Tour 2020: Sergio Higuita geeft op met handblessure
Update Sergio Higuita zal zijn eerste Tour de France niet uitrijden, na een opgave in de vijftiende etappe. De Colombiaan probeerde mee te sluipen in de vroege vlucht, kwam ten val door een ongelukkige zwieper van Bob Jungels en bleek na veertig kilometer koers te gehavend om zijn weg te vervolgen.
De beloftevolle renner van EF Pro Cycling toonde zich in de beginfase zeer aanvalslustig. Higuita probeerde samen met onder meer Bob Jungels een vroege vlucht op poten te zetten, maar met nog 160 kilometer te gaan kwakte Higuita op hoge snelheid tegen het asfalt.
De Colombiaanse kampioen keek even achterom om zo de voorsprong te taxeren, maar net op dat moment maakte Jungels, die op kop reed, een zwieper naar rechts. Higuita zag het gebeuren, maar had te weinig tijd om adequaat te reageren en ging hard tegen de grond.
De ongelukkige klimmer was even van de kaart, maar stapte weer op zijn fiets en probeerde opnieuw terug te keren in het peloton. Volgens de koersradio kwam de renner nog een tweede keer ten val. Met nog 130 kilometer te gaan stapte Higuita hevig geëmotioneerd in de ploegleiderswagen.
Higuita is de twintigste uitvaller in deze Tour. De klimgeit stond na veertien etappes zestiende in het klassement, maar wel op meer dan 26 minuten van geletruidrager Primož Roglič. (13 september, 13.37 uur)
Update 14.33 uur – Mogelijk breuk in hand of vingers
EF-ploegbaas Jonathan Vaughters laat op Twitter weten dat Sergio Higuita een breuk in zijn hand heeft opgelopen. Nader onderzoek moet uitwijzen of het gaat om een breuk in de hand zelf of in de vingers. Hoofdletsel heeft de Colombiaan niet.
Na zijn eerste valpartij kwam Higuita nóg een keer ten val. “Dat was omdat hij niet in staat was om goed te kunnen remmen”, aldus Vaughters. “Het is verdrietig om hem op deze manier de koers te zien verlaten. Maar het belangrijkste is dat het goed met hem gaat.” (13 september, 14.33 uur)
Update 20.20 uur – Geen breuk in hand Higuita
Goed nieuws voor Sergio Higuita. Onderzoek heeft uitgewezen dat er geen breuken zijn in zijn hand of vingers. Dat bevestigt Jonathan Vaughters op social media.
To update everyone: Sergio is fine. Broken hand/or finger(s). X-rays will reveal the exact nature of injury. No head injury. Second crash was due to not being able to grab brakes properly. Very sad to see him leave like this, however, the important part is he’s ok.
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) September 13, 2020
Good news: Sergio’s hand is not broken. He should be recovered in short order. Thanks for all the well wishes.
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) September 13, 2020

Schandalige en mag gewoon uit koers genomen worden.
Enige reden dat de schade minder groot is komt doordat de snelheid veel lager is.
Dader is van Quickstep, en dus schuldig en gelieve mee af te branden, anders ben je een trol.
Bij de zaak in Polen was de dader van Jumbo, en dus lag het aan het parcours, organisatie, UCI, en sommigen slaagden er zelfs in om de schuld bij Lefevere te leggen. Dan ben je de held hier.
Pas je een beetje aan svp.
Dikke vrouw, die troll opmerking is echt volledig misplaatst.
Jungels rijdt hier als een domme amateur, maar doet het natuurlijk niet express. Dit soort bewegingen worden bij de jeugd al afgeleerd en horen niet in het peloton. Daar komen ongelukken van. Bewijs was helaas in beeld.
Als DQS echt zo begaan is met de veiligheid ben ik benieuwd of ze Jungels zelf uit koers zullen nemen.
De Tour is nu vroeg in het wielerseizoen, we zijn pas een maand weer begonnen. Zouden de automatismen van in een grote groep rijden nog niet weer genoeg ingesleten zijn?
Je zou zeggen van wel.
Of komt het doordat iedereen gretig is en opgefokt (zoals Groenewegen) waardoor er meer risico's worden genomen?
Al je het over vroeger hebt, toen werden er minder trainingskampen en hoogtestages gedaan(rijden in een kleine groep). Je raakte in vorm door vooral wedstrijden te rijden, konden dus meer ervaring opdoen door in grote groepen te rijden. Waren er toen minder valpartijen?
Dit wel geschikt voor je tere ziel moderator?
En inderdaad roepen veel mensen dit omdat het Lefevre is.
Dat komt omdat Lefevre
***
[i]edit wf: niet schelden svp[/i]
altijd huilt als er iets tegen zijn renners gebeurd maar andersom zijn hoofd wegdraait.
Higuita doet inderdaad niks fout, maar heeft pech dat Jungels zo lomp is. Maar Jungels doet dat echt niet opzettelijk. Deze beweging is iets heel andere dan de semi aanslagen die we deze Tour weer in de sprints hebben gezien. Als een renner van een andere ploeg dan Deceunink dit had gedaan was de verontwaardiging een stuk minder geweest. Nu moord en brand schreeuwen is hetzelfd doen als Lefevere, en dat is juist waarom zo veel mensen hem vervelend vinden.
En onbedoeld hard inkomen met een zware blessure tot gevolg, terwijl de bal nét weg is. Goede intentie, foute uitkomst.
En allebei worden ook volgens de spelregels bestraft met rood.
En hier is in mijn ogen sprake van onbedoeld hard inkomen.... gewoon een rode kaart waard.
Jungels hoeft hiervoor niet aangeklaagd te worden voor poging tot moord maar treft wel 100% schuld.
Ja, die indruk heb ik. Al werd er altijd wel gevallen. Maar zo'n indruk is natuurlijk heel subjectief (wat blijft in het geheugen hangen), alleen objectieve cijfers kunnen hier uitsluitsel geven. De analyse daarvan is nog behoorlijk lastig, door allerlei veranderingen in het peloton (de snelheid ligt nu hoger, de omvang van het peloton verandert nogal) en de parcoursen (er is nu veel meer straatmeubilair bijvoorbeeld).
Maar nu hoor je Wuyts en de Vlaamse media zelfs niet eens een bepaalde vorm van kritiek geven op Jungels, een beetje schandalig.
Verder gewoon een race-incident en het is niet nodig om hier na de wedstrijd nog UCI sancties voor te geven of Jungels te schorsen.
Die ploegleiders moeten niet roeptoeteren, maar gewoon netjes protest aantekenen bij de Jury.
Of geld... maar dat hoeft hij zelf niet te betalen. En ik heb begrepen dat hij uit een rijk nest komt, dus ook daar zal het weinig pijn doen.
Alle andere straffen (tijd, puntenaftrek) zijn eigenlijk een lachertje als je kijkt naar de gevolgen voor Higuita.
Of het nu gaat om Bennett die met Ewan aan de wandel gaat, Morkov die tijdens zijn leadout terug instuurt om anderen te hinderen, of nu weer Jungels: blijkbaar kunnen ze hun stuur niet recht houden. Kwakje hier, kwakje daar... ze zijn daar niet vies van. En ook het geslinger van Alaphillipe is soms gevaarlijk voor alles en iedereen wat in zijn buurt fietst.
Gevaarlijk rijden in het algemeen zou veel consequenter aangepakt moeten worden. Ongeacht team, tijdstip in de race, of consequenties van de actie. En ik ben niet zozeer van het opknopen aan de hoogste boom, maar wel van gewoon uit koers nemen.
En als je gevaarlijk rijdt "in dienst van een ander" zoals bij een leadout, dan gewoon de kopman straffen met tijd, punten, of plaatsen terug.
Lefevere is in dat opzicht gewoon een schijnheilige huichelaar. En DQS vaak een ploeg die niet vies is van het met harde hand claimen van plek
De kritiek op Jungels is hier wel erg overdreven. Het was een lomp manoeuvre, maar Jungels staat wel gekend als een heel correcte rijder en zal absoluut geen intentie gehad hebben een andere renner ten val te brengen. Dan is een Morkov bijvoorbeeld vaak toch een stuk gevaarlijker en roekelozer naar collega's toe.
Wat ze wel vaak doen is alles om te winnen, of om een ploegmaat aan de overwinning te helpen. En in de blinde drang om te winnen de gezondheid van de ander uit het oog verliezen.
Jungels was ook niet bezig met de ander. Maar hij stuurt gewoon roekeloos naar rechts. En ook dit soort roekeloosheid hoort niet in het peloton.
Het zou beide ploegleiders sieren als ze met hun renners in gesprek gaan en dit evalueren met de toevoeging:
“Dit is een beetje dom, moeten jullie niet meer doen.”
Maar meer als dit is het niet
Jungels: "Het was absoluut mijn fout"
"We streden om een plek in de ontsnapping en ik reed op kop. Op een bepaald moment wou ik opzij gaan en de kop aan Higuita overlaten, maar ik zag niet dat hij aan mijn rechterzijde zat", zegt Bob Jungels na de loodzware etappe.
"Zulke valpartijen zijn altijd ongelukkig, maar ze zijn een onderdeel van de sport. Andere renners vertelden me nog nadien dat hij op het moment dat we botsten ook achterom keek."
"Ik ging naar rechts na een aanval en zag hem gewoon niet. Het spijt me dat hij uit de wedstrijd moest stappen na de valpartij. Nadien sprak ik nog met zijn ploegmaats. Ik wist niet of ik in de fout ging of niet. Ik heb me wel geëxcuseerd bij Uran en Keukeleire. Alleen kan ik er nu niets meer aan doen."