Tour 2019: ‘Recordgroen’ voor Peter Sagan, Romain Bardet wint bolletjestrui
foto: Cor Vos
zaterdag 27 juli 2019 om 21:00

Tour 2019: ‘Recordgroen’ voor Peter Sagan, Romain Bardet wint bolletjestrui

Ook de nevenklassementen zijn in een definitieve plooi gevallen in de voorlaatste etappe van de Tour de France. Peter Sagan is niet meer te achterhalen in de strijd om het groen en wordt met zeven eindzeges recordhouder. Ook Romain Bardet kan opgelucht ademhalen: hij wint de bolletjestrui. Wel moeten beide renners morgen de finish halen in Parijs.

Groene truien winnen: Peter Sagan verhief het reeds tot een kunst. Afgelopen seizoen evenaarde hij recordhouder Erik Zabel met zijn zesde eindzege. Nog een erbij en de Slowaak had het record voor zichzelf. Dit jaar greep hij in de derde etappe de macht in de strijd om het puntenklassement om de groene trui daarna nooit meer af te staan. Het verschil met tweede Elia Viviani bedraagt 85 punten, terwijl morgen in de rit naar Parijs slechts 70 punten te verdelen zijn.

Puntenklassement na etappe 20 | Groene trui
1. flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe) met 309 punten
2. flag-it Elia Viviani (Deceuninck-Quick Step) met 224 punten
3. flag-it Sonny Colbrelli (Bahrain Merida) met 203 punten
4. flag-au Michael Matthews (Sunweb) met 201 punten
5. flag-au Caleb Ewan (Lotto Soudal) met 198 punten

foto: Cor Vos

Ook Romain Bardet is niet meer te achterhalen. In de strijd om de prestigieuze bolletjestrui heeft hij acht punten meer dan Egan Bernal, terwijl op de klimmetjes bij Saint-Rémy-lès-Chevreuse en Châteaufort van vierde categorie nog slechts twee punten zijn op te rapen. Wakker zal Bernal er niet van liggen, want hij wordt namelijk de eindwinnaar van de gele trui. Bardet nam in etappe 18 de bolletjestrui over van Tim Wellens, die de trui liefst vijftien dagen droeg.

Bergklassement na etappe 20 | Bollentrui
1. flag-fr Romain Bardet (AG2R La Mondiale) met 86 punten
2. flag-co Egan Bernal (Ineos) met 78 punten
3. flag-be Tim Wellens (Lotto Soudal) met 74 punten
4. flag-it Damiano Caruso (Bahrain Merida) met 67 punten
5. flag-it Vincenzo Nibali (Bahrain Merida) met 59 punten


Tour 2019: Klassementen na etappe 20

RIDE Magazine
27 Reacties
27-07-2019 21:23
Is er ooit een bollenwinnaar geweest met zo weinig punten?
    28-07-2019 07:19
    Wel de trui van armoede dit jaar. Bernal had hem moeten winnen maar er leek verder ook niet heel veel interesse voor dit jaar. Alleen niet-klimmer Tim Wellens leek er echt voor te gaan.
    28-07-2019 07:22
    klopt, is zowat de 'zwakste' bollentrui in vele jaren al krijgt die met Bardet toch een renner met naam
27-07-2019 21:23
Chapeau
27-07-2019 21:26
Het is dat Bardet een grote naam is die normaal gezien vrij aantrekkelijk koerst, dus binnen enkele jaren zal iedereen de bedenkelijke manier (in amper 2 ritten punten gepakt) waarop hij deze bollen won, wel vergeten zijn en dan is 't gewoon een mooie naam op 't palmares. Maar laat dit bijvoorbeeld Caruso zijn en iedereen heeft het over de slapste winnaar sinds Charteau.

Bernal, Yates of Quintana waren allemaal mooiere namen geweest.
    27-07-2019 21:37
    Bernal had gewoon gewonnen als er geen noodweer was geweest.
27-07-2019 21:27
Relatief weinig punten voor Sagan vgl andere jaren
    27-07-2019 21:33
    Het was niet nodig dit jaar. Als hij serieuzere tegenstand had gehad (bv een topsprinter die 4 ritten wint), dan was hij vaker gaan aanvallen in de bergen om zo alsnog het groen te pakken. Zie ook eerdere edities.
27-07-2019 22:06
Toch nog een Fransoos op het podium in Parijs dus..
27-07-2019 22:09
Goh, recordhouder groenetrui winnaar. Wat n beest is toch. Hopelijk kan hij het plezier in het (weg)wielrennen nog even vasthouden, mooie renner.
27-07-2019 22:40
Vind het niet echt spannend de strijd voor beide truien.

Sagan heeft voor groen weinig concurrentie. Geen sprinters die 4 ritten pakken en deel van de mensen die mee willen doen zijn sprinters die sowieso geen massasprint winnen. Mag wat mij betreft wel wat spannender gemaakt worden deze trui.

En dat geldt helemaal voor de bollentrui. Wat een aanfluiting. Natuurlijk dit jaar wat pech met ingekorte ritten, maar iemand die op geen serieuze berg als eerste boven komt wint 'm. Als Wellens had gewonnen was het helemaal flut geweest.

Met zo weinig tijdritkilometers is het ook een overbodige trui. Zo'n trui is leuk voor Chiapucci en Virenque als ze niet op kunnen tegen 'n all round klassementsrenner. Maar verder...
    27-07-2019 22:51
    Wellens was een veel betere winnaar geweest als Bardet. Zelden iemand met zo'n slechte vorm een trui zien winnen in een grote ronde. Wat een devaluatie van de bolletjestrui.
    27-07-2019 23:00
    Wellens? Dan wint er iemand die geen enkele rit bij de beste 10 heeft gereden. Beste plek is een 30e plek in de 6e rit. Algemeen klassement staat 'ie op 3 uur.

    Enige waar dat goed voor zou zijn geweest is om het failliet van deze trui nog maar eens te benadrukken.
    27-07-2019 23:14
    Uitslagen betekenen niets zonder context. En Bardet was enorm slecht in elke etappe behalve eentje. En daar was zijn tijd op de laatste klim eigenlijk ook belabberd.
    27-07-2019 23:28
    Bardet is ook een flut winnaar natuurlijk zoals 'ie deze Tour reed.

    Maar Wellens... echt? Toch geen enkele serieuze klim fatsoenlijk op gereden...?
    28-07-2019 00:27
    Ik zie liever dat ze voor de groene trui teruggaan naar de oorspronkelijke betekenis: een regelmatigheidsklassement met iedere etappe evenveel punten aan de streep i.p.v. gekunstelde puntentellingen zoals nu, om maar een sprinter te laten winnen. In beide gevallen wint toch over het algemeen een sterke sprinter de trui.

    Het probleem is inderdaad gewoon zijn tegenstand. Iemand als Matthews is kansloos in normale sprints, de meeste anderen komen gewoon tekort in de iets zwaardere ritten en verliezen daar heel veel punten op Sagan.

    En de devaluatie van de bollentrui hangt niet af van het feit of Wellens of Bardet hem gewonnen zou hebben. Sinds de laatste jaren van Virenque is het namelijk al aan waarde aan het verliezen door het feit dat steevast een vroege aanvaller hem wint. Daarvoor was daadwerkelijk een van de beste klimmers de winnaar.

    Van de twee kandidaten is Bardet gewoon een meer waardige winnaar dan Wellens. Zelfs een zwakke Bardet is een veel betere klimmer dan een goede Wellens, kijkend naar het klassement. Dat de Fransman maar één rit scoort, zegt me niks, want dat was namelijk een Alpenetappe met meerdere reuzen. Waar de Belg goeddeels zijn punten scoorde in heuvelritjes. Je weet wel, voor het BERGklassement en de titel van BERGkoning.
    28-07-2019 01:20
    Bardet is waardiger omdat hij vroeger ooit beter heeft geklommen? Wellens heeft in andere koersen ook al veel beter geklommen dan hier. Maar in tegenstelling tot Bardet heeft Wellens in deze koers dan op zijn minst nog wat inzet en/of interesse getoond.

    Bardet ging voor de Tourzege. Dat mislukte compleet. Dan ging hij maar voor een top 10, lukte ook niet. OK, dan maar voor een ritzege, maar nee hoor, kansloos. Dan sukkelde hij vrij toevallig in de bollen en toen wist hij het! Hij ging volledig voor de bollen! Om van dan af geen enkel punt meer te pakken. De waardigheid spat er gewoon vanaf.
    28-07-2019 07:26
    Vond Wellens alvast geen betere winnaar, hij heeft de meeste punten gehaald dank zij zijn maatje De Gendt en had Thomas zijn eigen ambities op de bollen niet opgeofferd dan had hij wellicht een grote kans gehad.
    28-07-2019 08:28
    @ Koeper: Nee, Bardet is waardiger winnaar dan Wellens omdat een slechte Bardet in een zwakke 2019 nog steeds een goede Wellens verslaat op dat vlak. Daarbij heeft de Fransman tenminste iets laten zien in de bergen, de Belg helemaal niks.

    Ik zeg ook helemaal niet dat Bardet op zichzelf een waardige winnaar is, alleen meer dan zijn grote concurrent Wellens. Natuurlijk is de nummer 15 van het AK (op ruim een halfuur), die buiten een 2e plaats uit een vroege vlucht niet verder komt dan plek 18 in een bergrit, de beste klimmer. Wellens eindigt trouwens net in de top 100 (94) ternauwernood binnen de drie uur van Bernal, met 30e als beste rituitslag (La Planche).

    Natuurlijk hoeft de beste klimmer niet de meteen de Tourwinnaar te zijn, maar bovenin het AK eindigt eentje met een slechte TT en waaiers sowieso wel.

    Dat laatste over het veranderen van het doel tijdens de wedstrijd zegt al genoeg en is ook nog eens het tegenovergestelde van zoals het hoort te gaan. De winnaar van de prijs is bergkoning en in de bergen wordt de Tour beslist. Dan kan het geen troostprijs zijn voor een vroege aanvaller of een mislukt klassement.
27-07-2019 22:57
Bardet is een bleke winnaar maar is toch een coureur met een zeker aura.
Peter de Grote is een beest en een zegen voor de sport: Waanzin die 7 keer.
27-07-2019 23:37
Jammer dat Sunweb zo gezwalkt heeft met Matthews, die had de strijd om groen nog een beetje spannend kunnen houden (minstens twee sprints en twee tussensprints niet meegedaan; had zeker tweede gestaan nu).
    28-07-2019 01:15
    Uiteindelijk had Matthews ook Sagan niet verslagen, en ik denk dat ze misschien weleens afgehaakt kunnen zijn bij de tussensprints op een gegeven moment om juist een gat te creëren met Sagan. Zodat Bora niet achter hem aan zou karren wanneer hij in een vlucht mee zou zitten en Sagan niet.
    28-07-2019 08:43
    Matthews is uiteindelijk gewoon een veel te slechte normale sprinter voor een serieuze bedreiging.
28-07-2019 07:44
Als je de punten voor de bergprijs geeft aan degene die de berg het snelst heeft opgereden is het probleem opgelost. Bij gelijke tijd geldt de plaats
28-07-2019 10:24
Strijd om de bollen was wel heel erg vreemd gister. Typisch gevalletje 'movistar'. S. Yates en Quintana konden m nog pakken als ze 2e werden achter Nibali, net als Bernal overigens. Dat Bernal alleen voor geel gaat is nog te billijken.

Maar landa en valverde rijden voor kansloze 2e en 3e plekken in de etappe zonder enig nut voor het AK terwijl ze Quintana nog naar de bollen konden rijden.

Al met al een magere strijd voor de bollen, ook al is het gek verlopen met de laatste twee ingekorte ritten.

Groen = sagan
    28-07-2019 11:27
    Dat is het nadeel als je voor Movistar rijdt. Sterke renners maar een ploegleiding die er niets van snapt.
28-07-2019 14:21
Inderdaad, een bedroevend slechte ploegleiding bij Movistar, en dit al jaren. En de sponsors die niet ingrijpen ? Onbegrijpelijk. Overigens wordt Movistar in onbekwaamheid benaderd door de ploegleiders van Lotto-Soudal. Wat die er al jaren van bakken, met nochtans talentrijke renners, tart elke verbeelding. Met als triest hoogtepunt het eisen dat Benoot zich liet terugzakken, de rit gewonnen door Quintana. Niet dat Benoot zou gewonnen hebben, maar een derde plaats leek mogelijk. Niet alleen sneu voor Benoot. Maar ook voor Wellens, die voor de zoveelste keer gelost werd na een klim. Kansloos was om nog punten te pakken op de volgende klim. Maar nu met Benoot nog moest knokken om even terug te keren, en zo veel krachten diende te verspillen voor de volgende rit(ten). Met Sergeant en Frison zal het nooit lukken om een collectief sterke en geplande prestatie neer te zetten. Overwinningen komen er enkel door individueel talent.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine