Tour 2023: Mathieu van der Poel gedeclasseerd na duw
foto: Cor Vos
dinsdag 4 juli 2023 om 19:45

Tour 2023: Mathieu van der Poel gedeclasseerd na duw

Mathieu van der Poel is door de jury teruggezet in de uitslag na afloop van de vierde etappe in de Tour de France. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck gaf in de laatste honderden meters van de rit een duw aan Biniam Girmay om ruimte te maken voor Jasper Philipsen.

Van der Poel eindigde op de 16de plek in de daguitslag, maar wordt nu gedeclasseerd naar de laatste plek in de groep. Dat is op de 22ste plaats, vlak achter Sam Welsford. De Nederlander krijgt ook een boete van 500 Zwitserse Frank.

Overigens is Van der Poel niet de enige renner die is bestraft na zijn sprint: nummer drie Phil Bauhaus krijgt vijftig punten in het puntenklassement in mindering en dertig seconden aftrek in het algemeen klassement.

RIDE Magazine
100 Reacties
04-07-2023 19:48
Begrijpelijk. Er was geen plek waar hij wilde rijden.

Maar ben wel benieuwd wie ze dan nog meer gaan declasseren. Want ik heb genoeg kwakjes gezien in de aanloop naar de sprint.

En VdP zal deze met een glimlach incasseren: een paar plaatsjes terug, maar dankzij zijn move wel een zege voor zijn ploeggenoot. Volgende keer dus weer precies van hetzelfde.
    04-07-2023 20:02
    Het ding is wel dat Bini natuurlijk ook bewust in de weg aan het rijden was, wat ik begrijp, maar dat dringen hoort natuurlijk wel een beetje bij het sprinten. Naar mijn idee zijn VDP en Bini vaardig genoeg om zo'n duelletje aan te gaan.
    04-07-2023 20:07
    Bini reed inderdaad in de weg. Ook de ploeg van Lefevere wist in het verleden wel raad met dat soort figuren. Die werden aan de kant gebeukt met de boodschap: "jij hoort hier helemaal niet te fietsen, dit is ONZE weg".
04-07-2023 19:50
Tsja. Als dit de straf is die volgt wanneer de jury iets constateert wat niet door de beugel kan, verandert er natuurlijk nooit iets.
    04-07-2023 20:07
    Wat zou jij voorstellen dan? Gelijk uit koers? Doodstraf?
    04-07-2023 20:28
    Waar bendy op doelt is denk ik dat vd poel wordt bestraft op een pijnloze manier. Dus eigenlijk wordt het hier beloond.
    04-07-2023 20:58
    50 punten in mindering in puntenklassement en 30 seconden tijdstraf hadden ook geen pijn gedaan
    05-07-2023 00:03
    Klopt, iets met strafpunten, 1 voor andere in gevaar brengen, 2 voor als je een ander laat vallen, 3 als deze uit koers moet. Heb je 4 of 5 strafpunten ga je naar huis
04-07-2023 19:53
Dit boeit hem natuurlijk helemaal niks, zitten gewoon aan de champagne vanaaf.
04-07-2023 20:03
Het zure voor de rest is en blijft dat "knechten", nu is het MvdP, maar er zijn erbij die er hun expertise van hebben gemaakt om zich niet aan de regels te houden ten behoeve van hun kopman en niet alleen in de sprint, maar ook door te stayeren achter de auto om energie te sparen, bidon aanpakken buiten de zone, of achter het publiek langs naar voren rijden om je kopman te helpen, zij kunnen doen wat ze willen omdat geen van hen een zak geeft om de uitslag.
Dit is een beetje als de keeper voor zijn hoofd schoppen zodat mijn ploeggenoot kan scoren en dat het doelpunt dan blijft staan omdat de doelpuntenmaker niks fout deed. Of wanneer Perez zijn Red Bull met opzet achterop Hamilton zou ploegen ten behoeve van Verstappen.
Degene die uiteindelijk profiteert zou ook gestraft moeten worden. Maar dat is een veel te complex verhaal om te handhaven. Ze hebben het nu al nauwelijks in de klauwen.
05-07-2023 05:42
Wat VDP deed was verre van gevaarlijk. Girmay had alle ruimte om opzij te gaan. Ik denk dat als je dan toch over regels in het sprinten praat dat je ook wel eens mag nadenken over regels met betrekking tot langzame sprinters. Als je zoals Girmay duidelijk langzamer gaat dan VDP dan dien je voor de veiligheid ruimte te maken voor iemand die van achter komt. Want iedereen kan wel zeggen dat je moet sprinten in een rechte lijn, maar dat zou betekenen dat je met z'n allen naast elkaar moet beginnen. Maar in een peloton zit je nu eenmaal ook achter elkaar in moet je naar links of rechts sturen als je om iemand heen wilt in een sprint.
    05-07-2023 08:28
    @mazzel1986 Als Girmay het tempo niet kon volgen was er niets aan de hand. Girmay was goed gepositioneerd en wachtte tot de renners voor hem de sprint aantrokken. Ook een top 5 is goed voor Girmay. Deze boort Van der Poel nu door zijn neus. Als er renners van achteren waren gekomen was het wel degelijk gevaarlijk wat Van der Poel deed. Dus de opmerking van Van der Poel " ik wil geen renners in gevaar brengen " klopt niet. Maar deze uitspraak kan geen enkele lead out doen, gezien het geduw in de sprint
04-07-2023 20:09
Wat overdreven en selectief. Ewan gaat al 2 dagen alle kanten op. Verder is het natuurlijk veel erger wat die Uno-X renner doet die zelf ook valt. Gewoon doodleuk opzij kijken en naar het hek sturen. Recht toe recht aan sprinten heeft ook nadelen vooral dat de groep wat groter blijft. Paar bochten is goed om vaart wat te minderen en wat renners terug te dringen.
    04-07-2023 20:32
    Interessant punt dat je naar voren brengt. Bochten zorgen voor een lint.
    04-07-2023 21:07
    Ook dat kan je eigenlijk weer van de andere kant bekijken... Is er eindelijk eens een leadout die zich langs de zijkant laat afzakken ipv hinderlijk dwars door het pak...

    Misschien eens proberen om bv in de laatste 3 km een strook te voorzien van een fietspad breed, die je afbakent met een verflijn, waar leadouts zich verplicht in moeten laten afzakken en waar opkomend volk niet mag in sprinten/opschuiven. Heeft als bijkomend voordeel dat de sprinters die over het hek buigende smartphone-idioten niet meer kan raken en dat de kans dat sprinters nog in de hekken belanden een stuk kleiner wordt.
    04-07-2023 21:45
    En als een lead-out vanuit het midden komt en zich laat afzakken?
    Dan moet deze helemaal naar de zijkant, wat ook weer gevaarlijk is
04-07-2023 20:28
En waarom krijgt Bauhaus straf in punten en tijd maar mag hij zijn 3e plek wel houden?
    04-07-2023 20:35
    Wat heeft Bauhaus juist verkeerd gedaan? Dat is me nog niet duidelijk.
04-07-2023 23:43
Maneuvre mvdp is deel van de koers, bini had er ook geen probleem mee.
04-07-2023 19:56
Wielrennen is een sport van verhalen. Dus ik ben niet zo van meer regels en daarmee minder verhalen. Maar misschien moet de kopman van de sprintaantrekker die in de fout gaat ook eens in de straf betrokken worden. Dit is geen straf namelijk.
04-07-2023 19:57
Boeie, gaatje gemaakt en Philipsen is er door geraakt. Al de rest doet er niet toe.
04-07-2023 20:07
Als je het wil stoppen moet je ze uit koers zetten.
    04-07-2023 20:29
    Nee, als je het wil stoppen ook de sprinter zelf declasseren (Maakt niet uit of die wint of niet). Dan heb je ze er pas echt mee.
04-07-2023 20:20
Van der Poel is dus uitgesloten. Maar Philipsen niet. Dus het enige wat je blijkbaar nodig hebt zijn ploegmaats die iedereen omver beuken, en dan kunnen ze je zelf niks maken. Philipsen komt bovendien van de linker weghelft op minstens zes meter van de nadar. En op honderd meter zwalkt hij zich wederom naar de nadar toe, en moet Ewan, die langs de nadar rijdt, links aan hem voorbij. Het reglement is nochtans duidelijk. In de laatste 200 meter mag je niet van je lijn afgaan. Men vraagt zich af wat men kan doen voor meer veiligheid in het peloton. Ik zou zeggen, begin eens met de reglementen toe te passen.
    04-07-2023 20:25
    Rustig nou Marcus, geen terechte kritiek hebben op de heilige Mathieu van der Poel
    04-07-2023 20:34
    @Marcus Van der Poel is niet uitgesloten, hij is gedeclasseerd.
04-07-2023 21:43
Voor (grote) rondes is een gele en rode kaarten sysyeem misschien dan toch niet zo'n gek idee. Eerste overtreding een gele kaart, declassering en boete of iets dergelijks. Bij herhaling volgt diskwalificatie. Dat telt toch wat zwaarder. Blijft natuurlijk wel het risico dat in de volgende spurt Sinkeldam of Rickaert het vuile werk opknapt.
    04-07-2023 21:55
    Of dat een knecht van een andere sprinter/klassementsrenner een renner die al geel heeft bewust opzoekt.
04-07-2023 21:47
Philipsen ook schrappen dan maar? Dan ook Ewan die van Philipsens slipstream gebruik maakte. Etc etc etc…

De mensen die naar een voetbalachtige beoordeling willen gaan deze sport de nek omdraaien.
    04-07-2023 22:36
    Als je praat over "de nek omdraaien van de sport" dan moet je je realiseren hoe sommige grote rondes er na 2 of 3 massasprints uit zien. En welk deel van het sprintersgilde al naar huis is vanwege crashes.

    Maar laten we vooral blijven doen wat we deden...
04-07-2023 19:56
Zoals al vaker gezegd hier, de impact van een duwtje of inhouden van iemand uit een treintje heeft een enorme invloed op het resultaat van de sprinter. Maar wat zou een eerlijke straf zijn, declassering van een ploegmaat heeft natuurlijk 0 impact.
    05-07-2023 00:02
    In het overgrote deel van dergelijke etappes winnen toch de beste sprinters. Zoveel invloed heeft dat dus ook weer niet.
04-07-2023 19:57
Is hij niet van 16 naar 22 gezet ipv 22 naar laatste peloton?
04-07-2023 19:58
Dit is echt deklasseren voor de bühne en gaat echt niets oplossen. Hij zal hier geen seconde van wakker liggen. Lijkt wel of ze enkel renners tussen plek 5-20 deklasserrn en het niet aandurven een renner uit de top 4 aan te pakken.

Wat is trouwens de reden van de straf voor Bauhaus? Ook een straf waar hij geen seconde van wakker ligt. Als hij dan gestraft moet worden, dien je hem ook te deklasseren lijkt me
    04-07-2023 21:09
    Inderdaad, vaag hij staat nog in de dagklassering
    04-07-2023 21:20
    Bauhaus heeft een andere sprinter gehinderd. Maar wat is het verschil tussen hinderen en van je lijn afwijken? Beide lijkt me gevaarlijk op volle snelheid. Verschil is in ieder geval dat je niet gedeklasseerd wordt..
04-07-2023 20:03
Onbegrijpelijk eigenlijk dat dit wordt afgedaan als een fait-divers. Op sporza zelfs openlijke hulde voor de prachtige lead-out en Vdp zelf die overal een platform krijgt om te zeggen "dat het erg gevaarlijk was vandaag!".

Ik zeg dit niet omdat ik het meer heb voor deze of gene sprinter, maar ik vind dit echt twee heel bedenkelijke ritzeges. Dat je pakweg over een jaar spreekt over twee ritzeges, zonder de bemerking te maken hoe die tot stand kwamen begrijp ik, maar dat de media vandaag al gewoon de lof zwaaien over Philipsen/Vdp is enorm ambigu als je terwijl wel met het belerende vingertje naar Gouvenou zwaait.
    05-07-2023 08:59
    2 mooie ritzeges van de sterkste sprinter uit de sterkste ploeg van het moment en reken er maar op dat er nog volgen
04-07-2023 20:05
Terecht beslissing van de jury al hoewel dit niks gaat oplossen vrees ik. Denk dat het systeem met gele en rode kaarten misschien wel kan werken. Dat zal het duwen en trekken misschien verminderen en het veiliger maken
    05-07-2023 00:07
    En niet alleen de leadout bestraffen maar ook de kopman. Of als het nodig is de hele trein geel geven.
04-07-2023 20:24
Wat een straf zeg. Ik denk dat Matje daar wel wakker van ligt.

Dit gaat ie nog een keer of 5 doen.
04-07-2023 20:42
Wat een onzinnige beslissing, Mathieu is de man, hup Mathieu!
04-07-2023 20:46
Gewoon de sprinter van dienst ook declasseren/punten afpakken, dan doe je ze pas pijn. Dit heeft namelijk 0,0 zin.

Bovendien, als je naar de sprint van Philipsen kijkt, hoort hij volgens de regels gedeclasseerd te worden, want hoewel hij niemand hindert, mag je in de laatste 200 meter niet te ver van je lijn afwijken (Hij gaat alweer van links naar rechts, net als gisteren).
    04-07-2023 22:44
    Blijft toch fascinerend, mensen die mierenneuken tot dagelijks tijdverdrijf maken.
04-07-2023 20:48
Belachelijke, ja ronduit clowneske beslissing. Ten eerste omdat het niemand raakt, ten tweede omdat dit inherent is aan de absurde gelegenheid die een massaspurt nou eenmaal is. Dergelijke acties in het kwadraat zijn bij de nieuwelingen, junioren en zelfs de beloften de grondtoon van de koers: op elk moment in de koers gebeuren er dit soort dingen, juist tijdens de spurt het meest frequent. Plots, vanuit een irreële veiligheidswaan deels veroorzaakt door het Jakobsen-Groenewegen incident, gaan we bij de profs vervolgens dergelijk duwwerk in de sprint veroordelen. Het is inderdaad hartstikke bizar, maniakaal en onveilig wat van der Poel doet, maar als je dat gedrag wil voorkomen, moet je massasprints afschaffen.
    04-07-2023 20:57
    Ik ben op zich romanticus en hou van een massasprint op zijn tijd, omdat het er nou eenmaal bij hoort.

    Maar voor de neutrale kijker (en zelfs voor een ouwe wielervolger als ik) zijn etappes als vandaag gewoon ruk. Niet om aan te gluren, niet eens animo voor de kansloze vlucht. En op het eind weer de nodige botbreuken.

    Dan zou het wat mij betreft wel anders mogen. Gewoon max 2-3 sprintritten in een grote ronde (slotetappe en nog 1 of 2 andere ritten), en de rest dusdanig lastig dat het voor de standaard sprinters niet te doen is. Dan krijg je een stuk minder sprinters in het peloton, een stuk minder grote treintjes, en waarschijnlijk een stuk minder chaos. En wie weet ook minder van dit soort dodelijk saaie etappes.
    04-07-2023 21:50
    Klopt… dagen als vandaag zijn de nagel in de doodskist van deze sport… te voorspelbaar saai en eindigent in chaos en ambulances, snoeischaar in het aantal dagen GT’s en veel consequenter optreden. Als MVDP en Bauhaus daadwerkelijk iemand in gevaar hebben gebracht dan zijn hun straffen te licht en zet het licht absoluut niet op rood voor de volgende vertoning…
    05-07-2023 00:14
    Of kopieerd de jeugd de acties van de profs?
04-07-2023 21:12
Dus de schouder die Groenewegen laatst zette was volgens WF een 'beuk' en de daadwerkelijke beuk van Matje is slechts een 'duw'? Tja.
04-07-2023 21:13
Honderd procent terecht. Echter, gaat dit helpen om de valpartijen te voorkomen? Nee. De enige manier om ervoor te zorgen dat sprints geen weg naar een ziekenhuisbezoek is degene die de anderen (bijna) van de fiets rijden uit de tour zetten. Anders moet je, jammergenoeg, meerdere renners zwaar geblesserd, of erger, de tour uit gaan.
    04-07-2023 21:23
    Via gele kaarten en rode kaarten zou het op die manier moeten ja. Direct rood is meteen naar huis, dit zou dan geel zijn.
    04-07-2023 22:42
    Uhh ... nou nog een keertje in begrijpelijk Nederlands graag.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine