Tour 2023: Victor Lafay stunt met ritwinst in San Sebastián voor Van Aert en Pogacar
Victor Lafay heeft zondag in San Sebastián verrassend de tweede etappe van de Tour de France 2023 gewonnen. Na een heuvelachtige etappe van bijna 209 kilometer door Baskenland, met de Jaizkibel in volle finale, was de Fransman van Cofidis als eerste aan de streep na een late aanval vanuit een uitgedund peloton. Jumbo-Visma liet zich verrassen en zag Wout van Aert stranden op het wiel van Lafay. Tadej Pogačar werd derde.
Met Adam Yates in de gele trui, Simon Yates als gelegenheidsdrager van het groen, Neilson Powless in de bollen en Tadej Pogacar in de jongerentrui vertrokken de renners in Vitoria-Gasteiz aan de tweede etappe van de Tour de France 2023. Opnieuw stond een lastige heuvelrit op het menu en dus was er veel animo voor de vroege vlucht.
Een eerste grote uitvalspoging werd tenietgedaan door Jumbo-Visma, waarna een drietal aanvallers wel de ruimte kreeg. Bergtruidrager Powless (EF Education-EasyPost) schoof mee in een ontsnapping met hardrijders Rémi Cavagna (Soudal Quick-Step) en Edvald Boasson Hagen (TotalEnergies). Het peloton ging breeduit en liet de drie wegrijden.

Neilson Powless schoof mee in de vlucht van de dag – foto: Cor Vos
UAE Emirates houdt de controle
Powless, Cavagna en Boasson Hagen kregen al snel een voorsprong die groter was dan de kopgroep van zaterdag ooit kreeg. Het verschil schommelde lang tussen de vier en vijf minuten en werd gecontroleerd door UAE Emirates, de ploeg van klassementsleider Yates.
Bij de tussensprint van de dag was het vooral uitkijken naar de sprinters in het peloton. Daar was het Jasper Philipsen die Sam Welsford en Bryan Coquard voor bleef. De Belg pakte daardoor 13 punten in de strijd om de groene trui. Vooraan was het Powless die op de Côte d’Udana en de Côte d’Aztiria punten pakte voor zijn bergtrui.
In het tweede deel van de rit stonden nog drie gecategoriseerde klimmetjes op het programma, met de Côte d’Alkiza (4,1 km à 6,1%), Côte de Gurutze (2,6 km à 6,1%) en de Jaizkibel (8,1 km à 5,4%) vlak voor de finish. Maar er waren ook ongecategoriseerde heuveltjes waar het peloton flink op een lint getrokken werd, in een fase waarin ook de regen begon te vallen.
Powless is de sterkste vluchter
Op de Alkiza ging het in de kopgroep te hard voor Cavagna, die Powless en Boasson Hagen moest laten gaan. Zij verdedigden een voorsprong van anderhalve minuut, maar die liep op omdat het peloton rustig afdaalde in een natte afdaling. Dat gebeurde mede door een schuiver van UAE Emirates-helper Matteo Trentin, die niet meer terugkeerde in het peloton.
Daardoor begonnen de twee koplopers met een kleine twee minuten voorsprong aan de Gurutze, maar al snel op die heuvel moest Boasson Hagen afhaken bij Powless. De Amerikaan kon op de top het bergpunt pakken en bracht zijn totaal daardoor op 11 punten. Daarnaast mocht hij stiekem gaan dromen aan de ritzege, omdat hij met een voorgift van 1.25 minuut aan de ruim acht kilometer lange Jaizkibel begon.
Alle klassementsrenners werden vooraan afgezet op de Jaizkibel. Het ging niet voor Mathieu van der Poel zijn, want hij loste aan de voet al meteen uit het peloton, en ook voor Biniam Girmay ging het al te hard. Dat gebeurde onder het tempo van Jumbo-Visma, Jayco AlUla en UAE Emirates. De laatste drie kilometer waren de steilste kilometers en precies daar trok de UAE-trein stevig door.

De trein van Jumbo-Visma – foto: Cor Vos
Pogačar klopt Vingegaard op top Jaizkibel
Voor Wout van Aert leek het even te hard te gaan, omdat Pogačar en Yates er toch echt een strijd der favorieten van wilden maken, maar de Belg van Jumbo-Visma haakte zijn wagonnetje toch nog aan. Julian Alaphilippe en Thibaut Pinot hadden het zwaarder en moesten wel lossen. Het hoge tempo zorgde er ook voor dat Powless op 19 kilometer van de meet werd ingerekend.
Een dertigtal bleef zo over in het peloton. Zij gingen op de top van de Jaizkibel strijden om bergpunten en om bonificatieseconden (8, 5 en 2 seconden). Simon Yates ging de sprint aan, maar moest het doen met twee tellen, want Pogačar pakte de acht seconden en Vingegaard vijf seconden. De Sloveen had nog zin om in de afdaling door te trekken, maar de Deen zei nee en weigerde mee te draaien.
Daarachter was door de bonificatiesprint de groep in meerdere stukken gebroken, maar in de afdaling troepte alles weer samen achter Pogačar en Vingegaard. Op twaalf kilometer van de meet volgde ook de aansluiting met de twee koplopers. Thuisrijder Pello Bilbao probeerde in de afzink nog te versnellen. Hij had Van Aert in zijn wiel, maar wist toch een gaatje te slaan met de Belg.
Jumbo-Visma laat zich verrassen
De laatste acht kilometers richting San Sebastián waren zo goed als vlak. Jumbo-Visma meldde zich met Wilco Kelderman en Tiesj Benoot op kop van de achtervolgende groep om de Bask in te rekenen. Dat lukte vijf kilometer voor de meet, waarna Duits kampioen Emanuel Buchmann een mislukte poging waagde.
Vlak voor de meet lag nog een korte oplopende strook, waar Tom Pidcock zich uit elkaar trok met Van Aert in zijn wiel. Het viel vervolgens even stil, waar Mattias Skjelmose van probeerde te profiteren. Zijn aanval werd ook gecounterd door Van Aert himself. Alles bleef samen in de laatste kilometer, waardoor het uitkijken was naar de sprint.

Frustratie bij Van Aert op de finish – foto: Cor Vos
Victor Lafay schoot onder de vod van de laatste kilometer weg en sloeg direct een gat, waarna Kelderman en Benoot de sprint moesten aantrekken. Dat gebeurde te laat, waardoor Lafay stuntte met ritwinst. Van Aert won wel de sprint, maar strandde namelijk op het wiel van Lafay en moest genoegen nemen met plek twee. Pogačar was derde en pakte zo nog meer bonificaties mee.
Pogačar nadert Yates in het klassement
In het algemeen klassement blijft Adam Yates aan de leiding na twee dagen. Achter hem zijn Tadej Pogačar en broer Simon Yates door bonificatieseconden een stuk dichterbij gekomen. Zij staan tweede en derde op zes seconden van de leider. Wout van Aert is vijfde op 16 seconden en Jonas Vingegaard zesde op 17 seconden.

Maar vorig jaar had VIngegaard niet gewonnen zonder WvA. En zon ritwinst is ook mentaal gewoon een hele goede opsteker. Ook voor de sfeer in de ploeg.
Ben t er dus ook wel mee eens dat Vingegaard best een beurtje kan doen.
Van Aert had er nog 2 in zijn dienst.
Benoot en Kelderman zaten allebei stikkapot.
Probleem met Jose is dat er vooral ook heel veel stemmingmakerij achter zit. Vanwege zijn adoratie voor Van Aert, en zijn nare gevoelens richting TJV. Eerst was Roglic de pisang, nu Vingegaard.
En dat hele Vingy moet ook meewerken/Vingy moet overnemen: nee, dat gaat hij niet doen. Wees überhaupt blij dat hij weer de vorm heeft om Pogi bij te houden en deze tour spannend maken gaat.
Als dit soort mannen de hele Tour lang hun kansen durven grijpen gaan we een hele leuke drie weken krijgen.
Elleboogje in de boni-sprint tegen Pogacar was ook niet meteen de meeste elegante actie.
Moet het? Nee. Zijn er andere klassementsrenners die het wel zouden doen? Ja. Daar mag best een opmerking over gemaakt worden. Maar dan wel eentje, je moet er geen 27 keer terug over beginnen.
denk trouwens niet dat vingegaard zoiets niet doet omdat hij dat niet zou willen, denk dat het gewoon niet in hem opkomt, al dan niet door nerveuze hyperfocus
En oh ja, natuurlijk moet Vingegaard geen energie verspillen voor Wout, denk toch eens na.
Juist UAE heeft heel de dag op kop gereden en Jumbo heeft geen vinger uitgestoken. Trentin is nog gevallen.
Voor het klassement was het weer een prima dag voor Jumbo. Ook qua energiehuishouding tov UAE. Echter mentaal was de ritwinst pakken echt wel fijn geweest. UAE viert moreel succes na succes en Jumbo nu 2 keer net achter het net.
T koppie en de benen kan je niet los van elkaar zien. En de frustratie bij een winnaarstype als WvA begint een beetje te borrelen.
Als Vingegaard vandaag 200m op kop rijd, en WVA wint, was de sfeer aan de ontbijttafel morgen 10 keer beter.
En dan nog: om WvA tevreden te houden? Dat mag dan verdomd ook, gezien Wout zijn hard labeur voor die gele trui van Vingegaard vorig jaar.
Yes, thanks.
Als hij dat zou snappen dan won hij waarschijnlijk ook wel meer. Zonde. Veel te lief die jongen.
Jumbo mist voorlopig lef.
Pogi die wel weer druistig is met zijn krachten, was toch wel te verwachten dat Vingegaard niet ging meerijden.
Van Aert weer in dezelfde situatie als zo vaak (Imola, Tokio, etc.). Als snelste man alle blikken op hem en dan rijdt er toch altijd eentje weg. Hadden beter proberen aan te vallen met een van de TJV’ers. Wout zelf blijft ook maar tegen dezelfde lamp te lopen. Heeft wel de topvorm, dus zal zijn ritje wel nog pakken. Vorig jaar was het ook pas raak na een paar ereplaatsen.
Verder Vingegaard weer in spaarstand, maar dat soort renner is het gewoon. Zo weinig mogelijk met de krachten morsen tot de echte bergritten. Niet onverstandig tegen een geweldenaar als Pogi, maar warm word je er wel niet echt van.
Geweldige Lafay wel, dacht overigens dat ie jonger was. Ook leuk om Bernal erbij te zien vooraan.
JV en vooral Vingegaard zelf kunnen zich nu ook niet achter welke verklaring dan ook schuilen. Zou ook erg onverstandig zijn want alles gaat als een smoes klinken. Gewoon zeggen waar het op staat. Dat gaat misschien wel even pijn doen in België maar alles is beter dan dit halfslachtige koersen voor Wout.
En nu zijn er heel veel (Belgen?) boos dat ze zich daar aan houden en moeten ze dat beter communiceren?
Al is het maar even voor de goodwill. Seconde of 5 sleuren en dan weer achter Pogacar verstoppen. Hoever wil je kijken achter de komma van je metertje?
Wat Vingegaard doet lijkt meer op autisme dan berekenend koersen.
Echter werd er gezegd dat de ploegleiding duidelijk(er) moest communiceren, daar reageerde ik op.
Maar vorig jaar had VIngegaard niet gewonnen zonder WvA. En zon ritwinst is ook mentaal gewoon een hele goede opsteker. Ook voor de sfeer in de ploeg.
Ben t er dus ook wel mee eens dat Vingegaard best een beurtje kan doen.