Tour 2023: Mathieu van der Poel gedeclasseerd na duw
foto: Cor Vos
dinsdag 4 juli 2023 om 19:45

Tour 2023: Mathieu van der Poel gedeclasseerd na duw

Mathieu van der Poel is door de jury teruggezet in de uitslag na afloop van de vierde etappe in de Tour de France. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck gaf in de laatste honderden meters van de rit een duw aan Biniam Girmay om ruimte te maken voor Jasper Philipsen.

Van der Poel eindigde op de 16de plek in de daguitslag, maar wordt nu gedeclasseerd naar de laatste plek in de groep. Dat is op de 22ste plaats, vlak achter Sam Welsford. De Nederlander krijgt ook een boete van 500 Zwitserse Frank.

Overigens is Van der Poel niet de enige renner die is bestraft na zijn sprint: nummer drie Phil Bauhaus krijgt vijftig punten in het puntenklassement in mindering en dertig seconden aftrek in het algemeen klassement.

RIDE Magazine
100 Reacties
04-07-2023 21:29
Ik zie meerdere mensen opperen om net als in het voetbal te straffen, maar dan ga je hetzelfde krijgen als in het voetbal, dat er dan ook renners gaan komen die een ander een kaart aannaaien.
04-07-2023 22:02
Lekker hypocriet op Vive la Velo noemen ze MvdP “een beetje stout”. Het feit dat MvdP ook zelf vindt dat hij niets fout deed terwijl hij wel erkent/toegeeft een duw te hebben gegeven omdat ze anders nooit kunnen winnen, geeft aan hoe fout dit ook in zijn hoofd zit.
    04-07-2023 22:21
    Vannieuwkerke is verbonden aan de ploeg Alpecin-Deceuninck, die zal je dus geen kritische houding zien aannemen t.o.v. renners van dat team.

    Verder vond ik persoonlijk de sprint gisteren kwalijker dan vandaag. Corrigerend tikje bij Girmay voor de doorgang, brengt eigenlijk niemand echt in gevaar. Iets virielere versie van de sprint op het NK op de weg bij Sinkeldam destijds in Hoogerheide, of op de Poggio - MOVEUH JONGE - bij Pogacar.

    VDP is best een faire kerel op dat vlak, ik vind Philipsen meer een gevaar eigenlijk.
    04-07-2023 22:32
    Bij de Avondetappe ongeveer dezelfde strekking als bij Vive la Velo. Kittel gaf nog wel aan dat MvdP dit wellicht wel als een soort van waarschuwing moest zien van de jury en dat er bij een volgende keer wellicht een diskwalificatie volgt; “zelfs voor MvdP”.
    04-07-2023 23:17
    Vive Velo zegt ook dat Alpecin niet betrokken was bij de val van Jakobsen, terwijl er beelden zijn dat dit wel degelijk het geval is
    05-07-2023 00:11
    Ja kom op zeg. Even afgezien van eventuele connecties tussen Vive le Velo en Alpecin (objectieve wielerjournalistiek is een utopie tegenwoordig): in een sprint hoort wringen en ja, ook duwen, er bij. In die zin is een wielersprint wel degelijk een contactsport. Waar de grens ligt is aan de jury, maar als je vindt dat sprinters hun schouders niet mogen gebruiken dan heb je er weinig kaas van gegeten.
05-07-2023 00:10
Mooi hoe Mathieu iedereen in de kuren legt. In het weekend gaat hij er staan. Misschien is Wout dan al aan het puffen met mevrouw.
04-07-2023 19:49
Terecht.. Hij zal er niet wakker van liggen, maar wellicht toch een smetje op deze zege..
    04-07-2023 21:07
    Twee zeges, twee smetjes.

    Fopstraf, waar niks en niemand iets mee opschiet en niemand van wakker ligt.
04-07-2023 20:01
RK zal de jury wel dankbaar zijn want die heeft nu zijn dagelijkse column te pakken.
    04-07-2023 20:05
    Renze Klamer? Nou, ik zal kijken vanaaf.
    04-07-2023 21:13
    Het kwam door zijn schijfremmen.
04-07-2023 20:03
Terechte declassering, maar het maakt niets uit natuurlijk.... Ook wel weer opvallend: voor het in volle sprint duwen van een tegenstander krijg je eenzelfde boete als voor "afval weggooien buiten de daarvoor bestemde zone"..........
04-07-2023 20:03
Ik denk ook dat Van Der Poel teruggezet is van plaats 16 naar plaats 22

En ik kan me wel vinden om Philipsen ook te declasseren dan. Want als Mathieu die kwak niet uitdeelt, kan Jasper niet winnen.
Net zoals in de voetbal, als er aan goal voorafgaand een fout of off-side was, telt de goal niet.

Maar dat lef hebben ze niet hier zeker ?
    04-07-2023 20:11
    Je kunt toch niet iemand straffen voor de fout van een ander.
    Of het moet zo zijn dat de sprinter echt zegt tegen de leadout, beuk hem maar aan de kant.
    04-07-2023 20:17
    Maar je kunt er wel een nieuwe mores mee creëren. Die afzakkende piloten zijn ontzettend vaak de oorzaak van het gedoe. Op allerlei manieren. Nu worden ze binnen de regels soms zelfs tactisch ingezet als stoorfactor of stormram.
    04-07-2023 20:20
    In het voetbal gebeurt dit wel. jij scoort een goal maar een ploegmaat stond daarvoor off-side of maakte een fout, dan wordt jij gestraft door je goal af te keuren
    waarom kan dat niet in het wielrennen ?
    04-07-2023 20:28
    [quote]In het voetbal gebeurt dit wel. jij scoort een goal maar een ploegmaat stond daarvoor off-side of maakte een fout, dan wordt jij gestraft door je goal af te keuren[/quote]

    Omdat voetbal een teamsport is en wielrennen niet. Wielrennen is een individuele sport die wordt beoefend door teams. Als de winnaar hier "Alpecin" was geweest in plaats van Philipsen, dan kan je de hele hoop bestraffen, maar zo werkt het niet. Of dat nu wel of niet eerlijk is, dat gaat echt nooit veranderen. Een individu wint hier en dat individu deed niets mis, dus kan niet bestraft worden (ook al kon hij dat resultaat enkel bereiken met behulp van zijn team)
    04-07-2023 20:37
    @Gebruikersnaam,
    Wielrennen is wel degelijk een teamsport. Misschien wel bij uitstek een teamsport, ook al staat het individu uiteindelijk op de erelijst en op het podium.

    Maar er wordt gereden in ploegen, met ploegleiders, ploegbussen, sponsors die een hele ploeg sponsoren, dezelfde shirts en fietsen. Met verschillende rollen die afgestemd zijn op elkaar. En waar afspraken worden gemaakt over gezamenlijke tactiek, en wie daarin welke rol heeft.

    Hoe kun je beweren dat wielrennen dan geen teamsport is.
    04-07-2023 20:46
    [quote]Hoe kun je beweren dat wielrennen dan geen teamsport is.[/quote]

    Omdat ik zeg dat het een individuele sport is die beoefend wordt door teams. Ik beweer nergens dat een team niet essentieel is, maar de jury moet de volgorde van een hoop nummers beoordelen, ongeacht of die beginnen met hetzelfde getalletje. Je kan het team bestraffen bij de team-ranking, niet meer dan dat.

    Denk dat de eerste die probeert om een renner te bestraffen voor daden van een ploegmaat erg snel zal worden teruggefloten door CAS of andere gelijkaardige instanties, kan je nooit hard maken, ook al voelt het onlogisch of oneerlijk.
    04-07-2023 21:11
    Ik weet nog van heel erg lang geleden. Luik Bastenaken Luik
    Steve Bauer rijdt Claude Criqilion de hekken in Bauer houdt in omdat hij gediskwalificeerd wordt. Moreno Argentin rijdt als eerste de finish over.

    Moet je nu Argentin zijn eerste plaats afpakken ten gunste van Criqilion? Dat kan ook niet.
    04-07-2023 21:43
    @Gerard: dat was niet in LBL.
    04-07-2023 21:45
    @Gerard Dekker: Bedoel je niet Bauer rijdt Criquielion de hekken in en Fondriest wordt wereldkampioen???
04-07-2023 20:18
Dan moet je Philipsen eigenlijk ook schrappen
    05-07-2023 09:02
    Jazeker alle renners voor de eerste jumbo visma renner moeten ze declasseren, elke dag . LOL
04-07-2023 19:53
Ik denk niet dat hier per sé een declassering voor hoefde te volgen maar de al langere tijd gevoerde piste van Davbam: 'deklasseer dan ook de kopman' wordt wel discussiewaardig nu.

Zelfs als MvdP nu lachend in de camera zou zeggen: 'Ja dikke schijt gasten, ge-won-nuh! Morgen doe ik het weer zo, haal me er maar weer uit, hahaha'. Heeft de jury en organisatie geen poot om op te staan.
    04-07-2023 19:58
    Ik ben soms mijn tijd ver vooruit...

    EDIT: het is trouwens al eerder gebeurd volgens mij. Niet in de sprint, maar bij het aannemen van drank buiten de toegestane zone.. Waarbij de knecht drank aangenomen heeft voor de kopman, en in feite de overtreding begaat. Maar omdat de drank doorgegeven werd aan de kopman werd deze bestraft.

    Weet iemand wie en wanneer?
    04-07-2023 20:00
    Een optie is misschien om, net als in voetbal na twee (jury-waardige) overtredingen iemand uit een grote ronde te zetten. Na een keer zou de angst er wel in zitten lijkt me.
    04-07-2023 20:01
    Ik kan er me wel in vinden, maar dan krijg je de discussie dat de kopman niks verkeerd deed. Technisch gesproken is dat wel zo...
    04-07-2023 20:05
    Zoiets zou gentleman van der Poel nooit zeggen, maar met je pseudo-Houellebecq stijltje suggereer je dat hij dat wel zou kunnen doen.
    04-07-2023 20:05
    @Poeske,
    Dan heb je natuurlijk ook de eendagswedstrijden, of de slotetappes. Daar heb je met een DQ eigenlijk geen passende oplossing.
    04-07-2023 20:08
    Ik vind het ook naar en gekunsteld maar de jury doet het zichzelf aan met deze straf zó opleggen. Dan hadden ze MvdP níet moeten terugzetten vandaag. Nu hebben ze de poppen aan het dansen.
    04-07-2023 20:11
    'Weet iemand wie en wanneer?'

    Ja , Porte voorkwam daarmee een dreigende hongerklap van Froome, welke tour exact weet ik niet, 15, 16, 17 één van die 3, ik gok 16.
    04-07-2023 20:31
    Als je hier echt wat aan wilt doen, zou ik eerlijk gezegd niet weten wat de alternatieven zijn. Dan moet je ofwel de straffen voor de overtreder dusdanig zwaar maken dat hij het uit zijn hoofd laat (bijv. bij dit soort duwtjes meteen uit koers halen). Maar dat moet je dan ook heel consequent gaan toepassen. En bij eendagswedstrijden meteen een periode schorsing er achteraan.

    Ofwel de boetes voor de ploeg moeten dusdanig hoog zijn dat een overwinning niet meer rendabel is en het van de ploegleiding wordt afgeraden.

    Of je moet inderdaad de bevoordeelde straffen samen met de dader.

    Hoe dan ook heeft Kerckhoffs een mooi onderwerp voor zijn analyse vanavond.
    04-07-2023 21:00
    RV: 2013

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/froome-wijt-hongerklop-aan-autopech/
04-07-2023 21:24
Hele onzinnige discussie een winnaar te declasseren omdat een ploeggenoot iets doet wat reglementair discutabel is. Als Ewan wint zouden we dan ook zeggen dat Philipsen gedeclasseerd dient te worden ?
Straffen is sowieso voor de buhne en gaat hoe de massasprints over het algemeen verlopen niets veranderen. We moeten het ook niet dood discussieren of dood analyseren. In massaprints schuilen altijd risico's, denk niet dat je dat kunt of zou moeten uitbannen zonder er echt iets wezenlijks aan het wielrennen te veranderen.
04-07-2023 21:41
Verschrikkelijk de (sport)media in Nederland en België. Nu het v.d. Poel en Philipsen betreft wordt alles met de mantel der liefde bedekt. Magistrale vdP, fantastische lead out, gedeklasseerd maar wat maakt het uit, Philipsen die niks fout kan doen.

Hypocriet zooitje. Als Bouhanni of Cavendish dit doet, staan ze op hun achterste benen.
    04-07-2023 21:49
    Dat zit 'm meer in de volgorde. De artikelen over de geweldige lead-out waren al gepubliceerd, voor Matje gedeclasseerd werd. En niet iedereen heeft oog voor de agressieve manier waarop de lead-out tot stand kwam. Na de DQ worden de lovende artikelen niet herroepen.
    04-07-2023 21:56
    De tv programma’s erna hebben anders alle tijd gehad, maar die doen ook allemaal aan ‘Max Verstappen perikelen’ mee.
    04-07-2023 22:44
    Nou ... nee hoor.
04-07-2023 19:50
Deze kwak was idd niet nodig, met zijn snelheid had hij BG sowieso wel weggereden.
    04-07-2023 23:19
    Nee, want Girmay blokkeerde de doorgang met zijn lagere snelheid.
04-07-2023 20:38
Even een hele foute hier neer kwakken: Hij zag het formaat en dacht dat het een tiener meisje was
04-07-2023 22:40
Ach gossie ... "rascistische actie" nog niet gevallen?
    04-07-2023 23:16
    Nee. Racistische actie trouwens ook niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine