Tour 2023: Victor Lafay stunt met ritwinst in San Sebastián voor Van Aert en Pogacar
Victor Lafay heeft zondag in San Sebastián verrassend de tweede etappe van de Tour de France 2023 gewonnen. Na een heuvelachtige etappe van bijna 209 kilometer door Baskenland, met de Jaizkibel in volle finale, was de Fransman van Cofidis als eerste aan de streep na een late aanval vanuit een uitgedund peloton. Jumbo-Visma liet zich verrassen en zag Wout van Aert stranden op het wiel van Lafay. Tadej Pogačar werd derde.
Met Adam Yates in de gele trui, Simon Yates als gelegenheidsdrager van het groen, Neilson Powless in de bollen en Tadej Pogacar in de jongerentrui vertrokken de renners in Vitoria-Gasteiz aan de tweede etappe van de Tour de France 2023. Opnieuw stond een lastige heuvelrit op het menu en dus was er veel animo voor de vroege vlucht.
Een eerste grote uitvalspoging werd tenietgedaan door Jumbo-Visma, waarna een drietal aanvallers wel de ruimte kreeg. Bergtruidrager Powless (EF Education-EasyPost) schoof mee in een ontsnapping met hardrijders Rémi Cavagna (Soudal Quick-Step) en Edvald Boasson Hagen (TotalEnergies). Het peloton ging breeduit en liet de drie wegrijden.

Neilson Powless schoof mee in de vlucht van de dag – foto: Cor Vos
UAE Emirates houdt de controle
Powless, Cavagna en Boasson Hagen kregen al snel een voorsprong die groter was dan de kopgroep van zaterdag ooit kreeg. Het verschil schommelde lang tussen de vier en vijf minuten en werd gecontroleerd door UAE Emirates, de ploeg van klassementsleider Yates.
Bij de tussensprint van de dag was het vooral uitkijken naar de sprinters in het peloton. Daar was het Jasper Philipsen die Sam Welsford en Bryan Coquard voor bleef. De Belg pakte daardoor 13 punten in de strijd om de groene trui. Vooraan was het Powless die op de Côte d’Udana en de Côte d’Aztiria punten pakte voor zijn bergtrui.
In het tweede deel van de rit stonden nog drie gecategoriseerde klimmetjes op het programma, met de Côte d’Alkiza (4,1 km à 6,1%), Côte de Gurutze (2,6 km à 6,1%) en de Jaizkibel (8,1 km à 5,4%) vlak voor de finish. Maar er waren ook ongecategoriseerde heuveltjes waar het peloton flink op een lint getrokken werd, in een fase waarin ook de regen begon te vallen.
Powless is de sterkste vluchter
Op de Alkiza ging het in de kopgroep te hard voor Cavagna, die Powless en Boasson Hagen moest laten gaan. Zij verdedigden een voorsprong van anderhalve minuut, maar die liep op omdat het peloton rustig afdaalde in een natte afdaling. Dat gebeurde mede door een schuiver van UAE Emirates-helper Matteo Trentin, die niet meer terugkeerde in het peloton.
Daardoor begonnen de twee koplopers met een kleine twee minuten voorsprong aan de Gurutze, maar al snel op die heuvel moest Boasson Hagen afhaken bij Powless. De Amerikaan kon op de top het bergpunt pakken en bracht zijn totaal daardoor op 11 punten. Daarnaast mocht hij stiekem gaan dromen aan de ritzege, omdat hij met een voorgift van 1.25 minuut aan de ruim acht kilometer lange Jaizkibel begon.
Alle klassementsrenners werden vooraan afgezet op de Jaizkibel. Het ging niet voor Mathieu van der Poel zijn, want hij loste aan de voet al meteen uit het peloton, en ook voor Biniam Girmay ging het al te hard. Dat gebeurde onder het tempo van Jumbo-Visma, Jayco AlUla en UAE Emirates. De laatste drie kilometer waren de steilste kilometers en precies daar trok de UAE-trein stevig door.

De trein van Jumbo-Visma – foto: Cor Vos
Pogačar klopt Vingegaard op top Jaizkibel
Voor Wout van Aert leek het even te hard te gaan, omdat Pogačar en Yates er toch echt een strijd der favorieten van wilden maken, maar de Belg van Jumbo-Visma haakte zijn wagonnetje toch nog aan. Julian Alaphilippe en Thibaut Pinot hadden het zwaarder en moesten wel lossen. Het hoge tempo zorgde er ook voor dat Powless op 19 kilometer van de meet werd ingerekend.
Een dertigtal bleef zo over in het peloton. Zij gingen op de top van de Jaizkibel strijden om bergpunten en om bonificatieseconden (8, 5 en 2 seconden). Simon Yates ging de sprint aan, maar moest het doen met twee tellen, want Pogačar pakte de acht seconden en Vingegaard vijf seconden. De Sloveen had nog zin om in de afdaling door te trekken, maar de Deen zei nee en weigerde mee te draaien.
Daarachter was door de bonificatiesprint de groep in meerdere stukken gebroken, maar in de afdaling troepte alles weer samen achter Pogačar en Vingegaard. Op twaalf kilometer van de meet volgde ook de aansluiting met de twee koplopers. Thuisrijder Pello Bilbao probeerde in de afzink nog te versnellen. Hij had Van Aert in zijn wiel, maar wist toch een gaatje te slaan met de Belg.
Jumbo-Visma laat zich verrassen
De laatste acht kilometers richting San Sebastián waren zo goed als vlak. Jumbo-Visma meldde zich met Wilco Kelderman en Tiesj Benoot op kop van de achtervolgende groep om de Bask in te rekenen. Dat lukte vijf kilometer voor de meet, waarna Duits kampioen Emanuel Buchmann een mislukte poging waagde.
Vlak voor de meet lag nog een korte oplopende strook, waar Tom Pidcock zich uit elkaar trok met Van Aert in zijn wiel. Het viel vervolgens even stil, waar Mattias Skjelmose van probeerde te profiteren. Zijn aanval werd ook gecounterd door Van Aert himself. Alles bleef samen in de laatste kilometer, waardoor het uitkijken was naar de sprint.

Frustratie bij Van Aert op de finish – foto: Cor Vos
Victor Lafay schoot onder de vod van de laatste kilometer weg en sloeg direct een gat, waarna Kelderman en Benoot de sprint moesten aantrekken. Dat gebeurde te laat, waardoor Lafay stuntte met ritwinst. Van Aert won wel de sprint, maar strandde namelijk op het wiel van Lafay en moest genoegen nemen met plek twee. Pogačar was derde en pakte zo nog meer bonificaties mee.
Pogačar nadert Yates in het klassement
In het algemeen klassement blijft Adam Yates aan de leiding na twee dagen. Achter hem zijn Tadej Pogačar en broer Simon Yates door bonificatieseconden een stuk dichterbij gekomen. Zij staan tweede en derde op zes seconden van de leider. Wout van Aert is vijfde op 16 seconden en Jonas Vingegaard zesde op 17 seconden.

Je bewijst je onkunde. Als Van Aert ook nog eens het gat moet dichtrijden op Lafay, met Pogacar in het wiel, net voor de spurt, na talrijke vroegere reacties, dan wordt hij 100 % zeker geklopt door Pogacar. Die wint dan de rit, en pakt het maximum aan boniseconden. Enorm slechte tactiek van de ploegleiding die zo stilaan Van Aert zal tegen krijgen. Je kan een elastiek lang rekken, maar plots breekt die. Ik ben nu vrij zeker dat Van Aert bij het minste signaal van het thuisfront, zijn valiezen pakt.
Maar vanuit de helicopter beelden is goed te zien hoe snel hij een flink gat had. Gister zat hij er niet voor niets ook bij.
Die jongen reed gewoon heel erg hard weg. Misschien was er wel niets tegen te doen anders dan een motorfiets als Van Baarle ofzo op kop zetten.
Hup Pogi, de hele wielerwereld juicht voor je. Sloop ze!
Het is m.i. nu al duidelijk dat VGG deze tour niet zal winnen en als hij die toch zou winnen, dan is dat door te sparen, te sparen, te sparen... hij zal dan misschien een tweevoudig tourwinnaar zijn, maar een groot kampioen?
Wel eens dat het erg stil is over het weekend van MvdP. Niet waar hij opgehoopt had (en vooraf over geschreven).
Natuurlijk had ook Vingegaard een duit in het zakje kunnen doen. Het lijkt mij echter dat het team hem aangaf niet al teveel risico’s te nemen. Je zag net ook dat Rodriguez bijna van de sokken werd gereden naar de meet. Dat kan je kopman ook gebeuren. Zie Roglic vorig jaar in de Vuelta. In de voor finale had hij echter wel kunnen werken, dat ben ik eens. Bijvoorbeeld nadat Pidcock of Skjelmose werd terug gehaald. Dan kon hij makkelijk een kilometer op kop rijden.
En ps ik ben blij dat ik Eurosport kijk, weinig nationalistisch gedoe daar, niet voor Belgen en niet voor Nederland, konden ook gewoon blij zijn voor Lafay. En als Nederlandse die in België woont, werkt en leeft is ook dat heerlijk.
JV heeft zijn best gedaan maar er was er eentje beter.
Mooie! Lafheid / Lafay. Een wereld van verschil!
Jumbo, tja. Toch keuzes maken. Nu loopt Pogacar op kousenvoeten weg, nu al 10-12 seconden voor op Vingegaard? Daar win je geen Tour mee, maar het is wel vervelend. Kelderman en Benoot valt niets te verwijten en Vingegaard wil vooralsnog Pogacar schaduwen. Het is zuur voor Van Aert, maar het is niet anders.
Je kan veel zeggen over Vingegaard maar dat hij geen oog zou hebben voor zijn ploeggenoten dat is de reinste onzin. De tijdrit zege vorig jaar duidelijk aan van Aert laten, dauphine op kop voor Laporte.
Jumbo deed eigenlijk alles goed tot aan Lafay ging. Van Aert (begrijpelijk, want hij moet sprinten) liet lopen en de rest van Jumbo kwam te laat opgang. Eigenlijk het zelfde scenario wat gisteren gebeurde. Ook toen Vingegaard en Pocagar vooruit reden en Vingegaard niet mee wilde rijden, gingen de gebroeders Yates ermee aan de haal.
Pogacar laat zien dat hij sterk is. Vingegaard weet op zijn beurt wel dat de TOUR niet nu wordt beslist, dus spaart zijn krachten. Dan kan je zeggen dat hij wat moet doen voor Van Aert, maar dat kost veel energie. Je hebt niet voor niets een team om dit soort klussen op te knappen. Aan het eind van de Tour zullen we zien of hij het gelijk aan zijn kant heeft. Pakt het positief uit is iedereen dit van vandaag en gisteren weer vergeten, en zegt men dat Vingegaard met verstand rijdt. Lukt het niet zal iedereen afgeven op Jumbo. Daarom is het zo lastig een vinger aan te wijzen wie hier nou schuldig aan is.