Tour 2023: Nagelbijten na de finish, maar Philipsen gewoon uitgeroepen tot winnaar
foto: Cor Vos
maandag 3 juli 2023 om 18:25

Tour 2023: Nagelbijten na de finish, maar Philipsen gewoon uitgeroepen tot winnaar

Jasper Philipsen kwam maandag als eerste over de streep in de derde etappe van de Tour de France, maar leefde na afloop nog even in spanning. De wedstrijdjury boog zich nog over de eindsprint, maar besloot toch niet in te grijpen en dus werd Philipsen – met wat vertraging – alsnog uitgeroepen tot ritwinnaar.

Philipsen kon in de laatste kilometers rekenen op een sterke lead-out van zijn ploeggenoten van Alpecin-Deceuninck. Met name Mathieu van der Poel wist met een enorme kopbeurt zijn Belgische ploeggenoot in een zetel naar de laatste 250 meter te brengen. Philipsen ging vervolgens aan, met Van Aert in zijn wiel.

Die laatste probeerde Philipsen nog te remonteren, maar had geen ruimte om te passeren en moest zich uiteindelijk tevreden stellen met een ereplaats. En Philipsen? Die hield zijn inspanning vol tot op de streep en rekende zo af met Phil Bauhaus en Caleb Ewan.

Na de finish was het alleen nog wel even nagelbijten voor Philipsen, aangezien de jury zich nog boog over de sprint. De Belg zou Van Aert hebben afgesneden in de laatste flauwe lijn, maar de jury kwam na het bestuderen van de beelden met een (verlossende) uitspraak: Philipsen werd toch gewoon uitgeroepen tot winnaar.

RIDE Magazine
27 Reacties
03-07-2023 18:31
Prima dat er naar gekeken is door de Jury, en ook positief dat ze tot de juiste conclusie zijn gekomen. Was voor Philipsen wellicht even bang afwachten, maar liever zo, dan overhaaste beslissingen, of helemaal geen beslissingen.

Nu nog de parcoursbouwer en verantwoordelijke voor de plaatsing van de hekken ontslaan en we kunnen ons klaarmaken voor de rit van morgen.
    03-07-2023 18:40
    Het zou nog mooier zijn als ze die conclusie even zouden toelichten, want nu is het eigenlijk nog steeds onduidelijk waarom...
    03-07-2023 19:08
    Echt goed dat er gecommuniceerd wordt dat de jury ernaar heeft gekeken, maar "niks aan de hand" is toch een conclusie van niks?

    Daar kun je toch niet serieus menen terwijl de roep om veiligheid nog nooit harder is geweest als nu, en je tegelijkertijd de sport ook toegankelijker en begrijpelijker wilt maken voor een breder publiek?

    Kom gewoon met een serieus statement, zoals de F1 ook elke keer netjes doet:
    "Ja, ook wij hebben geconstateerd dat renner A van zijn lijn week, maar doordat renner B net op tijd remde was er geen contact. We zullen renner A vermanend toespreken, maar het resultaat blijft staan."

    "Ja, ook wij hebben geconstateerd dat renner A van zijn lijn week, maar doordat de parcoursbouwer de hekken scheef neer heeft gezet, en een bocht in de laatste 200 meter heeft bedacht is het overmacht. We zullen het met de parcoursbouwer evalueren, en verder is er geen actie nodig."

    "Ja, ook wij hebben geconstateerd dat renner A van zijn lijn week, maar televisiebeelden wijzen uit dat dit net 2 cm binnen de toegestane marge was. We geven renner A een officiële waarschuwing. Bij een volgende waarschuwing volgt diskwalificatie."

    Om heel eerlijk te zijn klinkt "Niks aan de hand" meer als "Nee, we hebben helemaal geen gevaarlijke sprint gezien. We zaten precies op dat moment nét met onze dikke Franse neus iets te diep in een glaasje rosé met een stokbroodje paturain..."
03-07-2023 18:30
Wie verzint het ook, een bocht vlak voor de finish
03-07-2023 18:35
Goed dat er naar is gekeken, maar het zou niet misstaan als er een iets uitgebreidere reactie zou volgen dan "niks aan de hand"...
03-07-2023 20:32
Mooie Belgische overwinning van Jasper en bij jumbo visma weeral veel geblaat en weinig wol. Lol.
03-07-2023 18:42
Nog 6 maanden zoeken naar experts voor dat Safer vehikel…in de ASO zitten ze alvast niet, op Wielerflits echter…
03-07-2023 18:42
van aert bleek na de finish meer vrees te hebben gehad voor toeschouwers die over de nadar hingen dan voor philipsen
    03-07-2023 18:45
    Snap sowieso niet dat ze niet met dubbele hekken werken.
    Dat werkte prima bij het wk veldrijden.
03-07-2023 20:08
Philipsen lijkt een redelijk rechte lijn te hanteren, al lijkt dat met de rare bocht in het parcours op beeld anders te zijn. Maar dan nog snap ik dat er naar gekeken wordt.

Jammer alleen dat er in deze tijden van veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid nog er nog steeds figuren zijn die denken dat het een goed idee is om op 200 meter van de finish een bocht in het parcours op te nemen, dit terwijl een blinde kan zien aankomen dat de rit in een massasprint gaat eindigen. Zolang dit soort dingen nog steeds aan de orde van de dag zijn is iedere andere roep om veiligheid niet meer dan symboolpolitiek.
03-07-2023 18:33
En terecht.
03-07-2023 18:35
De weg boog af naar rechts, Philipsen boog zich over zijn stuur, Van Aert boog het hoofd, de jury boog zich over de sprint. Geen speld tussen te krijgen (evenmin als tussen Philipsen en de hekken).
03-07-2023 18:38
Er is veel over de veiligheid gesproken, in dat opzicht had de laatste kilometer nooit zo mogen zijn, had Philipsen gedeclaseerd moeten worden, want die kwam wel naar binnen terwijl hij wist dat daar een renner zat, als WvA niet laat lopen had hij in de hekken gelegen. Maar ik heb ook SQS met de sprint trein van rechts naar links zien gaan, waarbij veel renners werden afgesneden, dat zelfde deed Wanty maar dan van links naar rechts. Voor de veiligheid zou de jury met een strafpunten systeem moeten komen, waarbij je bij teveel strafpunten uit de koers gehaald wordt. Met de huidige technieken moet dat kunnen
03-07-2023 18:31
Ben benieuwd hoe José en Renaet zouden regaeren als Cavendish had gewonnen door eenzelfde manouvre als Philipsen.
    03-07-2023 18:34
    Mogelijk erg anders. Net zoals een hoop Wielerflitsers het plots wel acceptabel zouden vinden als het Jakobsen was. We zijn allemaal hypocrieten.
    04-07-2023 09:17
    Anders want het is geen Belg
03-07-2023 18:33
Dit is gewoon zeer ingewikkeld. Phillipsen komt naar de boarding en sluit een gat waar van Aert al in zat. Maakt hij deze move terwijl van Aert blijft zitten dan is het een Jakobsen. Nu houdt van Aert al vrij vroeg in en kan je zeggen dat Phillipsen pas echt naar de boarding gaat nadat van Aert erachter zit. Wat mij betreft moet je dit niet accepteren omdat je op deze manier dit sprintgedrag aanmoedigt en is het wachten op het volgende ernstige ongeluk. Gewoon op dezelfde afstand van de boarding blijven vanaf het moment dat je de sprint inzet tot je over de finish bent.
    03-07-2023 18:36
    nee, gewoon geen bochten in de laatste 500 meter toelaten bij een vlakke aankomst in officiële uci-wedstrijden
    03-07-2023 18:37
    Precies dit. Er is nu niks aan de hand omdat er iemand in de remmen knijpt. Een iets uitgebreidere reactie / evaluatie van de jury zou niet misstaan.
    03-07-2023 18:38
    Misschien moeten de parcoursbouwers dan zorgen dat ze gewoon op een recht stuk finishen.
    03-07-2023 18:41
    @Chippen
    Heeft ook mijn voorkeur, maar die bocht lag er nu eenmaal en de rit is gereden, daar kun je dus niets meer mee als jury achteraf.
    03-07-2023 18:44
    Maar je kan als jury ook niet iemand straffen omdat hij de kortste route naar de finish kiest.
    03-07-2023 18:49
    Als dat met gevaarlijk gedrag is kan dat prima.
    03-07-2023 18:51
    Spijker op z'n kop Handige Harry. Als iemand van zijn lijn wijkt in een rechte sprint moet dat bestraft worden, maar iemand bestraffen omdat hij de ideale lijn pakt is de wereld op z'n kop.
    03-07-2023 19:04
    Reusjen, de organisatie kiest de plek voor de finish. En je maakt mij niet wijs dat dit in de hele stad het meest rechte stuk weg was dat er beschikbaar was.

    en anders gewoon lijnen trekken. Zeker aan de boarding, van minimaal een fiets breed. Als je begint binnen die lijn, dan blijf je daar binnen. Begin je daarbuiten, dan blijf je daarbuiten. Om te voorkomen dat iemand zich klem rijdt.

    nu is het de discussie over de kortste lijn vs hinderen van de ander. en hebben ze allebei een punt.
    03-07-2023 20:04
    @Davbam: strepen trekken lijkt mij geen geweldig plan.... Het wil namelijk nogal eens regenen in de wereld en strepen hebben de vervelende gewoonte dan glad te worden (en/of verdwijnen)......
03-07-2023 18:28
Waar rook is, is vuur.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine