Tour 2018: Dylan Groenewegen sprint naar winst in langste etappe
De langste etappe van de Tour de France is gewonnen door Dylan Groenewegen. De Nederlander van LottoNL-Jumbo was na 231 kilometer tussen Fougères en Chartres oppermachtig in de massasprint. Hij versloeg Fernando Gaviria en Peter Sagan. De etappe werd langzamer dan het langzaamste schema verreden.
Degand laat zich niet piepelen
Thomas Degand was de eerste aanvaller van deze langste Tourdag. De Belg van Wanty-Groupe Gobert zag het onnodige van zijn poging in en liet zich inzakken. Na zestien kilometer ging een interessant tiental in de aanval: Oliver Naesen, Tony Gallopin, Thomas De Gendt, Arthur Vichot, Lukas Pöstlberger, Yves Lampaert, Michael Gogl, Julien Vermote, Edward Theuns en Simon Gerrans. LottoNL-Jumbo liet dat niet gebeuren. De Nederlandse ploeg reed het gat dicht.

Yoann Offredo op pad – foto: ASO
Offredo gaat wél alleen
Op het moment van de samensmelting moest het peloton nog ruim tweehonderd kilometer afleggen. Yoann Offredo plaatste kort daarna een succesvolle demarrage; de voorbode voor een lange dag alleen voor de Fransman van de ploeg van Hilaire Van der Schueren. Hij kreeg ongeveer negen minuten en werd gecontroleerd door LottoNL-Jumbo, Lotto Soudal en Quick-Step Floors.
Waaiers zorgen voor wat spanning
Op honderd kilometer van de meet waren het Trek-Segafredo en AG2R La Mondiale die waaiers op poten zetten. Een groot peloton wist zich te handhaven. Er was ook een groep die zich liet verrassen, met daarin onder meer Daniel Martin, Dylan Groenewegen, Arnaud Démare en Mark Cavendish. Lang duurden de schermutselingen niet, waardoor alles weer bij elkaar kwam. Door de versnellingen viel op negentig kilometer van de meet het doek voor vluchter Offredo.
Pichons poging strandt, eindspurt in Chartres
Een nieuwe vluchtpoging van Laurent Pichon strandde op 38 kilometer van de meet. Daarna ging het in gestrekte draf naar Chartres. LottoNL-Jumbo toonde zich op vier kilometer van de meet, tussen alle andere treintjes. Groenewegen liet zich bij het binnenrijden van de slotkilometer even wegdrummen, maar wist in de laatste meters het juiste wiel te kiezen. Fernando Gaviria kreeg een goede lead out van Quick-Step Floors, maar had geen antwoord op de ferme versnelling van Groenewegen, die Gaviria op meters sprintte.
Dit smaakt naar meer. Nog eentje erbij en ze hebben de Tour van vorig jaar geevenaard. Alleen hebben ze dit jaar nog twee ijzers in het vuur voor een top10 plaats in het AK, al zal dat moeilijk worden denk ik.
En wat maakt dat vingertje nu uit?!? Sagan stelde zich veeeeeel vaker aan.
Groenewegen regelrecht de snelste!
Maar dat vingertje. Zo onnodig. Zo lelijk. Zo dommig. Maar goed, ik ben een zure ouwe lul aan het worden, denk ik.
Natuurlijk is de aanloop niet altijd even spannend, maar dat is hij in de Giro en/of Vuelta ook niet altijd. Wanneer je 19 dagen moet trappen over 21 dagen verdeeld en heel frankrijk moet aandoen is het onvermijdelijk dat er een wandeletappe tussen zit. Dat kan zowel aan het peloton als het parcours liggen.
Ik geniet juist wel van de tour en ook op dit soort dagen. Gewauwel over Frankrijk, chateaus, randzaken, etc op de achtergrond tijdens een variëteit aan andere activiteiten die ik doe, Heerlijk!
A. De tijden veranderen; snel-snel-snel is nu het adagium
B. De kans dat die eenzame vluchter het haalt is veel kleiner dan vroeger
C. De Vuelta en de Giro zijn steeds meer de extremen gaan opzoeken, waardoor de Tour het suffe broertje lijkt te worden
D. Het parcours is de laatste jaren saaier geworden
E. De vlakke ritten worden tot op de centimeter gedirigeerd vanuit de volgwagens
F. Iedereen praat elkaar een beetje na op sociale media
G. ???
Inderdaad, voorheen was van zo’n etappe als vandaag alleen de laatste 2 uur te zien; tot de uitzending begon kreeg je alleen af en toe een flitsbericht op de radio.
Nu wil iedereen vanaf de start alle informatie en het liefst ook beeld, men wil 4 à 5 uur lang vermaakt worden en wordt dan boos als dat niet gebeurt.
Van mij mogen zulke etappes uitgetekend blijven worden. Voor het zelfde geld was het snertweer geweest met een flinke wind en was het anders gelopen. Maar zoals vandaag, als je toch vermaakt wil worden door het scherm, verlustig je dan aan de randzaken, geen enkele koers met de omgeving wordt zo mooi in beeld gebracht als de Tour.
Ik vind het allemaal wel mee vallen. Genoeg interessante koersmomenten gezien en de warmte waarmee het peloton in Bretagne werd ontvangen vond ik zeer aandoenlijk. En je weet dat er nog 2 weken komen.
Prima ouverture deze week.
G... zoals Retro Lex en Jacco stellen, ook eveneens volledig mee eens.
Hieraan toegevoegd dat grote rondes (te) zwaar zijn om ze zomaar even oerendhard rond te blijven rijden en je krachten moet doseren om je op tijd te kunnen tonen en de sponsor te behagen. Kan trouwens via vroege maar kansloze vluchten!
Etappes allemaal integraal uitzenden is daarbij ook niet zo handig. Wel om het land Frankrijk en de Tour sfeer te zien, maar de koers ontbreekt vaak en terecht!
Ook wielrenners hebben recht op een paar tandjes terug en worden niet op uurbasis betaald zoals de meeste bezoekers hier die dat ook nog even in de baas zijn tijd allemaal willen volgen.
En waarom niet even een paar etappes (van de 21) waar geen belangen behalve de laatste km's iets te behalen is.
Wandeletappes bevorderen ook iets meer de veiligheid, want vallen in een vol peloton met 60 km/uur levert meer schade op. Of zitten we op zulke beelden te wachten?