Tour 2023: Voeckler en motard geschorst na hinderen Vingegaard op Col de la Loze
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 20 juli 2023 om 08:30

Tour 2023: Voeckler en motard geschorst na hinderen Vingegaard op Col de la Loze

Hij zit niet meer op de fiets, maar toch heeft Thomas Voeckler een straf gekregen van de wedstrijdjury die actief is in de Tour de France. De Franse oud-wielrenner is tegenwoordig commentator voor France Télévisions vanaf de motor en in de koninginnenrit hinderde zijn motor onder meer gele trui Jonas Vingegaard op de Col de la Loze. Daardoor is Voeckler voor een etappe uit koers gehaald.

Eerder deze Tour ging het al mis op de Col de Joux Plane, waar twee motoren gestraft werden voor het hinderen van een sprint van Tadej Pogačar. Zij mochten een dag later niet op het parcours werken en diezelfde straf krijgt Voeckler nu ook, samen met zijn motard Joël Chary. Naast de schorsing moeten ze allebei ook nog een boete van 500 Zwitserse Frank betalen. Dat staat in het juryrapport van de Tour de France.

Voeckler was vlak onder de top van de Col de la Loze stilgevallen op een steile strook, waardoor er – mede door de grote mensenmassa op de berg – een opstopping veroorzaakt werd. Volgwagens en andere motoren in koers konden er niet door en daardoor moesten onder meer Jonas Vingegaard en Wilco Kelderman met de voet aan de grond. Kort daarachter werd Thibaut Pinot ook flink gehinderd.


RIDE Magazine
32 Reacties
19-07-2023 20:47
Makkelijk om hem als zondebok aan te wijzen.
Zet toch gewoon die klim af.
19-07-2023 20:53
Ook nu weer zijn de motards makkelijke zondebokken, bah. Ja, ook deze motards hebben de situatie verkeerd ingeschat. Maar dat zo'n situatie ontstaat zit 'm in organisatorische misstanden. En als de rode auto niet had proberen in te halen, hadden de renners er gewoon doorgekund.
    19-07-2023 21:34
    Echt elke verdraaiing wordt toegepast om vooral het publiek niet als schuldige aan te wijzen, tenzij er echt geen ontkomen meer aan is (Kuss).
    Begint angstvallig veel te lijken op die andere volkssport waarbij clubs het wangedrag van hun harde kern, oftewel hooligans, zoveel mogelijk proberen te bagatelliseren.
    19-07-2023 22:49
    Dank u Xistnc
    Precies dat
    Prudhomme moet meer geld uitgeven

    Gr J. Hoogerland
19-07-2023 21:00
Loopt ook echt de spuigaten uit.
De collectie blote billen marginalen, vlagwappies, brulapen en selfie idioten op elke willekeurige klim begint meer op een open inrichting dan een koers te lijken.
    19-07-2023 21:05
    Volledig mee eens. Daarom gaan ze mij ook niet zien in de TdF, maar eerder in de Giro of andere rondjes.

    De enige plek waar je meer mafketels vindt dan op een berg in de TdF is in de wielerflits-chat.
    19-07-2023 21:16
    Kijk nu al uit naar de (vergeleken met de TdF) oase van rust genaamd.. ‘Vuelta’.
    20-07-2023 07:04
    "De enige plek waar je meer mafketels vindt dan op een berg in de TdF is in de wielerflits-chat."

    Heerlijk! :D
19-07-2023 21:02
Volgens mij was de grote blokkade de auto van de organisatie. En die zijn geschorst tot?
    19-07-2023 21:10
    Die stond vast achter de motor van Voeckler. Maar blij dat Prudhomme nu zelf ondervonden heeft wat voor een chaos het af en toe is!!
    19-07-2023 21:13
    Die stond er niet achter, die stond er naast.
19-07-2023 22:20
Ik ben oprecht verbaasd door de reacties die ik hier lees.. In mijn beleving is het in elke andere situatie buiten de Tour zo dat de organisatie hierop wordt aangesproken.

Jakobsen in Polen? -> organisatie
Dat werd ook niet in de voeten geschoven van de leveranciers of de plaatsers van de hekken.

Voor mij is het heel duidelijk. Bij de ASO en UCI zijn beide gewoon een stelletje overbetaalde "oude" mannetjes die de schuld bij alles en iedereen neerlegt behalve bij zichzelf. Als je een beklimming met zulke stijgingspercentages vrij toegankelijk laat voor alle motards en auto's dan gaat het een keer fout.

Bij Sporza loopt Renaat tot vervelens aan toe de hoeveelheid motards te verdedigen omdat hij er zelf zo lang en vaak op heeft gezeten. Natuurlijk kun je dan niet meer objectief zijn in je oordeel.

Ik denk dat er strikte regels moeten komen op dit soort beklimmingen. Op een paar plekken tijdens de beklimming een neutraal waterpunt langs de kant en je haalt die motors er al uit. Radio verslaggeving mag mooi vooruit rijden naar de finish en de beelden bekijken, meestal zitten ze toch achter groepje 3.
    20-07-2023 07:16
    Ik ben het met je eens dat Renaat Schotte het te veel opneemt voor de motards, maar denk ook dat ze bij Sporza wel degelijk recht van spreken hebben.

    Tijdens Vlaamse koersen zijn er vaak sluiproutes voor motards om via binnenwegen het parcours af te snijden en de renners verderop op te wachten, zodat ze niet langs het peloton hoeven. Dat werkt. ASO maakt die sluiproutes niet voor de Tour. Je ziet constant gendarmes in colonne langs het peloton gieren, wat gevaarlijke situaties veroorzaakt.
    20-07-2023 10:30
    Nu is het op die Vlaamse postzegel waar ze rondjes draaien ook wel iets gemakkelijker om sluipweggetjes in te voegen dan op een alpencol waar de enige andere weg soms een aantal uur omrijden betekent.
    20-07-2023 10:53
    het probleem is dat je bij bergen vaan geen sluiproutes hebt. Het is vak maar 1 weg naar boven, en aan de andere kant naar beneden.
19-07-2023 22:00
Zijn functie klinkt dat als van de overbodige televisiemotor, maar dit is natuurlijk gewoon een zondebok zoeken, omdat de ASO en de Franse autoriteiten weigeren hun werk goed te doen.
19-07-2023 22:06
Het is toch onderhand niet meer te doen op deze manier? Al die zogenaamde fans (veelal mensen die behalve de Tour niets met wielrennen hebben) die denken in beeld te moeten komen maken het de renners haast onmogelijk nog zonder brokken boven te komen. Misschien moet de ASO eens met overheden om tafel gaan zitten om de hoeveelheid mensen op de bergen te beperken en die meerenners aan te pakken.

Neemt niet weg dat het ook een goede zaak is dat de mensen uit de karavaan zelf worden aangepakt. Wat zit die motor daar te doen? Die zou niet eens in een positie moeten kunnen komen waarin de koers gehinderd kan worden! De karavaan is ook veel te groot: het wordt dringend tijd te gaan schrappen in de hoeveelheid auto's en motoren. Waarom moet ieder tv kanaal een eigen verslaggever op de motor hebben? Waarom zijn er talloze fotografen op de motor nodig? Beperk dit tot een minimum.
20-07-2023 00:43
Op zo'n mooie zomerdag moeten er bij zo'n skigebied genoeg sneeuwschuivers beschikbaar zijn zou je zeggen.
20-07-2023 06:11
Dit kost Thibaut gewoon de Tourzege.

Ronduit schandalig!
19-07-2023 22:34
De motard die stilviel, was een cameramotor. Voeckler is stil gaan staan naast de auto. Vrij dom.
20-07-2023 00:32
Volgens José De Cauwer zijn Fransen bij wet verboden om 7 dagen per week te werken, zij moeten verplicht minstens één rustdag krijgen/nemen, dus zowel in dit geval als in dat vorige ridicule geval met de geblokte Pogacar-demarrage is het niet eens een straf, hooguit een vervroegde rustdag voor die mannen. Bij de cameraploegen werken ze bv met 7 duo's voor 5 motoren, dus is puur en alleen een klein aanpassingetje in hun werkschema...

Het wielrennen is dringend aan herbronning toe om al deze mistoestanden te verbannen of op z'n minst tot het minimum te herleiden. Het is dat Pogacar vandaag een inzinking kende, want anders was er andermaal sprake van koersvervalsing. Kan allemaal wel gebagatelliseerd worden, maar je spreekt hier over tientallen mensen per ploeg die hun ziel en zaligheid geven gedurende 3 weken om een riant prijzengeld in de wacht te slepen. Je zal als organisatie er maar voor verantwoordelijk zijn dat een ploeg ergens 500.000€ misloopt...
20-07-2023 00:18
ASO zal wel komen met een mooi voorstel. Twintig Euro inkom om de berg te mogen oplopen.
20-07-2023 00:31
Laat me raden: Voeckler zijn tong hing weer eens in de weg?

I’ll get me coat
20-07-2023 07:29
Op tv was duidelijk te zien dat het publiek de oorzaak was en niet de motoren. Sommige mensen hielden de motor gewoon letterlijk vast.

De organisatie moet zorgen dat het publiek ruimte over laat voor de voertuigen en renners niet motards schorsen.
    20-07-2023 09:08
    Leek me eerder dat die de moto recht hielden zodat die niet ook nog omver kieperde, klaar om hem weer op gang te duwen.
20-07-2023 07:35
Het valt me op dat dit altijd gebeurt op de smallere cols type Joux Plane de la Loze. Het zou een oplossing kunnen zijn om daar voor "overbodige" voertuigen (vb de motor met Renaat) een omleiding te organiseren.
En de toeschouwers? Wielrennen is een volkssport hé. Volk weigeren zou wel heel ondemocratisch zijn. Of willen we evolueren naar toestanden met een berg vol witte tenten, inclusief bubbles-zuipende vips? Die mensen zijn nog minder geïnteresseerd in koers dan die zg. onnozel, verklede meelopers. PS: Ik zou ook eens willen weten wat onze Nederlandse vrienden hier vinden van de beruchte bocht 7 op Alpe d'Huez? Ik stel ook vast dat de renners zelf maar weinig problemen zien met de toeschouwers. Na zijn overwinning op Alpe d'Huez vorig jaar verklaarde Pidcock die laatste beklimming als "het meest zalige moment van zijn wielercarrière met al die uitzinnige toeschouwers, vlaggen, ..."
By the way: er zijn ook telkens opnieuw ongelooflijke mistoestanden met stilvallende motoren ed. op de beruchte El Angliru in de - volgens sommigen toch - o zo zalig rustige Vuelta.
    20-07-2023 10:17
    Een omleiding op een col? Ha ha.
    20-07-2023 11:12
    Een col omleiden is inderdaad niet haalbaar, achteraf bekeken (dank u om mij erop te wijzen). Overbodige voertuigen eruit dan maar. Toeschouwers weren zie ik niet zitten. Wielrennen moet een volkssport blijven (Woutertje Van Den Houte heeft de Kwaremont al quasi volledig ingepalmd met VIP-tenten tijdens de Ronde, laat het ons daarbij houden). Het lijkt er wel op dat vele van die "supporters" tijdens de Tour, gewone toeristen zijn die eens een kijkje komen nemen, geen kennerspubliek dus. Ik ben zelf een trouw bezoeker van de voorjaarsklassiekers in Vlaanderen. Sommige van de hellingen zijn volgepakt - 3 rijen dik - met toeschouwers, zonder dranghekkens, en je ziet er nooit incidenten.
20-07-2023 08:15
Dit is allang geen taak meer van de organisatie meer. Dit is 100% een politie taak. En ik zeg allang, dit is al 100 jaar dezelfde massahysterie.
Als je op een veilige manier, die het klassement niet beïnvloed, de tour stillegt omdat jij er heilig van overtuigd bent dat de aarde en het klimaat naar de knoppen gaan, dan krijg je een boete en een nachtje cel.
Als jij op een gevaarlijke manier, die potentieel het klassement beinvloed, de tour stillegt omdat jij met je blote piemel op tv wilt dan is dat prima en helpt de gendarmerie je achteraf met je broek zoeken.
Ik snap dat je met anderhalve paardekop niet al die gekkies in bedwang kan houden of beter nog; arresteren. Maar als het niet gaat moet je dat als politieorganisatie op een gegeven moment toch aangeven en de stekker eruit trekken?
Het is in Frankrijk natuurlijk 100% een politieke aangelegenheden waarom dit kan en mag. Maar er komt vanzelf een moment dat iemand anders, mijn gok een of andere voetbal f-side, hier iets van gaat vinden en omdat zij nou eenmaal beter zijn dan de rest van het gepeupel, ergens één bocht gaan "beveiligen" en vervolgens met 50 kaalkoppies 200 dronken studenten in elkaar slaan. Is ook een oplossing. En dan hebben we daar weer een mening over.
19-07-2023 20:49
Kijk, wielerflits krijgt nog even de kans Voeckler in een kwaad daglicht te stellen en pakt die kans gelijk!
Kan ie lekker veel aan doen dat zijn motard stilvalt...
    19-07-2023 21:44
    Dit is toch gewoon een feitelijk nieuwsbericht? Dat het wel of niet terecht is doet er dan helemaal niet toe. Laten we feitelijke berichten en meningen/analyses aub gescheiden houden.

    Je mag er zelf in de comments natuurlijk van alles van vinden, maar don't shoot the messenger.
    19-07-2023 22:12
    Het kan zijn dat ik scheel gelezen heb, maar geloof ik is de titel alweer aangepast.
    Dacht dat daar niks over de motard stond.
    En er bekruipt me ook wel een gevoel dat er iets anders geschreven zou zijn mocht er een Nederlandse ex renner dit hebben meegemaakt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine