Tour 2019: Steven Kruijswijk kijkt reikhalzend uit naar slotweek
Steven Kruijswijk is deze zomer Neerlands Tourhoop - foto: Cor Vos
woensdag 3 juli 2019 om 11:44

Tour 2019: Steven Kruijswijk kijkt reikhalzend uit naar slotweek

Steven Kruijswijk vertrekt aanstaande zaterdag in Brussel als de Nederlandse troef voor het klassement in de Ronde van Frankrijk. En de Brabantse klimgeit is zelf ook ambitieus, want hij mikt op een podiumplaats in Parijs. In gesprek met De Telegraaf taxeert hij zijn kansen: “Ik heb niet in de hand hoe goed de concurrentie of die nieuwe jongens zullen zijn. Wat ik wel weet, is dat dit parcours ideaal voor mij is.”

Door de afwezigheid van Tom Dumoulin, Chris Froome en Primoz Roglic – de nummers twee tot en met vier in de Tour van 2018 – lijkt een podiumplaats in de maak voor Kruijswijk. Maar de man uit Nuenen vindt dat zelf te kort door de bocht: “Er gaan nu weer andere renners opstaan”, is de Brabander realistisch in gesprek met de krant. “Egan Bernal, Jakob Fuglsang, Adam Yates, Thibaut Pinot en Romain Bardet stonden vorig jaar niet in de top-5, maar gezien hun prestaties zouden ze daar zeker niet misstaan.”

Bij Kruijswijk, die een maand geleden 32 werd, gaan de jaren onderhand tellen en een nieuwe generatie ronderenners hijgt in zijn nek: “Toch sta ik niet aan de start met het idee dat dit misschien wel mijn laatste kans is om op het podium te eindigen”, vervolgt Kruijswijk. “Ik zie over vier of vijf jaar wel of ik het podium een keer heb gehaald.”

“Ik heb niet in de hand hoe goed de concurrentie of die nieuwe jongens zullen zijn. Wat ik wel weet, is dat dit parcours ideaal voor mij is”, blikt hij vooruit. “Meer dan voorgaande jaren is de route op het klimwerk toegelegd. Zeker de slotweek met veel cols boven de 2000 meter is loodzwaar. En laat ik nu meestal het sterkst zijn in de laatste week en ook nog het best tot mijn recht komen op grote hoogte.”

RIDE Magazine
45 Reacties
03-07-2019 11:47
Hij gaat er gewoon staan. Lijkt mentaal echt volledig over zijn Giro drama heen. Onbevangen erin en lekker zijn ding doen in die laatste week op hoogte. Succes Steven!
03-07-2019 11:56
Dit gaat de tour worden van Steven Kruijswijk. Hij zal niet winnen, maar mits hij op zijn fiets blijft zitten zie ik hem wel top 3 halen en wellicht in de laatste week een ritje meepikken
    03-07-2019 11:59
    Zelfde verwachting. Dikke podiumkandidaat, zeker met deze ploeg en de TTT.
    03-07-2019 12:02
    Niks podiumkandidaat. Topfavoriet :)
03-07-2019 11:59
Heb hem ook op drie staan. Na Bernal en Thomas.
    03-07-2019 12:47
    Bernal? Die gaat nog geen 3 weken lang goed zijn. Ik zie 'm er zeker doorheen zakken
    03-07-2019 12:50
    Ik vraag mij af of bernal mee kan in het ttt geweld van de ineos mannen. Denk niet dat ze op hem zullen wachten. Maar ik moet toegeven dat ik werkelijk geen idee heb over hoe goed bernal kan tijdrijden.
    03-07-2019 13:34
    Bernal zal meekunnen in het tijdritgeweld van Ineos, hij is niet voor niets samen met Thomas kopman. Dat gaan ze niet doen als hij er in de 2e etappe al op achterstand gereden kan worden.
    03-07-2019 14:14
    Vorig jaar vond ik hem al 3 weken behoorlijk, daarnaast draagt hij de colombiaanse vlag.
    03-07-2019 15:45
    @Rhohan. Waar baseer je dat op? Overal waar Bernal rijdt is hij top. Alleen pech hebben hem zo nu en dan achtervolgt. Voor de rest altijd goed. Dus ik zie niet zo waarom hij dit niet aan kan. Omdat het drie weken zijn? dat zegt niet zoveel. Dat hebben anderen ook allemaal. Thomas zou het verleden jaar ook niet aankunnen. Zie daar. Hij wint de Tour.
    04-07-2019 08:52
    Kruijswijk is de belangrijkste podiumkandidaat na INEOS. Porte, Fuglsang en Yates hebben een mindere derde week, en Bardet/Pinot verliezen 2 à 2,5 minuut in de tijdritten. Ben wel benieuwd naar Uran en de klimcapaciteiten bij BORA (Buchmann, Konrad).
03-07-2019 11:59
Het is hem zeer gegund. Hopelijk zijn Laurens en George ook op hun best in de laatste week en staat Steven daar nog kort. Dan mag Steven het zelf laten zien daar.
03-07-2019 12:03
Het is natuurlijk altijd de vraag of een klassementsrenner zijn niveau zal halen maar als dat Kruijswijk lukt geef ik hem een goede kans om op het podium te eindigen. Het zou voor Kruijswijk een mooie kroon op zijn loopbaan zijn en daarna kan hij zich geheel richten op het winnen van de Giro en de Tour links laten liggen.
03-07-2019 12:07
Jammer dat er niet gevraagd is naar zijn ziekte in de Dauphiné, het gerucht dat hij daar langer last van heeft gehad dan gedacht en of dit van invloed kan zijn geweest op zijn conditie.
    03-07-2019 12:45
    Topconditie en ziekte liggen in topsport extreem dicht bij elkaar ...
03-07-2019 12:12
Ik hoop dat dit de Tour van Steven Kruijswijk wordt, dan kan die soap Dumoulin ook de ijskast in.
    03-07-2019 12:31
    +1
    03-07-2019 15:43
    Helemaal mee eens, dit gaat gelukkig weer over wielrennen :-)
    Mits geen pech voor SK, gaat hij mi ver komen deze tour. Podium is zeker goed mogelijk. En wie weet met een beetje geluk niet op plek drie. Ik ben er helemaal klaar voor.
    03-07-2019 19:19
    Benieuwd of er mensen zijn die HOPEN dat dit niet de Tour van Kruijswijk wordt
    03-07-2019 19:24
    Denk dat zelfs onze Belgische flitsers dat hopen. Goed gedacht?
03-07-2019 12:18
Ik heb Kruissie ook, samen met Bernal / Thomas / Pinot / Bardet / Quintana als favorite staan. Door de zware laatste week zit er wellicht wel geel in Parijs in voor hem.
03-07-2019 12:34
Volgens de berekeningen van Zoercyclingstats is het podium deze tour zeer reëel, samen met Thomas en Quintana. Thomas is natuurlijk al gevallen dus dat fietst toch net dat tikkeltje minder lekker, en Quintana lijkt de afgelopen jaren minder te worden. Ik zie Kruijssie zeker meedoen voor de overwinning!
    03-07-2019 14:19
    heeft die persoon ook alle valpartijen eerste week van de tour al berekend wie er bij liggen? lijkt me een geschenk van god zo goed te kunnen 'rekenen'
    04-07-2019 07:35
    Ik denk dat hij dat op basis van zijn modellen en statistieken wel zou kunnen. Luister de nieuwste Rode Lantaarn podcast eens, is hij te gast!
03-07-2019 12:34
Als Kruijswijk in topvorm is en geen last meer heeft van zijn ziekte is hij voor mij topfavoriet.
03-07-2019 13:03
Kruijswijk gaat deze Tour pakken. Met zijn ontwikkelde tijdrit en het goede tijdrit team om hem heen zie ik hem in week 1 al een grote slag slaan en dan moet de zware 3de week nog komen.
    03-07-2019 13:10
    Ik ben het hier wel mee eens. Er is eigenlijk geen enkele reden om Kruijswijk niet op te schrijven bij de topfavorieten. Zeer sterke klimmer, zeer sterke ondersteuning, parcours dat op z'n lijf geschreven is en een tijdrit die beter is dan evenredig goede klimmers als hijzelf.
    03-07-2019 13:16
    Als hij in de situatie kan komen waarin hij alleen nog maar hoeft te volgen en niet zelf hoeft aan te vallen (en dat is met die TTT en ITT goed denkbaar) heeft hij een zeer grote kans om te winnen.
    03-07-2019 13:31
    Kruijswijk is in week 3 wel vaker een aanvallende renner gebleken en één van de beteren bergop
    03-07-2019 14:18
    kansloos tegen Ineos en ook kansloos als ie idd zeer hoog staat begin 3e week als Astana en Movistar alle kaarten op tafel gaan leggen in de bergen. tenzij hij zijn giro '16 vorm heeft is 4 a 5 echt de max. plek 3 zou fenomenaal zijn
03-07-2019 13:29
Na de TTT zijn we allemaal in de jubelstemming verwacht ik... maar na Planche de Belles Filles zal hij beetje terug zakken op mannen als Yates en Bernal. Om vervolgens in de slotweek iedereen naar huis te fietsen! Go Stevie!!!
    03-07-2019 13:38
    Best een realistisch scenario. De etappe naar Planche gaat ook niet voor veel verschillen zorgen, allemaal wachten tot dat laatste schansje. Speelt prima in de kaarten van Steven.
    04-07-2019 07:36
    Na dat laatste schansje zit er nu nog een kilometer gravel.. Zal alsnog niet heel veel opleveren denk ik.
03-07-2019 13:38
Ik heb ook veel vertrouwen en veel hoop dat dit de ronde van Kruiswijk gaat worden, maar hem als grote favoriet bestempelen gaat te ver. Vraag is ook hoe sterk de ploeg in de bergen zal zijn, enkel ondersteuning door Bennett en De Plus is mager.

Podium zal volgens mij gaan tussen Bernal, Thomas, Kruiswijk, Fuglsang en Bardet.
    03-07-2019 14:06
    Precies dat. Qua kwaliteiten doet Kruijswijk zeker niet onder voor Thomas, qua uithouding over 3 weken niet voor Bernal, maar de ondersteuning met alleen de Plus en Bennett in de bergen lijkt me te kwetsbaar.
    03-07-2019 14:14
    we zullen palmaresje van die arme G maar is vergelijken met zijn evenknie Kruijswijk? even het baanrennen ook meenemen of dat even buiten beschouwing laten?

    "qua kwaliteiten doet kruijswijk zeker niet onder voor thomas" lol
03-07-2019 14:16
Hopelijk moeten wij niet reikhalzend uitkijken naar SK in de derde week...
03-07-2019 15:13
Top vijf is het hoogst haalbare mits Kruijswijk in absolute topvorm is. (Wat we zijn hele loopbaan al zien. Ik zou niet weten waarop het gebaseerd is dat hij beter is geworden dan in het verleden.)


Ik gok op een plekje tussen 5 en 10 deze Tour.

Uiteraard gun ik hem van harte zijn eerste podiumplek ooit, maar ik zie het niet gebeuren.
03-07-2019 15:30
Kruijswijk zal drie weken lang top moeten zijn om voor het podium in aanmerking te komen. We roepen vaak "wacht maar, in week drie gaat het altijd beter" maar als hij echt wil meedoen is dat geen optie. Super zijn eerste twee weken en in week drie puntjes op de i zetten.

Dit is de ultieme kans om het podium te halen. Wat tegen hem spreekt is dat hij nooit eerder op het podium stond na drie weken (ja ja hij had die Giro kunnen en moeten winnen). En dat hij nauwelijks iets heeft gewonnen überhaupt.
    03-07-2019 15:48
    Dit is natuurlijk niet helemaal waar. De indeling van de TdF staat toe dat je piekmoment in week 3 kan liggen. Zeker wanneer je kopman van TJV bent en de verwachting is dat er tijdwinst is op de meeste concurrenten in de TTT.
    Kruijswijk is gewoon een zeer goede klassementsrenner en uitstekende klimmer. Met de afwezigheid van Froome en TD is hij onderdeel van een groepje renners die ook zomaar kunnen winnen. Thomas Bernal is even afwachten wie daar de kopman gaat zijn, maar ik zie niet in wie anders echt beter is als kruijswijk.
    En ja, die Giro had hij kunnen en moeten winnen. Het feit dat hij dat niet heeft gedaan maakt misschien wel dat hij nu nog beter is. Het algehele niveau van TJV is zoveel hoger dan het was in die Giro
03-07-2019 15:39
De mensen die nog steeds roepen "5-10 is het hoogst haalbare" hebben nog niet meegekregen dat Tom en Froome niet meedoen en dat TJV een van de beste tijdrit ploegen heeft?
Voor die zware slotweek zijn van de overige kanshebbers ook al zeker 2 weg-gevallen.
Podium is gewoon realistisch als hij de fiets blijft zitten.
03-07-2019 15:40
Mooi dat als je Kruijswijk zegt het altijd over "de 3e week" gaat. Kruijssie is een prima klassementsrenner en in verhouding op andere de 3e week iets beter dan week 1 en 2...maar alsnog komt hij gewoon te kort. Ik zie hem nu tussen plek 5 en 10 eindigen maar niet hoger.
03-07-2019 15:49
Mooie is dat de mega druk er af gaat zodra Groenewegen enkele overwinningen binnen haalt en rijders als Van Aert gaan schitteren. Als het team de laatste week nog sterk en scherp is dan zie ik hele mooie klassering in het verschiet.
    03-07-2019 22:34
    +1. Groenewegen als bliksem afleider. Trekt de hele ploeg mee omhoog.
03-07-2019 22:47
Geloof me nou, Kruijswijk wordt, wat er ook gebeurt, gewoon weer 5e. Prima!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine