Tour 2023: Voeckler en motard geschorst na hinderen Vingegaard op Col de la Loze
Hij zit niet meer op de fiets, maar toch heeft Thomas Voeckler een straf gekregen van de wedstrijdjury die actief is in de Tour de France. De Franse oud-wielrenner is tegenwoordig commentator voor France Télévisions vanaf de motor en in de koninginnenrit hinderde zijn motor onder meer gele trui Jonas Vingegaard op de Col de la Loze. Daardoor is Voeckler voor een etappe uit koers gehaald.
Eerder deze Tour ging het al mis op de Col de Joux Plane, waar twee motoren gestraft werden voor het hinderen van een sprint van Tadej Pogačar. Zij mochten een dag later niet op het parcours werken en diezelfde straf krijgt Voeckler nu ook, samen met zijn motard Joël Chary. Naast de schorsing moeten ze allebei ook nog een boete van 500 Zwitserse Frank betalen. Dat staat in het juryrapport van de Tour de France.
Voeckler was vlak onder de top van de Col de la Loze stilgevallen op een steile strook, waardoor er – mede door de grote mensenmassa op de berg – een opstopping veroorzaakt werd. Volgwagens en andere motoren in koers konden er niet door en daardoor moesten onder meer Jonas Vingegaard en Wilco Kelderman met de voet aan de grond. Kort daarachter werd Thibaut Pinot ook flink gehinderd.
.@ThibautPinot stopped on Loze by moto carnage 😭 @LeTour @GroupamaFDJ #TourdeFrance
🎥 @cottydale pic.twitter.com/EqDTxCnFcJ— The Col Collective (@colcollective) July 19, 2023
Zet toch gewoon die klim af.
Begint angstvallig veel te lijken op die andere volkssport waarbij clubs het wangedrag van hun harde kern, oftewel hooligans, zoveel mogelijk proberen te bagatelliseren.
Precies dat
Prudhomme moet meer geld uitgeven
Gr J. Hoogerland
De collectie blote billen marginalen, vlagwappies, brulapen en selfie idioten op elke willekeurige klim begint meer op een open inrichting dan een koers te lijken.
De enige plek waar je meer mafketels vindt dan op een berg in de TdF is in de wielerflits-chat.
Heerlijk! :D
Jakobsen in Polen? -> organisatie
Dat werd ook niet in de voeten geschoven van de leveranciers of de plaatsers van de hekken.
Voor mij is het heel duidelijk. Bij de ASO en UCI zijn beide gewoon een stelletje overbetaalde "oude" mannetjes die de schuld bij alles en iedereen neerlegt behalve bij zichzelf. Als je een beklimming met zulke stijgingspercentages vrij toegankelijk laat voor alle motards en auto's dan gaat het een keer fout.
Bij Sporza loopt Renaat tot vervelens aan toe de hoeveelheid motards te verdedigen omdat hij er zelf zo lang en vaak op heeft gezeten. Natuurlijk kun je dan niet meer objectief zijn in je oordeel.
Ik denk dat er strikte regels moeten komen op dit soort beklimmingen. Op een paar plekken tijdens de beklimming een neutraal waterpunt langs de kant en je haalt die motors er al uit. Radio verslaggeving mag mooi vooruit rijden naar de finish en de beelden bekijken, meestal zitten ze toch achter groepje 3.
Tijdens Vlaamse koersen zijn er vaak sluiproutes voor motards om via binnenwegen het parcours af te snijden en de renners verderop op te wachten, zodat ze niet langs het peloton hoeven. Dat werkt. ASO maakt die sluiproutes niet voor de Tour. Je ziet constant gendarmes in colonne langs het peloton gieren, wat gevaarlijke situaties veroorzaakt.
Neemt niet weg dat het ook een goede zaak is dat de mensen uit de karavaan zelf worden aangepakt. Wat zit die motor daar te doen? Die zou niet eens in een positie moeten kunnen komen waarin de koers gehinderd kan worden! De karavaan is ook veel te groot: het wordt dringend tijd te gaan schrappen in de hoeveelheid auto's en motoren. Waarom moet ieder tv kanaal een eigen verslaggever op de motor hebben? Waarom zijn er talloze fotografen op de motor nodig? Beperk dit tot een minimum.
Ronduit schandalig!
Het wielrennen is dringend aan herbronning toe om al deze mistoestanden te verbannen of op z'n minst tot het minimum te herleiden. Het is dat Pogacar vandaag een inzinking kende, want anders was er andermaal sprake van koersvervalsing. Kan allemaal wel gebagatelliseerd worden, maar je spreekt hier over tientallen mensen per ploeg die hun ziel en zaligheid geven gedurende 3 weken om een riant prijzengeld in de wacht te slepen. Je zal als organisatie er maar voor verantwoordelijk zijn dat een ploeg ergens 500.000€ misloopt...
I’ll get me coat
De organisatie moet zorgen dat het publiek ruimte over laat voor de voertuigen en renners niet motards schorsen.
En de toeschouwers? Wielrennen is een volkssport hé. Volk weigeren zou wel heel ondemocratisch zijn. Of willen we evolueren naar toestanden met een berg vol witte tenten, inclusief bubbles-zuipende vips? Die mensen zijn nog minder geïnteresseerd in koers dan die zg. onnozel, verklede meelopers. PS: Ik zou ook eens willen weten wat onze Nederlandse vrienden hier vinden van de beruchte bocht 7 op Alpe d'Huez? Ik stel ook vast dat de renners zelf maar weinig problemen zien met de toeschouwers. Na zijn overwinning op Alpe d'Huez vorig jaar verklaarde Pidcock die laatste beklimming als "het meest zalige moment van zijn wielercarrière met al die uitzinnige toeschouwers, vlaggen, ..."
By the way: er zijn ook telkens opnieuw ongelooflijke mistoestanden met stilvallende motoren ed. op de beruchte El Angliru in de - volgens sommigen toch - o zo zalig rustige Vuelta.
Als je op een veilige manier, die het klassement niet beïnvloed, de tour stillegt omdat jij er heilig van overtuigd bent dat de aarde en het klimaat naar de knoppen gaan, dan krijg je een boete en een nachtje cel.
Als jij op een gevaarlijke manier, die potentieel het klassement beinvloed, de tour stillegt omdat jij met je blote piemel op tv wilt dan is dat prima en helpt de gendarmerie je achteraf met je broek zoeken.
Ik snap dat je met anderhalve paardekop niet al die gekkies in bedwang kan houden of beter nog; arresteren. Maar als het niet gaat moet je dat als politieorganisatie op een gegeven moment toch aangeven en de stekker eruit trekken?
Het is in Frankrijk natuurlijk 100% een politieke aangelegenheden waarom dit kan en mag. Maar er komt vanzelf een moment dat iemand anders, mijn gok een of andere voetbal f-side, hier iets van gaat vinden en omdat zij nou eenmaal beter zijn dan de rest van het gepeupel, ergens één bocht gaan "beveiligen" en vervolgens met 50 kaalkoppies 200 dronken studenten in elkaar slaan. Is ook een oplossing. En dan hebben we daar weer een mening over.
Kan ie lekker veel aan doen dat zijn motard stilvalt...
Je mag er zelf in de comments natuurlijk van alles van vinden, maar don't shoot the messenger.
Dacht dat daar niks over de motard stond.
En er bekruipt me ook wel een gevoel dat er iets anders geschreven zou zijn mocht er een Nederlandse ex renner dit hebben meegemaakt.