Tour 2016: Beduidend lagere kijkcijfers dan vorig jaar
Foto: Sirotti
dinsdag 26 juli 2016 om 11:17

Tour 2016: Beduidend lagere kijkcijfers dan vorig jaar

De afgelopen Tour de France heeft, ondanks het Nederlandse succes, beduidend minder kijkers weten te trekken dan vorig jaar. Toen stemden gemiddeld 1,1 miljoen mensen af op de live uitzendingen van de NOS. Dit jaar waren er volgens de NOS maar 748.000 kijkers. Dat is een daling van 32 procent.

Vorig seizoen haalde La Grande Boucle de hoogste kijkcijfers in twintig jaar. Die trend is dus niet doorgezet, maar vergeleken met de twee edities daarvoor is er wel een (kleine) positieve lijn te ontdekken. In 2014 keken namelijk gemiddeld 670.000 kijkers en in 2013 was het gemiddelde 735.000.

In totaal hebben dit jaar 10,4 miljoen mensen iets van de Tour de France gezien. Het best bekeken moment was toen Tom Dumoulin in Andorra zijn eerste ritzege behaalde. Bijna 1,9 miljoen mensen hebben daar naar gekeken.

Ook in het buitenland leverde de Tour de France minder kijkers op. Volgens Daam Van Reeth, sporteconoom aan de KU Leuven, is er een daling in kijkcijfers in Spanje (-25%), Vlaanderen (-16%), Frankrijk (-10%), het Verenigd Koninkrijk (-10%), Duitsland (-10%) en de Verenigde Staten (-5%).

[poll id=”291″]

RIDE Magazine
117 Reacties
26-07-2016 12:00
ik vind het eerlijk gezegd zeer jammer dat er elk jaar meer aandacht uitgaat naar de Tour dan naar de giro en vuelta. De tour word steeds bigger, wat ik niet versta aangezien ik de G & V zoveel spannender en interessanter vind. Ik vind het ook jammer dat er enkel praatprogramma's (Vive le Velo en De Avondetappe) bestaan over de Tour, maar ja, je moet keuzes maken natuurlijk want het heeft alles met het budget te maken. Ik vind het trouwens nog steeds jammer dat Mart Smeets weg is. (nu 2 jaar zeker?) Hij was ontzettend naïef en blind tijdens de Armstrong-jaren (zoals zovelen). Maar hij deed zijn job bij de avondetappe met veel passie en genot. De 2 presentators van nu vind ik flauw, en heb het gevoel dat ze gewoon hun job doen, er niet echt gepassioneerd door zijn, en soms niet weten waarover ze praten.
26-07-2016 12:00
"Niemand kijkt naar de NOS"
"Iedereen is overgestapt naar Eurosport."
NOS 38%
Eurosport 3%

Hmmmmm.... Ironisch
26-07-2016 12:03
Ach Dione doet het niet slecht al zou menig huisvrouw de zelfde vragen kunnen stellen, het gaat meer om het publiek er omheen die het boeiend maken en eigenlijk voegde alleen lubberding en winnen iets toe. Voordeel van Dione is dat ze zich opstelt als leek wat voor de non kenners juist een pre is.
26-07-2016 12:12
Tour is dan ook gewoon geen reet meer aan, heb geen etappe de hele uitzending gezien, praatprogramma's was ik vrij snel klaar mee. Gelukkig over een maand weer echt genieten van wielrennen. :)
26-07-2016 12:13
NB De Tourorganisatie zou het zich toch aan moeten trekken dat steeds meer toprenners de Tour links laten liggen omdat er voor hen niets te halen is. Of wel meedoen maar dan voor spek en bonen. Denk aan Niki Terpstra, Philippe Gilbert, Tom Boonen. Ook Cancellara had in de afgelopen Tour niet veel te zoeken. Hij is dan wel over zijn top heen maar zou in etappes over een wat meer geaccidenteerd terrein best nog wat hebben kunnen betekenen. Het is sowieso een feit dat de Tour steeds meer gericht is op vederlichte klimmers. Waar vroeger goede allrounders die redelijk mee konden in het hooggebergte nog een kans maakten is de Tour tegenwoordig louter geschikt voor klimmers, het liefst lichter dan 60 kilo. Goede wielrenners die toevallig wat zwaarder geboren zijn kunnen beter thuisblijven. Merckx, Hinault, Indurain, Lemond maar ook Ullrich waren ook niet bepaald van die pocketklimmers maar wel goede wielrenners.
26-07-2016 12:21
En dat terwijl het weer niet bepaald mooi was tijdens de Tour.

De voorspelbaarheid van de koers heeft hier vast ook een rol gespeeld. Het was van te voren al duidelijk dat Sky alles zou controleren en dat Froome uiteindelijk zou winnen. Net zoals het Armstrong-tijdperk vrij saai en voorspelbaar was (2003 was dan wel een leuke Tour, maar toen was Armstrong ook niet op z'n best).
26-07-2016 12:35
Door Danny Nelisse was de NOS weer te pruimen. Blij dat Ducrot weg was, nu voor Dijkstra nog een vervanger. Hij kapt vaak interessante verhalen van Danny af. Wat was eigenlijk de reden dat Ducrot was vervagen, heb ik niet meegekregen?
26-07-2016 12:36
@Utrecht19: familie-omstandigheden.
26-07-2016 12:37
Slechts 2% naar een andere terwijl rtbf, france en rai best informatief zijn, minder irritant en buitenkastelen ook nog een culinaire nood toevoegen. Aanrader om in 3 weken een taal klein beetje machtig te worden, misschien al tijdens de vuelta.
26-07-2016 12:42
Tsja de NOS heeft zich er volgens mij bij neergelegd dat de echte wielerliefhebbers niet naar de NOS kijken maar naar Sporza. Het commentaar en de analyses zijn duidelijk gemaakt voor de leken want alles wordt tot in den treuren uitgelegd. Ik kan die stem en uitspraken van Dijkstra ook echt niet aanhoren.
26-07-2016 12:45
Weer van de laatste twee weken tour was uitstekend. Dat verklaart een hoop... Na de 40 graden in Utrecht vorig jaar ging het snel bergafwaarts met het weer, dus dat was binnenzitten.

De Spanjaarden waren er blijkbaar klaar mee toen Contador er uit lag..
26-07-2016 12:46
Tijdens de tour is ook eindelijk de zon gaan schijnen. Na maanden van baggerweer gaan veel mensen niet binnen zitten en naar de TV kijken als eindelijk even de zomer losbreekt, logisch. Daar hebben alle andere programma's ook last van.
26-07-2016 12:57
Streams worden vaak nog steeds niet bij de kijkcijfers gerekend anno 2016, dat geeft natuurlijk ook een vertekend beeld. Ik kijk zelf ook vaak in de tuin op de iPad. Zeker nu dat Sporza zijn kwaliteit wat heeft opgeschroefd.
26-07-2016 13:02
Slecht nieuws voor wie nog nieuwe sponsoren zoekt
26-07-2016 13:02
Hou eens op met dat gezeur dat echte wielerliefhebbers geen NOS kijken, dat maak ik nog altijd wel zelf uit... en beweer eens dat ik geen liefhebber ben. Mag iedereen nog altijd zonder commentaar zelf uitmaken bij wie hij of zij naar het wielrennen kijkt. Lijkt wel of je een minderwaardig persoon bent als je bij de NOS kijkt. Je moet misschien zelfs maar de gordijnen dicht doen. Hou nu eens op met die onzin.
26-07-2016 13:07
Ik vind het niet zo gek. Als mensen de tour kijken willen ze een Nederlander of de gele trui vooraan zien. Dit was vaak niet het geval. Wandel etappes van 200+ kilometer zijn gewoon niet leuk genoeg om voor binnen te blijven en als dan eindelijk bergen komen dan krijgen we een aanval van Majka, de Gendt of Pantano. Met alle respect voor die kerels maar daar blijft jan modaal ook niet voor thuis. We willen Froome of Contador vooraan zien, of beter nog; Bau en Lau. Lau was nergens te bekennen en Bau was toen het er op aan kwam ook niet meer in beeld. Dumoulin was natuurlijk een licht punt, maar dergelijke prestaties wennen snel.
26-07-2016 13:07
Eens met Fast Freddy.. Boogerd schoof toen ook wel eens aan als derde man.
26-07-2016 13:08
Giro ist meestal ook nog wat minder weer waardoor mensen meer en langer
kijken,,veel etappe de 1e uurtjes op de radio gevolgd lekker buiten en dan vanaf
15.45 a 16.00 naar binnen.etappe,s van meer dan 160 km mogen er voor mij wel
uit.
26-07-2016 13:10
Komt denk ik door het dramatisch slechte commentaar, net als de 0 informatie- en nieuwswaarde van de Avondetappe, behalve als Peter Winnen, Thijs Zonneveld of (held) Stef Clement er is, hoor je echt niks anders dan wat ieder leek wel kan zien, vragen of concluderen.
26-07-2016 13:14
@rahims
maar jij kijkt zonder commentaar, dat verandert de zaak !
26-07-2016 13:24
Een tour minder op maat voor de klimmers en meer voor de allrounders zal ook behoorlijk schelen.
We weten voor de start de top drie al, tenzij er een valt, dan heeft nog iedereen de top twee goed. En een daarvan hoeft alleen maar mee te touren, desnoods houdt hij zich even aan een motor vast.
26-07-2016 13:25
Ik sluit me bij rahimns aan. Dat massaal afgeven op de NOS en verheerlijken van Sporza heeft op mij juist een averechts effect.
26-07-2016 13:26
esims - 26 juli 2016 om 13:25
Ik sluit me bij rahimns aan. Dat massaal afgeven op de NOS en verheerlijken van Sporza heeft op mij juist een averechts effect.

Dan kijk jij net als 'rahimns' zonder commentaar. Kan niet anders.
26-07-2016 13:32
op zich wel logisch als ik naar mezelf kijk. Froome snel in het geel en Sky is aan kop van het peloton dodelijk voor een leuke koers en dus kijk ik niet alles meer.
Iedere bergetappe wordt door Sky de nek omgedraaid. En zoals ik gisteren in Boxmeer live van Poels begreep vindt hij dit zelf ook niet altijd leuk, maar moet het zo.
26-07-2016 13:32
De lagere kijkcijfers lijken met een gevolg van het steeds saaiere koersverloop: een klein kopgroepje krijgt de zegen van het peloton en mag voor de dagwinst rijden en daarachter houdt de SKY-trein het tempo zo hoog dat er van noemenswaardige aanvallen geen sprake is. En of het nou Wout Poels is die voorop rijdt of één van de andere inwisselbare SKY renners interesseert me steeds minder.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine