar gevallen en toch de belangrijkste belager van Pogi - die anders makkelijk en saai de tour wint. Dus let een beetje op je woorden.
Ik vraag me letterlijk dat 1980 dus niet uw geboortejaar is. Dus ik beweer nergens dat dat wel het geval is.
Visma geeft zelf duidelijk aan waarom ze niet meerijden. Ze schatten Pogacar simpelweg sterker in op dit terrein. Meerijden is dan dus zelfmoord.
Wil gewoon niet begrijpen dat er strategie is mede als gevolg van het net terugkeren in het peleton. Hoe kun je zo. dom zijn die domheid zo te etaleren.
dat geldt ook wel voor mvdp. die jongens zijn gewend om de beste te zijn, kunnen niet op tactiek winnen als dat niet het geval is
Je hebt helemaal gelijk. Aangepast.
Mvdp lijkt nog niet de topvorm beet te hebben. Roglic kat met 9 levens, er gaan er in het slotweekend nog spijt hebben dat ze op bepaalde momenten niet meer geprobeerd hebben hem op achterstand te houden.
(in het beste David Walliams stemmetje)
Zeker deze reactie ligt het er duimendik bovenop.
In een grote ronde gaat een klassementrenner zelden tot nooit voor de (1na) laatste berg aanvallen (in tegenstelling tot ééndaagse wedstrijden).
Dat gesprek met Roodhooft laatst.....verschrikkelijk deprimerend.
krijgt steeds meer de mentaliteit van een golfer
Vlab begrijpelijk defensief gekoerst. Is enkel in pogacar geïnteresseerd anders hadden ze van de gelegenheid wel geprofiteerd om Evenepoel op afstand te rijden.
Evenepoel wel de pk’s, niet de techniek. Moest na elke bocht 10m dicht rijden.
En voor de ploeg, dat werd wel weer eens tijd. Laatste zege in de TDF was Calmejane die Gesink versloeg in 2017.
Jorgensen een extra bordje pasta vanavond. Had wel de indruk dat Vingegaard beter kon volgen, en toen het niet lukte was hij omringd door een sterke ploeg.
Misschien iets teveel door de VLAB bril maar had de indruk dat Pogacar iets minder sterk was. Wel aanvallend, maar kon ze uiteindelijk niet lossen. Leek een serieuse inspanning te zijn.
Sterk gereden van Jonas en Jorgensen.
Slim gereden van Roglic ook. Weet dat hij weinig gevaar vormt, net als Rodriguez, Ayuso en Almeida. Dus ze kunnen gewoon zitten en teruggebracht worden wanneer de strijd tussen Pogi en Jonas weer is afgekoeld.
En Remco? Die denkt dat hij ook 1 van de grote twee is. Allemaal zeuren en gebaren, alsof de anderen voor zijn podiumplekje op kop zouden moeten. Ben normaliter wel fan van hem, maar dit was onnodig.
Op Pogi’s terrein kan Jonas als enige volgen, dat beloofd nog wat voor het hooggebergte. Gelukkig niemand van de grote 4met veel tijdverlies door pech.
Van de Poel een week niks gedaan.. voor dit… geen moment ook maar een beetje in de buurt van de overwinning gefietst…De te meer respect voor mannen als Abrahamsen, Gee, Aranburu, Girmay… die de hele week al aanvallend rijden.
Maar vingegaard had het moeilijk is gelukkig niet gekraakt. Wie had gedacht dat hij na 8 dagen maar iets meer als een miniut achter pogi zou staan. Ik niet in elk geval.
Wat een geluk nog dat Pogacar en Remco het lef en de grinta hadden om
aanvallend te koersen!
VL heel slim gekoerst, hun kopman goed beschermt, bijna op elke strook er voor gezorgd dat ze vooraan zaten. En natuurlijk niet aangevallen, VL heeft niets te winnen om nu energie te gaan lopen verspillen. Hun doel was met zo min mogelijk tijdverlies door de eerste week heen komen en dat is gelukt. Nu hebben ze in ieder geval nog een kans. En aanvallen had goed uit kunnen draaien op tijdverlies zeker met Vingegaard op de fiets van Tratnik. Je kunt nu leuk aanvallend gaan koersen maar wat is het nut daarvan als je daarmee juist risico loopt op verlies? Als Vingegaard er goed door komt kan hij in de laatste week nog een verschil maken, niet nu. En het gaat toch echt om het klassement. Dit is geen eendaags koers.
De aanvallen van Pogacar en Evenepoel waren even leuk om te zien, maar leek toch iets meer pure spielerei. Jammer dat vd Poel niet net een tikje beter was.
Gee ook terug top 10. Gaat hij weer beginnen als vorig jaar in de Giro?
Jammer dat de strijd tussen de klassementsrenners telkens werd gesmoord door Visma, hebben volgens mij kansen laten liggen tijd om Evenepoel en Roglic tijd aan te smeren.