Tour 2020: Nans Peters wint eerste Pyreneeënrit, Tom Dumoulin verliest tijd
foto: Cor Vos
zaterdag 5 september 2020 om 17:39

Tour 2020: Nans Peters wint eerste Pyreneeënrit, Tom Dumoulin verliest tijd

Nans Peters heeft de eerste Pyreneeënrit gewonnen. De Fransman was in Loudenvielle de beste renner uit de vroege vlucht. Tweede werd Toms Skujins, derde Carlos Verona. Bij de klassementsrenners won Tadej Pogačar veel tijd, terwijl Tom Dumoulin het groepje der favorieten moest laten gaan.

Het Tourpeloton kreeg zaterdag de eerste van twee Pyreneeënritten voorgeschoteld. Alhoewel er na een twaalf kilometer lange afdaling in Loudenvielle werd gefinisht, moesten de klassementsrenners met de Port de Balès (11,7 km aan 7,7%) en de Col de Peyresourde (9,7 km aan 7,8%) eerder in de etappe nog vol aan de bak.

Zakarin en Hermans in de vroege vlucht
Een vroege vlucht kreeg in de relatief vlakke aanloop naar de Col de Menté (6,9 km aan 8,1%) de ruimte. Neilson Powless, Michael Mørkøv, Søren Kragh Andersen, Benoit Cosnefroy, Nans Peters, Toms Skujins, Ben Hermans, Carlos Verona, Ilnur Zakarin, Kévin Reza, Quentin Pacher, Jérôme Cousin en Fabien Grellier waren de dertien namen, die een voorsprong van veertien minuten bij elkaar reden.

Mitchelton-Scott had daar geen problemen. Niet alleen omdat de vroege vlucht relatief ongevaarlijk was voor het algemeen klassement, maar ook omdat een succesvolle vroege vlucht in de finale mogelijke bonificatieseconden bij de andere klassementsrenners zouden wegkapen. Op deze manier werd de kans op een verlenging van de gele trui van Adam Yates vergroot.

De vroege vlucht op weg in de achtste etappe – foto: Cor Vos

Cosnefroy pakt punten op Col de Menté
Op de Col de Menté nam INEOS Grenadiers de regie over van Mitchelton-Scott. De voorsprong van de vroege vlucht stabiliseerde daarna eindelijk. Op weg naar de Port de Balès kwam bolletjestruidrager Benoit Cosnefroy namens de vroege vlucht als eerste boven op de Col de Menté.

Cousin probeert het in afdaling Col de Menté
Cousin kon de beklimming van de Port de Balès niet afwachten. De Fransman was zich ervan bewust weinig kans te maken op de ritzege als hij zou wachten tot de twee resterende beklimming en daarom besloot hij al vroeg ten aanval te trekken. Cousin reed een voorsprong van anderhalve minuut bij elkaar, maar was eenmaal op de flanken van de Port de Balès snel gezien.

Zakarin toont goede benen
Zakarin toonde op deze voorlaatste beklimming al snel zijn goede benen. Door zijn toedoen spatte de kopgroep uiteen. Peters was de enige renner die de Rus echt kon volgen, maar een achtervolgende groep met Verona, Kragh Andersen, Powless, Skujins en Pacher bleef binnen afzienbare afstand, maar wisten niet meer terug te keren.

Toms Skujins leidt de dans – foto: Cor Vos

Pinot zegt klassement vaarwel
Bij de favorieten zakte Thibaut Pinot door het ijs. Op de Port de Balès moest de Fransman snel lossen, waarna hij ver wegzakte in het algemeen klassement. Onder aanvoering van Wout van Aert kwam het flink uitgedunde groepje der favorieten boven, waarna zij aan de afdaling naar de Col de Peyresourde begonnen.

Peters wint in Loudenville
Peters maakte van deze afdaling vooraan gretig gebruik door Zakarin op meer dan een halve minuut achterstand te rijden. Met deze voorsprong begon hij dan ook aan de Col de Peyresourde. Zakarin liep op de Peyresourde weer in op Peters, maar wist niet meer terug te keren. Peters wist in de afdaling vervolgens zijn voorsprong te consolideren, waarna hij in Loudenville de zege boekte.

Na ritwinst in de Giro nu ook ritwinst in de Tour voor Peters – foto: Cor Vos

Favorieten maken oorlog op Peyresourde, Dumoulin lost
De favorieten maakten enkele minuten achter de koplopers oorlog op de Col de Peyresourde. Nadat Tom Dumoulin zichzelf verrassend op kop van het peloton had geposteerd, was het Julian Alaphilippe die een aanval plaatste. Dumoulin pareerde de aanval, waarna Alaphilippe moest lossen.

Pogačar boekt belangrijke tijdwinst
Daarna was het de beurt aan Pogačar. De Sloveen zag Primož Roglič direct in zijn wiel en even later ook Nairo Quintana, terwijl Yates en Dumoulin direct moesten lossen. Even smolt het weer samen, waarna Pogačar opnieuw er vandoor ging. Ditmaal sloeg de Sloveen wel een gaatje. Porte en Landa gingen tevergeefs in de achtervolging en Pogačar was definitief pleite.

Vlak voor de top probeerde Guillaume Martin nog de oversteek te maken naar Pogačar, maar ook de Fransman werd ingerekend. In de afdaling wisten de klassementsrenners vervolgens niet dichterbij de leidende Sloveen te komen, die uiteindelijk meer dan een halve minuut terug pakte.

Yates behoudt gele trui
Yates behield de gele trui. Alhoewel de Brit het meermaals moeilijk bleek te hebben, kwam de geletruidrager binnen in hetzelfde groepje als Roglič.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
312 Reacties
1 4 5 6
05-09-2020 19:55
Ik snap wat je bedoelt, @kleomantre. Ik zou het bijvoorbeeld ook een aanfluiting gevonden hebben als Cavendish met al zijn sprintzeges Merckx' record van gewonnen Touretappes verbeterd zou hebben. Dat is hem gelukkig net niet gelukt. Sprinters krijgen in andere jaren gewoon ook veel te veel kansen om de overwinningen aaneen te rijgen. Bovendien is er geen enkel type renner dat zo hard parasiteert op het werk van collega-renners. Dat wekt sowieso maar weinig sympathie op, vooral als daar de maniertjes en de arrogantie bij komen.

Toch heb ik er enkele bedenkingen bij. Soms is een sprintzege wel indrukwekkend, bijvoorbeeld als die sprinters zich staande weten te houden in omstandigheden (waaiers, cols, combinatie met knechtenwerk, ...) waar men ze op het einde niet meer vooraan verwacht of waar ze toch minstens tot het uiterste moeten gaan om hun plekje vooraan vast te houden. Als de sprinter uit een verloren positie kan terugkeren na een weergaloze remonte of dankzij een geniaal manoeuvre, verdient hij ook alle lof. Verder is het niet zo dat elke ontsnapping even goed 'gestoffeerd' is. Vandaag won Peters niet tegen renners als Chaves of Martinez, die we later vast nog in een sterkere ontsnapping mogen verwachten. Een zege in een ontsnapping is maar zo indrukwekkend als de kwaliteit van de andere renners in de kopgroep. Soms ligt die gewoon lager dan het niveau van het verzamelde sprintersgilde in een Tourpeloton.
05-09-2020 19:56
Niemand hier iets over Gesink die toch het meeste werk heeft verricht???
05-09-2020 19:58
Dat hadden ze van bij de start al moeten doen. Wedden op 2 paarden en daarmee bedoel ik geel en groen.
05-09-2020 19:59
Het wordt zaak om morgen het geel te hebben na de etappe. Op de rustdag wordt getest, stel dat de Tour stopt...Als men er morgen geen werk van maakt kan Adam Yates zomaar de Tour winnen;-) Ben benieuwd wie er morgen voor gaat.
    05-09-2020 20:23
    Dat zou om meerdere redenen onbevredigend zijn..
    05-09-2020 21:02
    Die tour stopt niet suffertje. Dit is een Franse staatszaak. Gaat ook met half peloton door als het moet.
05-09-2020 20:28
Vind de koerstaktiek niet echt top van JV maar daar zullen goede redenen voor zijn. Wat mij stoort is het uitspreken het geel nog niet te willen hebben. De arrogantie die daarvan uitgaat.
05-09-2020 20:33
Dat siert je Miko, mag ook wel eens gezegd worden.
05-09-2020 20:48
En zo is de eerste tourweek gedaan en een kwetsbare Bernal staat nog steeds binnen schotafstand van de eerste plek. Dat kan zich gaan wreken in de eerste tourweek voor Jumbo-Visma. Ik ben na vandaag wel een beetje teleurgesteld in Roglic. Hij kon hier Bernal echt pijn doen, maar verzaakt afstand te nemen. En Dumoulin was sterker dan hij dacht volgens mij, want tijdens zijn beurt deed hij het favorietengroepje flink pijn. Maar in plaats van Roglic gaat Pogacar er daarna meteen vandoor. Vandaag is een dag om op te reflecteren. Na een prachtige tourstart is dit een eerste barstje voor Jumbo-Visma.
05-09-2020 21:25
Voor Roglic een prima dag eigenlijk. Staat prima in het klassement en raakt mogelijk zware concurrentie vanuit eigen ploeg kwijt. Want Dumoulin binnen de minuut met een tijdrit voor de boeg wil je ook niet natuurlijk. Voor hem dus veel overzichtelijker nu en hij heeft een superknecht in de bergen voor de laatste kilometers.
Ik hoop dus dat Dumoulin minimaal de tijdrit wint als pleister op de wonde.
05-09-2020 21:57
Conclusie:
- Dumoulin wilde dit zelf. (is gewoon niet goed genoeg)
- Roglic staat er super voor en pareerde iedere aanval van renners die dicht bij staan in het klassement.
- Jumbo raakt concurrenten kwijt, iedere dag weer.
- 3 etappes al binnen, succesvolste ploeg dit seizoen en in de Tour.
- Ploeg is nog compleet
05-09-2020 23:32
Alles wel gezegd hier. Maar die Pogacar, dat is gewoon een prachtige renner. Vedette in wording.
06-09-2020 00:39
Mooie quote nog van Nans Peters "J'ai vu que Zakarin descendait comme une chèvre" (Zakarin daalt als een geit).
Vat de rit wel mooi samen.
06-09-2020 00:45
Het zou me niet verbazen als Roglic vandaag bewust een landgenoot bondgenoot heeft gemaakt. Onderschat dn Primoz niet. Hij is sowieso in orde, maar met welke niet-ploeggenoot zou hij als eerste een verbondje aan gaan? Volgens mij al eerder kunnen zien dat hij en Pogacar geen moment twijfelen als ze gedeelde belangen hebben. Lijkt mij nog de meest voor de hand liggende verklaring voor het in tweede instantie niet achter Pogacar aanrijden vandaag van Roglic.
    06-09-2020 00:56
    Zou je best eens gelijk in kunnen hebben, die twee liggen elkaar wel en hoewel er hier volop wordt geklaagd over het magere optreden van de helpers van Roglic vandaag gaat iedereen er voor het gemak aan voorbij dat de ondersteuning van Pogacar ronduit droevig is. Aru is geen schim van zichzelf meer, De la Cruz geblesseerd en Formolo is bestuurder van de bus. Een eventuele alliantie biedt beiden voordelen. Tadej wisselde vorig jaar in de Vuelta ook nog wel eens briljante dagen af met wat mindere. Hij verloor volgens mij meer dan een minuut in de etappe die Higuita won.
06-09-2020 06:33
bijzonder, op Wielerflits wordt ‘het geel nog niet willen hebben’ voortdurend geassocieerd met arrogantie. Terwijl (en dat lijkt me zeer veel logischer) Jumbo - Visma aanvoelt dat ze met de huidige ploeg - incl Dumoulin die de benen niet heeft - het gewicht niet kunnen dragen.

En dat is terecht. En lijkt me duiden op zorgvuldigheid ipv arrogantie.
    06-09-2020 09:25
    Ik herhaal mijn vaststelling dat Jumbo al meer op kop heeft gereden dan Mitchelton zelf. Wat enerzijds betekent dat je als gele trui niet verplicht bent je ploeg in de vernieling te rijden en anderzijds dat Jumbo de faco rijdt alsof ze de gele trui al hebben.
1 4 5 6

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine