Tour 2017: Kittel wint millimetersprint van Boasson Hagen
Marcel Kittel heeft zijn derde etappezege beet. De Duitser van Quick-Step Floors nam de maat van Edvald Boasson Hagen (Dimension Data), die op slechts enkele millimeters strandde. Michael Matthews (Sunweb) werd derde.
Kwartet krijgt weinig ruimte
Wederom weinig strijd voor een plek in de vroege vlucht van de dag. De aanval van onze landgenoot Dylan van Baarle (Cannondale-Drapac), samen met de ervaren Italiaan Manuele Mori (UAE Emirates) en de Fransen Maxime Bouet (Fortuneo-Oscaro) en Yohann Gène (Direct Energie), was meteen de goede. Het peloton liet de teugels vanaf de eerste keer vieren en het kwartet was vertrokken voor een lang avontuur.
De controle in het peloton werd naar goede gewoonte geleid door Olivier Le Gac (FDJ), Lars Ytting Bak (Lotto Soudal) en Julien Vermote (Quick-Step Floors), in dienst van sprinters Arnaud Démare, André Greipel en Marcel Kittel. Onder hun impuls kregen de leiders maar weinig ademruimte.
Onderweg waren er voor de vluchters twee prijsjes te verdienen. Als eerste de tussensprint, op 105 kilometer van het einde: Bouet probeerde zijn kompanen te verrassen met een aanzet op 300 meter van de streep, maar de ervaren Mori timede zijn sprint perfect en ging met de 1500 euro aan de haal. Op de Côte d’Urcy (cat. 4) waren de rollen omgekeerd.
Nervositeit door de wind
Een van de belangrijkste redenen van het beperkte verschil was de enorme nervositeit in het peloton. Er was aardig wat wind en heel wat ploegen hadden vooraf aangegeven dat waaiers niet ondenkbaar waren in de finale. Zo zagen we Lotto Soudal en Quick-Step Floors op 80 kilometer van het einde al in volledige formatie aan het front verschijnen, om zeker niet verrast te worden.
Maar dit alles bleek een maat voor niets. In de laatste vijftig kilometers werden ook de ploegen van de klassementsmannen nerveus. Bijna elke ploeg van betekenis stelde alles in het werk om zijn kopman vooraan te houden, maar daar zou het bij blijven. De verwachte wind zorgde niet voor slachtoffers.
Toch werd het leiderskwartet pas op 4.5 kilometer van het einde gegrepen. De vier zetten elkaar nog even onder druk, in strijd om de Prijs voor de Strijdlust. Toch was het niet een van de Fransen, maar onze landgenoot Dylan van Baarle die het rode rugnummer achteraf in ontvangst mocht nemen.
Millimetersprint
In de slotkilometer leek Quick-Step Floors alles onder controle te hebben in dienst van sprintbom Marcel Kittel, maar in extremis nam Dimension Data de bovenhand. Reinhardt Janse van Rensburg piloteerde meesterlijk zijn sprinter Edvald Boasson Hagen. Met een ultieme versnelling kwam Kittel er nog naast, maar op de finishlijn was het verschil tussen de twee niet waar te nemen met het blote oog. Vijf minuten later kwam de wedstrijdjury met het verlossende nieuws: Kittel won.
Gele truidrager Chris Froome kwam nooit in de problemen en blijft leider, voor zijn Sky-ploegmaat Geraint Thomas.
Hoe simpel kan het zijn.
Overigens geweldig hoe de man die rond plek 5, 6 eindigt, hier zo dominant is in de gesprekken. En ik doe er nu lustig (listig? ;-) aan mee. Faites vos jeux, messieurs. De (bowling) bal is weer aan het rollen...
reglementair moet elke transponder tot op de millimeter op de liggende achtervork gemonteerd zijn. Bij ons in Nederland moet hij op de voorvork zitten.
Dylan gewoon mee strijden in de cols, hardheid opdoen en in Parijs het hazepad kiezen laatste rondje, alles vergeven en Fraine voor straf een dag vergeten boodschappe karretjes ophalen bij Jumbo.
Dan nog is een duizendste seconde niet precies genoeg. Laten we van 60 km/u uitgaan. Dan leggen ze 60/3.6*0,001 = 0,01667m af in een duizendste seconde. 1,667 cm dus. Echt kleine verschillen van bijvoorbeeld 2mm kun je dus niet op deze manier meten.
Lijkt me veel leuker als Fraine als levensgrote Jumbo-mascotte (een olifant, I presume?) opdraaft op de Champs Elysées, met een stapeltje gesigneerde foto's van Groenewegen. Dat is pas een taakstraf ;-)
Etappezege 3 van de 7.
Als organisatie moet je jezelf toch kapot schamen als je met deze ritten komt in de grootste ronde van de wereld?
Ik snap zo een van Baarle niet, waarom spaart hij niet zijn krachten voor de
etappe van morgen, want dan gaan de sprinters niet mee doen, en de klassementsrijders interesseert het niet wie gaat winnen, zijn nu bijna
alle ploegleiders zo stom ?
Morgen had hij geen schijn van kans.
Ik ben het er wel mee eens dat hij zijn dagen beter moet uitkiezen, hopelijk doen de andere Nederlanders dat beter.