zondag 16 juli 2023 om 11:25

Tour 2023: Voorbeschouwing etappe 15 bergrit naar Saint-Gervais – Nieuwe strijd

Ook de tweede Alpenrit in de Tour de France is een pittige, al komen de renners de echte Alpenreuzen in deze etappe niet tegen. Onderweg van Les Gets naar Saint-Gervais Mont Blanc-Le Bettex liggen er negen gecategoriseerde beklimmingen, maar komt het peloton nooit boven de 1.400 meter boven zeeniveau. Kan één van de twee sterke ploegen, Jumbo-Visma of UAE-Emirates, het weer niet laten om te controleren? Of mogen de vluchters zegevieren? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours

De 180 kilometer lange etappe brengt het peloton eerst naar Annecy. De Franse stad in de Haute-Savoie staat bekend om het kristalheldere Meer van Annecy, maar heeft ook een fraaie eigen binnenstad met kanalen die dwars door het centrum lopen. Liefkozend wordt Annecy ook weleens de ‘Parel van de Alpen’ genoemd. Veel van Annecy zullen de coureurs in deze rit niet zien, maar op een aantal van de beklimmingen zal het peloton wel een schitterend uitzicht op het Meer van Annecy hebben.

In het tweede deel van de etappe rijden de renners in oostelijke richting naar de Italiaanse grens. Finishplaats Saint-Gervais Mont Blanc-Le Bettex is pas voor de vierde keer in de Tour de France opgenomen. Bekender is de gemeente van de Ronde van de Aosta-vallei voor beloften, waar bijna jaarlijks een etappe eindigt in Saint-Gervais Mont Blanc (dat even verderop ligt, wat lager dan Le Bettex). Ide Schelling won er in 2019 voor onder meer Mauri Vansevenant.

De etappe die Schelling in 2019 won lijkt in de verste verte niet op deze vijftiende rit in de Tour. Nu is er bijvoorbeeld nog een 7,3 kilometer lange slotklim met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,8 procent. Mannen als Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard zullen er geen vrees voor hebben, al gaan de beklimmingen daarvoor ongetwijfeld voor verzuurde benen zorgen. 

Na 30 kilometer is de Col des Fleuries (8,9 km aan 4,6%) in de buurt bij Annecy de eersteklim van de dag, waarna ook de Côte de Aviernoz (3,4 km aan 4,4%) en de de Côte de Annecy-le-Vieux in de buurt worden meegepakt. 

Hoe verder in de Alpen het peloton vervolgens trekt, hoe zwaarder de beklimmingen worden. Na 81 kilometer wordt de top van eerste gecategoriseerde klim van de dag gerond, de Col de la Forclaz de Montmin (7,2 km aan 7,4%). Daarna begint de finale met de drietrapsraket Col du Marais (10,2 km aan 3,2%), Col de la Croix Fry (11,7 km aan 7%) en de Col des Aravis (4,6 km aan 6,1%). Voor de absolute finale in Saint-Gervais wacht nog de verraderlijke Côte des Amerands (2,7 km aan 10,1%) op tien kilometer van de meet.

De absolute finale vindt vervolgens dus plaats op de klim naar Saint-Gervais Mont-Blanc (7 km aan 7,7%) van eerste categorie, met in de laatste vier kilometer nauwelijks stroken die onder de 9% gaan.

Zondag 16 juli, etappe 15: Les Gets les Portes du Soleil – Saint-Gervais Mont-Blac
Officieuze start: 13:05 uur
Officiële start:
13:20 uur
Finish:
tussen 18:00 uur en 18:40 uur
Afstand:
179 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Tussensprint Bluffy: tussen 14.55 en 15.05
Passage Col de la Forclaz de Montmin: tussen 15.15 en 15.35
Passage Col de la Croix Fry: tussen 16.30 en 16.55
Passage Col des Aravis: tussen 16.40 en 17.10
Passage Côte des Amarands: tussen 17.40 en 18.15
Passage Saint-Gervais Mont-Blanc: tussen 18.00 en 18.35


Favorieten

Heeft etappe veertien naar Morzine les Portes du Soleil ons nu veel wijzer gemaakt of niet? En wie komt hier mentaal nu het sterkste uit? Die vragen durven we niet met zekerheid te beantwoorden.

Wat wel zeker is: de Grote Twee zijn nog altijd dik in orde. En hun ploegen ook. Waar Team UAE-Emirates de bergrit naar Grand Colombier in handen nam, deed Jumbo-Visma hetzelfde in de etappe naar Morzine. Telkens met slechts minimale verschillen – vooral dankzij de bonificatieseconden – als gevolg. In de laatste etappe met aankomst bergop vermoeden we dat deze twee ploegen – die allebei nog steeds blaken van het zelfvertrouwen in hun kopman – nog één keer alles uit de kast zullen halen.

Geen al te best nieuws voor eventuele vluchters, als dat scenario effectief werkelijkheid zou worden. Wél een goede zaak voor Tadej Pogacar, die bergop de laatste twee dagen misschien net dat tikkeltje beter voor de dag komt ten opzichte van zijn grote concurrent. De witte truidrager moet het vooral hebben van zijn explosieve versnelling.

Krijgen we dit vertrouwde beeld weer te zien? – foto: Cor Vos

Op die manier kan hij concurrent Vingegaard vaak op een vijftal seconden zetten, maar die inspanning doortrekken blijkt soms moeilijk. Het devies voor Pogacar op Saint-Gervais Mont-Blanc is dan ook: wachten, misschien tot vrij tot dichtbij de top, om daarna voor de boni’s en enkele seconden tijdswinst te gaan. Zo kan hij alsnog in het geel naar de allesbeslissende tijdrit toeleven.

Maar ongetwijfeld hebben de troepen van Jumbo-Visma weer een tactisch antwoord in huis. Jonas Vingegaard kan vertrouwen tanken uit het feit dat hij bergop nooit écht in de problemen kwam, hij kan bovendien rekenen op een ijzersterke ploeg. De Deense gele truidrager moet het meer hebben van een lange inspanning om Pogacar pijn te doen. Daar kwam in de etappe naar Morzine echter maar weinig van in huis, omdat Vingegaard snel in de verdediging moest. Anderzijds zou hij nog een extra bonus kunnen gebruiken met de tijdrit op komst, want de Deen is tegen de klok normaliter niet per sé de betere van Pogacar.

Het is dus uitkijken naar het tactische steekspel tegen deze ploegen, waarbij we ook hoofdrollen verwachten voor Wout van Aert, Rafal Majka en Adam Yates. Anderzijds moet je ook rekening houden met een scenario waarbij de twee elkaar niet kunnen kwijtspelen, beginnen te pokeren, en dat opent dan weer kansen voor anderen. Kijk maar naar de manier waarop Carlos Rodriguez zijn felbegeerde ritzege pakte. De Spanjaard van INEOS Grenadiers klimt steeds beter en lijkt op weg naar het eindpodium, maar op een aankomst bergop dat kunstje overdoen, wordt een pak lastiger.

Of profiteert een van de andere klassementsmannen? – foto: Cor Vos

Datzelfde geldt voor de andere klassementsmannen, zoals Jai Hindley (BORA-hansgrohe), Simon Yates (Jayco AlUla), Pello Bilbao (Bahrain Victorious) en Felix Gall (AG2R Citroën). Zij zitten natuurlijk in een lastige situatie, wat hun kansen op ritwinst betreft. In het algemene klassement vertoeven ze op een mooie top 10-plaats, maar juist doordat ze binnen de twaalf minuten van de leider staan, zal de bewegingsvrijheid die ze kunnen krijgen, vrij beperkt blijven. Ook de onderlinge plekjes worden steeds kostbaarder, waardoor ze ook elkaar steeds meer zullen viseren.

Mochten de favorieten toch niet voor de zege strijden, dan zijn er nog altijd voldoende sterke jongens die mikken op een lange ontsnapping. Ondanks de stevige controle van Jumbo-Visma de hele rit lang, zagen we ook in de dertiende etappe enkele renners die het nog voelden kriebelen. Maakte daarbij misschien wel het meeste indruk: Giulio Ciccone. De Italiaan is nog steeds op jacht op zowel de bergtrui als een ritzege, en daarbij schuwt hij geen enkele inspanning. Samen met ploegmakker Mattias Skjelmose vormt hij een gevaarlijk duo in de vluchten.

Ook Thibaut Pinot zal in zijn allerlaatste Tour de kans op een ritzege niet zomaar laten schieten. Pinot is in eigen land misschien wel populairder dan ooit, en dat geeft hem schijnbaar vleugels. Ook was de man van Groupama-FDJ in de rit naar Morzine een van de mannen die lang mee was in de aanval, en in de door Ion Izagirre gewonnen etappe naar Belleville maakte hij eveneens het mooie weer. Alleen lag het profiel van die etappe, met vooral dalende en vlakke stroken in de laatste dertig kilometer hem allicht wat minder.

Woods is een zeer kansrijke pion in een vlucht – foto: Cor Vos

Eerder al winnaar van een bergetappe met aankomst bergop in deze Tour: Michael Woods, die Israel-Premier Tech de overwinning schonk op de Puis de Dôme. De oude, maar taaie Canadees bewees in die rit vooral dat hij perfect weet hoe hij zijn inspanningen in moet delen. In eerste instantie leek hij te plooien, maar uiteindelijk snelde hij in het slot nog een dappere Matteo Jorgenson (Movistar) voorbij. Die laatste toont zich ook al de hele Tour lang, met knappe ereplaatsen als gevolg.

Verder gevaarlijk? De mannen die net buiten de top 10 staan na een klopje van de hamer vandaag. Dan denken we aan Tom Pidcock (INEOS Grenadiers), die zomaar de trilogie voor de Britse formatie kan vervolledigen, of David Gaudu (Groupama-FDJ), Emanuel Buchmann (BORA-hansgrohe) en Guillaume Martin (Cofidis). Ook Mikel Landa (Bahrain Victorious) zullen we in dat scenario nooit uitvlakken. Het is echter de vraag in hoeverre zij zullen herstellen van hun inspanningen van de voorbije dagen, want door hun klassementsambities moesten ze elke dag tot het gaatje gaan.

Het rijtje outsiders in dit soort ritten is natuurlijk onuitputtelijk. We zullen ook Tobias Halland Johannessen (Uno-X) nooit uitvlakken in een vluchtersgroepje, net als Pierre Latour (TotalEnergies), Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan), Gorke Izagirre (Movistar), Ion Izagirre (Cofidis), Ben O’Connor (AG2R Citroën), Maxim Van Gils (Lotto Dstny), ex-bergtruidrager Neilson Powless (EF Pro Cycling) en Warren Barguil (Arkéa-Samsic).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Jonas Vingegaard en Carlos Rodriguez
** Guilio Ciccone, Thibaut Pinot en Michael Woods
* Jai Hindley, Felix Gall, Pello Bilbao en Simon Yates

Weer en TV

Het belooft zondag uitstekend koersweer te worden. Aan de finish in Saint-Gervais Mont Blanc is het overwegend zonnig en schommelt de temperatuur rond de 26 à 28 graden Celsius. In startplaats Les Gets is het iets koeler en overdag een lichte kans op neerslag, maar dan moeten de renners al onderweg zijn. De regen hangt dus toch in de lucht in de Alpen.

Eurosport, NOS en Sporza hebben de uitzendrechten voor de Tour de France. Voor meer informatie en de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.

RIDE Magazine
39 Reacties
15-07-2023 19:19
Krijgt ASO het voor elkaar om nu wel meer politiemensen te plaatsen op de eindklim ? In Italie doet men ook beroep op de bergwacht, in Spanje op de speciale cel van de Guardia Civil. Plaats desnoods om de 20m militairen.
We hebben nu al genoeg blote achterwerken gezien. Of zoals mijn kleinzoontje (nog een peuter) vroeg : gekke mensen, waarom doen die dat ? Probeer daar maar een zinnig antwoord op te geven.
    15-07-2023 19:25
    “Krijgt ASO het voor elkaar om nu wel meer politiemensen te plaatsen op de eindklim ?”

    Het is de overheid en niemand anders die politieagenten in dienst heeft en plaatst, niet ASO. De wedstrijd vindt plaats op de openbare weg hè.
    15-07-2023 21:24
    Groot deel laatste klim al afgezet met hekken. Maar zal wel erg druk worden. Omdat de Tour tm woensdag in het dorp is, is het nu al verschrikkelijk druk in St.-Servais-les-Bains.
    16-07-2023 07:41
    @panache je reactie is niet nodig: er is niks mis met de formulering 'krijgt ASO het voor mekaar'. Er staat in feite namelijk of ASO de overheid zover krijgt om meer menskracht in te zetten.
    16-07-2023 11:53
    Bij de Guardia Civil worden de meelopers doorgaans wel van de weg getrokken.
15-07-2023 19:27
Morgen krijgen we allicht een ander beeld dan de afgelopen dagen. Ik kan me niet voorstellen dat UAE en Jumbo opnieuw de krachten vinden om de boel de hele etappe lam te willen leggen.

Reken maar op een grote kopgroep met een strijd op twee fronten, waarbij het wedstrijdje ver-pissen en elkaar bestoken allicht pas begint op de Croix Fry.
15-07-2023 22:08
Vind dit wel meer een Parijs Nice etappe en die zijn in het voordeel van Pogacar.
15-07-2023 20:13
Tom Pidcock zal het volgens mij jammer genoeg niet worden morgen. Zag tijdens de neutralisatie een van de wedstrijddokters oplapwerk verrichten aan zijn knie. Ok, je kan deze etappe, met vroeg sloopwerk van Jumbo, niet vergelijken met deze van gisteren. Maar als je ziet hoe sterk Tom vrijdag nog was , moest hij vandaag wel heel snel lossen. Op karakter toch nog 12de vandaag. Verwacht morgen ook eerder iemand uit de vlucht. En ik durf hopen op een mooie prestatie van Wout Poels. Wordt toch steeds beter deze tour lijkt het. Verder zie ik eerder mannen als Gall, Woods,Ciccone en Gaudu wel meeschuiven en bikkelen om de zege .
    16-07-2023 08:06
    Super zonde ja. Maar 12e worden alsnog is zowel klasse als hoopvol voor Rodriguez, ik denk nu vol in dienst om Hindley te slopen
    16-07-2023 12:12
    Huh, Pidcock zou toch derde worden?
15-07-2023 20:21
Ik hoop dat we morgen niet weer zo'n treintjesoptocht krijgen. Wat hebben we hier indertijd met z'n allen zitten schelden op die Skytrain - en terecht. Vandaag was het weer precies zo. Dan liever de tactiek van mannetje(s) vooruit sturen en de kopman(nen) er op de voorlaatste klim achteraan.
15-07-2023 19:36
Na vandaag superveel zin in deze rit. Tadej en Jonas zijn enorm aan elkaar gewaagd. Als ik TJV was zou ik het best aandurven om het vroeg een man tegen man gevecht te laten worden, daar lijkt op een lange klim Jonas toch net de overhand te hebben.
15-07-2023 20:24
Is het wel een voordeel voor Pogacar om het geel te pakken morgen. Enkele seconde terugpakken en in je eigen pak de tijdrit mogen rijden heeft ook z’n voordelen. Wat een tour dat hier over nagedacht wordt eigenlijk!
    15-07-2023 20:28
    Dan rijdt hij in de witte trui....
    15-07-2023 20:32
    Heb jij een heel goed punt haha. My bad!
    15-07-2023 20:33
    Pogacar kan ervoor kiezen om in zijn Nationale kampioenstrui de ITT af te werken. Wit is geen verplichting Geel wel
    15-07-2023 21:29
    Pogi is wel degelijk verplicht om wit te dragen. Enige uitzondering geldt als je niet de rechtmatige eigenaar van wit/groen/bollen bent (bijv als je 2e staat en de nr1 heeft al geel) én nationaal kampioen bent.
    15-07-2023 21:35
    Dus alsie slim is geeft hij morgen het wit over aan Rodriguez...
15-07-2023 21:43
Vanuit de start direct omhoog..en dan afdaling (fingers crossed) je.gaat weer razendsnel gaan.
    16-07-2023 07:44
    De klim naar Les Gets stelt niks voor.
16-07-2023 00:13
Woods gaat winnen
16-07-2023 08:22
Goed dat die video niet meer geniepig stil afspeelt op de hoofdpagina, spijtig dat hij hier nog steeds opduikt.
    16-07-2023 12:14
    Met een addblocker op de ipad heb je deze ellende niet.
16-07-2023 08:40
Zou TJV/Jonas de tijdrit niet liever in hun eigen snelpak afwerken? Levert volgens mij best wat winst op.
    16-07-2023 11:58
    Schijnt in het algemeen wel zo te zijn, maar volgens mij is er consensus dat de snelpakken die de ASO ter beschikking stelt wel okee zijn. Ik zal eens kijken of ik daar wat referenties van kan vinden.

    Edit: er zal vast meer te vinden zijn dan Vlaamse media die een tijdritverlies van Wout met een paar seconden natuurlijk enorm opkloppen en een diplomatieke uitspraak vanuit TJV-kamp dat ASO en Santini 'goed bezig zijn' als het om tijdritpakken gaat, maar vooralsnog kunnen we het erop houden dat het altijd gunstiger is om in het eigen pak te mogen rijden. Mocht Jonas vandaag uit het geel worden gereden, dan is dat dus een prettige pleister op de wonde. Maar misschien kan TJV op de rustdag het ASO-pak volledig namaken?
    16-07-2023 14:35
    Volgens mij mag een pak namaken ook niet. Maar tijdens zo'n rustdag kan je wel een pak beter op maat maken dan in een avond.
16-07-2023 11:48
Nieuwe trend om op zondag na 18.00 te finishen???
16-07-2023 11:48
Benieuwd wie er durft te bluffen bij de tussensprint.
16-07-2023 12:59
"9 gecategoriseerde beklimmingen"? Ik tel er 'maar' 5.
(Michael Woods) Puis de Dôme?
15-07-2023 19:57
Jumbo heeft met een dilemma te maken morgen. Aan de ene kant wil je dat de boni's weg zijn en dan zal je een vlucht moeten laten rijden, aan de andere kant heeft Vingegaard baat bij een harde koers om zoveel mogelijk de versnelling van Pogacar af te matten en dan zal jumbo weer hard moeten rijden.
Ik verwacht dat jumbo zal kiezen voor het eerste om krachten te sparen voor woensdag en Uae te laten werken voor de boni's. Daar komt nog bij dat dit ook geen lange klimmen zijn dus het is maar de vraag in hoeverre je Pogacar dan kan vermoeien.
Uae zal wel weer moeite hebben met het controleren van de vlucht en dus zie ik een vluchter wel winnen.
Pogacar zal wel weer gaan knabbelen aan de voorsprong van Vingegaard. Ik ben vooral benieuwd of hij al zal gaan op die steile pukkel voor de laatste, dan zou hij echt tijd kunnen pakken, maar hij kan dan ook op een counter lopen.
    15-07-2023 20:12
    Het lijkt duidelijk dat hij op dat steile stuk niet zal gaan, er volgt namelijk nog een stukje afdaling en daarna een paar weinig steile km’s. Hij gaat voorzichtig zijn en wachten op de laatste 2 km, die lastig genoeg zijn om een verschil te maken plus evt boni’s te rapen.
    15-07-2023 20:31
    Denk als die morgen geen tijd verliest/enkele seconde pakt dmv boni’s Pogacar met een tevreden gevoel de tijdrit ingaat. Zeker als je ziet waar die stond voor de Tour/tijdens de Tour na etappe 5 en dan heb je de 2 van de 3 zwaarste etappes deze Tour overleefd die jou minder zouden leggen dan je tegenstander.

    Tijdrit gaat wel echt bepaald worden door de vorm van de dag denk ik. Parcours is niet noodzakelijkerwijs meer Vingegaard gezind denk ik?
16-07-2023 10:37
Philipsen of jorgenson opstellen in mijn scorito team?
15-07-2023 19:22
Zoals Niermann al aangaf een andere tactiek .

Ik ga er vanuit dat hij daarmee bedoeld dat de vluchters morgen vrijspel hebben ivm de Boni's , en vanuit daar de koers hard maken en dan zien ze of het genoeg is .

Of gaan ze nu in de verdedigende rol tot na de tijdrit en is het de beurt aan UAE die ik vandaag zeer sterk vond ook .

Wat gaat pogi doen versnelling plaatsen morgen 2km later zal toch denk ik 1 minuut moeten hebben op Col De loze.
    15-07-2023 19:27
    TJV gaat denk ik een grote groep laten gaan, en dan vanaf de 2e col weer strak tempo rijden. Opeengestapelde fatique kan de sleutel zijn om Pogi te kraken.
    15-07-2023 19:29
    Wat vond je sterk aan UAE? Drie man waren al heel snel verdwenen terwijl Jumbo de halve etappe compleet bleef. Grossschartner en Soler hebben kilometers aangeklampt, maar niks kunnen betekenen. Majka en Yates deden allebei een beurtje met een korte versnelling, om daarna het tempo te drukken.
    15-07-2023 19:30
    Ja dat is de vraag kan evengoed ook voor vini ze kop kosten . die slotklim is in ieder geval niet in het nadeel van Pogi.

    Vandaag was pogi iets explosiever maar zag geen explosie . En bij vini zag ik helemaal geen versnelling meer maar meer temporijden
15-07-2023 20:50
Wat dan ook ik kan m morgen niet kijken moet met de ettertjes naar zee .. :(
    15-07-2023 22:07
    [i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine